Draagdoeken en andere dragers 2 - voor al je draagvragen

14-04-2010 12:33 2533 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het tweede algemene draagtopic alweer!

Stel hier je vraag over het dragen van je baby / peuter / kleuter, over draagdoeken, draagzakken en andere dragers, of praat mee over al die mooie doeken en dragers.

Er zijn veel verschillende dragers, als je door de bomen het bos niet meer ziet, stel gerust je vraag!

Voordelen van dragen zijn onder andere:

- Net uit de buik niet koud in een bakje maar lekker warm tegen je aan.

- Goed voor de groei en ontwikkeling van de baby (net zoals te vroeg geboren baby's buik op buik worden gelegd).

- Goed voor de productie van de borstvoeding.

- Goed voor de houding van rug en heupjes.

- Ideaal tijdens onrustige uurtjes, krampjes en reflux

- Je handen vrij en geen kinderwagen door de kruidvat proberen te manouvreren.

- Ideale oplossing als er een ouder broertje of zusje is en je wilt geen dure duo wagen aanschaffen.

- Maar vooral erg gezellig en knus.

Draagwijze:

Voor (gezonde) baby's vanaf de geboorte wordt rechtop dragen aanbevolen. De beentjes mogen meteen al buiten de doek. De knietjes zitten ter hoogte van de navel, beentjes wat gespreid: de kikkerhouding. De doek of drager moet tot in de knieholtes komen voor een goede ondersteuning. Het nekje moet goed ondersteund worden door de drager.

Dragen is heel veilig, mits je een goede drager en draagwijze gebruikt! Dragers waarin je baby als een banaantje ligt (zoals de draagzakken/tassen die in het nieuws waren) zijn niet veilig, je kind kan ademhalingsmoeilijkheden krijgen.

Voor je kind is buik-tegen-buik dragen het meest ergonomisch. Wil je kind meer zien van de wereld, dan kun je op de heup of op de rug gaan dragen. Met het gezichtje naar voren dragen is niet zo fijn voor de rug van je baby omdat die daardoor hol getrokken wordt ipv de natuurlijke bolling, en je baby kan zich zo ook niet afsluiten voor prikkels.

Knopen is niet moeilijk of ingewikkeld, het vraagt wel iets van oefening maar daar heb je dan ook heel lang plezier van. Voorbeeldfilmpje waarin het heel langzaam wordt voorgedaan: link Wil je wel leren knopen, maar zie je het zelf niet zitten? Dan kun je een draagconsulent inschakelen: link

Ook met fysieke klachten zoals rugklachten, bekkenklachten kun je meestal goed dragen met de juiste draagwijze.

Welke dragers zijn er: (foto's in de eerste post!)

Niet-ergonomische dragers

De dragers die als "niet ergonomisch" bekend staan en vooral veel nekklachten en frustraties veroorzaken zijn o.a.:

- Baby Bjorn (en andere dragers waarbij de baby voornamelijk op het kruis rust zoals Chicco, Esprit)

- Lodger Shelter

- Mini Monkey

In deze dragers is het ook voor de baby niet comfortabel.

Ergonomische dragers: (foto's in de eerste post!)

- Rekbare draagdoek - vooral fijn in de eerste maanden. Mag meteen vanaf de geboorte, voetjes mogen buiten de doek. Bekende merken zijn Tricot Slen, Bykay, Draagdoek.nl. Wel warmer in de zomer. Bij het zwaarder worden van je kind of het stijgen van de temperatuur is het vaak prettig om over te stappen op een:

- Geweven draagdoek - te gebruiken vanaf de geboorte tot de kleuterleeftijd. Bekende merken zijn o.a. Didymos, Hoppediz, Storchenwiege, Ellevill, Girasol, Neobulle, Lana, Medley, Nati, Bebina, BBslen.

-Ergonomische drager/SSC Het gemak en uiterlijk van een Baby Bjorn met het comfort van een draagdoek. O.a. Bondolino (vanaf de geboorte), Marsupi Plus (vanaf de geboorte) Manduca (vanaf een maand of 5), Beco Butterfly (vanaf een maand of 5), Yamo, Ergo, Connecta (alledrie vanaf een maand of 5) Fabrikanten vermelden eigenlijk altijd 'vanaf de geboorte' of maken een 'infant-insert', maar veel dragers zijn daar eigenlijk niet echt geschikt voor.

- Mei tai: drager die geen ingewikkelde knooptechnieken vereist. Middenweg tussen een doek en een ergonomische drager. De meeste mei tai's zijn vanaf 5/6 maanden of later te gebruiken, ze geven voor een pasgeborene niet voldoende steun aan het hoofdje en aan de zijkant. Ook zijn ze meestal te breed.

- RingSling/buidelsling: de ergonomische variant op de Lodger Shelter en Minimonkey, vooral geschikt voor de korte stukjes omdat je over één schouder draagt. Kan vanaf dag één. Een buidelsling liever wat later, omdat die niet af te stellen is en een pasgeborene veel steun nodig heeft.

Nog wat nuttige links:

Dragen en Voeden: hier is zo'n beetje alles te vinden wat je wilt weten over dragen. Hier is ook een heuse marktplaats voor dragers.

Mein Kleiderschrank: actiefoto's van allerlei merken doeken

Doekenbieb van BabybijVoor als je eerst eens wilt uitproberen kan je hier een drager huren.

Doekentheek : veel algemene informatie over verschillende dragers.
Geen idee of het ergonomisch is OGG. Volgens mij komt er bij de baby nergens druk op te staan. Mijn mini vond het altijd heerlijk!
OGG, je kunt ook zelf van een draagdoek een hangmat knopen.
Waar had jij hem dan vandaan, Mimp? Heb ze gezien bij prettymum.nl en die zijn ook lekker goedkoop.
Ik knoop hem zelf. Maar ik weet even niet meer hoe ik dat deed. Laat me er even over nadenken......ik ben niet zo helder momenteel
Ha, Bloem is terug in draagdoekenland, heerlijk!!!

Vanmiddag heb ik bij het Kruidvat een babydrager in handen gehad. Wat meeviel: het is een zachte drager, niet zo hard als de BB. Wel raar: het stuk om het nekje en hoofdje is wel hard, lijkt me niet comfortabel. Grappig is het 'handdoekje' tussen buik van de baby en buik van de drager. Helaas geen enkele ondersteuning, het lijkt wel een string. Tja, voor 18 euro mag je ook niet meer verwachten, toch?
quote:opgoedgeluk schreef op 13 juli 2010 @ 21:30:

Valt dit ook onder dragers;

ik twijfel om een hangmatje te kopen voor in de box. Is dat ergonomisch verantwoord enzo?!Hier heeft zoon juist een hangmatje gekregen van de fysio voor in de box ivm overstrekken. Die nam alleen wel de hele box in beslag. Ik zoek ff een foto
quote:opgoedgeluk schreef op 13 juli 2010 @ 21:30:

Valt dit ook onder dragers;

ik twijfel om een hangmatje te kopen voor in de box. Is dat ergonomisch verantwoord enzo?!Wij kregen en mochten van de fysio alleen deze:
Iets groter:

Die ziet er heel fijn uit Fab! Daar zou ik ook wel in willen liggen ik heb altijd zo'n hekel aan gewone hangmatten, daar verdwijn ik in.

Een hangmatje van een doek kun je knopen met een platte dubbele knoop (zoals je draagdoek) of met een schuifknoop. Als het maar goed vast zit.

Mimpje, wat Yam zegt, een baby van 3 maanden is voor de meeste mei tais nog te klein (eeehm, ik heb geprobeerd Bloem met 3 maanden in een Kozy te dragen Lou weet hoe breed die is ik ben er gauw weer mee opgehouden)

Maar om te proberen: heupband knopen onder het borstbeen, dan zit het ukkie goed hoog op hoofd-kus-hoogte. En als het een brede mei tai is, even de beentjes binnenboord houden.

Dit is wel een aardig filmpje, misschien heeft ze daar wat aan: link

Mei tai's met verstelbare breedte zijn de Hop Tye en de nieuwe MySol van Girasol (bij Slingomama), die zijn voor een baby van 3 maanden al veel beter geschikt. 't Is allicht veel beter dan een BabyBjörn

Een Bondolino is natuurlijk ook een prima optie, dan hoeft ze alleen de schouderbanden te knopen.

Bijna elke fabrikant van dragers zegt dat zijn drager geschikt is vanaf de geboorte, maar in de meeste gevallen zijn het (goedbedoelde, dat wel) verkooppraatjes.

VFF, je moet je Vat nog wel even indragen en eraan werken natuurlijk! Agave was wel bijna eng dun, dat klopt maar mijn streepjes Vat was echt nog dunner (Kipawa). Zachter dan Girasol zul je het niet snel vinden denk ik.

Oh ik hoop zo dat de draagstaking over is! Stel je toch eens voor dat ze nu écht weer gedragen wil worden in doeken. Dan geef ik mezelf nog een leuk verjaardagscadeautje (wel wat verlaat dan, morgen jarig en ik ga het draagenthousiasme nog wel even afwachten natuurlijk)

Lou, ik had bij de Prenatal zo'n nieuwe BB comfort bekeken, met breder stuk tussen de beentjes. Echt, ongelooflijk dat zo'n ding net zo duur is als een Manduca of Beco. De verkoopster nog even subtiel ingelicht (met Bloem in de FCC) over naar voren dragen, dat dat nu ook door Draagdoek.nl wordt afgeraden (om maar een bekende naam te noemen) ze had er nog nooit van gehoord en vond het wel heel logisch klinken eigenlijk.

Maar zo'n ding bij het Kruidvat, wat zullen er weer veel mensen zijn die dit gaan kopen...
Fabindia die ziet er goed uit die hangmat !
Mijn vat is al ingedragen, want het is een tweedehandse (nieuwe blauwe walvissen zijn momenteel niet verkijgbaar in NL). Ik geef hem nog even een kans, maar tot nu toe denk ik niet dat vatanai het gaat worden voor me.

Ach, wat zeg ik nou toch eigenlijk, ik hoop dat het haaaaaard gaat onweren straks en eens écht afkoelt, zodat ik weer lekker kan dragen.!!
Ah, dan zal hij niet veel zachter worden denk ik. Al zegt tweedehands ook niet alles (ik heb ook wel eens een bijna niet gedragen doek verkocht, dan is het wel tweedehands maar niet ingedragen).

Vandaag wéér gedragen!
Dus jullie dragen nog met dit weer (ok, hier ben ik ook een stille meelezer, net als op het bv topic), ik ben er met die hitte mee gestopt, als ik mijn ventje een kwartier in die doek heb dan breekt het zweet me aan alle kanten uit en bij hem ook, dus we staan even stil thuis (heb ook nog een dametje van 20 maanden die nog niet hele einden kan lopen, dus ik deed haar in de buggy en hem in de doek, maar nu dus even niets). Vind het wel jammer, en hij ook, want hij zit heel graag in de doek (draag mijn ventje vanaf dag 3 en hij zit er altijd heerlijk in, jammer genoeg wist ik dat bij mijn dochter niet). Maar hoe doen jullie dat met deze warmte? Vind het dan echt niet prettig. Want wil het huis ook wel weer eens uit en mijn dochter ook!
Heb je een rekbare doek Hayat?

Bij zulke warmte draag ik met een dunne zomerdoek, één laag stof, in een luiertje (ik wel katoen aan tegen het plakken). Zweten doe je toch wel, en zo is het beperkt.

Ik moet wel zeggen dat dit vorig jaar was, nu ben ik blij als ik een half uurtje kan dragen op een dag dus dan heb je van de warmte erg weinig last. Maar als ik 'mag', ja, dan draag ik ook wel bij warmte.
Jeetje, Wen, ik wist niet dat Bloem zo klein was toen je Kozy probeerde..... Hij is echt prima voor nu, zelfs nog ruimte in lengte en breedte maar niet te veel. En wat betreft de lengte: ik sla 'm dus om voor ik 'm omknoop, dus daar zit ook nog wat ruimte in.

Vanavond een heerlijke draagwandeling gemaakt, het was toen al wel wat koeler. Loesje had alleen een romper aan, ik een katoenen bloesje.

Die hangmat ziet er heeeerlijk uit, ik ben jaloers!
quote:HayatM schreef op 14 juli 2010 @ 15:44:

Dus jullie dragen nog met dit weer (ok, hier ben ik ook een stille meelezer, net als op het bv topic), ik ben er met die hitte mee gestopt, als ik mijn ventje een kwartier in die doek heb dan breekt het zweet me aan alle kanten uit en bij hem ook, dus we staan even stil thuis (heb ook nog een dametje van 20 maanden die nog niet hele einden kan lopen, dus ik deed haar in de buggy en hem in de doek, maar nu dus even niets). Vind het wel jammer, en hij ook, want hij zit heel graag in de doek (draag mijn ventje vanaf dag 3 en hij zit er altijd heerlijk in, jammer genoeg wist ik dat bij mijn dochter niet). Maar hoe doen jullie dat met deze warmte? Vind het dan echt niet prettig. Want wil het huis ook wel weer eens uit en mijn dochter ook!Hayat, ik draag mijn zoontje van 9 weken met dit weer gewoon in een doek. Ik knoop de FWCC en dan kruis ik de banden voor niet, maar die zitten meer aan de zijkant.

Zoals dit (foto vind ik op google, komt uit het vorige draagtopic )
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ja, ik zal eens kijken of ik een fotootje heb.

Ah, hier staat ze op. Ik heb de Kozy hier samengebonden met een elastiekje aan de onderkant, wat niet echt lekker werkte:

Grappig he, ik kom ook heel vaak foto's tegen uit dit topic op mijn zoektochten, regelmatig ook mijn eigen foto's
Creatief, dat elastiekje

Nu het jurkje af is ga ik dan eindelijk beginnen met Het Project: zelf een MT maken. Stof zit in de wasmachine, ik wil vandaag garen en vulling kopen. Dikke naalden voor de naaimachine heb ik al in huis. Ik ga een patroon van Kiind.nl combineren met het namaken van de Kozy van Wen. Iemand hier nog tips?
Ik draag mijn zoontje in een dunne geweven zomerdoek (expres aangeschaft voor de hete dagen), maar vind (ik bedoel vond, hahaha, want heb vandaag wel weer gedragen gelukkig) het wel nog te warm. Ik vond het zo'n geplak, want ging regelmatig met dochterlief en zoonlief de stad in en dan ben je toch al snel zo'n 2 uur bezig (plus nog het achterna rennen van dochterlief als ze weer uit de buggy wilde en niet wil luisteren, waarom trap ik er toch elke keer weer in???? :-)). En draag idd ook fwcc, zoals jij Supersmollie, met de banden aan de zijkant, maar toch warm warm warm (dat was gisteren dan he, vandaag is het wel weer lekker draagweer). Kleintjes dus nog niet in de mei tai? Mijn kereltje van 11 weken is behoorlijk en heb wel al een mei tai die ik binnenkort toch wilde gaan proberen, anders ligt ie er maar (ok, dochter van 13 kilo wil er ook graag in, maar ik vind haar toch te zwaar om einden te gaan tillen :-) en bovendien wil ze er na een kwartier alweer "uit"), dussss... even kijken of dat gaat lukken of dat hij er het komende half jaar nog ligt en ik dan een zoon heb van 20 kilo (grapje, maar als hij zo doorgroeit als nu dan istie wel 20 kilo, hahahahahahaha). Ik vind de doek wel heerlijk hoor, maar ergens vind ik de mei tai makkelijker. Maar ga zo weer lekker wandelen met de man in de doek :-)
quote:lou76 schreef op 15 juli 2010 @ 07:54:

Creatief, dat elastiekje

Nu het jurkje af is ga ik dan eindelijk beginnen met Het Project: zelf een MT maken. Stof zit in de wasmachine, ik wil vandaag garen en vulling kopen. Dikke naalden voor de naaimachine heb ik al in huis. Ik ga een patroon van Kiind.nl combineren met het namaken van de Kozy van Wen. Iemand hier nog tips?Ja, meet van te voren op je lichaam hoe lang je bovenbanden moeten zijn, en ga niet blindelings uit van de maten op internet (mijn MT past maar net aan, ik vrees de winter - of ik moet tegen die tijd echt strak kunnen knopen ) (oja, en ik ben redelijk slank, dus niet heel veel lichaam waar et ding omheen moet)
Hoi!

Ik heb een vraagje over zo'n ringsling/buidelsling. Ik zoek nl. iets simpels voor als de tweede er is. De eerste heb ik gedragen met de Bondolino, maar het lijkt me voor thuis zo makkelijk om de baby even snel "om te kunnen hangen", dus iets wat je helemaal niet hoeft te knopen.

Wie kan me iets aanraden en zit de baby in zo'n sling echt zo stevig dat je beide handen vrij hebt? (dus dat je niet het gevoel hebt de baby toch nog te moeten ondersteunen).
Hayat, het hangt er ook een beetje vanaf wat voor mei tai je hebt, wanneer je kunt gaan dragen met een baby. Is het een 'merk'-mei tai? Zo ja, wat voor merk?

De een heeft ook meer last van de warmte dan de ander. En als je ook nog achter een peuter aan moet rennen kan ik me voorstellen dat je het warm had!

Draag je je dochter op je rug in de mei tai?

Hoe lang zijn je banden dan Aletta? Mijn ervaring is juist dat de maten op internet nogal.. eh, ruim zijn.

Lou, mijn tip: je plan van tevoren helemaal uitdenken en -tekenen, en proberen met de losse stofdelen, als je dat nog niet gedaan had. Zeker als je niet het patroon helemaal volgt is dat handig, dan kom je niet voor verrassingen te staan.
schwipschwap,

ik heb zowel een bondolino als een rs, rs is wel een beetje oefenen en nog steeds vind ik dat ze er de ene keer beter in zit dan de andere keer. Maar als ze er goed straks in zit heb ik beide handen vrij, wel is een rs volgens mij niet echt geschikt voor een pasgeboren kindje? Ik ben hier de rs pas vanaf 5 maand gaan gebruiken omdat ze dan haar hoofdje zelf goed omhoog kan houden.
Schwipschwap, dan zou ik een ringsling proberen en niet een buidelsling. Een buidelsling is voor een pasgeborene niet zo heel erg steunend, vind ik, omdat die niet aangespannen kan worden itt een ringsling. Je kunt je handen vrijhouden als hij goed is aangespannen. Als je je handen van zo'n klein prutsje af kunt houden natuurlijk! Ik zou een RS doen van geweven doekenstof, dus van Didymos, Girasol, Neobulle, Hoppediz oid.

Oh en kijk dit dan:

Dit kindje is een half uur oud!

(foto's uit de US overigens)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven