Gezondheid alle pijlers

Verstandelijk beperkte dochter aan de prikpil?

13-07-2010 09:36 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren sprak ik een moeder van ook een verstandelijk beperkt meisje. Dat meisje is 13 en omdat het voor haar zo vervelend is om ongesteld te zijn en ze er erg moeilijk mee om kon gaan, hebben haar ouders besloten om haar aan de prikpil te laten gaan. Dit bevalt ze erg goed, ze wordt inderdaad niet meer ongesteld. Mijn dochter is ook bijna 13, en ik denk dat het niet lang meer duurt voordat ze ongesteld gaat worden. Ik zocht net op internet info over de prikpil, en ben een beetje geschrokken van de bijwerkingen, daarnaast heb ik het er niet op als jonge meisjes deze hormonen al binnen krijgen, aan de andere kant zou ik het erg fijn vinden als ze niet ongesteld hoefde te worden omdat ze zichzelf hier niet goed mee kan verzorgen en ze bijvoorbeeld niet wekelijks meer met school kan zwemmen. Wie is er ook aan de prikpil? Word je echt niet meer ongesteld? Wat zouden jullie doen?
Je kunt het altijd proberen, mijn bijwerking bij de prikpil was helaas dat ik acht maanden chronisch ongesteld was, terwijl het mijn bedoeling was om dat niet meer te zijn.

Kan ze anders niet aan een "gewone" anticonceptiepil, en die doorslikken ?
Waarom niet de gewone pil? Die kan je haar toch ook laten doorslikken? En ik ben bang dat je zonder hormonen dit probleem niet gaat oplossen.

Al met al een lastig probleem, waarbij de mogelijkheden van je dochter een grote rol spelen. Wordt ze op school voorgelicht over het vrouwenlichaam of zit ze op een andere vorm van opvang?
En dat implantaat, Implanon of zo iets, dan wordt je toch ook niet meer ongesteld?
Ik had met de prikpil hetzelfde als Moppetoet. Pas na een hoop misere en een curretage hield dat op. En toen moest ik ook nog eens heel lang zonder de pil doen om mijn hormonen weer op de rit te krijgen. Ik zou het niet doen, prikpil voor zo'n jong meisje. Voor je het weet help je d'r hele cyclus om zeep en zit ze de rest van haar leven met de gebakken peren.

Is implanon niet iets? Wat zegt de huisarts?
quote:Ouwe schreef op 13 juli 2010 @ 09:36:

(...)Ik zocht net op internet info over de prikpil, en ben een beetje geschrokken van de bijwerkingen, daarnaast heb ik het er niet op als jonge meisjes deze hormonen al binnen krijgen(...)

Sorry, maar dat vind ik altijd zo'n geneuzel, die angst voor "hormonen". Ik ben zelf ook superjong aan de pil gegaan vanwege dramatische menstruatie, en heb daar echt geen last van ondervonden. Juist alleen gemak, want ik kwam mijn maandstonden tenminste een beetje door... Die bijwerkingen komen natuurlijk voor, maar er is een grotere kans dat je dochter geen bijwerkingen ondervindt. Ik denk dat het de ideale oplossing is voor je dochter.

Overigens, is Implanon niet nog geschikter? Eén keer het staafje laten plaatsen en dan ben je jaren onder de pannen. Prilpil moet je elke 12 weken opnieuw laten prikken.
Ik werd inderdaad niet meer ongesteld, wat dat betreft is het een fijne optie. nadeel is wel dat je er behoorlijk van kunt aankomen.
quote:marietje85 schreef op 13 juli 2010 @ 09:45:

[...]

Sorry, maar dat vind ik altijd zo'n geneuzel, die angst voor "hormonen". Ik ben zelf ook superjong aan de pil gegaan vanwege dramatische menstruatie, en heb daar echt geen last van ondervonden. Juist alleen gemak, want ik kwam mijn maandstonden tenminste een beetje door... Die bijwerkingen komen natuurlijk voor, maar er is een grotere kans dat je dochter geen bijwerkingen ondervindt. Ik denk dat het de ideale oplossing is voor je dochter.

Overigens, is Implanon niet nog geschikter? Eén keer het staafje laten plaatsen en dan ben je jaren onder de pannen. Prilpil moet je elke 12 weken opnieuw laten prikken.Superjong aan de pil is iets anders dan superjong aan de prikpil. Ik vind het altijd zo opvallend dat iedereen die ik spreek over de prikpil, er nadelige dingen aan heeft overgehouden. Niemand die ik ken is doorgegaan met de prikpil, vanwege de bijwerkingen.
quote:misschicken schreef op 13 juli 2010 @ 09:46:

Ik werd inderdaad niet meer ongesteld, wat dat betreft is het een fijne optie. nadeel is wel dat je er behoorlijk van kunt aankomen.Ik viel juist af. Maar ja, maanden achter elkaar een hoop bloed verliezen kost best wat energie...
dubbel...
Ik zal wel heel ontaard zijn hoor, maar kan ze tijdens het zwemmen en sporten niet gewoon een tampon(netje) gebruiken?

Ik was ook 13 toen ik aan de pil ging en tijdens het zwemmen gebruikte ik dus tampons.
quote:Whiskers schreef op 13 juli 2010 @ 09:50:

Ik zal wel heel ontaard zijn hoor, maar kan ze tijdens het zwemmen en sporten niet gewoon een tampon(netje) gebruiken?

Ik was ook 13 toen ik aan de pil ging en tijdens het zwemmen gebruikte ik dus tampons.En ben jij ook verstandelijk gehandicapt? Bedoel het niet zo cru als het er staat hoor...maar als het meisje het zelf niet kan zal moeder dat dus in moeten brengen...
De pil doorslikken is eventueel ook een optie, daar had ik nog niet aan gedacht, Ik vind dat wel iets om voor de komende vakantie voor de zekerheid mee te nemen, stel je voor dat ze juist op vakantie voor het eerst ongesteld gaat worden, en ze kan dan niet lekker gaan zwemmen en zo. We hebben haar uitgelegd dat ze zomaar ineens bloed in haar broek kan hebben en dat alle meisjes van haar leeftijd krijgen en ze niet hoeft te schrikken en als dat gebeurd op school er een schone onderbroek en maandverband in een vakje van haar schooltas zit.De juffen weten dat ook. Ik heb haar ook laten zien hoe je een maandverband in je onderbroek moet doen, etc. Ze zit op een ZMLK school.
Sorry, ik wist toch niet dat ze dat niet zelf kan?

Anders de pil laten doorslikjen?
Ik zou er totaal geen moeite mee hebben haar een tampon in te brengen, maar dat zou een groot trauma voor haar zijn omdat ik dan met haar zou moeten vechten om een tampon in te brengen, dat is helaas al zo met een zetpil, dus met een tampon kan ik op zijn minst hetzelfde verwachten.
quote:Ouwe schreef op 13 juli 2010 @ 09:56:

Ik zou er totaal geen moeite mee hebben haar een tampon in te brengen, maar dat zou een groot trauma voor haar zijn omdat ik dan met haar zou moeten vechten om een tampon in te brengen, dat is helaas al zo met een zetpil, dus met een tampon kan ik op zijn minst hetzelfde verwachten.Joh dat zat zou ik zeker niet doen, geen optie lijkt me. Ik zou de pil doen, en dan doorslikken. Overleg het even met jullie arts?
En ieder kind is anders: Wat voor dat andere meisje lastig is, kan voor jouw dochter misschien prima werken. En andersom.

Heeft ze nog andere begeleiding? Misschien heeft die daar ook ideeën over/ervaring mee.

Je zou alvast oriënterend met de huisarts kunnen spreken. Een beetje voorbereid zijn kan geen kwaad.
Ok, sorry nogmaals.

Ik wist echt niet dat ze het gewoon niet kon.

Dacht meer aan het vergeten ed.

Hm, lastig dan.

Waren de bijwerkingen van de prikpil zo erg dan?

Misschien gewoon proberen?

Voor haar is het dan misschien het rustigste.

Een keer in de zoveel tijd een prikje.
quote:BosAap schreef op 13 juli 2010 @ 09:58:

En ieder kind is anders: Wat voor dat andere meisje lastig is, kan voor jouw dochter misschien prima werken. En andersom.

Heeft ze nog andere begeleiding? Misschien heeft die daar ook ideeën over/ervaring mee.

Je zou alvast oriënterend met de huisarts kunnen spreken. Een beetje voorbereid zijn kan geen kwaad.Kweeniehoor, maar stel dat het TO lukt om bij haar dochter een tampon in te brengen, hoe doe je dat dan op school? Ik neem aan dat de juffen dat niet zullen gaan doen...
Ik heb zelf ook de prikpil en het is ideaal. De kans is natuurlijk altijd aanwezig dat het niet werkt zoals het hoort, maar dat is maar een kleine kans. Ik zou met je huisarts gaan overleggen, want ik kan me heel goed voorstellen dat dit een lastige zaak is voor je. Er zijn in mijn ogen zeker oplossingen die ervoor kunnen zorgen dat ze (voorlopig) niet ongesteld wordt.
Ja misschicken, ik was ook echt niet van plan om haar tampons te gaan inbrengen, ze zou er echt trauma's van gaan krijgen, @ Bosaap, ze krijgt verder geen begeleiding, behalve school. Ik ga in ieder geval voor we op vakantie gaan de gewone pil voor haar halen bij de huisarts, in geval ze op vakantie ongesteld gaat worden dan hoop ik dat ze er met een paar dagen weer vanaf is. Het zou zo jammer zijn als ze niet lekker kan zwemmen op vakantie. Natuurlijk is het heel toevallig als ze juist op vakantie voor het eerst ongesteld gaat worden, een kans van 1 op 17, er van uitgaande dat we 3 weken weggaan en een jaar 52 weken heeft.
quote:tilalia2 schreef op 13 juli 2010 @ 10:01:

[...]

Kweeniehoor, maar stel dat het TO lukt om bij haar dochter een tampon in te brengen, hoe doe je dat dan op school? Ik neem aan dat de juffen dat niet zullen gaan doen...Ik zei ook niet dat de dochter van TO tampons moet gaan gebruiken. Ik bedoel alleen te zeggen dat er naast de prikpil nog allerlei andere opties zijn.
anoniem_85056 wijzigde dit bericht op 13-07-2010 10:08
Reden: tikfoutje
% gewijzigd
quote:Ouwe schreef op 13 juli 2010 @ 10:07:

Ja misschicken, ik was ook echt niet van plan om haar tampons te gaan inbrengen, ze zou er echt trauma's van gaan krijgen, @ Bosaap, ze krijgt verder geen begeleiding, behalve school. Ik ga in ieder geval voor we op vakantie gaan de gewone pil voor haar halen bij de huisarts, in geval ze op vakantie ongesteld gaat worden dan hoop ik dat ze er met een paar dagen weer vanaf is. Het zou zo jammer zijn als ze niet lekker kan zwemmen op vakantie. Natuurlijk is het heel toevallig als ze juist op vakantie voor het eerst ongesteld gaat worden, een kans van 1 op 17, er van uitgaande dat we 3 weken weggaan en een jaar 52 weken heeft.Waarom haal je die pil niet gelijk en dan laat je die ook gelijk doorslikken?
Overleg eens met de huisarts wat het beste is.

Ik zou zelf ook niet voor de prikpil gaan. Ik heb er geen ervaring mee maar zoals iemand al eerder zei ken ik ook niemand die er mee door is gegaan. Ik heb een paar vriendinnen die het gebruikt hebben. De ene werd er erg dik van en de ander is uiteindelijk toch ook voor Implanon gegaan.

Het kan goed zijn dat je dochter ongesteld wordt op vakantie. Gek genoeg gebeurt het vaak dat je ongesteld wordt als je de grens over gaat. Ik heb het zelf een paar keer meegemaakt. Zelfs met medicatie die de menstruatie uit moeten stellen. Als je dochter ongesteld wordt is het al te laat om dan nog met de pil te beginnen. Als de menstruatie op gang is zal die gewoon verder gaan. Je zou wel de daaropvolgende menstruatie kunnen vermijden door haar de pil dan door te laten slikken.
Ik heb de prikpil jaren probleemloos gebruikt. ben er mee gestopt omdat ik geen hormonen meer wil gebruiken na 20 jaar pil/prikpilgebruik. Maar ik kan niet garanderen dat mijn overgewicht niet van de prikpil komt.

Ik zou zo snel mogelijk naar de huisarts gaan om het te bespreken, kan ook zonder je dochter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven