Energiebeperkt dieet, wie ook?

04-07-2010 15:56 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
M'n man heeft van de huisarts een doorverwijzing gekregen voor de diëtist, met als vermelding dat het om een energie beperkt dieet moet gaat.

Nu kan het wel even duren voor hij een afspraak heeft en ik wil graag zo snel mogelijk beginnen met ons 'nieuwe eten'.

(Anders ken ik onszelf en eten we nog maanden zoals nu).

Ik kan wel op Google zoeken maar ik vind persoonlijke ervaringen iets prettiger.

Dus daarom mijn vraag:

Wie eet er ook energie beperkt of heeft goede tips?

We eten sowieso geen varkensvlees en drinken geen alcohol.

Alvast bedankt.
Ik heb er nog nooit van gehoord. Heb jij natuurlijk niets aan, succes ermee.
Energiebeperkt dieet, dat betekent denk ik gewoon een stuk minder kilocalorien (=energie).

Dat kun je vrij rigoureus doen, maar je kan het ook op een manier doen die je langer volhoudt. In grote lijnen zegt het voedingscentrum dat een man rond de 2500 kcal per dag nodig heeft en een vrouw 2100. Om te beginnen kun je eens op de site van het voedingscentrum kijken. Die bieden een "eetmeter" aan, waarmee je kunt kijken hoeveel kcal je nu op een dag binnen krijgt. Vervolgens kun je proberen de producten die je heel veel kcal opleveren van het menu te schrappen.

Veel mensen willen erg veel in een keer, houden dat een dag, een week, een jaar vol, en vervallen weer in een ouder patroon. Op Leo's topic "Eten met je verstand" vind je misschien ideeen hoe je je eetpatroon blijvend kunt veranderen, en dat dat echt heel leuk en lekker kan zijn.

Succes ermee!
Och ja, je vroeg om persoonlijk ervaringen.

Ik ben net 10 kg afgevallen door de minderen met van alles. Het grappige is dat ik VAKER ben gaan eten. Het aantal boterhammen heb ik omlaag geschroeft en ik eet regelmatig yoghurt of melk met havermout of iets dergelijks. Ook het gebruik van suiker heb ik enorm naar beneden gegooid.

Schrap tussendoortjes met veel suiker. Daar krijg je snel energie van, waarna je suikerspiegel naar beneden schiet en je weer snel honger krijgt. Neem dus iets waar je wat minder pieken en dalen van krijgt: noten (in kleine hoeveelheden, ze zijn heel calorierijk), gedroogde vruchten, aardbeien. Zijn ten dele echt calorierijke producten maar ze zorgen ervoor dat je honger lang wegblijft en je maaltijden veel kleiner kunnen zijn. Verder kan je groenten (mits niet gebakken of met roomsaus) echt onbeperkt eten. Bespaar liever op aardappels/rijst/pasta en serveer dat met een mooi stukje mager vlees, vis, kip, kalkoen of een vegaproduct. Echt, je kan ontzettend lekker eten met minder calorien.

Overdrijf het niet; als je té weinig eet gaat a) je lijf in spaarstand, waardoor je nauwelijks afvalt en zodra je normaal gaat eten, kom je aan en b) is het niet vol te houden en je wordt er enorm chagrijnig van.

Verdiep je eerst maar eens in de site van het voedingscentrum; zij zeggen echt zinnige dingen (deels). En ga niet een wedstrijdje houden hoe je zo min mogelijk calorien binnenkrijgt. En nogmaals succes!
Bedankt!

Omdat ik degene ben die altijd kook zal ik me wat meer moeten verdiepen.

We eten nooit echt Hollandse pot als in aardappels,vlees,groentes met vette sausjes, bijvoorbeeld.

Maar veel vlees, gefrituurd (zowel late night snacks en friet/wedges bij de maaltijd).

Hij drinkt veel cola en zal daar vanaf moeten.

Daarvoor ben ik echt op zoek naar alternatieven.

Knap trouwens dat je zoveel bent afgevallen JanneJip!

Respect hoor.

Ik ga de voedingscentrum site maar eens uitpluizen.
cola light is ook niet gezond, maar qua calorien een stuk minder dan gewone cola. Pepsi max of cocacola zero smaken ook wel lekker. Frituurpan de deur uit, sausjes minderen en meer gaan wokken bv.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Waarom moet je man op dieet?

Ik denk dat je eerst moet kijken naar je huidige eetpatroon, en dan met name het deel waar jij iets over te zeggen hebt. Cola drinken is iets wat hij zelf moet veranderen. Hij kan je wel vragen om, als jij de boodschappen doet, een alternatief te kopen. Let op dat je niet al te veel zijn moeder gaat spelen

Ik schrijf ook mee op het topic Eten met je verstand en heb daar veel van opgestoken. Vooral een andere houding ten opzichte van eten is essentieel als je blijvend anders wilt gaan eten. Vandaar de vraag waarom je man naar een diëtist is doorverwezen: gaat hij tijdelijk op dieet of wil hij permanent zijn eetpatroon veranderen?

Bij het topic "hoort" ook een topic op de Etenpijler (Recepten van het topic eten met je verstand) waar gezonde en vooral lekkere recepten worden gegeven. Ik ben as we speak Leo's onovertroffen gehaktballetjes aan het braden Ik zoek persoonlijk geen caloriearme recepten, maar als je gezond probeert te eten, gaat dat een beetje vanzelf, heb ik gemerkt. Veel vlees, vet, room, suikerhoudend spul, frisdranken, vruchtensappen enz. zijn gewoonweg niet gezond. Om die reden eet/drink ik die veel en veel minder. Ik krijg dan automatisch ook minder calorieën binnen.

Misschien is het een idee als je man een boek leest over voeding en wat het met je doet? Bv. Wat je eet ben je zelf, of Weg met de weegschaal, die zijn mij op het topic aangeraden (ik heb ze zelf besteld, nog niet gelezen).

Een begin maak je ook met anders boodschappen doen. Als je alternatieven in huis hebt voor snacks en friet (bv. verse popcorn, volkorenstokbrood of crackers, snoepgroenten met een yoghurtdipsausje), zul je die ook sneller pakken. Het zal in het begin wel even wennen zijn om anders in te kopen en het koken zal wat meer tijd in beslag nemen. Je kan ook vooruit koken, zodat je makkelijk een gezonde maaltijd uit de koelkast of vriezer kan halen als je minder tijd of zin hebt om te koken.
Ga in therapie!
Kuzu, allereerst heel veel succes!

Bedenk dat geen enkel 'dieet' een wonderdieet is. Als ik het zo lees weten jullie best wel waar het mis gaat (je noemt zelf al het gefrituurde eten en het vele vlees en de cola), het zal best wat inzet van jullie beiden vergen om hier veranderingen in aan te brengen. Probeer zoals JanneJip ook al zegt in ieder geval de echt slechte dingen eens weg te laten in de periode dat je moet wachten op een afspraak. Doe de frituurpan de deur uit, verminder in frisdrank (maar blijf wel genoeg drinken!!!) en mijn hulp in met name de zomer zijn invriesijsjes (mochten jullie net zo'n snoepers zijn als wij). Dat zijn van die smalle ijsjes die nog niet ingevroren in de supermarkt liggen. Lekker goedkoop en heerlijk met dit weer. Je zou natuurlijk ook voor raketjes of van die dubbellikkers kunnen kiezen. Als je tussendoor behoefte hebt aan zoet werkt dat prima.

En verander de chips eens in japanse mix of van die mexicaantjes, ook erg lekker maar veel minder vet.

Laat je niet verleiden tot een dieet met echt weinig calorieën, dat helpt ècht je stofwisseling om zeep. Je kunt beter langzaam afvallen wat je kunt volhouden, dan snel veel kilo's kwijtraken. Het is gewoon bewezen dat je dan vaak meer spieren afbreekt dan vet, omdat je lichaam dat zo lang mogelijk probeert te bewaren als het in de spaarstand gaat. Spieren vreten namelijk energie, dus minder spieren zorgt voor minder energieverbruik en dan kan je lichaam langer 'overleven' op weinig calorieën.

Daarom hamert iedereen ook altijd zo op beweging, hoe meer je je spieren in goede conditie houdt, hoe meer je ook in rust verbrand.

Nogmaals heel veel succes met het veranderen van jullie eetpatroon!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Het boek 'Weg met de weegschaal' kan ik ook echt aanraden! Was voor mij, ondanks dat je bij veel dingen erachter komt dat je het eigenlijk allang weet, een eye-opener. Daarnaast is het geschreven door een Nederlandse (volgens mij is 'wat je eet ben je zelf' dat niet), waardoor er ook veel meer wordt gesproken over Nederlandse eetgewoontes etc.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Hij is te zwaar.

Er moet sowieso meer veranderd worden hoor (stoppen met roken, meer bewegen) maar dat eetpatroon is voor nu even nummer 1.

Het moet blijvend zijn, ik geloof niet in een crashdieet waarbij je je een maand uitgehongerd en je daarna weer vol liefde stort op vette happen. Daarom wil ik er ook veel aandacht aanbesteden, om het uittehouden.

Hij is zelf niet zo van het snaaien of snoepen (ik wel, veel chips).

Maar omdat hij niet ontbijt (fout!!) krijgt hij later op de dag dus wel honger.

Tussen de middag eet hij gezonde broodjes (maak ik voor hem) en 'savonds is het 'gewoon' twee keer opscheppen.

Savonds nog trek betekend broodjes met slechtigheid:

Frikandel, chocopasta+pindakaas, zelfgemaakte pizza van pitabroodjes, kipkluifjes.

We hebben al afgesproken daarmee op te houden.

Minder gaan koken zal ook moeten.

Bij ons is eten weggooien gewoon moeilijk.

Bewaren werkt niet want dan eten we het gewoon alsnog savonds laat.

Hij is Turks, waarin dus ook andere producten gebruikelijk zijn in de keuken. Zijn moeder kookt heel gezond (we eten daar elke zondag) maar ook uitgebreid en daardoor is hij ook gewoon een beetje 'verwend'.

Er zal veel doorzettingsvermogen bij komen kijken maar het is voor een goed doel.

Ik ga me inlezen in de topics van Eten met verstand.

Nogmaals bedankt voor jullie snelle (en leuke) reacties!
Op de site van het voedingscentrum staat een lijstje, dat vond ik erg nuttig. Daar staan ook hoeveelheden bij, bijvoorbeeld 100 gram vlees per persoon voor de avondmaaltijd. Als je die aanhoudt, houd je ook niets over als het goed is. Van de dietiste zul je vast ook tips krijgen. Een eetdagboekje bijhouden bijvoorbeeld, dat is ook erg inzichtelijk. En gewoon minder in huis halen; als er niets is, dan kun je het ook niet op eten. Ik lees niets over bewegen, dat is ook belangrijk. 's Avonds gaan wandelen of fietsen, het hoeft allemaal niet zo heftig te zijn. Wellicht kun je uit de Turkse keuken ook wat lichtere gerechten koken, zoals groentes
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik zou eerst eens stoppen met alle extra's 's avonds.
ik heb pas het boek 'wat is nu echt gezond' van Martijn Katan gekocht. Hij is professor in de voedingsleer. Voor mij was het echt een eye-opener. Het is geen dieetboek, maar er wordt wel heel duidelijk in verteld wat gezond is, en wat niet, en waarom iets dan wel of niet gezond is.

Ik dacht bijvoorbeeld echt dat zuivel heel goed voor je is. Maar dat is helemaal niet zo. Barstensvol calorieen en verzadigde vetten. En zo staan er wel meer dingen in. De eetwijzer van het voedingscentrum is ook heel handig.

Verder hebben wij altijd rauwe worteltjes in de koelkast liggen. Als de snaaihonger toeslaat neem ik daar een handje van. Je kan er lekker op kauwen, het vult goed en levert vrijwel geen calorieen.

Succes!
Houden jullie van veel groenten en vis. Roerbakgroenten, stukken zalm (vers of diepvries), scheut thaise vissaus of andere roerbaksaus erdoor en je hebt een gezonde maaltijd. Niet te veel rijst erbij en liefst zilvervliesrijst.

En inderdaad geen hongerdieet zoals 1000 calorieen of iets dergelijks. Heb in mijn naaste omgeving mensen die dit al jaren volgen en steeds dikker worden, stofwisseling staat in ruststand.

Vraag anders zijn moeder een paar lekkere recepten, is de turkse keuken niet met veel groente en gegrild vlees.

Sterkte ermee. Ik vind minder/anders eten vreselijk moeilijk, veel erger dan toen ik van de een op andere dag stopte met roken. Ik heb namelijk altijd honger.
Hier ook een Turkse man.

Die niet te zwaar is overigens.

De Turkse keuken kan heel erg gezond zijn, als je alle boter en olie uit je gerechten al halveerd.

Man was wel te zwaar overigens

Hij eet nu gemiddeld:

Een bak turkse yoghurt (o%) met biologische muesli en noten

8 allison boterhammen met schapen kaas, vijgenjam met noten, kipfilet en 10+ kaas.

En 's avonds gewoon avond eten maar met weinig pilav of pasta en veel meer salade en groenten.

Maak de dolma's zonder pirinc en olie, hetzelfde met de pirinc, wel bakken maar met heel weinig boter etc.

Succes
En eet wat later je avondeten en daarna niks meer.
quote:Jala5 schreef op 04 juli 2010 @ 16:00:

Ik heb er nog nooit van gehoord. Heb jij natuurlijk niets aan, succes ermee. moest even lachen toen ik deze reactie las, want 95% van de topics op deze pijler gaat hierover, namelijk een dieet waarbij je minder energie binnenkrijgt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven