omzetbelasting????
maandag 5 juli 2010 om 19:37
Hoi hopelijk belasting deskundige! Even een vraagje over de omzetbelasting. Ik ben een nitwit als het aankomt op belastingen berekenen, daarom geef ik dit ook graag uit handen. Maar kan iemand mij uitleggen hoe je de omzetbelasting/BTW berekent? Ik factureer zelf en verbaas me over de hoogte van de BTW die ik nu voor het tweede kwartaal moet betalen, dus wil toch even precies weten waar die vandaan komt. Dank alvast!
maandag 5 juli 2010 om 19:52
Hoezo verbaas je je over de hoogte van de BTW die je moet betalen? Als je zelf gaat factureren dan verdiep je je daar toch in??? Dat zou ik in ieder geval wel doen.
Van de te betalen btw kan je de voorheffing (btw op betaalde kosten) aftrekken. Zolang je veel btw moet betalen, heb je ook een goede omzet gehaald. Zo kan je het van de positieve kant bekijken.
Van de te betalen btw kan je de voorheffing (btw op betaalde kosten) aftrekken. Zolang je veel btw moet betalen, heb je ook een goede omzet gehaald. Zo kan je het van de positieve kant bekijken.
maandag 5 juli 2010 om 19:58
maandag 5 juli 2010 om 20:04
Van je totale verkoopprijs is 19% BTW, geen rekening houdende met wat DJ momo aangeeft.
Als je dus een verkoopprijs hanteert van ¤ 10, is de BTW
(¤ 10/119)* 19. Anders gezegd, de BTW is 19% van je netto verkoopprijs (dus de verkoopprijs zonder BTW).
Als je dus een verkoopprijs hanteert van ¤ 10, is de BTW
(¤ 10/119)* 19. Anders gezegd, de BTW is 19% van je netto verkoopprijs (dus de verkoopprijs zonder BTW).
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
maandag 5 juli 2010 om 20:09
Dank voor je uitleg courage. Die 19% staan op mijn facturen en ik doe niet zelf mijn belasting. Dit gaat ook al jaren goed. Alleen verbaasde ik me over de hoogte van het bedrag wat ik dit kwartaal moet betalen, vandaar dat ik wilde weten hoe dit nou precies berekend wordt. De omzetbelasting die ik nu moet betalen is ongeveer 1000 euro hoger dan 19% van mijn omzet en ik begrijp nog steeds niet waarom.
maandag 5 juli 2010 om 20:18
het volgende kan aan de hand zijn (indien van toepassing):
als je in het buitenland (binnen EU) inkoop-kosten hebt gemaakt, kan de leverancier de inkoop-BTW verleggen. Op de factuur die je ontvangen hebt, staat dan BTW verlegd en wordt er geen BTW in rekening gebracht. Deze BTW moet jij dan in Nederland afdragen.
vraag aan degene die deze zaken voor je regelt, hoe dat kan. misschien is er een verrekening met een andere periode of is er iets anders specifieks aan de hand (bijv. invulfout)
als je in het buitenland (binnen EU) inkoop-kosten hebt gemaakt, kan de leverancier de inkoop-BTW verleggen. Op de factuur die je ontvangen hebt, staat dan BTW verlegd en wordt er geen BTW in rekening gebracht. Deze BTW moet jij dan in Nederland afdragen.
vraag aan degene die deze zaken voor je regelt, hoe dat kan. misschien is er een verrekening met een andere periode of is er iets anders specifieks aan de hand (bijv. invulfout)

maandag 5 juli 2010 om 20:28
Je kan toch een kopie van de aangifte opvragen bij je boekhouder/administratiekantoor? En de BTW draag je af obv factuurdatum en niet obv betaaldatum. Dus als jij bv op 15-06-2010 een factuur hebt verstuurd voor 10.000 excl. BTW, dan zal je bij de aangifte over het 2e kwartaal die 10.000 * 0.19 = 1.900 moeten afdragen (en dus betalen voor 31 juli), ook al heb je dat bedrag nog niet ontvangen van je klant.

maandag 5 juli 2010 om 22:18
Ik heb de excel spreadsheet ingevuld die je BTW berekent. Al mijn bonnen liggen al bij de boekhouder, maar als ik alleen check met mijn facturen, moet ik echt veel te veel betalen. Heb ook mail gestuurd naar belasting adviseur, zal morgen wel antwoord op krijgen. Als je echt benieuwd bent, laat ik hier nog wel even weten hoe het nou precies zit.
dinsdag 6 juli 2010 om 15:04
Vervolg: bij de boekhouder is opnieuw een berekening gemaakt en inderdaad daar kwam een lager te betalen BTW bedrag uit. Nog steeds hoger dan de BTW die ik gefactureerd heb, maar aanzienlijk lager dan bedrag 1. Ik heb nu om verduidelijking gevraagd waarom daar alsnog een verschil in zit. Daarbij krijg ik donderdag te horen waar dat belachelijk hoge bedrag vandaan komt (de persoon die daar mee aankwam is er vandaag niet). Ik heb overigens 100 % vertrouwen in deze boekhouder, dus er is of een reden voor of een keer een fout gemaakt. Wordt vervolgd!
dinsdag 6 juli 2010 om 16:13
Echt, het is handig als je zelf goed inzicht hebt in deze materie, ook als je dat in de praktijk zelf niet effectief nodig hebt. Je hebt al jaren een bedrijf, maar je weet niet hoe btw wordt berekend... Hou ook kopieën van je bonnen e.d.
Ik krijg van mijn belastingadviseur altijd een exact overzicht van wat ik moet betalen, 19%, 6% (op bepaalde goederen) gespecificeerd naar in/uit, verlegd e.d.
Ik krijg van mijn belastingadviseur altijd een exact overzicht van wat ik moet betalen, 19%, 6% (op bepaalde goederen) gespecificeerd naar in/uit, verlegd e.d.
woensdag 7 juli 2010 om 08:39
Yep, heb alle facturen van dit kwartaal. Het lijkt misschien alsof ik er niet echt mee bezig ben, maar daar ben ik heel secuur in. Ik factureer altijd aan eind van de maand. Mocht de opdracht nog doorlopen in de maand daarna, dan maak ik meerdere facturen. Dus dat kan niet aan de hand zijn....ben nu toch echt wel benieuwd wat dan wel....