Met een oudere auto op pad?
zaterdag 17 juli 2010 om 11:34
Ik ben de trotse bezitter van een kleine eigen auto. De auto komt uit '92 en ik heb er nog nooit verder mee gereden dan zo'n 30 km. Nu is het vakantie maar een echte vakantie er niet in. Ik heb wel vrienden en familie waar ik een paar dagen mag komen, op leuke plaatsen in Nederland. Ik weet alleen niet of ik die reizen van een uur of 3 aan durf met mijn auto! Ik zou met de trein kunnen gaan, maar dan zit ik op de plaats van bestemming weer vast. Fietsen of een auto huren maakt het gewoon weer gelijk duurder en de lange reizen met twee jonge kinderen vind ik ook niet zo prettig.
Zijn hier meer mensen met een oude auto? Gaan jullie er wel mee de snelweg op of liever niet? Moet ik het gewoon proberen of zouden jullie er niet aan beginnen?
Zijn hier meer mensen met een oude auto? Gaan jullie er wel mee de snelweg op of liever niet? Moet ik het gewoon proberen of zouden jullie er niet aan beginnen?
...
zaterdag 17 juli 2010 om 12:50
quote:marie_liselotte1981 schreef op 17 juli 2010 @ 12:47:
Sorry vlammetje, ik vind het levensgevaarlijk!
Ik had me laten verleiden om een oude auto ( ik dacht 20 jaar, maar bleek bij aankoop 25 jaar) te kopen. Wat een drama. Grote bak was het, echt een tank. Veilig en zware keuring gehad, blablaa, maar ik vond het doodeng om in dat kreng te rijden. Heb hem na 4 maanden weer verkocht..gelukkig voor hetzelfde geld maar toch: Levensgevaarlijk!Als ik het goed begrijp reed jij dus in een auto waarin jij je niet veilig voelde want te groot en eng om in te rijden. Vervelend, en jammer dat je 'm zo snel weer weg moest doen, maar dat heeft toch niks met de leeftijd en de staat van onderhoud van een auto te maken?
Sorry vlammetje, ik vind het levensgevaarlijk!
Ik had me laten verleiden om een oude auto ( ik dacht 20 jaar, maar bleek bij aankoop 25 jaar) te kopen. Wat een drama. Grote bak was het, echt een tank. Veilig en zware keuring gehad, blablaa, maar ik vond het doodeng om in dat kreng te rijden. Heb hem na 4 maanden weer verkocht..gelukkig voor hetzelfde geld maar toch: Levensgevaarlijk!Als ik het goed begrijp reed jij dus in een auto waarin jij je niet veilig voelde want te groot en eng om in te rijden. Vervelend, en jammer dat je 'm zo snel weer weg moest doen, maar dat heeft toch niks met de leeftijd en de staat van onderhoud van een auto te maken?
Iets anders
zaterdag 17 juli 2010 om 12:55
aanvullend.. wij zijn lid van de anwb en ook met buitenland service.. just in case..
Maar Marie Liselotte.. levensgevaarlijk ?? Waarom dat dan ? omdat het een oudere auto is ? Vind ik nergens op slaan. Als ie goed onderhouden is etc. is er niets mis mee. JIJ vond je auto doodeng, dus wellicht was het model niet jouw model (te groot etc.) en had je wellicht beter moeten nadenken voordat je je liet "verleiden" ..
Ik zou me meer zorgen maken om het gebrek aan rijervaring wat TO lijkt te hebben (alleen maar korte ritjes). Zorg ervoor dat je de route goed kent, neem goede kaarten mee en rust goed uit en dan komt het allemaal in orde.
Maar Marie Liselotte.. levensgevaarlijk ?? Waarom dat dan ? omdat het een oudere auto is ? Vind ik nergens op slaan. Als ie goed onderhouden is etc. is er niets mis mee. JIJ vond je auto doodeng, dus wellicht was het model niet jouw model (te groot etc.) en had je wellicht beter moeten nadenken voordat je je liet "verleiden" ..
Ik zou me meer zorgen maken om het gebrek aan rijervaring wat TO lijkt te hebben (alleen maar korte ritjes). Zorg ervoor dat je de route goed kent, neem goede kaarten mee en rust goed uit en dan komt het allemaal in orde.
zaterdag 17 juli 2010 om 13:00
Ik rij een oldtimer uit '78 en ben daar meteen de eerste dag dat ik hem had naar de andere kant van het land gereden en terug. Mooie aan die oude auto's is dat er ook een heel stuk minder aan kapot kan. Ja, je hebt altijd kans dat de versnellingsbak het begeeft (mij een keer gebeurd in Brussel), het contactslot (hier voor de deur), of iets anders. Maar met nieuwere auto's heb je die kans ook hoor. Of wat dacht je van gewoon een lekke band onderweg?
Voor je weggaat even goed olie en koelwater (zeker met dit weer) nakijken, zorgen dat je genoeg water en evt eten bij je hebt, en als het misgaat kun je toch altijd de ANWB bellen?
Ik zou een keer met m'n moeder naar Spanje gaan in mijn eigen Fiesta'tje uit '85, mijn moeder en haar man samen in hun nieuwe Opel Omega met airco en alles. Ze was als de dood dat m'n auto er mee op zou houden, ik moest maar met haar auto gaan. Het jaar ervoor ging ik namelijk met m'n ex in een oude kadett naar Spanje en daar was de distributieriem geknapt.
Maar wie stond er deze keer in de Frankrijk langs de kant van de weg met een kokende motor?? Ik niet hoor
Ik zweer je, dat moment en die blik was goud waard!
Ze kijkt nu altijd een beetje ongelukkig naar de oude barrels die ik rij, maar een opmerking durft ze er niet meer over te maken hoor.
Voor je weggaat even goed olie en koelwater (zeker met dit weer) nakijken, zorgen dat je genoeg water en evt eten bij je hebt, en als het misgaat kun je toch altijd de ANWB bellen?
Ik zou een keer met m'n moeder naar Spanje gaan in mijn eigen Fiesta'tje uit '85, mijn moeder en haar man samen in hun nieuwe Opel Omega met airco en alles. Ze was als de dood dat m'n auto er mee op zou houden, ik moest maar met haar auto gaan. Het jaar ervoor ging ik namelijk met m'n ex in een oude kadett naar Spanje en daar was de distributieriem geknapt.
Maar wie stond er deze keer in de Frankrijk langs de kant van de weg met een kokende motor?? Ik niet hoor
Ik zweer je, dat moment en die blik was goud waard!
Ze kijkt nu altijd een beetje ongelukkig naar de oude barrels die ik rij, maar een opmerking durft ze er niet meer over te maken hoor.
zaterdag 17 juli 2010 om 13:02
Niet om het één of ander hoor, maar ik geloof dat ik al drie keer heb geschreven dat ik wel degelijk ervaring heb met lange ritten. Ik doe ook niet 'raar over 30 km', het toeval wil dat ik met mijn eigen auto, die ik nog geen jaar heb, nog geen langere afstanden heb gereden dan die 30 km. Niet omdat dat mijn grens is, maar omdat het zo loopt. Ik heb ook geen ervaring met lange ritten in deze oude auto, wel in andere nieuwere auto's. Ik vind mijn vraag ook helemaal niet raar, mijn vrienden en bekenden rijden nieuwe auto's en iemand heeft mij ooit gezegd niet met een oude auto de weg op te durven. Verder voel ik me volkomen op mijn gemak in mijn auto, ben niet bang om te verdwalen en weet echt wel waar ik aan begin. Ik ben erg blij met de tips en ben er zeker van dat ik met een goed gevoel op reis kan gaan!
...
zaterdag 17 juli 2010 om 14:27
Hai Vlammetje,
hier nog één met een koekblik uit 1992. Ik weet precies wat je bedoeld hoor, ik vind het ook altijd spannend om met mijn auto op de snelweg te gaan. Het ligt er natuurlijk ook volkomen aan in wat voor auto je rijdt. Ik rijd in een oude renault 4, die aan alle kanten wiebelt en waggelt. Ik kan niet harder dan 100km/u rijden. Tsja, kies ik zelf voor. Het is spannend altijd met vrachtverkeer en hard rijdende mensen. Daarom haal ik geen gekke manoeuvres uit en kijk ik met alles wat ik doe 3x extra. Het is gewoon anders rijden dan met een nieuwe auto, maar goed, wat ik al zei, ik kies daar zelf voor. Het heeft gewoon z'n charmes
Ik ben niet lid van de ANWB (maakt het nog nét even spannender), maar mijn vriend is een hele handige die mij overal kan ophalen (in 2jr nog niet nodig geweest -- ooh nee, alleen toen m'n uitlaat eronder uit viel hihi).
Als jij in een wat grotere oude auto rijdt (saab, mercedes ofzo), kan ik me voorstellen dat je een stuk veiliger zit. Maar goed.
Mijn advies: gewoon lekker tuffen, met niet teveel stress. Rustig de weg op, je eigen tempo aanhouden. Ik rijd het liefst 's ochtends als het nog niet zo druk is. Geniet ervan, raampje open en gaan met die banaan (ik rijd altijd rechts op de snelweg. Als er wat is, zit ik zo op de vluchtstrook).
Heel veel plezier er geniet ervan.
hier nog één met een koekblik uit 1992. Ik weet precies wat je bedoeld hoor, ik vind het ook altijd spannend om met mijn auto op de snelweg te gaan. Het ligt er natuurlijk ook volkomen aan in wat voor auto je rijdt. Ik rijd in een oude renault 4, die aan alle kanten wiebelt en waggelt. Ik kan niet harder dan 100km/u rijden. Tsja, kies ik zelf voor. Het is spannend altijd met vrachtverkeer en hard rijdende mensen. Daarom haal ik geen gekke manoeuvres uit en kijk ik met alles wat ik doe 3x extra. Het is gewoon anders rijden dan met een nieuwe auto, maar goed, wat ik al zei, ik kies daar zelf voor. Het heeft gewoon z'n charmes
Ik ben niet lid van de ANWB (maakt het nog nét even spannender), maar mijn vriend is een hele handige die mij overal kan ophalen (in 2jr nog niet nodig geweest -- ooh nee, alleen toen m'n uitlaat eronder uit viel hihi).
Als jij in een wat grotere oude auto rijdt (saab, mercedes ofzo), kan ik me voorstellen dat je een stuk veiliger zit. Maar goed.
Mijn advies: gewoon lekker tuffen, met niet teveel stress. Rustig de weg op, je eigen tempo aanhouden. Ik rijd het liefst 's ochtends als het nog niet zo druk is. Geniet ervan, raampje open en gaan met die banaan (ik rijd altijd rechts op de snelweg. Als er wat is, zit ik zo op de vluchtstrook).
Heel veel plezier er geniet ervan.
zaterdag 17 juli 2010 om 14:28
Trouwens, we gaan morgen weer op vakantie met een auto uit 1986 (auto van vriend). En de jaren ervoor reden we standaard met een oudje uit 1979. Geweldig. Je krijgt alleen maar starende mensen en complimenten en duimpjes omhoog. Ik hou van het rijden met een oude auto!! Joepieeeeee!
(nou moet ik wel zeggen dat er altijd een krat met gereedschap meegaat hoor haha)
(nou moet ik wel zeggen dat er altijd een krat met gereedschap meegaat hoor haha)
zaterdag 17 juli 2010 om 15:37
Wat vooral het verschil is tussen 30 kilometer en 200 kilometer is dat je motor pas na een half uurtje goed warm wordt. Bepaalde problemen komen dan ook pas naar voren. Wat je vooral moet doen: dingen die meer gaan doen als het echt warm wordt checken (of laten checken). Denk hierbij aan olie, koelwatervloeistof. Verder: check de bandenspanning. Check ook de bandenspanning van het reservewiel in de achterbak. Voor het grootste gedeelte maakt het voor een auto niet echt uit of je 30 of 200 kilometer gaat rijden.
zaterdag 17 juli 2010 om 15:39
O ja, hier een auto uit '95 en een uit '71. Met die uit '95 heb ik nog geen problemen gehad. Die uit '71 wel (juist ja, met de koeling) maar daarmee rij je ook zonder problemen het land door. Een deel van de problemen is van tevoren ook te herkennen, hoor. Daarvoor hoef je niet eerst het hele land door te rijden.
zaterdag 17 juli 2010 om 17:02
quote:leveke schreef op 17 juli 2010 @ 12:23:
Ook nieuwe auto's gaan stuk Vlammetje.
Laat anders even een vakantie check doen in de garage en een kleine beurt. Dan geeft ook een vertrouwd gevoel. En word vooraf lid van de wegenwacht. Als je je bij pech lid wilt maken ben je veel duurder uit. Een jaar lidmaatschap kost een dikke 50 euro. Toen ik laatst met pech stond en om hulp belden, kwamen ze mij niet helpen omdat het lidmaatschap op mijn partners naam stond. Ik kon wel terplekke een partner lidmaatschap nemen á 300 euro!!!!!
Een pech-hulp service maakt soms ook onderdeel uit van sommige autoverzekeringen (heeft die verzekeraar dan uiteraard uitbesteed aan derden, maar dat maakt voor de auto bezitter niet uit).
Ook nieuwe auto's gaan stuk Vlammetje.
Een pech-hulp service maakt soms ook onderdeel uit van sommige autoverzekeringen (heeft die verzekeraar dan uiteraard uitbesteed aan derden, maar dat maakt voor de auto bezitter niet uit).
zaterdag 17 juli 2010 om 17:46
quote:Babsjuh schreef op 17 juli 2010 @ 12:50:
[...]
Als ik het goed begrijp reed jij dus in een auto waarin jij je niet veilig voelde want te groot en eng om in te rijden. Vervelend, en jammer dat je 'm zo snel weer weg moest doen, maar dat heeft toch niks met de leeftijd en de staat van onderhoud van een auto te maken?nee, eigenlijk was de grootte de bedoeling, hier in Spanje doe ik alles met de auto en de achterliggende gedachte was, een deuk meer of minder moet niet uitmaken en beter met een grote auto brokken maken dan met een kleintje. Ik vind het een eng ding omdat hij zo oud was (echte oude diesel..meuren dat ding), en ondanks zijn leeftijd reed hij wel..ik voelde me er gewoon niet prettig in. Achteraf kan ik er wel om lachen..ik ben nogal klein van stuk en dan in zo'n grote pimp-car hahaha
[...]
Als ik het goed begrijp reed jij dus in een auto waarin jij je niet veilig voelde want te groot en eng om in te rijden. Vervelend, en jammer dat je 'm zo snel weer weg moest doen, maar dat heeft toch niks met de leeftijd en de staat van onderhoud van een auto te maken?nee, eigenlijk was de grootte de bedoeling, hier in Spanje doe ik alles met de auto en de achterliggende gedachte was, een deuk meer of minder moet niet uitmaken en beter met een grote auto brokken maken dan met een kleintje. Ik vind het een eng ding omdat hij zo oud was (echte oude diesel..meuren dat ding), en ondanks zijn leeftijd reed hij wel..ik voelde me er gewoon niet prettig in. Achteraf kan ik er wel om lachen..ik ben nogal klein van stuk en dan in zo'n grote pimp-car hahaha
zaterdag 17 juli 2010 om 19:00
Ook ik heb een (ouder) auto(otje), een 3-cilinder zelfs, dus geen dikke motor. Maar ik rijd er gerust mee naar een bestemming 2000km verderop over een aantal bergpassen. Heeft 'ie al vaker gedaan en het ging prima. Ook snelwegen geen enkel probleem. Die 120 haalt ie zeker wel. Als ik niet het idee heb dat mijn auto het aankan doe ik het niet of los ik het op. Maar ik vertrouw op mijn auto. Ik zorg dat hij elk jaar z'n onderhoud krijgt en is verder goed bijgehouden. Dat zijn natuurlijk geen garanties, maar als ik iets vreemds merk laat ik er naar kijken. Zeker omdat er soms ook andere mensen bij mij inzitten of er in rijden, wil ik gewoon dat hij veilig is.
Waarom zou jij die reizen van 3 uur niet aandurven? Heeft dat te maken met je twijfels over de technische staat van de auto of is het gewoon omdat je het nog nooit gedaan hebt?
Ik zou gewoon even een check laten doen bij de garage en als je in Nederland ergens pech krijgt, is er volgens mij altijd wel ergens hulp te krijgen. In ieder geval spreek je hier gewoon de taal
Waarom zou jij die reizen van 3 uur niet aandurven? Heeft dat te maken met je twijfels over de technische staat van de auto of is het gewoon omdat je het nog nooit gedaan hebt?
Ik zou gewoon even een check laten doen bij de garage en als je in Nederland ergens pech krijgt, is er volgens mij altijd wel ergens hulp te krijgen. In ieder geval spreek je hier gewoon de taal
zaterdag 17 juli 2010 om 19:11
Hier ook een oude auto, goed onderhouden, dat wel en rijd overal mee naartoe. Waar heb je anders een auto voor? Afgelopen jaren 1x iets met de dynamo en 1x met de bougies en dat was het wel. Start altijd, ook de afgelopen winter. Haal makkelijk de 130 op de snelweg (moet echt opletten niet te hard te gaan), doet het dus prima. Het is wel een redelijk grote en robuste auto.
Wel lid van de ANWB, maar dat is omdat mijn vorige auto (een jonge Rover, grrr. dat nooit meer) nogal eens wat stukken had.
Begin anders met steeds wat langere stukjes, dan kan de auto er ook aan wennen, dus eerst een ritje van een uur. Is hij wel goed onderhouden? Grote beurt en zo?
Wel lid van de ANWB, maar dat is omdat mijn vorige auto (een jonge Rover, grrr. dat nooit meer) nogal eens wat stukken had.
Begin anders met steeds wat langere stukjes, dan kan de auto er ook aan wennen, dus eerst een ritje van een uur. Is hij wel goed onderhouden? Grote beurt en zo?
zaterdag 17 juli 2010 om 19:16
Ik heb het nog nooit gedaan in zo'n oude auto. En omdat mensen in mijn omgeving dan zeggen: joh, doe je dat met jouw auto? Tja, dan begin ik een beetje te twijfelen. Terwijl mijn auto prima rijdt en ik me er verder ook veilig in voel. maar ik ben er helemaal uit hoor. Ik laat hem nog even nakijken en dan ga ik er lekker op uit met mijn bakkie! Neem dus wel een wegenwacht-abonnement voor de zekerheid. Ik vind die kosten wel meevallen en het scheelt kopzorgen voor het geval dat er wel iets voorvalt.
...
zaterdag 17 juli 2010 om 19:16
Geen lid vd wegenwacht, als ie ermee ophoudt, wordt ik ter plekke indien nodig lid (kost rond de 250 euro, een jaar lidmaatschap iets van 90 euro.... nou ik verwacht met mijn betrouwbare auto niet elke 2,5 jaar met pech te staan). Mijn auto is uit 98 en altijd superbetrouwbaar, maar ik onderhoud hem netjes, hou zelf mijn vloeistoflevels en ander klein onderhoud bij..... Dat blijft wel rijden hoor.
zaterdag 17 juli 2010 om 19:21
Wij zijn in 2003 en 2006 met een Opel Kadet uit '91 en met een Suzuki Alto uit '94 de Eifel doorgecrosst. De Opel heeft het zelfs tot Noord Frankrijk getrokken. Het grootste probleem dat we met die auto's hebben gehad op vakantie was een los contactje en een kapot voorlicht. Voor de rest geen problemen(al was het wel duidelijk dat Alto een misleidende term is, want op omhoog rijden zijn ze verrassend genoeg niet gemaakt )
We hebben tot 2008 altijd auto's gehad van voor '95 en gingen er overal mee heen. Slechts 2x de wegenwacht ingeschakeld, waarvan 1x door een deels door ons veroorzaakte fout. Ik zou gewoon zorgen dat je lid wordt van ANWB/Route mobiel. en gewoon gaan rijden. Houdt wel een beetje rekening met de leeftijd van de auto bij het kiezen van je snelheid. Met de Alto reden we nooit harder dan 105/110, omdat het ding dan niet lekker meer reed. Luister dus naar je auto en controleer goed de koelvloeistof en olie!
We hebben tot 2008 altijd auto's gehad van voor '95 en gingen er overal mee heen. Slechts 2x de wegenwacht ingeschakeld, waarvan 1x door een deels door ons veroorzaakte fout. Ik zou gewoon zorgen dat je lid wordt van ANWB/Route mobiel. en gewoon gaan rijden. Houdt wel een beetje rekening met de leeftijd van de auto bij het kiezen van je snelheid. Met de Alto reden we nooit harder dan 105/110, omdat het ding dan niet lekker meer reed. Luister dus naar je auto en controleer goed de koelvloeistof en olie!
I choose happy!
zaterdag 17 juli 2010 om 19:25
zaterdag 17 juli 2010 om 19:35
Als ik geluisterd had naar al die opmerkingen van anderen.....Sommigen vonden het zelfs onwijs grappig dat ze echt moesten lachen dat ik zover was gekomen met 'dat ding'. Maar I don't care. Puur een klein en oud autootje zegt helemaal niks toch.
Ik vergeet nooit meer het moment dat ik bovenaan een bergpas kwam met mijn auto (18 en 16% vlak achter elkaar). Van te voren voorbij gescheurd door een dikke vette nieuwe mercedes, die duidelijk nogal neerkeek op mijn autootje. Maar eenmaal bovenop, was het de mercedes die weggesleept moest worden en mijne gewoon vrolijk doorreed.
Ik vergeet nooit meer het moment dat ik bovenaan een bergpas kwam met mijn auto (18 en 16% vlak achter elkaar). Van te voren voorbij gescheurd door een dikke vette nieuwe mercedes, die duidelijk nogal neerkeek op mijn autootje. Maar eenmaal bovenop, was het de mercedes die weggesleept moest worden en mijne gewoon vrolijk doorreed.
zaterdag 17 juli 2010 om 20:49
quote:vlammetje schreef op 17 juli 2010 @ 19:16:
Ik heb het nog nooit gedaan in zo'n oude auto. En omdat mensen in mijn omgeving dan zeggen: joh, doe je dat met jouw auto? Tja, dan begin ik een beetje te twijfelen.
Laat me raden: Snobs met dikke karren die denken dat een auto zonder airco ook per definitie niet kan rijden
Hier een spartaans bakkie uit '91 (Peugeot 106), t ding brengt me al jaren overal waar ik wezen moet, ook naar de andere kant van het land en naar Belgie en Duitsland. Hoe meer er aan gadgets in een auto zit, hoe meer er stuk kan. En overigens is het ook heel goed voor je auto om een paar lange stukken te rijden, alleen kleine stukkies zijn de dood voor je motor. Zou je eigenlijk minstens 4 keer per jaar moeten doen, een kilometer of 2-300 achter elkaar rijden.
Ik heb het nog nooit gedaan in zo'n oude auto. En omdat mensen in mijn omgeving dan zeggen: joh, doe je dat met jouw auto? Tja, dan begin ik een beetje te twijfelen.
Laat me raden: Snobs met dikke karren die denken dat een auto zonder airco ook per definitie niet kan rijden
Hier een spartaans bakkie uit '91 (Peugeot 106), t ding brengt me al jaren overal waar ik wezen moet, ook naar de andere kant van het land en naar Belgie en Duitsland. Hoe meer er aan gadgets in een auto zit, hoe meer er stuk kan. En overigens is het ook heel goed voor je auto om een paar lange stukken te rijden, alleen kleine stukkies zijn de dood voor je motor. Zou je eigenlijk minstens 4 keer per jaar moeten doen, een kilometer of 2-300 achter elkaar rijden.