Geld & Recht alle pijlers

Moet mijn vriend meer gaan betalen dan ik?

15-07-2010 08:50 191 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon 4 jaar samen met mijn vriend. We hebben alle kosten gehalveerd, ieder betaalt evenveel aan de gezamenlijke lasten en verder hebben we onze eigen pot. Ik verdiende ongeveer even veel als mijn vriend. Helaas, door omstandigheden op mijn toenmalige werk, moest ik ander werk zoeken. Dat viel niet mee in deze tijd maar gelukkig vond ik weer leuk werk alleen ik werk nu minder uren maar ik ben blij dat ik werk heb! Hij krijgt vaak opslag van 50 euro tot 300 euro.

Ik verdien nu inmiddels 700 euro minder.

Hij kan lekker sparen voor dingen en heeft zijn geld aardig onder controle. Ik vul het ene gat met het andere. Ik heb er al een extra baantje bij maar dan nog red ik het eigenlijk niet. Nog zuiniger leven kan ik bijna niet terwijl hij eigenlijk 'gewoon' kan leven met zijn salaris. Ik gun het hem natuurlijk echt wel maar ik zit eraan te denken om hem toch maar meer vaste lasten te gaan laten betalen dan ik. Dan kan ik ook eens uit de schulden komen.

Wat vinden jullie hiervan?
Ik zou de lasten naar rato verdelen.
Helemaal mee eens!
Ik vind het niet kunnen dat je een relatie hebt, samenwoont en de een de eindjes aan elkaar moet knopen en de ander lekker kan leven.

Heb je er met hem al over gesproken?
Perfectionisme is niet perfect...
Wij dragen bij naar rato
Jemmig wat lullig.

Bij ons gaat alles al jaren op 1 hoop. Eigenlijk al sinds we allebei een baan hebben. Toen hadden we echt geen zin meer in iedere maand bonnetjes bekijken en vergelijken wie hoeveel uitgegeven had. (nu is het ook echt van allebei -> partnerschap)
Wat 'wij' ervan vinden?

Belangrijker is wat je vriend ervan vindt!

Leg het hem voor, met hem moet je dit oplossen niet met ons.
quote:lilaa schreef op 15 juli 2010 @ 08:50:

Ik gun het hem natuurlijk echt wel maar ik zit eraan te denken om hem toch maar meer vaste lasten te gaan laten betalen dan ik. Dan kan ik ook eens uit de schulden komen.

Wat vinden jullie hiervan?Lijkt me realistisch. Maar ik neem aan dat je hem niet meer gaat 'laten betalen' (klinkt alsof jij dat in je eentje kan beslissen) maar gaat voorstellen om de lasten eerlijker te verdelen?
Naar rato betalen lijkt me in dit geval een heel prima oplossing!
Als je niet al het geld op een hoop wil gooien (weet dat er mensen zijn die daar niks van willen weten), zou ik de verdeling zeker aanpassen. Gewoon kijken hoeveel jullie samen verdienen en dan bekijken wat jouw aandeel daarin is. Dat aandeel zou je dan ook voor de kostenverdeling kunnen gebruiken.
Zo te lezen heb je dit nog niet met hem besproken?

Ik weet dat hier al meer topics over zijn geweest en de algemene mening was meestal dat er naar rato betaald moet worden.

Eens met Evalientje, je laat het ook niet echt democratisch klinken. Ga gewoon even met je vriend praten met de cijfertjes erbij en klaar ben je. Toch?

Of vermoed je een hoop weerstand?

Hier gaat alles op 1 hoop, en we hebben een eigen rekening aangehouden waar elke maand wat naar toegaat.

Dit is vanaf dat we nog geen jaar samenwoonden. Omdat het gewoon makkelijker was met alle aankopen van huis, inboedel etc.
Wonen jullie samen omdat het goedkoper is dan alleen wonen of hebben jullie een liefdesrelatie?

Als het het laatste is dan zou ik de kosten naar rato gaan verdelen en zelf toch gaan zoeken naar meer verdiensten indien jouw inkomsten van nu betekenen dat je niet financieel zelfstandig zou kunnen zijn.

Als hij de kosten niet naar rato wil verdelen dan zou ik hem voorstellen om goedkoper te gaan wonen omdat jij zijn levensstijl niet meer bij kunt benen.
Lijkt mij vrij logisch dat hij meer betaald als hij meer heeft. Je zegt dat je het ene gat vult met het andere. Maar er komt een moment dat dat niet meer gaat. En als jij jou deel straks helemaal niet meer kan betalen dan heeft hij daar toch ook last van? Ik zou gewoon een gesprek met hem aangaan waarin je aangeeft dat het zo niet langer gaat.

mijn ex en ik lieten ons salaris overigens op een rekening storten waar we alles van betaalden. maandelijks werd er een bedrag op onze eigen rekening gestort dat was dan 'zakgeld' en we hadden daarnaast een spaarrekening waar wij automatisch op spaarden en een aparte boodschappenrekening. klinkt ingewikkeld maar het viel wel mee. en was helaas ook nodig omdat na een aantal maanden bleek dat mijn ex spelletjes belangrijker vond dan eten.
Erger u niet, verwonder u slechts!
quote:yathibiyya schreef op 15 juli 2010 @ 08:52:

Ik vind het niet kunnen dat je een relatie hebt, samenwoont en de een de eindjes aan elkaar moet knopen en de ander lekker kan leven.

Heb je er met hem al over gesproken?Nou inderdaad zeg, bizar.
Bizar dat jij er een dubbele baan bij moet nemen (tenzij de eerste baan 16 uur in de week is) en hij lekker er op los leeft.
Ik vind het eigenlijk nog raarder dat HIJ daar niet mee is gekomen. Ik zou het niet prettig vinden als mijn man een dubbele baan heeft, de centen omdraait en ik lekker iedere week veel geld kan spenderen. Zou mij niet lekker zitten en ben dan ook benieuwd hoe het gaat als er kinderen in het spel komen.
Ik blijf het maar vreemd vinden dat er anno 2010 nog vrouwen zijn zonder kinderen die vinden dat ze gesponserd moeten worden door hun vriend.
Mijn man en ik hebben al onze inkomsten en uitgaven op 1 grote hoop gegooid. Ik verdien wat meer dan hij maar geef soms ook meer uit dan hij. En als er iets gekocht moet worden dat wat duurder is overleggen we even.

Als jij (of je vriend) het zo niet wil zou ik de kosten naar rato verdelen. Ik snap eigenlijk niet dat jullie het hier niet eerder over gehad hebben.
Ze word niet gesponsord door haar vriend Malu, ze wonen samen en toen ze gingen samenwonen hadden ze beiden een gelijk inkomen. Nu voeren ze een gezamelijke huishouding waarbij TO alle dubbeltjes om moet draaien omdat ze nog steeds een gelijk deel van de lasten draagt terwijl haar inkomen gedaald is. Het lijkt me niet meer dan logisch dat wanneer je samenwoont, je de kosten naar rato verdeeld. Zo werkt dat in mijn ogen in een relatie tenzij TO allerlei schulden heeft gemaakt om leuke dingen te doen en er nu voor moet opdraaien, maar dat haal ik niet uit het verhaal..
quote:malu3 schreef op 15 juli 2010 @ 09:09:

Ik blijf het maar vreemd vinden dat er anno 2010 nog vrouwen zijn zonder kinderen die vinden dat ze gesponserd moeten worden door hun vriend.En wat vind je er van dat ik meer verdien dan mijn man en we toch alles gewoon samen betalen? En dat we heel graag willen dat hij 3 dagen gaat werken en ik 4 dagen als ons zoontje er straks is? Net zo vreemd?
Tjonge, 4 jaar samenwonen en dan jij moeten sappelen om rond te komen en hij niet.

Raar hoor in mijn ogen.

Gooi alles op 1 hoop zou ik zeggen.

Doen wij hier ook en gaat al die jaren (ondertussen al een jaar of 16) prima.

Je hebt een gezamelijk huishouden en een gezamelijk leven waarom zou je dan je financien gescheiden moeten houden.
Precies Suus, beetje kort door de bocht Malu
Eens met Malu,

Zonder kinderen alles op 1 hoop gooien vind ik niet nodig.

Wie meer werkt, heeft meer geld. In dit geval zal TO een betere baan moeten zoeken.

Haar vriend kan misschien tijdelijk wat bijspringen, maar ze moet zorgen dat ze weer op haar oude salarisniveau komt.
Nou nou, als je in deze tijd zomaar even de banen voor het oprapen hebt zeg.
De banen liggen niet voor het oprapen, maar zoeken naar een nieuwe baan kan altijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven