Geld & Recht alle pijlers

ik wil mijn geld terug!

19-05-2010 16:16 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze nick is ivm herkenbaarheid (mijn andere nick is mijn voornaam) even gekozen, sorry daarvoor.

Mijn probleem:

Ik heb in december 2008 met een goed hart aan een dierbare collega die gezondheidsklachten kreeg van alle zorgen geld geleend, een bedrag van 3000 euro, de helft van mijn spaargeld. Er is een schuldverklaring getekend. Zij zou hiermee al haar achterstanden kunnen wegwerken en zij zou per januari 2009 dan 200 euro per maand terugbetalen. In januari kwam ze al naar mij dat het september werd, en puntje bij paaltje heb ik tot op heden (mei 2010) nog 0,00 euro teruggehad, helemaal niets.

Helaas ben ik erachter gekomen dat deze dame door veel pech een chronische schuldenaar is. Alle rekeningen lopen bij haar op van 80 naar 300 euro met alle boetes omdat ze gewoon het ene gat met het andere vult. Ze kan nergens lenen en wil niets vragen aan haar ouders (ze is al over de 50). Omdat ik haar mocht en een zacht ei ben, heb ik iedere keer maar begrip getoond.

Enfin, nu is mevrouw onlangs ontslagen, en ik een maand later, dus we zijn beide werkloos. Haar man zit in de WAO en is ook schuldenaar, deurwaarders voor hem kwamen ook bij onze zaak.

Omdat ik ben getipt dat zij 4400 euro ontslagvergoeding netto zou krijgen en baas en collega's op de hoogte zijn van de lening, heeft zij onder druk contact met mij opgenomen voor terugbetaling. Ze heeft hier zitten huilen dat ze mij nix kon teruggeven want ze had ook al elders een lening van 4000 euro en die had meer haast want die mensen hebben kinderen die naar school moeten en ik niet. Wel bood ze aan miv april EINDELIJK een terugbetaling te doen van 150 per maand, maar ook hier is weer gelogen, weer niets gehad. Ik heb nog gevraagd om bij wijze van goodwill de overige 400 dan te geven, maar hier heeft ze niet eens antwoord op gegeven. Ik ben hier zo verdrietig van, heb huilbuien (je helpt iemand en wordt zo belogen) en snap niet dat iemand zo liegt en nog geen 100 euro kan brengen. Nu ik ook werkloos ben kan ik het geld goed gebruiken, anders kan ik niet eens op vakantie deze zomer, maar dat heb ik eigenlijk al opgegeven.

Enfin, mijn geduld en liefde zijn eigenlijk op en ik wil dit zo heel graag achter me laten.

Mevrouw heeft niets, meneer heeft niets. Ze hebben wel een auto van rond de 4000 euro denk ik, en natuurlijk allebei een uitkering.

Wat ik eigenlijk wil, is van iemand die er verstand van heeft (iris69, nummerzoveel, mips, iemand???) horen wat ik kan doen, ik ben er zo verdrietig van, dit speelt al zo lang nu. Ik heb al van alles nagezocht op google, deurwaarder, incasso, maar ik ben bang dat er dan van mijn geld nog maar weinig over blijft, of dat mevrouw zich failliet laat verklaren......

Wie weet wat ik kan doen?

Sorry voor de lange post en ik hoop dat anderen hier van kunnen leren.....
Wortelsoep: Heb niet alles gelezen. Misschien als tip al gegeven. Maar je kan naar een wetswinkel. Ik ben in het verleden naar de Spuistraat gegaan en goed geholpen. Je maakt een afspraak en krijgt gratis juridisch advies.

Ik zou ook snel iets ondernemen voor je onder aan de lijst schuldeisers komt.

Heel vervelend. Je voelt je waarschijnlijk ook bedrogen en beetgenomen. Zulke mensen komen nooit uit de schulden. En gaan ze zelf aan. Mede door dit soort mensen hebben we nu ook een crisis. Er mag nooit meer geld aan geleend worden. Als ze echt geholpen wil worden zal ze naar genoeg instanties kunnen stappen die haar helpen. Ze moet de broekriem fink aantrekken maar als ze wil moet ze er zelf uitkomen.

Ik ben allergisch voor dit soort mensen.

Heel vervelend dat jij de dupe bent van haar manipulatieve gedrag. Ik hoop dat het snel opgelost wordt.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is!beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:mastermind schreef op 09 juni 2010 @ 01:57:

[...]

Als dit zo'n notoire klaploper is, heb je best kans dat die gewoon helemaal geen aangetekende brieven ophaalt. Omdat ze weet dat dat weleens iets formeels kan zijn (beslaglegging o.i.d.) en ze na het afhalen het bokje is. Misschien kan je de brief in bijzijn van getuigen persoonlijk aan haar afgeven?of stuur een e-mail met ontvangst- en leesbevestiging.
hoi weer,

ze heeft geen e-mail (zegt ze).

Maxem: ik woon in Gelderland, dus nie handig.... bovendien heb ik het juridisch loket al gesproken en die sturen me verder naar een dure advocaat. En idd, ik denk dat ze de bui al voelt hangen en die brief gewoon niet ophaalt omdat het toch altijd bad news is..... zucht.....
quote:Courage schreef op 09 juni 2010 @ 08:00:

@ Maxem, Spuistraat?

Als in Amsterdam? Moet Wortelsoep dan helemaal uit Lutjebroek naar de "Spuistraat" komen...?Mijn voorbeeld was in de Spuistraat. Maar ze hebben ze ook buiten Amsterdam. Even googlen.
quote:wortelsoep schreef op 09 juni 2010 @ 22:15:

hoi weer,

ze heeft geen e-mail (zegt ze).

Maxem: ik woon in Gelderland, dus nie handig.... bovendien heb ik het juridisch loket al gesproken en die sturen me verder naar een dure advocaat. En idd, ik denk dat ze de bui al voelt hangen en die brief gewoon niet ophaalt omdat het toch altijd bad news is..... zucht.....Lijkt mij dat er in Gelderland ook een wetswinkel zit?
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is!beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
(Alleen de laatste berichten gelezen).

Het zou best eens kunnen dat het helemaal geen donder uitmaakt of ze die brief afhaalt of niet. Het kan zijn dat het voldoende is dat je aangetekend hebt verzonden aan het juiste adres.

Ik zou toch maar even een advocaat raadplegen, het betreft zo te zien geen heel ingewikkelde zaak.
Hoi, ik zie dat -ie weer actief staat dus even een update:

de brief is nooit opgehaald en dus wist ik niet meer wat te doen. Ik ben naar een advocaat gegaan die me wilde helpen (die aardige). Hij heeft een brief geschreven dat mevrouw een oplossing moest aandragen. Daarop is wel een reactie gekomen: " ik ben zo zielig en ik ben erachter gekomen dat ik nog veeeeel meer schulden heb, owowow, ik weet het niet meer maar misschien kan ik wel 50 euro terugbetalen maar ja, uitkering he?".

Mijn advocaat wil nu toch naar de rechtbank om een vonnis te halen. Dat betekent dat de rechtbank zegt dat mevrouw officieel een schuld heeft bij mij en moet betalen en dat ik dan akkoord ga met de 50 euro. Als zij zich dan niet aan dat bedrag houdt, kan er beslag gelegd worden op haar uitkering of auto (als die al op haar naam staat want ze heeft op papier niets). Al met al dus heel verdrietig, maar er is misschien nog een kans en daar houd ik me dus maar aan vast.

Vooralsnog moet ik dus wel een paar honderd euro aan de advocaat betalen voor de brieven, vonnis en dergelijke en weet ik niet of ik ooit iets terug ga krijgen....

Het erge vind ik de teleurstelling in mensen, het liegen (want mevrouw zit wel lekker op de camping). Dat is een wijze, harde les voor de volgende keer.... en ik hoop voor iedereen die nu een beslissing als deze moet nemen....
Wat ontzettend vervelend voor je Wortelsoep. Ik ben ook door schade en schande wijs geworden. Nooit meer uitlenen inderdaad.
Ik heb net je topic gelezen en vind het zwaar kut voor je. Voelt zo onrechtvaardig dat je maar 50E van die 3000E terug gaat krijgen... Kun je eventueel afspreken dat ze 50E per maand terug betaalt totdat ze die 3000E heeft afgelost?
50 euro? Is dat alles wat ze kan/wil betalen, of is dat een maandelijkse aflossing?
.
Bedankt voor jullie lieve reacties.

Het gaat om 50 euro per maand. Helaas moet ik voor de brief en het vonnis nu eerst rond de 500 euro aan de advocaat betalen, dus tot eind 2011 krijg ik niet eens aflossing terug maar die kosten..... dit wordt dus een jarenlange verbintenis met deze dame en iedere maand weer kijken of ik weer naar de advocaat moet.... puf..... ik wil het gewoon graag terug!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven