Geld & Recht alle pijlers

terugkomen op akte van berusting??

05-07-2010 14:35 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij helpen?

Ik ben gescheiden, net alles achter de rug, alles getekend, afspraken gemaakt omtrent de kinderen, alimentatie etc.

Ook de akte van berusting is getekend.

Nu, een paar weken later, wil ex toch terugkomen op de afspraken die zijn gemaakt.

Kan dit???

Ik zou toch denken (en hopen) dat een akte van berusting definitief is en dat het eindelijk klaar is......
ik moets googelen wat het was en kwam direct hier terechtquote:

# De advocaat stuurt u een brief met daarin een concept echtscheidingsverzoek (met daaraan gehecht uw convenant), een akte van berusting, een verklaring en een conceptbrief voor de gemeente om t.z.t uw echtscheiding te laten inschrijven. Dit wordt rechtstreeks aan u verzonden, met een kopie aan uw mediator van TDO

# Let op: teken beiden de verklaring en stuur deze terug aan de advocaat, pas dan kan deze de procedure starten!

# Indien u de akte van berusting tekent, betekent dit, dat u bij voorbaat de mogelijkheid om tegen de uitspraak van de rechter in beroep te gaan uitsluit. U hoeft de akte van berusting pas te tekenen als u de beschikking van de rechter heeft ontvangen. Echter, aangezien u gezamenlijk met TDO het traject van scheiding heeft vorm gegeven, en u beiden achter het aanvragen van de scheiding staat, raden wij u aan de akte van berusting wel meteen te tekenen en samen met de verklaring terug te sturen. Op deze manier kan later geen onnodige vertraging ontstaan. Mocht de akte van berusting zijn getekend en een van u beiden wil toch nog de scheiding tegenhouden, dan kan dit simpelweg nog door de advocaat hierom schriftelijk te verzoeken gedurende de procedure. Indien de advocaat de echtscheiding in het register van de Burgerlijke Stand heeft laten inschrijven, is de echtscheiding definitief en kan dit niet meer ingetrokken worden.

# Wanneer u de verklaring (en eventueel meteen de akte van berusting) heeft getekend en geretourneerd aan de advocaat, stuurt de advocaat alle stukken naar de rechtbank van Amsterdam (ook wanneer u buiten Amsterdam woont, is dit mogelijk)

# De rechtbank bevestigt de ontvangst van de stukken middels een brief aan de advocaat; hiervan komt geen afschrift naar u noch TDO

# In het algemeen duurt de procedure bij de rechtbank van Amsterdam vier weken. Dit is sneller dan de meeste andere rechtbanken in Nederland. Beschikkingen worden alleen op woensdag afgegeven en verzoeken om extra spoed vinden gewoonlijk geen gehoor

# Nadat de advocaat de beschikking heeft ontvangen, stuurt hij dit aan u door met het verzoek dat minimaal één van beiden de beschikking doorleest op eventuele onjuistheden

# Na de bevestiging (van een van u beiden) dat de echtscheidingsbeschikking ingeschreven kan worden in het Huwelijksregister van de gemeente waar u bent getrouwd, zal de advocaat dit voor u verzorgen

# In de regel duurt het ongeveer één week (buitenlandse huwelijken 3-4 weken) voordat de betreffende gemeente uw echtscheiding heeft ingeschreven; die inschrijvingsdatum is uw uiteindelijke echtscheidingsdatum

# U en TDO ontvangen van de advocaat een kopie van de inschrijvingsbevestiging

# Hierna bent u officieel gescheiden en gaat u hetgeen u met elkaar heeft afgesproken ten uitvoer brengen http://www.thedivorceoffice.nl/instappen.html

Volgens mij kan dat alleen als je het nog niet opgestuurd hebt naar de rechtbank en als jullie al getekend hebben enkel via je advocaat

Strekte ermee...
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Het is al opgestuurd, de scheiding is ook al uitgesproken.

Dus wat dat betreft moet het niet terug te draaien zijn.

Hij is verslaafd en zegt een advocaat te hebben, die hem heeft vertelt dat hij kan verklaren dat hij onder invloed was toen de afspraken werden opgesteld. En dat daarmee dus alles terug zou kunnen worden gedraaid. Nu komt dit hem natuurlijk niet ten goede als ie de kinderen meer wil zien..
Bel je eigen advocaat, maar volgens mij praat ie lulkoek. Het ondertekenen van die akte en de scheiding er officieel doorhebben, duurt een paar weken en ik neem aan dat ie ergens wel eens keer niet zo erg onder invloed was.

Wat een lamzak zeg
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Weet je zeker dat hij niet onder invloed was toen hij dit voorstelde? Welke idiote advocaat gaat aan de rechter voorleggen dat zijn cliënt onder invloed was (van drugs? drank?) toen hij de akte van berusting ondertekende? Die bovendien de uitkomst was van (waarschijnlijk maandenlang) overleg tussen beide partijen? Hij wil een beroep doen op "verstandsverbijstering"? Volgens mij heeft hij iets te veel Amerikaanse films gezien.

Als hij wil aanvoeren dat hij niet over zijn volledige geestelijke vermogens beschikt, laat hij dat vooral doen, zou ik zeggen. Dan heb je meteen schriftelijk bewijs om omgang onder toezicht te eisen met de kinderen. Hoe is de omgang nu afgesproken? Is hij wel te vertrouwen met de kinderen als hij drank/drugs gebruikt?
Ga in therapie!
Wat wil hij van jou?
Ga in therapie!
Hij gebruikte voornamelijk drugs, op dit moment meer drank. Hij heeft problemen met beide.

Op dit moment is er afgesproken dat ie de kinderen een middag in de week ziet onder begleiding van zijn ouders. Daar heb ik destijds ook nog een topic over geopend omdat ik me afvroeg in hoeverre ik zijn ouders kon vertrouwens als tussenpersoon. Deze zijn nu ook degene die willen dat ie alles gaat terugdraaien. Dus mijn vertrouwen in hen is nog eens ernstig gedaald ook....

Ik vertrouw hem dus niet alleen met de kinderen. Als ie nuchter is, is ie best lief voor ze. Maar je weet nooit wanneer hij onder invloed is. Daarbij vertoont hij heel vervelend stalkingsgedrag en voel ik me al niet veilig bij hem.

Mijn advocaat zegt dat we alles via de regels hebben gedaan en dat hij meer dan eens gewezen is op het feit dat zij mijn advocaat is en hij er zelf één in de arm moest nemen als hij dit nodig vindt.

Hij wil trouwens niet zeggen dat hij onder invloed was ten tijde van het tekenen van de akte vanberusting, maar meer in de periode (maanden inderdaad) dat we de afspraken hebben opgesteld. Ik heb dit altijd in eerlijk overleg gedaan, hij wist alle tijd overal van.
Nu willen ze dus nav een akkefietje dit weekend alles gaan terugdraaien. Het komt op mij meer over als soort "wraak".
Ik zou het hem vooral laten doen, dan heb jij alleen maar nog betere argumenten om je kinderen te beschermen. Hoe rot het ook is dat hij gaat roeren in een berg stront waar jij net dacht een mooie deksel overheen gelegd te hebben; in het belang van je kinderen zie ik er nog wel voordelen van in...
Vandaar mijn tweede vraag, wat wil hij van jou. Wraak dus. Het tegenovergestelde van berusting Hij weet waarschijnlijk dat jij ontzettend opgelucht bent dat de scheiding erdoor is en dus pakt hij je daarop. Hij gaat dit dreigement echt niet uitvoeren en als hij het wel doet, ben jij degene die er beter van wordt (in de zin dat je de kinderen dan beter kan beschermen).

Hij heeft dus niet eens een eigen advocaat? Wie heeft hem volgens hem dan die onzin op de mouw gespeld? (retorische vraag, hij heeft het uiteraard zelf bij elkaar verzonnen)

Nog beter, hij was dus maandenlang onder invloed. Shit zeg

Hoe wil je dat gaan doen als je zijn ouders niet vertrouwt? Heb je er vertrouwen in dat zij hem tegenhouden als hij met de kinderen op stap wil gaan (al dan niet onder invloed)? Hoe oud zijn je kinderen? Kunnen ze zelf aan de bel trekken als het nodig is?
Ga in therapie!
Ik zit momenteel met iets vergelijkbaars aan de hand (ex met drankprobleem die stennis schopt omdat hij de kinderen in de vakantie wil hebben). Laat hem die stennis vooral gaan schoppen bij de rechter, als zijn advocaat dom genoeg is om dat toe te staan. Hij heeft er vooral zichzelf mee. Hetzelfde geldt voor jouw ex. Het belangrijkste is om het "spelletje" niet mee te spelen in jouw belang en dat van de kinderen. Want zij zijn de volgende troef die hij gaat uitspelen, let maar op.
Ga in therapie!
Wat een klote situatie zeg Maar ik denk echt dat hij hier vooral zichzelf mee heeft. Probeer er afstand van te nemen en te negeren voor zover mogelijk.
verkeerde topic
Pffff jullie stellen me een beetje gerust gelukkig!

Waar ik het meest bang voor ben is dat hij de kinderen om het weekend een heel weekend wil. Terwijl ik het op een middag in de week wil houden en absoluut onder toezicht.

Verstandelijk kan ik het me niet voorstellen dat een rechter dit plan van hem goedkeurt, maar ergens begon ik toch al een beetje in paniek te raken.

De oudste is 7 en die kan mij wel vertellen wanneer ze alleen met hem zijn geweest. Volgens mij blijven ze er ook altijd keurig bij. Als dit niet meer werkt zou ik niet weten hoe de omgang te regelen. We hebben het ook een poos bij mij thuis gedaan, met als gevolg dat hij amper naar de jongens omkeek en zich alleen met mij bezig hield (vragen stellen, controleren, het bloed onder m'n nagels vandaan halen...) Dit werkte gewoon ook niet omdat we dan ruzie kregen. Nu komt ie al regelmatig niet opdagen als de kinderen bij zijn familie zijn.

Het dreigen wat hij nu doet is dus inderdaad een middel om controle te willen houden.
Die angst, die gebruikt hij dus. Hij wil de kinderen vast niet om het weekend als hij zo ongeïnteresseerd in ze is. Wat hij wil is de kinderen gebruiken om macht over jou uit te oefenen. Niet reageren lijkt me de beste weg. Fijn dat je met een middag in de week onder toezicht bent weggekomen. Hij zal toch aan de rechter moeten uitleggen waarom hij dat wil veranderen en jij krijgt dan alle gelegenheid zijn drank- en drugsmisbruik aan te kaarten.

Bewaar alle correspondentie, sms'jes, boodschappen op het antwoordapparaat enz. voor het geval hij ooit gaat dreigen met opnieuw naar de rechter stappen. Het is belangrijk dat je dan munitie hebt, al is het maar om zijn (loze?) dreigementen te negeren.
Ga in therapie!
Even wat technische dingen:

Een 'akte van berusting' heeft normaal gesproken alleen maar als inhoud: ik berust in (=ga akkoord met) de uitgesproken echtscheiding en ik zal geen hoger beroep instellen tegen de uitspraak van de rechtbank.

Meestal heeft de akte van berusting dus niets te maken met andere afspraken die zijn gemaakt.

Is er een echtscheidingsconvenant (schriftelijk overeenkomst met alle afspraken rondom de scheiding) en heeft jouw ex die overeenkomst ondertekend, dan kan hij proberen om die overeenkomst ongedaan te maken met het verhaal dat hij het allemaal niet heeft begrepen (vanwege zijn drank- en drugsproblemen). Rechters zijn echter heel kritisch op dit soort verhalen, dus de kans dat hem dat lukt is niet erg groot.

Jouw ex zal hiervoor zelf een procedure moeten opstarten, dus voorlopig hoef je je weinig of niets aan te trekken van zijn verhalen hierover.

Helemaal los van dit alles:

Wat betreft omgangsregelingen is het altijd mogelijk om wijziging te vragen aan de rechtbank als er sprake is van een wijziging van omstandigheden.

Het is dus niet te voorkomen dat jouw ex op enig moment naar de rechtbank stapt met het verhaal: het gaat nu beter met mij, en daarom wil ik een uitgebreidere omgangsregeling.

Over kinderen (gezag, omgang, alimentatie) kun je zoveel afspraken maken als je wilt, maar die afspraken zijn per definitie tijdelijk en kunnen bij een wijziging van omstandigheden altijd door de rechter worden veranderd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven