Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Jumpsje:

Lieverd, je bent geen mislukkeling. Ik weet niet exact wat er op je werk is gebeurd, want die posts van je heb ik gemist. Maar ik heb de indruk dat er iets uit je verleden werd getriggerd waardoor je dichtsloeg. Het is je verleden wat je parten speelt. Ook zwaar klote natuurlijk, maar je bent hierdoor geen mislukkeling!

Willen ze vanuit je werk dat je rust neemt? Of heeft je huisarts dit gezegd?

Ik kan me zo goed voorstellen dat het rot voelt. Voelt het voor je misschien als falen?

Heb je ook enigszins zelf het gevoel dat het misschien eventjes goed is een time-out te nemen?

Als je er behoefte aan hebt, mag je me ook mailen hoor! We zijn nu hyves-vriendjes, dus dan kun je mijn hyves-mail gebruiken.

Fritza en Green Eyes:

Welkom hier! Leuk dat jullie mee willen schrijven!

Green Eyes, ik lees soms ook op het andere topic, dus ik heb al het één en ander van je meegekregen Ik heb bewondering voor je, dat ondanks dat je je ook weleens niet goed voelt, toch aldoor weer opkrabbelt en er weer voor gaat!

Annemeike:

Ik ben benieuwd wat je zo ineens aan het doen bent

Ik zou ook graag ijs eten om 21.15, want ik wil de voetbalwedstrijd ook graag zien.

Ik ben verkouden vandaag, gisteren was ik dit ook al. Ik voel me ook bepaald niet fit. Gelukkig heb ik een lege dag vandaag, straks lekker met een boek op het balkon.
Haha Schuddebuikje, precies gelijk
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het welkom!

Verana, leuk om te lezen wat je schrijft!

Ik vroeg me ook al af of iemand van jullie daar mee zou lezen.

Jumpsje:

Hee GE leuk je hier ook te zien! Ik hoef me volgens mij niet voor te stellen want je kent me al een beetje

Jumpsje, miss failure, hoe kom je daar nou bij??? Ik dacht eigenlijk dat een forumvriendinnetje van je een ban had gekregen maar begrijp uit de reacties van de anderen dat je het over jezelf had.

Dat jouw werk/de doker (?) vindt dat je een maand rust moet nemen betekent toch niet dat je hebt gefaald?

Mijn hyvesmail staat ook voor je open!

Oei Annemeike, ik ben nieuwsgierig wat je aan het doen bent

Verana hoe bevalt de nieuwe TV?

Ik ga zo met een vriend ergens wat eten en daarna nog even wat met een vriendinnetje wat drinken (waar ik eigenlijk gisteren na het voetbal wat mee zou drinken)

Als ik om 21.15 thuis ben kom ik ook ijs eten, heb al een bak b&j ijs in de vriezer staan!
Lieve allemaal, ik heb een superdag gehad. Mijn broers belden me vanmorgen op om te vertellen dat ze me op zouden komen halen voor iets leuks. Ik was helemaal verrast toen bleek dat ze een picknick-mand mee hadden met allerlei dingen die ik zo lekker vind en dat we naar een park verderop in het land reden en daar één van mijn zusjes met haar dochter troffen. Er was een midgetgolfbaan, een speeltuin en een tennisbaan. Het was echt gaaf en prima weer.

Ze hebben me thuis afgezet en ik kon geen boe of ba meer zeggen en heb een paar uurtjes echt verrukkelijk geslapen.

Nu zit ik klaar voor de wedstrijd. Net op tijd!!!
Jumpsje !!! Meissie, ik hoop dat die verplichte vrije maand je heel goed gaat doen en dat je daarna alles weer wat beter aan kunt.

Heeft Snjo al gelezen dat we om 21.15u ijs willen eten in plaats van 21.00u??

Doen we het hier of op overig???
Jumpsje , lieveke toch

Je bent zo waardevol en zo mooi, daar moet je jezelf voor respecteren.

Dat het nu kut voor je loopt betekent niet dat je niks waard ben, integendeel.het geeft eerder aan dat op bepaalde vlakken je grenzen zijn bereikt.

Deze maand verplichte rust geeft je de mogelijkheid terug op adem te komen , en terug tot jezelf te komen, al is het best wel hard nu.

Jij bent een gevoelig mens en daar hangens soms gevolgen aan, maar als je wil van je afschrijven staat er een hoop mensen voor je klaar he.Dat je het maar even weet!

I don\'t need an excuse for being what I am.
Hoorde ik iets over ijs?

quote:Fritza schreef op 06 juli 2010 @ 20:05:

Ik lees al een tijdje mee (niet alles, af en toe) dus heb net besloten om ook maar eens te posten. Leuk om lezen, jullie verhalen!

Leuk dat je je bekend maakt als anonieme lezer. Ik ben altijd erg benieuwd naar wie er meelezen en nooit meeschrijven.

Ik heb vroeger in de psychiatrie gewerkt, ik ergerde me serieus aan die labels de hele tijd.

Ja, labeltjes zijn niet zo heel leuk inderdaad. Je bent zelf ook opgenomen geweest. Heb je ook stickertje op je voorhoofd geplakt gekregen?

Waar ik nu werk, heerst er een sfeer van 'we doen niet aan stigmatisering en we labellen niemand'.

Dat is mooi!

Ik zeg zelf op mijn werk trouwens amper iets over mijn eigen verleden. Stilletjes aan zeg ik wel af en toe iets en daar reageren ze goed op. Ik had een serieuze angst om daar ook maar iets over te zeggen. Slechte ervaringen in het verleden, denk ik. Door al mijn ervaringen (persoonlijk plus professioneel) heb ik gaandeweg mezelf en mijn tekortkomingen leren aanvaarden en ik merk ook dat ik dit werk super graag doe.

Jij merkte dus ook wel dat er nog veel onbegrip leefde in je omgeving en dat er ook nog een soort van taboe heerste wat betreft opname/behandeling binnen de psychiatrie? Ik begrijp dat daarin de laatste tijd toch een positieve verandering is opgetreden? Je durft tenslotte steeds meer te zeggen.

Ik had zelf vroeger de neiging om te verdelen tussen 'hen' (hulpverleners) en 'wij' (cliënten). Grappig dat ik nu merk dat veel van mijn collega's ook ooit een depressie hebben gehad, ad slikken, ADD hebben, ooit een psychose hebben gehad,...

Dit vind ik eigenlijk wel fijn om te lezen. Ik kijk altijd een beetje tegen de hulpverleners op. Ik maak ook die splitising van wij (de clienten) en zij (die hulpverleners). Zo worden we hier eigenlijk ook behandeld. Maar er zullen onder de behandelaars dus ook zat mensen zijn die persoonlijke ervaring hebben met opnames/behandelingen, etc.

Laatst zei een jongere dat ze veel aan mijn begeleiding had en dat ze vooral aan mijn inbreng veel heeft gehad, minder aan de oefeningen. Oh, dat deed me echt deugd.

Dat is een enorm leuk compliment voor je!

Ik ga dit topic nog een beetje volgen en ben van plan mee te gaan posten. Straks voetbal kijken (nee, ik ben geen Nederlander maar heb de WK-koorts wel te pakken) en dan weer mijn bed in. Het gaat deze week weer super heet worden hier! Misschien toch eens een zwembadje gaan kopen. :-)

Waar kome je dan vandaan?? Woon je wel in Nederland?

Leuk dat je mee blijft posten. Welkom!
Jumps: ik ben het helemaal met Berbke eens. Je reserves zijn op en die moeten weer aangevuld worden. Maar ik snap ook dat je hier heel erg van baalt.

Annemeike: 21.15 it is. Wat een leuke actie van je broers (en zus).

wedstrijd is al best wel spannend (heb eigenlijk geen tijd om te eten....)
Snjókorn falla, á allt og alla
.
And Alaska it is!
En nu IJS!!!!!! Yeah!!!!! Proost op Buikje die morgen 5 jaar getrouwd is. Al wil ik dat morgen ook best nog even écht vieren, maar dan is zij er zelf misschien niet?!
Present met caramel chew chew.

Proost op Buikje.
Ik heb citroenijs. Mmmmmmmmmmmm....ook lekker!
Ben er ook, met citroen sorbetijs.
Hey Annemeike, we hebben beiden citroenijs!

Ik wist trouwens niet dat je ook nog broers hebt!
Van jullie, Berbke en Snjo, klinkt ook lekker!

Waar zijn de anderen nou????
Daar is Veraan ook!
Annemeike, heb je mijn mailtje ook ontvangen? Die heb ik je afgelopen zaterdag gestuurd.
quote:Annemeike schreef op 07 juli 2010 @ 21:22:

Van jullie, Berbke en Snjo, klinkt ook lekker!

Waar zijn de anderen nou????

Die van mij is erg lekker ja. En ik heb nu dus vergelijkingsmateriaal. B&J ijs is lekkerder dan het ijslandse dat ik de vorige keer had (terecht dat het duurder is)

Janna en Frizz zijn aan het BBQen, Noah zit misschien wel op haar boerderij en Schuddebuikje was op school wezen helpen.
Oh ja, Veraan dat klopt. Sorry dat ik nog niet teruggemaild heb!!! Doe ik vanavond nog. Beloofd!
LA zou toch ook komen??
En Buikje zou toch eerder van die school komen? Misschien is dat niet gelukt?
Haast je niet met terugmailen hoor. Ik vroeg me alleen even af of je hem ontvangen had, omdat je inderdaad meestal sneller antwoordt.

Zoals je weet, ben ik zelf ook niet zo snel met terug antwoorden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven