
2e hands auto kopen, waar op letten

maandag 5 juli 2010 om 09:59
Welke 'luxe' wil je? Airco of climate control, electrische ramen, airbags aan alle kanten, hoeveel vermogen/motorinhoud, verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare stoel, regensensor, cruise control, etc.
Hoe goed zijn de banden nog, roestplekken, moet hij bijna een (grote) beurt of APK?
Is het een gangbaar model dus zijn onderdelen snel voorradig?
Hoe goed zijn de banden nog, roestplekken, moet hij bijna een (grote) beurt of APK?
Is het een gangbaar model dus zijn onderdelen snel voorradig?
WTF?
maandag 5 juli 2010 om 10:04
Welke kilometerstand zit je ongeveer aan te denken?
Als je zoekt rond de 100.000-120.000 altijd vragen of de distributieriem al is vervangen.
Vragen/kijken hoeveel profiel er nog op de banden zitten.
Vragen of er onderhoudsgeschiedenis bij zit, wanneer voor het laatst een grote beurt gehad.
En als je iemand kent die er verstand van heeft, zou ik iemand meenemen. Ik weet er zelf ook te weinig van om te kunnen zien of er iets mis mee is.
Als je zoekt rond de 100.000-120.000 altijd vragen of de distributieriem al is vervangen.
Vragen/kijken hoeveel profiel er nog op de banden zitten.
Vragen of er onderhoudsgeschiedenis bij zit, wanneer voor het laatst een grote beurt gehad.
En als je iemand kent die er verstand van heeft, zou ik iemand meenemen. Ik weet er zelf ook te weinig van om te kunnen zien of er iets mis mee is.
maandag 5 juli 2010 om 10:11
Probeer aan een auto te komen met een autopaspoort, waarin je een beetje kunt zien hoe het onderhoud is geweest. Vooral even kijken of de distibutieriem nog een beetje onlangs vervangen is (moet elke 80.000 km) remblokken niet te oud, zijn de banden goed?
Wat is je budget? Een auto van boven de 1500 euro zou ik altijd even door laten lichten door een betrouwbare garage (en ja, da's ook een kriem, om die te vinden. Weet iemand in je omgeving misschien een fijne garage in de buurt?)
Bouwjaar en kilometerstand zeggen helaas juist niet zoveel: Mijn Peugeotje 106 uit 91 met 2 ton op de teller rijdt al 3 jaar zonder noemenswaardige problemen, en de Kia van een vriendin uit 2003 met 80.000 op de teller moet om de haverklap naar een garage...
Ik zou in elk geval gaan voor een autootje (zeker als je iets onder de 1000 euro wilt kopen) waarvan de onderdelen veel voorkomend en goedkoop zijn, dat zijn dus kleine Peugeots, Toyota's en Suzuki's, zoiets. Dan zit je niet meteen met hoge kosten als er toch iets vervangen of gerepareerd moet worden, de meeste onderdelen haal je (of je garage) dan makkelijk van de sloop.
En vraag in je omgeving rond naar een autodealer waar mensen goede ervaringen mee hebben. Ik dacht ook dat alle handelaars onbetrouwbaar waren, maar dat is helemaal niet waar. Die lui hebben er ook meer baat bij om jou een goed autootje voor het geld te verkopen zodat jij andere mensen naar ze toe stuurt, dan je op te lichten. Juist particulieren kunnen je makkelijker willens en wetens opzadelen met een auto waar iets mis mee is, da's namelijk moeilijker aan te pakken.
Oh ja, bij de testrit: Stukje met losse handen rijden, trekt-ie niet naar links of naar rechts? Even luisteren of de uitlaat (en de hele motor natuurlijk) lekker klinkt, proberen of-ie goed op de motor remt (60 rijden en terugschakelen naar z'n 2).
En helaas, het blijft ook altijd gewoon een gok waarbij je geluk moet hebben...
Wat is je budget? Een auto van boven de 1500 euro zou ik altijd even door laten lichten door een betrouwbare garage (en ja, da's ook een kriem, om die te vinden. Weet iemand in je omgeving misschien een fijne garage in de buurt?)
Bouwjaar en kilometerstand zeggen helaas juist niet zoveel: Mijn Peugeotje 106 uit 91 met 2 ton op de teller rijdt al 3 jaar zonder noemenswaardige problemen, en de Kia van een vriendin uit 2003 met 80.000 op de teller moet om de haverklap naar een garage...
Ik zou in elk geval gaan voor een autootje (zeker als je iets onder de 1000 euro wilt kopen) waarvan de onderdelen veel voorkomend en goedkoop zijn, dat zijn dus kleine Peugeots, Toyota's en Suzuki's, zoiets. Dan zit je niet meteen met hoge kosten als er toch iets vervangen of gerepareerd moet worden, de meeste onderdelen haal je (of je garage) dan makkelijk van de sloop.
En vraag in je omgeving rond naar een autodealer waar mensen goede ervaringen mee hebben. Ik dacht ook dat alle handelaars onbetrouwbaar waren, maar dat is helemaal niet waar. Die lui hebben er ook meer baat bij om jou een goed autootje voor het geld te verkopen zodat jij andere mensen naar ze toe stuurt, dan je op te lichten. Juist particulieren kunnen je makkelijker willens en wetens opzadelen met een auto waar iets mis mee is, da's namelijk moeilijker aan te pakken.
Oh ja, bij de testrit: Stukje met losse handen rijden, trekt-ie niet naar links of naar rechts? Even luisteren of de uitlaat (en de hele motor natuurlijk) lekker klinkt, proberen of-ie goed op de motor remt (60 rijden en terugschakelen naar z'n 2).
En helaas, het blijft ook altijd gewoon een gok waarbij je geluk moet hebben...

maandag 5 juli 2010 om 10:24
Vergeet tijdens de testrit ook de drempels niet, vergeet ook het testen van de aandrijfassen niet e.d. Even onder de auto kijken kan ook geen kwaad. Kortom, neem een expert mee.
@Moosey Distributieriem hangt af van merk, model type. Sommige dienen eleke 60.000 km vervangen te worden, anderen elke 120.000. Wij kopen alleen 2e hands en vervangen altijd de distributieriem. Gewoon het zekere voor het onzekere nemen.
KM-standen zeggen niet zoveel. Ik heb liever een auto van 4 jaar oud met 150.000 km op de teller dan 40.000. Vaak is er met die hoeger km-satnd lekker doorgereden en wordt die met de lagere km-stand vaak gebruikt voor korte stukjes, stadsverkeer e.d.. Niets is zo slecht voor je auto als veel korte stukjes rijden.
Onder handelaren heb je goede en slechte. Iemand meenemen met kennis van zaken is belangrijk. Particulier weet je niet wat je koopt. Probeer altijd een onderhoudshistorie te zoeken. Als de auto delaer onderhouden is is dat geen probleem.
@Moosey Distributieriem hangt af van merk, model type. Sommige dienen eleke 60.000 km vervangen te worden, anderen elke 120.000. Wij kopen alleen 2e hands en vervangen altijd de distributieriem. Gewoon het zekere voor het onzekere nemen.
KM-standen zeggen niet zoveel. Ik heb liever een auto van 4 jaar oud met 150.000 km op de teller dan 40.000. Vaak is er met die hoeger km-satnd lekker doorgereden en wordt die met de lagere km-stand vaak gebruikt voor korte stukjes, stadsverkeer e.d.. Niets is zo slecht voor je auto als veel korte stukjes rijden.
Onder handelaren heb je goede en slechte. Iemand meenemen met kennis van zaken is belangrijk. Particulier weet je niet wat je koopt. Probeer altijd een onderhoudshistorie te zoeken. Als de auto delaer onderhouden is is dat geen probleem.
maandag 5 juli 2010 om 10:24
Hebben zelf net een tweedehands auto gekocht.
Handige sites:
kentekencheck voor gegevens over auto, apk, gewicht etc.
klik hier om de auto die je op het oog hebt op te zoeken, bij myreviews kun je dan reviews lezen van het betreffende merk en type auto, dan weet je gelijk waar je op moet letten bij die auto.
Als je een specifiek merk en type auto een paar van bezoekt en even een proefrit maakt weet je al snel welke auto lekker rijdt en welke minder fijn rijdt.
En wat iemand al zei: 't blijft een gok. Je moet een beetje geluk hebben.
Handige sites:
kentekencheck voor gegevens over auto, apk, gewicht etc.
klik hier om de auto die je op het oog hebt op te zoeken, bij myreviews kun je dan reviews lezen van het betreffende merk en type auto, dan weet je gelijk waar je op moet letten bij die auto.
Als je een specifiek merk en type auto een paar van bezoekt en even een proefrit maakt weet je al snel welke auto lekker rijdt en welke minder fijn rijdt.
En wat iemand al zei: 't blijft een gok. Je moet een beetje geluk hebben.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
maandag 5 juli 2010 om 10:26
ANWB heeft trouwens teststations waar je 2de hands auto's kan laten keuren voordat je de auto koopt. Als je een auto voor een aardige prijs wilt kopen, kan je dit ook altijd doen.
Mijn auto had 120.000 op de teller en distributieriem moest vervangen worden zeiden ze erbij, kan je dat dus mooi van de verkoopprijs af onderhandelen.
Mijn auto had 120.000 op de teller en distributieriem moest vervangen worden zeiden ze erbij, kan je dat dus mooi van de verkoopprijs af onderhandelen.
maandag 5 juli 2010 om 15:04
NAP-garantie, dan is de kilometerstand gegarandeerd. Distributieriem, wanneer is deze vervangen? Is de auto netjes onderhouden geweest, vraag om het onderhoudsboekje. Kijk of de pedalen/versnellingspook niet al te erg zijn afgesleten, dit kan wijzen op een afgetrapte auto.
Verder idd een stukje met je handen los rijden, kijken of de auto netjes rechtdoor gaat en niet naar links of naar rechts trekt. Kan je ook zien aan de slijtage van de banden, kijk of 'ie egaal is versleten.
Kruip even onder de auto en check of de uitlaat goed is. Is 'ie niet gelast/dichtgestopt met een of andere smurrie?
Check of de uitlaat lekt, of er geen vloeistof uitloopt. (Van m'n broer moest ik de uitlaat even dichthouden met m'n hand terwijl de motor liep, weet niet precies waarom)
Remt 'ie goed, schakelt 'ie gemakkelijk. Tandenpoetsen bij schakelen kan wijzen op versleten synchromeshringen, bij de door mij pas gekochte auto moet ik wat voorzichtiger schakelen (of dubbel clutchen) omdat de synchromesh niet helemaal 100% meer zijn. Was verkoper ook eerlijk over, en als je er voorzichtig mee bent kan 'ie nog vele kilometers mee.
Kijk onder de motorkap naar aanslag e.d., sproeit 'ie geen olie in de rondte?
Verder idd een stukje met je handen los rijden, kijken of de auto netjes rechtdoor gaat en niet naar links of naar rechts trekt. Kan je ook zien aan de slijtage van de banden, kijk of 'ie egaal is versleten.
Kruip even onder de auto en check of de uitlaat goed is. Is 'ie niet gelast/dichtgestopt met een of andere smurrie?
Check of de uitlaat lekt, of er geen vloeistof uitloopt. (Van m'n broer moest ik de uitlaat even dichthouden met m'n hand terwijl de motor liep, weet niet precies waarom)
Remt 'ie goed, schakelt 'ie gemakkelijk. Tandenpoetsen bij schakelen kan wijzen op versleten synchromeshringen, bij de door mij pas gekochte auto moet ik wat voorzichtiger schakelen (of dubbel clutchen) omdat de synchromesh niet helemaal 100% meer zijn. Was verkoper ook eerlijk over, en als je er voorzichtig mee bent kan 'ie nog vele kilometers mee.
Kijk onder de motorkap naar aanslag e.d., sproeit 'ie geen olie in de rondte?
maandag 5 juli 2010 om 16:34
Ik sluit me aan bij Diedietje: als je een leuke auto gevonden hebt, spreek dan met de verkoper af dat je hem eerst wil laten keuren door de ANWB.
Over de het betalen van die aankoopkeuring kun je eventueel ook onderhandelen: allebei de helft ofzo.
Je krijgt een rapport met alle eventuele mankementen (toestand remmen, banden, radioteur enz.) en daarmee kun je weer onderhandelen over de aanschafprijs van het autootje.
Denk ook aan kopen bij een Bovag-garage, en regel 3 of 6 maanden garantie.
Ow, en let op het voorraam: als er allemaal doffe puntjes in zitten, dan zit het raam vol met kunsthars (Car-glas of autotaal glas) en of je dat een lekker idee vind....
Over de het betalen van die aankoopkeuring kun je eventueel ook onderhandelen: allebei de helft ofzo.
Je krijgt een rapport met alle eventuele mankementen (toestand remmen, banden, radioteur enz.) en daarmee kun je weer onderhandelen over de aanschafprijs van het autootje.
Denk ook aan kopen bij een Bovag-garage, en regel 3 of 6 maanden garantie.
Ow, en let op het voorraam: als er allemaal doffe puntjes in zitten, dan zit het raam vol met kunsthars (Car-glas of autotaal glas) en of je dat een lekker idee vind....
Viva la vida