Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Bengal schreef op 06 juli 2010 @ 13:37:

Wat ik me trouwens ook afvraag he, er wordt gezegd dat BV bescherming biedt tegen overgewicht op latere leeftijd.

Zelf ben ik bang voor het tegenovergestelde effect. Verdrietig, hop slokje troost. Niet kunnen slapen? Hup slokje troost. BV wordt vaak ingezet als troostmiddel - eten als troost is heel fout in mijn ogen. Werkt juist overgewicht in de hand (ben zelf een echte emo-(vr)eter). En dan kun je zeggen dat ze nu nog zo klein zijn en je ze niet kunt verwennen, maar volgens mij hebben die pukkies meer in de gaten dan wij denken. Nou ja, zo maar een overpeinzing.

Wat is jullie mening hierover?

Dat het niet zo werkt

Emo-eten gebeurt niet met gezond voedsel. Zoals ik ooit ergens las: wel eens een emo-eter gezien die een komkommer uit de kast trekt? Emo-eten doe je met voedsel dat slecht voor je is, vee verzadigde vetten, veel koolhydraten (daar kun je een hele boom over opzetten, over waarom dat dan zo is). En daar voldoet BV al niet aan.

De relatie tussen eten en troost kan zo'n kleintje ook nog niet leggen. Een baby ziet zichzelf niet als een los persoon, alles wat hij voelt of ervaart, is voor hem alles wat hij is. Hij heeft geen honger, hij is honger. Mama is geen los onderdeel, nee, mama is hetzelfde als de baby. Door de borst te geven bij honger, pijn of ongemak voelt een baby zich weer op zijn gemak. Dan gaat het niet zozeer om het drinken, maar om de nabijheid van de moeder en het rustgevende van het sabbelen. Pas veel later wordt een kind zich bewust van zijn eigen ik, en kan het de link gaan leggen tussen troost en eten.

De kans is groter dat een kind het verband legt tussen troost en fysiek getroost worden door een persoon, ipv tussen troost en een voedingsmiddel (of troost en een speen of knuffel)

Toevoeging: een kind dat iets ouder is, drinkt ook anders als het om troost gaat, dan wanneer het om drinken gaat. Je merkt dat er anders gesabbeld wordt. Borstvoeding is voor zo'n klein kind (helemaal voor een baby) veel meer dan alleen voeding, elke keer dat er gevoed wordt (honger = ook pijn) is er troost en nabijheid. Als je bang bent om die link te leggen zou je, cru gezegd, beter helemaal geen borstvoeding kunnen geven, want je legt hoe dan ook de link tussen drinken aan de borst en warmte, nabijheid, prettig gevoel.
Klinkt logisch wat Wen zegt. Sluit ik me maar gewoon bij aan.

Hoe is het met de spruw?

Cardemom: ik kolf altijd op de uren dat ik voed en dan hoop ik net zoveel te redden als dochter drinkt op het kdv. Dat red ik dus meestal niet en dan moet ik 's avonds nog een keer aan de gang, of ze krijgt er kv bij op de creche.
Nog een toevoeging (ja, het houdt me bezig ): kinderen in veel andere delen van de wereld (neem bijvoorbeeld Zuid-Amerika) drinken tot in de peuterleeftijd. Ook of juist als troost. Emo-eten en overgewicht komen daar voor zover ik weet niet meer voor dan hier, ik gok zelfs dat het minder is.

Mijn redenatie is als volgt: door borstvoeding te geven als een kind troost nodig heeft, vervul je een behoefte van je kind op de meest troostende manier die er bestaat voor een kind. Ik denk dat dat juist goed is voor een kind, dat het daardoor geestelijk gezonder wordt (dat is ook aangetoond, responsief-sensitief zorgen voor je kind - het geven waar het behoefte aan heeft - noemen ze dat) en daardoor later beter in staat is om emoties te reguleren. Wat emo-eten voorkomt.
Lara, het gaat goed! Ik heb bijna geen last meer van mijn mond. Ik twijfel nu ook of het wel spruw is/was. Maakt ook niet uit, als het maar overgaat (en de lidocaïne is hemels als je toch wilt eten met een tong die voelt alsof je een kop thee vers uit de waterkoker hebt gedronken)
Fijn Wen!
ik snap je wel hoor wen, en vind jouw redenatie ook weer heel logisch, maar toch, stel een kind van net 1 valt en doet zich pijn. Troosten door bij je te nemen en te knuffelen is dan toch wat anders dan door even de borst te geven, wordt dan toch niet onbewust de link troost = eten gelegd door een kind? ik weet het niet hoor, ik snap dat het bij een kleine baby niet zo werkt, maar bij een ouder kind? ik zou me er zelf overigens niet al te zorgen om maken, zoals ik eerder al schreef is denk ik dat overgewicht door hele andere factoren komt.
Ik vind beide redenaties heel logisch en plausibel klinken. Vroeg het me gewoon af, ga niet stoppen met BV ofzo hoor.

Mijn kolftas moet ik trouwens gaan uitrusten met een hittepit vrees ik. Vandaag aan het einde van de dag kreeg ik mijn arm bijna niet meer omhoog, een afschuwelijk pijnlijke plek in mijn borst die ik niet weggemasseerd kreeg.

Zondag had ik er ook al last van en heb ik het weggekregen met een warme douche, hittepit ertegenaan, kolven en dochter in de meest idiote hoeken aanleggen. Gister voelde ik het ook weer maar vandaag was het een stuk erger, geen rode plek te bespeuren gelukkig maar wel een hele pijnlijke plek diep in mijn borst.

Gelukkig staat er een magnetron op kantoor waar ik de hittepit in kan doen. Hoop wel dat het straks wegblijft, vind zo'n pijnlijke borst knap rottig.
Thanx meiden, daar heb ik wat aan. Ga even uitproberen of ik eventueel op werk wat vaker kan kolven (niet heel waarschijnlijk ivm vast rooster) en anders dus 's avonds/ einde vd dag nog wat extra.
Ik kan me geoon niet voorstellen dat een baby die link maakt. Ik zou voorzichtiger zijn mbt een dreumes of peuter.

ik heb mezelf De Week gegeven. Dochter is over een week 6 maanden, maar kolven is een drama. Lastig.
Hoi allemaal

Kolf-vraagje: ik heb binnenkort een bruiloft (feest 's avonds) en nu wil ik daar gaan kolven. De gekolfde melk bewaar ik dan in een koeltasje. Kan ik die melk bij thuiskomst nog invriezen? En doen jullie altijd een koelelement in de koeltas of juist niet?

Oh ja, en hoelang 'moet' een kindje doen over afgekolfde melk drinken uit een flesje? Bij manlief deed hij er pas een half uur over voordat hij het flesje (plm. 80 cc) leeg had. Bij mij drinkt hij aan 3 tot 10 minuten aan een borst en dan soms nog even aan de andere.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
gerr: ikzelf vries nooit dat in wat ik ergens anders dan thuis heb gekolfd.

als ik thuis kom geef ik het gekolfde flesje en wat ik dan thuis kolf dat gaat in de vriezer.

een half uur over 80cc is best wel lang. K drinkt 240 cc en doet daar ongeveer 20 min over. Voorheen hadden we andere spenen en duurde het ook heel erg lang dus misschien dat je zou kunnen veranderen van speen??
Bengal, ik had toch ook niet gedacht dat je daarom zou stoppen hoor

Bij een groter kind... ik weet het niet. Ik geef wel eens de borst als troost bij groot verdriet of erg gevallen, maar merk vooralsnog geen greep in het bakje met rozijntjes als ze gevallen is of verdrietig. Het gaat echt om mij, ze wil bij mij zijn dan, ze drinkt niet eens echt dan. Ik denk dat die link er helemaal niet is eigenlijk. Ik zal jullie wel over 20 jaar laten weten of Bloem een emo-eter is geworden of niet

Bengal gaat het al beter met je borst? Verrot he, zo'n pijnlijke plek.

Lara, De Week, o jee... laat je niet in de luren leggen door die warme dagen die eraan komen he? Lekker veel drinken, zodat je productie niet nog meer daalt. Moet je niet ongesteld worden of zo?

Had je de spray al gevonden? Ik zag dat je vroeg om de naam maar kan zo gauw niet zien of iemand die al genoemd heeft: Syntocinon. Ideaal spul voor een instant-TSR
quote:gerr schreef op 07 juli 2010 @ 15:36:

Hoi allemaal

Kolf-vraagje: ik heb binnenkort een bruiloft (feest 's avonds) en nu wil ik daar gaan kolven. De gekolfde melk bewaar ik dan in een koeltasje. Kan ik die melk bij thuiskomst nog invriezen? En doen jullie altijd een koelelement in de koeltas of juist niet?

Ja hoor, dat kun je gewoon invriezen. Net als mensen die een dag aan het werk zijn geweest, die vriezen immers daarna ook wel in.

Een koelelement zou ik wel doen, zeker met deze warme dagen. En misschien is er een koelkast op de locatie waar je je melk in kunt zetten? Evt. met koeltas en al?
Die cyclus van mij is me echt een raadsel sinds de bevalling, dus het zou zo maar kunnen. Ik heb geen idee.

Ik ga het nog even proberen met die spray (dank voor de naam, zo kan ik morgen even de huisarts bellen) en vanavond misschien een klusterkolf-avondje tegenaan gooien.

Gerr: invriezen kan volgens mij wel, maar je kunt het in de koelkast 5 dagen bewaren, dus misschien kun je het ook een van die dagen daarna gebruiken?
Hou moed Lara! Er komen betere tijden, echt!
Ik moet dus echt meer gaan kolven ofzo. Er wordt erg veel gedronken hier!! Kwam vanmiddag thuis, toen had meneertje net 150cc gekregen. Een uurtje daarna gewoon weer aan de borst, ja echte liefde was het maar zo kolf ik natuurlijk nevernooit terug wat hij drinkt... Dacht net om half 10 nog even te kolven, maar natuurlijk werd hij toen net wakker en echt gedronken!

Dus nou zit ik met knipperende ogen voetbal te kijken en wakker te blijven zodat ik om half 11 nog wat kan kolven. Lekker bezig
Reglibaby drinkt ook belachelijk veel. Vandaag al ruim 900cc, en er komt nog een late avond en een nachtvoeding... Er valt niet tegenop te kolven, ben al 3 avonden aan het clusteren. Gelukkig heb ik een flinke voorraad, want mijn productie blijft hangen rond de 1000-1100.
Stabiliseert de hoeveelheid die wordt gedronken op een gegeven moment? Als we in dit tempo doorgaan zit ze straks op anderhalve liter per dag! (ze dronk met 4 weken al 700-800 en gaat nu richting de liter).
ja dat stabiliseert rond de liter. Dan wordt het rijker aan voedingsstoffen zodat een groot kind er ook genoeg aan heeft.

Vannacht was het weer om de twee uur. Wat vind ik dat zwaar zeg!! Ga ik toch weer denken aan een laatste fles met rijstebloempap.

Nu ligt er een zeer vrolijk kind te kraaien in de box met een chaggo moeder Ah welja, later lachen we erom
Het is een fase, het is een fase, het is een fase...!

(maar toch sterkte hoor, Fabinda!)
quote:lara1978 schreef op 08 juli 2010 @ 10:19:

Het is een fase, het is een fase, het is een fase...!

(maar toch sterkte hoor, Fabinda!) dat zeg ik ook al de hele ochtend ... hetiseenfasehetiseenfase
Hoi meiden

Hier een uitgeslapen moeder, want: gisteravond 22.30 uur en vanmorgen 05.50 uur! En daarna heb ik haar om 10.10 maar eens wakker gemaakt. Hopen dat het zo blijft!

Bedankt voor het meedenken over het kolven-at-the-wedding. Gewoon koeltasje met element en eventueel daar in de koeling met koeltas en al. Gebeurt er ook vast niks geks mee.

En wat betreft invriezen: ik kan het idd ook de dag erna gebruiken.

Komt helemaal goed!

Gaan jullie naar buiten met de baby's met dit warme weer? Ik heb het idee dat hij het binnen het lekkerste vindt. Vanmorgen wel heel even buiten, maar nu is het er niet te harden. Manlief heeft nog vakantie, dat scheelt, zo kon ik gisteren met de oudste naar de kinderboerderij. Maar vanaf volgende week zal het veel in en om huis zijn. Doe mij maar 23 graden: heerlijk!

Fijne dag allemaal!
Pijnlijke plek had zich ineens verplaatst naar mijn andere borst, heel fijn! Dat krijg je he, als je een paar keer eerst aanlegt aan de pijnlijke kant.

Denk dat het te maken heeft met het vervallen van de nachtvoeding. Dochter heeft al een poosje 's nachts niet echt goed meer gedronken en 's morgens ook niet omdat ze geen honger had. Nu dus de nachtvoeding eraf en mijn borsten moeten daar aan wennen en opnieuw inregelen.

Gelukkig heb ik straks 2 weken vakantie, weinig tot niet kolven en lekker live voeden. En in de vakantie bereik ik de mijlpaal 5 maanden! Nooit gedacht dat ik dat met zoveel gemak en plezier zou bereiken. Heb er alle vertrouwen in dat ik de 6 maanden ook ga halen en daarna zie ik wel wat ik doe. Ik neig naar doorgaan.
Jeeeee Bengal gaat ook richting de 6 maanden. Hier ook bijna. En ik neig ook naar doorgaan daarna. Hoewel ik het kolven de laatste tijd wel eens zat ben. Komt ook omdat de tsr opeens op zich laat wachten of er gewoon totaal niet is. Bloedirritant want wel volle borsten. Gisteravond rond 11 uur volgens mij een kwartier gekolfd met drie druppels opbrengst. Vandaag maar even om de 2 uur gekolfd (om de schade aan de voorraad te fixen) en zo zoonlief ophalen. Hopelijk komt het goed en anders is dit misschien een stap in de richting van afbouwen. Daar heb ik helemaal geen zin in om me in te verdiepen. Hoe hebben jullie dat gedaan?
quote:opgoedgeluk schreef op 04 juli 2010 @ 11:18:

De 'week-regel' heb ik ook heel vaak toegepast bij de oudste en nu bij jongste zoon dus ook weer. Mijn evaluatiepunt was vorige week bijgesteld tot het moment dat mini een maand oud zou zijn. Dat is hij vandaag! Dus nu kunnen we weer een nieuw doel gaan zoeken. En een mooie nieuwe voedingsbeha, want die had ik mijzelf beloofd als ik na een maand door zou gaan met bv Opgoedgeluk, misschien ben ik megamosterd maar ik post toch nog even. Ik heb gisteren de 12 weken bv gehaald en mezelf beloond met 2 hot milk bh's met bijpassende slips. Heb het op een Engelse site besteld: deze. Verzenden kost ook maar één pond.

Wilde ik toch nog even voor je neerzetten :-)
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven