Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Zo, ik ben helemaal bijgelezen. Mateloos boeiend om te lezen hoe het jullie in die jaren is vergaan, al jullie voor- en tegenspoed, successen en tegenvallers. Maar weet je wat me het meest gefrappeerd heeft? Ik graas nogal eens fora af (bergen topics hier bij Viva, ook bij Libelle), en dit is het ENIGE topic waar ik op geen enkele ruzie gestuit ben!! En dat over zo'n lange periode. Hooguit een enkele wat geïrriteerde opmerking, maar verder alleen heel veel gedeeld lief en leed, begrip, altijd een warm welkom voor nieuwelingen... Eigenlijk verdienen jullie een prijs! Hier is het bewijs geleverd dat er geen verband is tussen de werking van de alvleesklier en het empatisch vermogen.

Maar wat anders: Setter, hoe gaat het met je? Trek je het nog een beetje?
Ik kwam ook even kijken hoe het met Setter is. Lukt het een beetje? Ook met regelen enz? Een dikke knuffel voor jou!
quote:sri schreef op 05 juli 2010 @ 21:12:

Hier is het bewijs geleverd dat er geen verband is tussen de werking van de alvleesklier en het empatisch vermogen.

Zie je wel, een diabeet heeft geen zware stemmingswisselingen. DAT HEB IK ALTIJD AL GEZEGD!!!!!!!!

Settertje, ik denk wel aan je hoor!
quote:sri schreef op 05 juli 2010 @ 21:12:

Zo, ik ben helemaal bijgelezen. RESPECT!
Jeetje Siri, wat knap van je dat alles helemaal hebt doorgelezen, en ik begrijp dat we volgend met Koninginnedag in aanmerking komen voor een lintje??

@Setter,
Ik heb morgen een colonoscopie, dus ik mag vandaag niet eten. Ik ben ontzettend chagrijnig ervan. Heb hele erge honger nu, maar aan de andere kant: m'n suiker is keurig, haha!
@Lief, het is gewoon een kwestie van stug door blijven lezen. Scheelt een stuk als je aan slapeloosheid lijdt, dan schiet het lekker op!

@ Teddeke: een lintJE? LINTEN! Het zou de majesteit nu misschien ook eens duidelijk maken hoe dom (een deel van) haar kersttoespraak was. Zogenaamd geen echt contact, iedereen die lekker anoniem achter zijn eigen schermpje alleen maar met zichzelf bezig is, jaja. Voor straf zou ze jullie allemaal de lintjes hoogstpersoonlijk moeten opspelden. Met een kopje thee na, natuurlijk .

@ Angelinaa: Jakkes, wat naar voor je! Kan me voorstellen dat je goed chagrijnig wordt zeg. Mag je wel veel water drinken, dan heb je tenminste nog een beetje gevoel dat het vult. Ik duim voor je!

Setter, keep going!
@Angelinaa, ik heb even moeten zoeken wat een colonoscopie is (lang leve google!) en hoop dat het snel morgen is (zonder al te veel honger), dat je niet te veel hinder hebt van het onderzoek en dat het niet te lang duurt. Wat zal je boterhammetje (of wat dan ook eet) daarna lekker smaken!!

@Sri, ik kan wel hoor op 30 april, dan moet een vrije dag wel te regelen zijn, kunnen we van dat kopje thee een high tea maken, daar hou ik wel van. En dan gewoon met jullie allemaal, de queen mag dan wel verder met lintjes uitdelen.
Setter, ook van mijn kant gecondoleerd. Ik wens jou en je familie veel sterkte met dit verlies!

Sri, respect dat je ALLES doorgelezen hebt! Wauw! Dat heb ik niet eens gedaan! Jij was degene die het had over "een beetje diabetes" toch? Of was dat iemand anders? Nou ja, anyway, ik denk dat mijn vriend in die categorie valt. Hij spuit maar de minimale hoeveelheid lantus (3 eenheden) en zit tussen de 4 en de 8. Zijn HbA1c was 6 (hij komt net terug van de internist), da's niet slecht toch?

Ik had overigens ergens gelezen dat als je HbA1c waarde hebt, je daar 1 punt bij op moet tellen of vanaf moet halen om je gemiddelde waarde te krijgen? Of zeg ik nu iets geks en klopt dat echt niet? Kan het ook nergens terugvinden en dus ook neit zeggen of een waarde van 6 goed is of niet en wat de "lijst" met waarden is. wanneer is het te hoog/te laag?

Angelinaa, sterkte. Brr, lijkt me niks zo'n scopie! Hoop dat je er een ebetje fatsoenlijk doorheen bent gekomen! Is eht niet gevaarlijk om nuchter te blijven als je diabeet bent?

Teddeke, hoe is alles bij jou? En de anderen? Nella, hoe gaat het met je zoon?
6 is prachtig! Ik heb er nog nooit van gehoord dat je er een punt bij op moet tellen. Er is wel een onnauwkeurigheid in de meting, maar die is niet zo groot volgens mij.

Ik zat laatst op 6.4, echt het laagste ooit en was er heel trots op!
Setter, heel veel sterkte vandaag!
Setter, heel veel sterkte vandaag!

Mijn onderzoek viel mee, het was een colonfoto ipv colonoscopie. Morgen of maandag krijg ik de uitslag.

Hoe gaat het met iedereen?
@Setter veel sterkte vanmiddag!
Angelinaa, fijn dat het meeviel. Ik ga voor je duimen. Verder gaat het goed. Warm (wie niet?) en gesloopt, vandaag begonnen aan een nieuw, beetje angstaanjagend groot project. Handboeken schrijven over iets waar ik geen draad verstand van heb, dus moet ik zorgen dat ik er binnen een week wel verstand van heb. Brrr, en dat met deze temperaturen.
Spannend sri. Ik zit ook met een (te) groot project, en ik merk echt dat mijn denkvermogen me in de steek laat bij deze temperaturen. Geen airco ook...... bah.

Setter, ik hoop dat deze dag is verlopen zoals je in gedachten had, en dat je er met een goed gevoel op terug kan kijken in de toekomst. Heel veel sterkte meissie!
Lieve allemaal,

wat een steunbetuigingen hier, en wat doen ze me goed! Jeetje, ik bloos ervan...

Allemaal heeeeel erg bedankt voor alle lieve woorden

Het afscheid was precies zoals mijn moeder het had willen hebben, daar was iedereen het roerend over eens. Mijn vader zag enorm tegen de dag op maar achteraf viel het hem 100% mee. Het was druk, erg druk. Heel erg veel familie, ook van mijn vaders kant. Na de plechtigheid in het crematorium ging de voltallige familie van mijn moeders kant nog met ons mee naar huis, waar we soep en broodjes gegeten hebben.

Iedereen had een goed gevoel over de sfeer die er hing. Mijn moeder heeft in het verleden vaak tegen me gezegd dat ze net zo'n afscheid als destijds bij haar eigen vader wilde hebben, en het is -geheel spontaan- precies net zo gegaan. En dat voelde goed. Net of ze erbij was.

Ze lag ook heel mooi in de kist. De eerste dag zoals ze vroeger was, en vanaf dag twee leek ze precies op haar eigen vader: streng en respect afdwingend. Maar wel mooi. Wat ik naar vond om te zien was die porceleinwitte huid van haar handen. Haar gezicht hadden ze wel een beetje kleur gegeven, maar haar handen niet.

Wat ik mooi vond was dat er geen spoor van die verlamming meer te zien was. Alles wat opgezwollen was geweest van het vocht was weer terug naar normaal, en die ietwat scheve mond stond weer recht. En, zoals het cliché zegt: het leek net of ze sliep, op een heel vredige manier.

Het is voor mijn gevoel goed zo. Ik heb afscheid genomen voor de tweede keer, deze keer definitief. Ik heb wel een tikkeltje verdriet, maar het ergste is geweest. Dat heb ik de afgelopen zeven jaar al voor een groot deel verwerkt. Wat nu overblijft is de herinnering aan de afgelopen drie maanden. Maanden waarin ze me wèl lief vond en trots op me was. Waarin ze blij met me was. En dat koester ik. Dat pakt niemand me meer af!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Fijn om wat van je te horen setter, en dat het is gegaan zoals jullie allemaal wilden!
Setter, ik ben zo blij voor je dat je dit nu goed hebt kunnen afsluiten. Wat heb je een rottijd achter de rug! Neem de tijd om weer in je ritme te komen en laat je door niemand vertellen wat je wel en niet "mag" voelen. En wat je zegt: de laatste tijd met je moeder neemt niemand je meer af.
Hallo, ik lees nu pas even bij. Setter, gecondoleerd! Dat is niet niks, je moeder verliezen... Wel fijn voor jou en je moeder waarschijnlijk dat jullie je relatie vol strubbelingen op deze manier hebben kunnen afsluiten de laatste weken.

Sri, welkom!

Hier zaten we in roerige tijden. Waardes vlogen alle kanten op, maar voornamelijk hoog hoger hoogst. Durf geen HbA1c te laten prikken nu. Pomp is twee dagen geleden ook nog eens kapot gegaan. Terwijl zoon sliep. Belde ik naar de fabrikant, zou de pomp pas over drie uur komen! Advies om bij te gaan spuiten. Ik zag 't al voor me: effe zoon wakker maken om te zeggen dat ik 'em zou gaan spuiten. Overdag had ik 't niet zo erg gevonden, dan had ik 't in alle redelijkheid nog wel kunnen verkopen. Maar dit zag ik echt niet zitten. Uiteindelijk is de nieuwe pomp met één uur en drie kwartier gebracht. Zoon heeft er allemaal niets van gemerkt, merkte de volgende dag ook niet dat de pomp anders was. Setter, jij hebt toch ook eens zoiets dergelijks meegemaakt?

Ris, hoe gaat het nu op je werk? Is het al gelukt om werk buiten de klas te vinden (RT? IB?)?
Dank je wel voor je condoleances Nelladella. Het is inderdaad fijn dat we mekaar nog lief gevonden hebben, dat was iets ongekends voor mij. Ik heb ook echt een gevoel van 'het is goed zo'. Ik heb er vrede mee. Ik ben sinds gister weer aan het werk en ook dat bevalt goed. Fijn om weer in mijn ritme te zitten (ook vanwege mijn suikers, dit voelt een stuk prettiger) en fijn om mijn collega's weer te zien. En met mijn vader gaat het eigenlijk ook best wel goed.

Over de kapotte pomp van je zoon: wat fijn dat de vervangende pomp toch nog snel gebracht werd. Heb je druk op de ketel bij Medtronic gezet, of was het toeval dat het zo snel ging? Hoe kwam je er eigenlijk achter dat hij kapot was? Dan nog een laatste, zeer banale vraag, domweg uit kinderlijke nieuwsgierigheid mijnerzijds : wat voor kleur pomp heeft hij nu?

En inderdaad, de mijne is afgelopen december stuk gegaan. Ik had hem één keer teveel stuiterles gegeven. 's Avonds om kwart voor 8 begaf hij het, om 12 uur 's nachts kwam de koerier eindelijk met een vervangende pomp. Ruim vier uur wachten dus. Gelukkig had ik nog genoeg verdoofzalf in huis, plus een insuflon, dat scheelde een hoop naaldenprikken. Elke 10 minuten gaf ik een paar eenheden, nadat ik een flinke bolus (met de spuit in die insuflon dus) had gegeven. Ik had nl. net gegeten toen mijn pomp het begaf, en ik heb het sterke vermoeden dat die laatste bolus niet binnengekomen is. Ik zat dan ook op 22! Best schrikken dus.....

Ik hoop dat hij het de volgende keer midden overdag begeeft, dan heb ik wat minder de neiging om in slaap te vallen. God wat was ik moe toen die koerier eindelijk kwam!
Setter, ik heb druk op de ketel gezet Geweigerd om te spuiten of zelfs maar z´n bloedsuiker te prikken. Dit alles op een vriendelijke manier hoor, en ik trof ook een heel vriendelijke dame die de situatie wel begreep.

Hij heeft een zwarte pomp, die had hij al. Die hebben wij destijds voor hem gekozen, we waren te bang dat hij die wit/doorzichtige zouden kiezen (of heb jij die?). De volgende keer mag hij de kleur echter wel zelf kiezen.

Zoon sliep en ik ging op z'n pomp z'n waarde bekijken. Toen weigerde de pomp dienst. Ik heb meteen gebeld, maar een kwartier later kreeg ik ook de melding 'knopdefect' of zoiets. Dit gebeurde voornamelijk bij warm weer zei Medtronic. De timing was eigenlijk perfect. Die dag én de dag ervoor had hij kinderfeestjes. 't Was niet leuk voor hem geweest als 't toen gebeurd was. Hoewel geen man overboord, dan was ik wel even met de spuit langsgekomen.

Ik herinner me nog dat jij vertelde over je defecte pomp, en dat je zo lang moest wachten. Grappig dat je dat schrikicoontje achter die 22 zet, bij ons komt die waarde regelmatig voor, daar schrikken wij echt niet van
Nee joh? Jeetje....

Ik heb nu inderdaad die doorzichtige, dat vond mijn man wel een mooie (dus dat heb ik voor hem gedaan). Ik had daarvoor een paarse, en de volgende keer kies ik die weer. Ik vond die zwarte persoonlijk niet mooi.

Die melding 'knopdefect' heb ik nog niet gehad, ik kreeg meldingen met cijfers erin. Dan staat er in het boekje alleen maar 'van nr. 1 t/m nr. 40: neem contact op met uw leverancier', of iets dergelijks.

Waarom was je eigenlijk bang dat hij die doorzichtige zou kiezen?
Setter, heb jij type 1 of 2? Gewoon even nieuwschierigheid

Van een waarde van 22 schrik ik ook niet, komen regelmatig voorbij hier helaas.

Nella, wat fijn dat het achteraf niet zo lang duurde voordat je zoon een nieuwe pomp had!!

Ik moet vanmiddag weer naar de dvk, benieuwd wat ze nu weer te vertellen heeft.
@Nelladella, wat een vervelend iets, zo'n kapotte pomp. Gelukkig heb je snel een vervangende gekregen en heeft zoon er geen overlast van gehad. Ik heb het zelf een keer met een insulinepen gehad (ik had daar toen geen reserve van). Het ding hield er (op mijn verjaardag nota bene, dus ik kon geen taartje eten! ) mee op en het was nogal een gedoe om aan een nieuwe te komen. Sindsdien heb ik dus wel een reserve (de reserve is niet digitaal, de andere wel, maar die kon ik dan weer geen 2e krijgen, maar goed, voor reserve-pen maakt het mij niet uit of het wel of niet digitaal is).

Van een waarde van 22 schrik ik eigenlijk ook wel hoor. Normaalgesproken kom ik eigenlijk nooit boven de 12 (enkele uitschieters daargelaten).
Nella, ik heb zelf geen ervaring met een pomp en aan mijn bijdrage heb je dus helemaal niks, maar ik wil alleen even zeggen dat ik diep respect heb voor de manier waarop jij samen met je zoon hiermee omgaat. Natuurlijk kan je moeilijk zeggen: vandaag doen we eens lekker of er niks aan de hand is, maar je brengt het toch maar op elke dag (en nacht)! Ik vind het inspirerend, hoe jij over dat manneke en jouw aanpak schrijft. Dat wou ik alleen maar ff kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven