Handhaving gemeente woonwijk
zondag 17 augustus 2025 om 19:41
Ik hoop dat iemand met mij kan meedenken.
Ik woon in een wijk waar overduidelijk dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. En dan noem ik hier alleen de zaken waar ik zelf last van heb én handhaving mij gewoon mogelijk lijkt.
- Illegale verkamering waar bij navraag bij de gemeente blijkt dat het pand al langere tijd leeg zou staan. Maar die mensen zitten wel al zondag om 19:00 al te feesten.
- Ik heb de laatste jaren geen idee wie mijn buurtbewoners zijn. 1 gezin of stel eruit, 5 jonge mensen erin en dan plakken ze de ramen af met vuilniszakken als gordijnen. Elk jaar weer nieuwe mensen als het niet vaker is.
- Reserveren van parkeerplaatsen door middel van plantenbakken of stoelen met lintjes ertussen.
- Vuilnis naast de containers in plaats van erin. En dan bedoel ik niet dat mensen hun inboedel dumpen omdat het grofvuil pas over 3 weken komt. Maar echt "vieze" vuilnis uit de keuken en badkamer. De containers kunnen het niet aan hoeveel mensen hier werken en buurtbewoners leggen de schuld bij de gemeente die maar 3 keer per week vuil ophaalt.
Ik heb weleens als er feestlawaai is aangebeld bij die mensen met dat de muziek wel erg hard staat. In plaats van verantwoording nemen bieden ze me een fles wijn aan voor de overlast. Intussen vrees ik dat ik mij morgen ziek moet melden op werk omdat ik verwacht dat het lawaai tot diep in de nacht aanhoudt.
Er is zowel door mij als door buurtbewoners al verschillende keren contact gelegd met de politie en de gemeente. Het enige wat er tot nu toe is gebeurd is dat na een melding de politie bij 1 van die huizen met afgeplakte ramen even binnen is gaan kijken.
Zoals hiervoor weergeven vertelt de gemeente buurtbewoners ook dat bepaalde huizen bij hen bekend staan als "al jaren leegstaand" en dat er geen verhuurvergunning is afgegeven, maar ze doen niks.
Waarom de politie behalve met die vuilniszakken op de ramen niks doet snap ik ook niet echt.
Wat kan ik doen zodat er eindelijk eens handhaving komt? Liefst op het asociale gedrag maar de bron is illegale verkamering.
Ik woon in een wijk waar overduidelijk dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. En dan noem ik hier alleen de zaken waar ik zelf last van heb én handhaving mij gewoon mogelijk lijkt.
- Illegale verkamering waar bij navraag bij de gemeente blijkt dat het pand al langere tijd leeg zou staan. Maar die mensen zitten wel al zondag om 19:00 al te feesten.
- Ik heb de laatste jaren geen idee wie mijn buurtbewoners zijn. 1 gezin of stel eruit, 5 jonge mensen erin en dan plakken ze de ramen af met vuilniszakken als gordijnen. Elk jaar weer nieuwe mensen als het niet vaker is.
- Reserveren van parkeerplaatsen door middel van plantenbakken of stoelen met lintjes ertussen.
- Vuilnis naast de containers in plaats van erin. En dan bedoel ik niet dat mensen hun inboedel dumpen omdat het grofvuil pas over 3 weken komt. Maar echt "vieze" vuilnis uit de keuken en badkamer. De containers kunnen het niet aan hoeveel mensen hier werken en buurtbewoners leggen de schuld bij de gemeente die maar 3 keer per week vuil ophaalt.
Ik heb weleens als er feestlawaai is aangebeld bij die mensen met dat de muziek wel erg hard staat. In plaats van verantwoording nemen bieden ze me een fles wijn aan voor de overlast. Intussen vrees ik dat ik mij morgen ziek moet melden op werk omdat ik verwacht dat het lawaai tot diep in de nacht aanhoudt.
Er is zowel door mij als door buurtbewoners al verschillende keren contact gelegd met de politie en de gemeente. Het enige wat er tot nu toe is gebeurd is dat na een melding de politie bij 1 van die huizen met afgeplakte ramen even binnen is gaan kijken.
Zoals hiervoor weergeven vertelt de gemeente buurtbewoners ook dat bepaalde huizen bij hen bekend staan als "al jaren leegstaand" en dat er geen verhuurvergunning is afgegeven, maar ze doen niks.
Waarom de politie behalve met die vuilniszakken op de ramen niks doet snap ik ook niet echt.
Wat kan ik doen zodat er eindelijk eens handhaving komt? Liefst op het asociale gedrag maar de bron is illegale verkamering.
zondag 17 augustus 2025 om 21:42
De argumenten die je voert voor handhaving gaan niet helpen.
Kunnen mensen hun huisvuil niet kwijt door te volle containers?
Gemeente. Zij moeten zorgen voor vaker legen. Heb je actieve handhaving? Dan pluizen ze de boel uit om te kijken wie het is. Max is een boete.
Feesten om 19 uur op zondag mag gewoon , geluidsoverlast na 23 uur kun je de politie voor bellen. Dat nr van geen haast wel politie.
Parkeerplaatsen afzetten mag niet, maar gebeurd in iedere laag van de bevolking, net als dat je zelf je raambekleding mag kiezen en zelf mag besluiten of je je voorstelt aan je buurtbewoners of niet.
Blijft over de illegale bewoning.
Hier kun je melding van maken. En dat is dan ook alles. Aan je gemeente wat zij ermee doen.
Gemeente. Zij moeten zorgen voor vaker legen. Heb je actieve handhaving? Dan pluizen ze de boel uit om te kijken wie het is. Max is een boete.
Feesten om 19 uur op zondag mag gewoon , geluidsoverlast na 23 uur kun je de politie voor bellen. Dat nr van geen haast wel politie.
Parkeerplaatsen afzetten mag niet, maar gebeurd in iedere laag van de bevolking, net als dat je zelf je raambekleding mag kiezen en zelf mag besluiten of je je voorstelt aan je buurtbewoners of niet.
Hier kun je melding van maken. En dat is dan ook alles. Aan je gemeente wat zij ermee doen.
zondag 17 augustus 2025 om 21:56
Ik kan me voorstellen dat een gemeente op basis vd officiële bewoning berekent hoe vaak een vuilophaaldienst nodig is. Op het moment dat er illegale verkamering plaatsvindt, verdriedubbelen de hoeveelheid bewoners, terwijl het op papier een wijk met gezinswoningen betreft. Maar ondertussen wonen er 9 mensen in 1 'gezinswoning'. Doe dat met een heleboel huizen en je snapt dat realiteit en dat wat op papier staat niet overeenkomt en de behoefte aan vuilophaal niet langer klopt.debuurvrouw schreef: ↑17-08-2025 21:42De argumenten die je voert voor handhaving gaan niet helpen.
zondag 17 augustus 2025 om 22:01
Dat lijkt me logisch en daar kan TO melding van maken. Maar hij/zij haalt er allerlei dingen die irriteren (wat ik snap) bij wat totaal niet relevant is. Dat moet je niet doen als je serieus genomen wil worden.NomenNescio schreef: ↑17-08-2025 21:56Ik kan me voorstellen dat een gemeente op basis vd officiële bewoning berekent hoe vaak een vuilophaaldienst nodig is. Op het moment dat er illegale verkamering plaatsvindt, verdriedubbelen de hoeveelheid bewoners, terwijl het op papier een wijk met gezinswoningen betreft. Maar ondertussen wonen er 9 mensen in 1 'gezinswoning'. Doe dat met een heleboel huizen en je snapt dat realiteit en dat wat op papier staat niet overeenkomt en de behoefte aan vuilophaal niet langer klopt.
zondag 17 augustus 2025 om 22:03
zondag 17 augustus 2025 om 22:06
TO, je moet een officieel handhavingsverzoek indienen. De gemeente moet daar binnen zoveel weken op reageren (normaliter met: er zijn inderdaad overtredingen geconstateerd, dus er wordt gehandhaaft óf met er zijn geen overtredingen geconstateerd met een uitleg waarom).
Je kunt namelijk juridische stappen ondernemen als er of niet wordt gereageerd op je handhavingsverzoek, of als je het niet eens bent met een eventuele afwijzing of afhandeling hiervan.
Je kunt namelijk juridische stappen ondernemen als er of niet wordt gereageerd op je handhavingsverzoek, of als je het niet eens bent met een eventuele afwijzing of afhandeling hiervan.
zondag 17 augustus 2025 om 22:47
Er is een site om te zien of er vergund is voor verhuur:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... reidzoeken
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... reidzoeken
zondag 17 augustus 2025 om 22:48
Inderdaad kun je een formeel handhavingsverzoek indienen. Neem dan wel in overweging dat dit niet anoniem kan en ook is niet gegarandeerd, zelfs als je daar specifiek om verzoekt, dat de andere partij niet te weten krijgt door wie dit handhavingsverzoek is ingediend bij verdergaande juridische procedures. Zie:
https://www.dehaanlaw.nl/blog/geheimhou ... ek-indient
https://www.dehaanlaw.nl/blog/geheimhou ... ek-indient
Who wants to clear the fog and all the smog in your mirrors
When you could just fall back and wait?
~Doechii~

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in