Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Zo is de moestuin (vooraan zie je die aardappelzakken)

Het gras is overigens alweer een stuk beter gegroeid, zal volgende week weer eens een fotootje maken

Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 14 juli 2010 @ 21:45:

Oja en Heli (dat wilde ik de hele week al zeggen!) mooi motto heb je

Dank je! Is de beginzin van een mooi gedicht .

*knip*
quote:Sarah Scott schreef op 14 juli 2010 @ 21:48:

Zo staan mijn aardappels;

[afbeelding]

Dit jaar voor t eerst uiteraard, en dus ook geen idee hoe het gaat met de oogst

De bakken zijn flexibele wasmanden en te koop bij Action voor 1,69 ofzoiets. Vijf gaten onderin boren en klaar is klara.Dat heb ik ook! Ik heb 1 mand met vier aardappels erin. Ze doen het erg goed (zo te zien!).
Oooh...
Wow Sarah, wat een leuke schrikkers heb je

En wat een mega tuin!

Dankje voor de info. Ik ga je tips voor een aantal groenten wel ter harte nemen denk ik. Inderdaad de sla/blad-achtigen maar in bakken aan de schutting. En verder denk ik dat ik die enorme planten niet meer in mijn groentebed moet hebben. Elders in de tuin tussen struiken misschien waar er nog een redelijke lege plek is. Daar richten ze toch minder schade aan (struiken zijn van zichzelf een stuk steviger dan andere tere groenteplantjes).

Grappig om die negatieve en positieve combinaties te lezen. Weet je ook wat het doet dan? Bij mij staan de koolrabi's en tomaat nl. naast elkaar (met her en der sla ertussen) en het gaat tot nog toe prima.

Trekken negatieve combi's ziekten aan oid?
Leuk idee ook van die manden. Aardappelzakken heb ik nog nooit van gehoord. Zijn dat speciale zakken?
@helanthius, dan was je een stuk vroeger dan ik inderdaad met de tomaatjes. Bij mij staat 'ie nu net pas in bloei (in mei? gezaaid)
Schouderklopje; haha ja, samen met de kindjes gemaakt een poosje terug. Ze doen hun werk vooralsnog goed, want sindsdien geen duiven meer in mijn moestuin gespot!

Aardappelzakken kan je bv hier kopen (maar de manden doen in principe net zo goed dienst hoor!) http://www.bakker-hillego ... en/Aardappel-kweektas.htm

Die heb ik ook
Oh plaatje doet het niet goed.
Ohja Jody, heb ik jou toegevoegd op Flickr? (Gok van wel, maar ff checken )
Hier is het bijna elke dag een gerecht op tafel met courgette's erin verwerkt !

Tjonge jonge we hebben 2 planten en er blijven maar vruchten aankomen ! En als ik een paar dagen niet gekeken heb zijn het wel vruchten van een paar KG ! Echt mega dus.

Het extreme weer heeft hier gelukkig geen schade aangericht aan de tuin. Ik woon in noord Groningen.

De frambozen beginnen ook te kleuren, mijn dochter heeft er vandaag al een paar gegeten, ze vond ze heerlijk.

De aarbeien zijn nu (gelukkig) een beetje op hun retour. Tjonge jonge wat heb ik een jam gemaakt de afgelopen weken.

Iemand nog een lekker recept voor "zwarte bessen" (bv om sap van te maken ?)
mijn moeder maakte van zwarte bessen bessenjenever!

2 kilo suiker, twee kilo gewassen zwarte bessen en tee liter jenever .

een weckpot en een temperatuur stabiele donkere plaats

(gangkast oid)

en één of twee jaar geduld !

lekkkerrrrrr ! en de bessen die uit de jenever kwamen die mikte ze in de cake !
Mijn aardbeien worden opgevroten door oorknijpers

En

Ik werd vanochtend wakker om 6 uur, van schetterbekkende eksters.....keek naar buiten, zaten ze op de schuur. Wreef slaap uit ogen en toen zag ik de poes op het grasveld zitten met een duif als prooi. Keek nog eens goed en zag dat duif nog leefde

Dus hup, man uit bed gestuurd Die heeft de duif zijn nek omgedraaid en opgeruimd. Brrr zag er goor uit, het arme beest.
Het waait hier trouwens flink en het is heerlijk afgekoeld tot 20 graden! Morgen wordt het alweer 27 graden
Vanavond dus duif op het menu

*neemt hapje beschuit-met-aardbeien-van-balkon*
Getver, nee bedankt
Duif staat anders wel op het menu van onze plaatselijke sterren restaurant! misschien toch maar eens een keer proberen?
tja moet dan ook altijd denken aan die vieze duiven op het station!
Hahaha ja precies ja

Zo, ik ga nog lekker even een uurtje rotzooien in de moestuin. Bakken maar eens leeghalen met die zooi van de storm, stambonen beetje opbinden, stokbonen-stokken wat extra's erbij (kom stok tekort ) en misschien nog even wat nieuws zaaien.

Heb vanmiddag alle wortels eruit getrokken, want was al duidelijk geworden dat ik veel te dicht op elkaar had gezaaid. Op zich niet zo erg, we hebben 4 konijnen die wortelloof heerlijk vinden, dus dat komt wel op. De cosmic purple was nog wel redelijk qua grootte, maar veel aangevreten De rainbow wortelen waren alleen maar geel en oranje (en heb er vanavond wat gegeten, waren best oke) en de normale bospeentjes waren echt heel ieniemini nog. Dus heb alles bewaard voor de knijnen.

Maar nu dus ook 4 delen van bakken over waar nog wat in kan Ga even bekijken wat er nog gezaaid kan worden.

Één deel gebruik ik in elk geval om de komkommer uit te planten. Had er de eerste keer 4 gezaaid en toen kwam er eentje op. Dus heb er nog 4 bijgezaaid en je snapt het al; die kwamen dus allemaal op Ze hebben dus iets meer ruimte nodig
Hee SC hoe heete dat boekje ook al weer wat eerder besproken is op dit forum. Dacht dat helianthus daar een bijdrage aan had geleverd! veel plezier met (moes)tuinieren!
quote:schouderklopje schreef op 14 juli 2010 @ 22:47:

Grappig om die negatieve en positieve combinaties te lezen. Weet je ook wat het doet dan? Bij mij staan de koolrabi's en tomaat nl. naast elkaar (met her en der sla ertussen) en het gaat tot nog toe prima.

Trekken negatieve combi's ziekten aan oid?

Sommige gewassen gedijen beter in mekaars buurt dan andere.

Negatieve combinaties zou de groei belemmeren, dus ook de oogst.

Of het honderd percent juist is weet ik niet, want ik hou er altijd rekening mee als ik zaai of plant, om positieve combinaties naast mekaar te zetten. Ik loop dus liever niet het risico dat het mislukt.
Lotte; http://www.bol.com/nl/p/n ... 01004007506872/index.html !

Roef....hmmmz ben benieuwd dan, vooralsnog doen de stambonen naast de bietjes het meer dan prima. Maar de bietjes naast de stambonen doen het minder goed dan de bietjes naast de bloemkool. Hoewel dat ook weer kan komen omdat er een groot verschil in zit qua zon...

Heb wat recente foto's gemaakt, zal ze zo even uploaden.

dank je voor de link!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven