Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ha Grob, toevallig heb ik vandaag 2 hotmilk beha's binnengekregen. Ze hebben alleen geen beugels?! Ik nen altijd met beugel, dus nu geen idee of ze goed zitten. Hij sluit niet aan (aan ribben) tussen mijn borsten. Is dat erg?
Het enige wat ik weet is dat een voedingsbh zonder beugel vaak wordt geadviseerd omdat een beugel je melkvaatjes af zou kunnen sluiten.

Over hoe hij bij je ribben moet zitten weet ik niets.

Past hij verder wel mooi? Of floept er een stuk borst uit?
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
Peanutje heb je syntocinon spray al geprobeert om het TSR op te wekken ?
Syntocinonspray werkt hier ook heel goed. Ook eventueel halverwege, voor een 2e tsr.

Ik ben erachter waarom reglibaby zo veel drinkt. De laatste avondvoeding hoefde ze nauwelijks, en vanochtend werd ze pas om 6.45 wakker! 7 uur slaap!
Ooh heerlijk reglisse! Dat is fijn zeg. Bengelien heeft ook een voeding laten vallen en drinkt overdag nu meer.
Fijn Bengal! Reglibaby was dus gisteren overdag alvast aan het "inhalen" wat ze vannacht gaat missen.
Het stabiliseert dus rond de liter? Gelukkig! Dan ga ik proberen de productie naar 1100 te krijgen, voor alle zekerheid.
Hoi allemaal,

ik lees nog regelmatig mee en heb ook wel eens een vraag hier neergelegd (en prima antwoord gekregen), dus wil ik ook wel even laten weten dat ik nu bezig ben met afbouwen.

Kaboinkiezoon is inmiddels 6,5 maand en we hebben de 6 maanden fulltime bv dus vol kunnen maken! En dat ondanks alle stress (7 weken te vroeg geboren, scheiding, eerste drie maanden niet live willen drinken dus ft kolven)! Ik ben dus trots en blij dat het ons gelukt is, maar nu is het wel mooi geweest. Het is tijd om mijn lijf terug te krijgen, rustig aan af te bouwen en na de zomervakantie mijn werk niet meer te belasten met mijn kolfrecht. Bovendien merk ik dat mijn produktie in de middag en avond niet meer voldoende is voor hem. Afgekolfde melk dus en we zijn nu ook langzaam de poedermelk aan het introduceren.

Misschien kunnen jullie toch nog even helpen met een laatste vraagje: is er een manier waarop ik ervoor kan zorgen dat ik nog langere tijd in de ochtend kan blijven voeden? Ik geniet nog zo enorm van die ochtendvoeding....

Ik zal even zeggen hoe het er nu aan toe gaat: Op dit moment heb ik mijn zoontje de helft van de week bij me, de andere helft is hij bij zijn papa. Als ik hem bij me heb, geef ik 's nachts (als hij komt) en 's ochtends nog de borst, dan voed ik hem pas om 17 uur weer live (en kolf ik een keertje tussendoor) en kolf ik laat in de avond nog een keer. De andere momenten krijgt hij dus afgekolfde melk en poedermelk.

Als hij bij zijn papa is, kolf ik 's ochtends vroeg, ergens rond een uur of 3 en laat op de avond: 3 x dus.

Ik ben wel bang dat het echt snel helemaal klaar is als ik nu nog minder ga kolven of voeden........ maar misschien weet een van jullie meer?

Liefs!
Geen tips, wel een dikke knuffel want meeeeeen wat ben jij een doorzetster. Echt.

Hou jij het een beetje vol allemaal?
@ Sophy, thanks!!! Ja, ik red het. Mede dankzij hele lieve mensen in mijn omgeving (ouders, familie, vriendinnen en last but not least meedenkende mensen op het werk), een positieve instelling, mijn kids die me nodig hebben (al is het maar de helft van de week), ... Ik merk wel dat ik op de dagen dat ik mijn kinderen heb, er erg van geniet. En als ik ze niet heb, voelt dat op een vreemde manier ook wel goed. Ik mis de aanwezigheid van de kids wel, maar het 'zorgen' niet. Best fijn om een paar dagen per week alleen maar aan mezelf te hoeven denken (bij opstaan, eten, etc). Best of both worlds. Maar goed, dat neemt niet weg dat ik het iedere keer weer moeilijk vind op het moment dat ik ze net heb weggebracht naar hun papa.
Kaboinkie, ook van mij geen tips maar wel veel lof. Dat je het met alle stress zolang hebt volgehouden, echt fantastisch. Menigeen had allang de handdoek in de ring gegooid. Pluim!
Poe Kaboinkie. Ik heb heel veel respect voor je!

Ik heb helaas geen tips voor je, maar ik hoop dat je de voedingen op zo'n manier weet vol te houden en te organiseren dat je je er prettig bij blijft voelen.
copy paste tijdens voeden van ander topic/:

hoi hoi, hier ook een moeder die zich zorgen maakt, de groeicurve van bv.com geeft het ook aan (lukt me niet mijn eigen plaatje te plakken), mijn dochter gaat tegen de ondergrens van de groene strook zitten.

Woog bij geboorte 3200 gram en ongeveer 49 cm, na een maand 4125 gram en 53 cm geloof ik, na twee maanden 4685 gram en 57 cm en nu gingen we eens wegen en was er na 3 weken maar 110 gram bij gekomen maar wel 2.5 cm. Geef nu gekolfde voeding bij tijdens de voeding rond het avondeten, ongeveer 50 cc.

Wel heeft ze last van diarree en groene poep (soms), wat betekent die groene ontlasting dan
Becky begrijp ik dat je dochter nu ongeveer drie maanden is? De curve buigt idd een beetje af.

Groene ontlasting kan van alles betekenen. De meest gehoorde is overproductie, maar dat lijkt me in jouw geval niet aan de hand. Mijn zoon had het ook de eerste drie maanden en bij hem kwam het door een virus. Gewoon een verkoudheidsvirus dat zijn darmflora in de war bracht. Niks ernstigs en ging over. Wij zijn ook afgekolfde melk gaan geven en dat hielp heel goed. Tussen de 50 en 100 lijkt me prima om extra te geven. Wij gingen een extra voeding aanbieden tussen de voedingen en dat hielp ook.
Kaboinkie wat goed dat je het hebt volgehouden te midden van alle stress!

Becky, geen tips hier. Ik hoop dat je dochter snel wat spekjes kweekt.

Bengelien heeft vannacht zonder speenonderbreking of wat voor kik ook doorgeslapen!! En ik dus ook, heerlijk!
Becky, ik heb hem ook even ingevuld. De curve lijkt iets af te buigen, maar dat kan ook komen door een flinke poepluier van te voren (of de keer ervoor juist niet gepoept hebben van te voren), ze zit nog keurig in het groene gedeelte toch? 100 gram verschil heb je zo met een goede luier (ook met plasluiers trouwens). Ik zou er niet meteen van in de stress schieten.

Als je het idee hebt dat je niet genoeg melk produceert voor haar, zou ik niet standaard gekolfde melk aanbieden bij die voeding, maar haar een keertje extra aanleggen op een dag. Dan maak je vanzelf meer melk aan.

Groene poep kan wel duiden op overproductie, maar je schrijft verder niet dat je daar last van denkt te hebben. Af en toe groene poep is normaal. Waar moet ik aan denken bij diarree? BV-kindjes hebben vrijwel nooit diarree, wel kan bv-poep verschillen in dikte. Als het echt waterdunne diarree is, zou ik dat wel even laten checken.
fabindia, het is iid geen overproductie, wel heeft mijn dochter koemelkallergie en kan de groene ontlasting misschien nog een reactie zijn op lactose in een of ander product wat ik eet. En ze is iid bijna drie maanden, morgen 12 weken.

Wen, bij diarree kun je echt denken aan waterdunne ontlasting, zo zat ik laatst bij de huisarts met mijn dochter, had alleen luiertje en jurkje aan, moest poepen, nou het spoot haar luier uit, ik zat ook helemaal onder. Normaal heeft ze dunne ontlasting en vaak als ik haar net heb gevoed kakt ze de luier vol. Soms is het dus waterdun, een normale 'smeuiige (juk)' luier is al een tijdje geleden.

Ik moet woensdag weer naar het cb voor een weegmoment. Ik heb nu geen gekolfde voeding klaar staan (nou ja 20 cc maar das niet veel), heb haar om 5 uur gevoed en leg haar om 6 uur nog eens aan denk ik zo.

Hopelijk komt ze een beetje aan want ik ben eigenlijk 'tegen' kunstvoeding bij allergiekindjes. Maar ik hoop dat dat niet hoeft.
In principe zou dat ook niet nodig moeten zijn, om bij te voeden met andere voeding dan moedermelk. Je zou je productie zo aan moeten kunnen passen dat ze voldoende krijgt. Maar ik vind je curve er helemaal niet zo raar uitzien. Als ze nog verder afbuigt zou je dat op kunnen lossen door meer aan te leggen. In beide gevallen geef je extra melk, of het nu kv is of een extra ingelaste bv-voeding.

Diarree is toch ook een 'symptoom' van KMA?
Ik dacht eigenlijk dat waterdunne ontlasting normaal was voor bv-kindjes?! Of geldt dat vanaf een bepaalde leeftijd niet meer?
Echt waterdun niet dacht ik, als het zo de luier uitloopt zeg maar. Verder zijn alle diktes wel normaal, meestal is het smeuïge drek.

Van BV.com:

"Niet alle dunne veelvuldige poepluiers betekent diarree. Diarree komt bij een baby die borstvoeding krijgt veel minder vaak voor dan bij een baby die kunstvoeding te drinken krijgt. De diarree is vaak ook sneller weer over. Bij diarree moet je denken aan tien tot zestien poepluiers per dag met een waterige samenstelling met weinig vaste deeltjes en een afstotende geur.

...

Veelvuldige dunne luiers die groen en waterig zijn kunnen duiden op een overgevoeligheid voor voedingsmiddelen of medicijnen die moeder en/of baby hebben gebruikt. Het kan ook duiden op een overvloedige melkproductie en/of teveel aan voormelk. Raadpleeg een deskundige."
R heeft 1 keer diarree gehad. Het was net bruine thee. Het zat ook meer ín de luier dan erop
Oh ja, luiers absorberen dat natuurlijk dan loopt het er niet uit als het goed is
Becky, maak jij je zorgen om wat ze aan is gekomen, of begint het CB te miepen. Ik merk bij CB dat ze best vaak al met argumenten van bijvoeden met flesvoeding aankomen, terwiojl dat meestal echt niet nodig is. Ze is aangekomen, en nee niet heel veel, maar ze is wel degelijk gegroeid. Gewoon lekker vaak aanleggen, daardoor gaat je productie omhoog/.

Ik zit trouwens even te denken bij BV hebben ze het toch altijd over 4 maanden dip? zou dat het niet kunnen zijn?
quote:wen schreef op 09 juli 2010 @ 23:18:

Oh ja, luiers absorberen dat natuurlijk dan loopt het er niet uit als het goed isnee, bedoelde ik niet. Ik heb een jongetje en dan zie je dat zijn luier van voren nat is ín de luier, en van achteren zit het er op. Behalve die ene keer dus, toen zat het er wel in en zag het bruin zoals thee. Snappu?
Ja, ik snap wat je bedoelt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven