Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Ok GE, succes met de konijnen in de trein. Het zal nu niet zo druk zijn neem ik aan?

Heel veel plezier de komende dagen. Kom je verslag uitbrengen over hoe het geweest is??

Doeg!
Alle reacties Link kopieren
Ja, natuurlijk en thanks!

Misschien kom ik nog wel even buurten hier (misschien ook niet), ik ben morgen pas echt weg.

Ik denk dat het inderdaad niet zo druk zal zijn, wel fijn.

Fijne dag Annemeike! (en voor de rest natuurlijk ook een fijne dag!)
quote:Verana schreef op 11 juli 2010 @ 01:54:

Schuddebuik, of we moeten elkaar heel vroeg ontmoeten, half 10 bijvoorbeeld. Dan ga ik om 10 uur weer richting huis. Desnoods bij jullie woonboot.

Laat maar even weten. En anders is het heel jammer, maar dan zien we elkaar op de algemene meet!

Even nog een keer, misschien leest Schuddebuikje alleen de laatste berichten op haar mobiel.

Meiden, wat hebben jullie al veel geschreven op de vroege ochtend!

Ik heb ook erg slecht geslapen trouwens.
Even snel een hier!!
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Ha goedemorgen Veraantje! Lukt de meet met Schuddebuik niet zo makkelijk? Wat jammer!

Krijg je leuk bezoek vanochtend (buiten Buikje)?
Janna! Alles goed???
Annemeike, een voor jou. Ik kan me voorstellen dat je je rot voelt nu je A zo weinig meer gaat zien. Onthoud wel, dat het feit dat hij weggaat, niet betekent dat hij niet meer te vertrouwen is. Dit is hij nog steeds!

Al is het natuurlijk flink balen dat juist degene die je vertrouwt zo ver weg gaat.

Nee, de meet gaat hem niet meer worden. Echt heel jammer.

Ik krijg bezoek van kennissen. Die ken ik al heel lang, bijna 20 jaar. Vroeger zag ik ze vaak, maar tegenwoordig maar 2x in het jaar ongeveer. Of ik het leuk vind.... Tja, het zijn echt kennissen. Oppervlakkige praat over koetjes en kalfjes. Ze kennen mij niet écht, zeg maar. Soms vind ik dat ook best fijn trouwens, oppervlakkige praat
Nou, ik hoop dat het dan gezellig wordt met je bezoek. Ze hadden je huis toch nog nooit gezien? Altijd leuk om te laten zien, toch?

Moeten ze van ver komen?

Beetje over koetjes en kalfjes praten kan inderdaad ook wel lekker zijn.

Blijven ze lang? Oh ja, tot een uur of 15.00u geloof ik? Of heb ik dat verkeerd onthouden?

Veel plezier dan maar!
Oh ja, en heel jammer van die meet!!!
Ze moeten zeker een uur rijden. Ze gaan na mij ook nog naar anderen toe die hier in de buurt wonen.

Wat ga jij vandaag doen Annemeike? (behalve voetbal kijken )
Even een snel bericht van mij;

Annemeike; ben heel trots op hoe je met de situatie rondom A. omgaat. Je bent erg realistisch en rustig. Chapeau..

GE.

Morgen Veraatje: Zal ik je aan m'n vader koppelen ? Woont bij jou in de buurt, ong. 10 jaar ouder en zwaar gezellig
Jullie zijn lief!

Annemeike je gaat wel erg goed met de situatie rondom A om hoor. Maar vanmiddag wel die middagdut doen, dat heb jij zo nodig! Ik herken trouwens dat gevoel wel van bozig zijn en er helemaal een streep onder willen zetten. Ik kan dat dan ook hebben. Dan wil ik he-le-maal niks meer met die persoon te maken hebben, het liefst. Terwijl dat eigenlijk onredelijk is. Een beschermingsmechanisme denk ik.

GE ik hoop dat je geniet van je paar dagen weg. En verder: als je je ex niet terug wil, waarom gaan jullie dan met elkaar praten? Niet als verwijt bedoeld hoor, maar ik denk dat het goed is om voor jezelf helder te hebben wat het doel ervan is. Ter voorkoming dat je alleen maar meer in de war raakt.
Dank jullie voor het compliment van dat ik realistisch en rustig om ga met het vertrek van A. Ik verbaas mij er zelf ook wel over. Ik besef gewoon dat het niet uitmaakt, want hoe druk ik me er ook over ga maken, het verandert niets aan de situatie. Dit is rationeel beschreven en ik heb het gevoel even uitgeschakeld.

Ik heb nog geen dutje gedaan. Ben te opgefokt. Ik weet dat ik eigenlijk wel moet gaan liggen. Al is het maar een uurtje, maar mijn hoofd is zo druk. Echt een enorm lawaai waar ik even geen controle over heb en dat komt waarschijnlijk door te weinig slaap. Beetje een vicieus cirkeltje.

Vandaag komt Schuddebuik weer terug. Ik hoop dat ze een heerlijk weekend heeft gehad. Jammer dat zij en Verana niet hebben kunnen meeten.

Wanneer zou Janna terugkomen?

Ben benieuwd hoe het met iedereen is. Ik ga even liggen. Misschien niet slapen, maar liggen met een muziekje op doet volgens mij ook wonderen.

Fijne dag nog!

Oh ja, wat denken jullie van het voetbal vanavond??? Wie gaat er winnen en met wat voor stand??
quote:Annemeike schreef op 11 juli 2010 @ 14:21:

Ben benieuwd hoe het met iedereen is. Ik ga even liggen. Misschien niet slapen, maar liggen met een muziekje op doet volgens mij ook wonderen.

Fijne dag nog!

Oh ja, wat denken jullie van het voetbal vanavond??? Wie gaat er winnen en met wat voor stand??

Dat is verstandig! Ook al slaap je niet, probeer inderdaad wat te rusten (zei tante Frizz ).

Ik durf over vanavond niets te zeggen. Ik ga wel met een stelletje bloedfanatiekelingen kijken. Maar eerst eens zien of ik er aan kom, met de auto. Heb een beschrijving met 'eerste rechts, rotonde een kwart nemen' enz. Tis zo'n woonwijk, waar alles hetzelfde lijkt. Fijne dag allemaal, en bovenal veel plezier vanavond!
quote:noahtb schreef op 11 juli 2010 @ 11:14:

Morgen Veraatje: Zal ik je aan m'n vader koppelen ? Woont bij jou in de buurt, ong. 10 jaar ouder en zwaar gezellig

Hahaha, dat zou grappig zijn, als ik met jouw vader zou gaan! Dan word ik jouw stiefmoeder. Moet je mama tegen mij zeggen

Annemeike, ik hoop dat je op dit moment even lekker op je bed ligt. Ik ga zo ook even liggen. Bezoek is weer weg, en ik ben zo moe. En vanavond wordt ook een lange avond.
Noah, kom jij nog weleens hier in de stad dan? Dan ga ik met jou meeten Hopen dat dit dan wel lukt.... Vind het echt zo jammer dat het niet gelukt is met Schuddebuikje en mij!
Wauw, wat een warm welkom, ik voel me vereerd!

Haha, ja, het doorspitten van al die topics heeft me behoorlijk wat tijd gekost, toch zeker wel een dag of vier. Maar ik heb dan ook alle tijd, want op dit moment kom ik nauwelijks buiten.

Heel simpel gezegd, en om maar even wat etiketjes rond te gooien: Ik ben tot twee keer toe (op mijn 19e en 22e) gediagnostiseerd met borderline, ik heb 3 jaar lang een depressie gehad en nu sta ik aan het begin van een paniekstoornis met agorafobie, dat openbaarde zich pas twee weken (of, achteraf gezien, een paar maanden) geleden. .

Ik heb een aantal keren psychoses gehad, maar die waren niet superheftig gelukkig. Meer dat ik rare dingen wilde doen, zoals om 3 uur 's nachts per se naar het station toe willen omdat ik de trein moest halen voor school.

Ik ken een aantal mensen met schizofrenie en manische depressie, maar erg goed bevriend ben ik niet met ze. Soms begrijpen we elkaar, soms ook totaal niet. Maar we hebben vaak e-mailcontact (ik ben verhuisd naar een stad zo'n 100 km van de plaats waar deze mensen wonen) en ik merk dat dat me toch goed doet.

Nu ben ik 23, en die depressie heeft gespeeld van mijn 18e tot mijn 21e, maar ik merk dat er door die angststoornis ineens weer allerlei donkere gedachten 'van toen' me op de schouder tikken. Op dit moment heb ik echt dagen waarop ik me afvraag of het zin heeft allemaal, maar de volgende dag gaat het alweer beter... heel vaag allemaal.

Momenteel heb ik wel al 5 jaar een vaste relatie en woon ik samen, iets waarvan ik op mijn 18e zeker wist dat dat nooit, maar dan ook echt nooit, voor mij weggelegd zou zijn. Immers, wie zou er zitten wachten op zo'n 'geval' als ik?

Sowieso trek ik me erg veel aan van wat mensen van me denken en was er altijd al een soort spanning als ik de straat op ging. Dat is nu dus helaas helemaal uit de klauwen gelopen en het leven val me nu toch best zwaar.

Wat ik het meest frustrerend vind, is dat anderen mij vaak echt niet begrijpen. Ik heb eigenlijk maar 1 goede vriendin (en die ken ik pas een jaar!) die alles hiervan weet en me niet veroordeelt. Verder heb ik wel andere vrienden, maar die kennen me niet zoals ik eigenlijk ben en dan heb ik toch het gevoel dat ik een masker moet opzetten, ik wil anderen niet tot last zijn. Juist ook bij de mensen die ik eerder noemde, die zelf allerlei psychische problematiek hebben, ben ik snel bang om 'teveel' te zijn.

Ik zeg wel altijd dat ik liever heb dat mensen me vragen stellen over mijn stoornis(sen) dan dat ze zelf conclusies gaan trekken of gaan invullen. Het is lastig voor mij om te bepalen wanneer en aan wie ik het nu wel of niet kan/wil/moet vertellen.

Jeetje, wat een verhaal, het was mijn toetsenbord uit voordat ik het helemaal doorhad, haha! Als jullie nog meer willen weten, vraag het me gerust want ik ben er best open over!

Straks reageer ik op jullie, ik ben druk bezig met schoonmaken hier. Al zou ik eigenlijk een dutje moeten doen, want ik ben zo moe!

quote:green_eyes schreef op 11 juli 2010 @ 06:29:

Janna: volgens mij zit jij vaak te barbecuen! Ja, de laatste tijd wel. We hebben zelf een barbecue, m'n ouders hebben er 1 en veel van onze vrienden ook wel, dus zodra het mooi weer is...
Annemeike, de anderen hebben het al gezegt, maar idd, wat een verstandige reactie. Ik hoop wel dat je nog wat geslapen hebt net?

Ik was gisterenavond in bad gegaan en daar al bijna in slaap gevallen... ben best moe steeds merk ik. Dus extra lekker om er even tussenuit te zijn. Ik heb nog wel even vrij en als ik een collega vraag om een dienst over te nemen heb ik nog langer vrij Heb meer dan genoeg gewerkt de afgelopen tijd, dus...

Morisson, welkom hier. (Ik heb nu even geen zin om lang te internetten, dus vandaar dat ik verder niet reageer.)

Verana en Schuddebuik, jammer van jullie mini meet...

Veel plezier met WK kijken allemaal straks!
ik ben weer thuis! Heerlijk gehad!!

@Verana; je hebt hyvesmail
.
quote:Verana schreef op 11 juli 2010 @ 15:09:

Noah, kom jij nog weleens hier in de stad dan? Dan ga ik met jou meeten Hopen dat dit dan wel lukt.... Vind het echt zo jammer dat het niet gelukt is met Schuddebuikje en mij!

. Heel snel zelfs. Ik verwacht wo en do daar te zijn. Mijn zusje is net met zwangerschapsverlof gegaan dus ik ga daar een paar daagjes chillen.

Zou leuk zijn
@Buikje: Fijn dat je het zo heerlijk hebt gehad

@GE: Fijn weekend!

@ Janna: Jij ook.
.
Oehhhhh ik vind het toch wel spannend! Vrienden komen zo hier voetbal kijken. De honden zijn nog bij de oppas dus ik heb geen smoes als het te spannend wordt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven