Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren
Haha, wat leuk met die auto!
Ik ga ook trouwens!

Welterusten voor iedereen!
Heb de post aangepast. Ik moet zo maar stoppen met forummen. Dat ik niet weer hetzelfde krijg als gisteren.

Byebye!
Thanks!

En goed dat je dat zo voor jezelf in de gaten houdt!
slaap lekker allemaal! x
Ook ik zeg hier even welterusten. Slaap lekker allemaal! Morgen belooft een mooie dag te worden. Ik weet niet of dat zo is, maar die zin klinkt wel goed!
Geweldige zin inderdaad, Annemeike!

Fijn dat je zaterdag zo'n leuke dag hebt gehad! Ook mooi dat het allemaal zo goed geregeld was dat je tussendoor even kon uitrusten op een hotelkamer.

LA:

Ik heb ook even gereageerd op het topic over je vriendin. Heel lief van jou dat je bereid bent een deel van je anonimiteit op te geven voor haar! Ik weet hoezeer je hieraan hechtte.

Schuddebuikje:

Ik heb wel naar XXS gekeken. Ik vond het indrukwekkend.

Ik was vandaag op bezoek bij mijn ouders. Het was erg gezellig! Nu nog even een kop thee, en daarna naar bed. Jullie slapen al denk ik....
Lag er op tijd in maar kan desondanks niet slapen. Nog niet, iig.

Moet morgen om 8.00 bloedprikken en om 12.00 de psychiater bellen hoe het gaat.

Vooral dat bloedprikken heb ik niet zo'n zin in... vind het een beetje vroeg!

Welterusten. Ik zag dat het Tijd-topic nog in de top 10 stond. Eens kijken wie daar nog rondspoken
Ik had trouwens net hele verhalen in mijn hoofd, voor op het forum (of ergens anders, dat wist ik nog niet)

Merk nu dat ik te moe ben om t allemaal te typen. Scheelt jullie weer lezen
.
Good morning!

Ik heb ook piano gespeeld maar dat werd niet echt wat. Ben er denk ik niet op het goede moment mee begonnen (11 jaar) en kon in huis nooit de rust vinden om te spelen. Wat ook niet zo raar is met 3 broertjes waarvan 1 baby. Ik ging het gewoon niet 'zien'. Kon wel met de muziek erbij iedere keer t zelfde stukje spelen maar het werd nooit mooier of beter en t ging al helemaal niet uit mijn hoofd. 'Zag' die accoorden ook niet, moest altijd lezen waar mijn vingers moesten.

En waar ik echt niet tegen kon (en wat de rest van de familie aanstellerij vindt): als mijn moeder ging meezingen met wat ik speelde, of als ze terwijl ik zat te spelen het lampje boven de muziek aan klikte.

Dan was ik uit mijn concentratie, voor zover ik die al had. En ik heb gewoon minder licht nodig om te kunnen lezen dus gebruikte die lamp nooit, dat was volgens moeder slecht voor mijn ogen.

Tot zover de pianocarriere. Misschien wil ik ooit wel weer leren spelen, maar dan moet ik t op een andere manier leren, en ga ik hopelijk logica zien in die accoorden.
Ben nog niet gaan bloedprikken. Sliep om half 4 nog niet en toen leek het me beter de wekker uit te zetten zodat ik wat langer kon doorslapen.

Ben niet al te lang blijven liggen, hoop dan vanavond WEL te kunnen slapen.

Moet om 12.00 de psych bellen. Verder weet ik nog niet wat ik ga doen, in de zon liggen ofzo denk ik
Wat ik trouwens ook een leuk instrument vind: harp. Misschien wil ik dat ooit nog gaan doen (als ik geld heb enzo)
.

Succes straks met het telefoontje!
Ja, dat opgaan in mijn eigen wereld was er eigenlijk niet bij. Omdat het zo hectisch was in huis. Ik kan me daar toch al moeilijk voor afsluiten, maar hectiek van kinderen en een baby is voor de meeste mensen moeilijk weg te denken

Ik voel me even rot, over iets. Het staat in een ander topic, sommigen van jullie komen het vanzelf tegen.

(moest het vooral van me afschrijven, verder hoeft er niet zoveel mee)
Haha, ja ik snap dat dat nogal lastig is met al die hectiek!

(heb je andere stuk gelezen. )
(Dank voor je lieve knuffel. Mijn humeur is echt omgeslagen, heb zooooo'n schuldgevoel nu)
Goedemiddag allemaal!

Even een egopost hoor, ik kom zo nog terug om op jullie te reageren .

Gisteravond heb ik een heftige paniekaanval gehad. Onderdeel van mijn herstel is meer bewegen, dus ik maak iedere avond een wandeling. Helaas ging het gisteravond, voor het eerst in weken, weer helemaal mis. Voel me nu nogal teleurgesteld en een beetje boos op mezelf.

Vriend is vandaag thuis gebleven van zijn werk, hij werkt thuis nu. Daar voel ik me ook zo verdomd schuldig over...

Ik heb trouwens jarenlang gezongen in een band, ik speel synthesizer (piano vind ik lastiger) en viool. Daarnaast heb ik het tekenen en schilderen echt met de paplepel ingegoten gekregen, want mijn opa was kunstschilder. Ook schrijf ik al zo lang ik me kan herinneren allerlei verhalen en daar ben ik nog steeds heel druk mee. Ik hoop ooit een boek uit te kunnen geven.

Het klopt wat iemand (sorry, ik weet niet meer wie) zei over 'aparte types', dat je die vaker ziet bij mensen die 'iets mankeren'. Tenminste, bij mij wel. Nu valt het wel mee, maar ik ben heel lang extreem gothic geweest. Inclusief piercings haha. Daarna zwakte dat wat af, maar ik veranderde nog steeds zo ongeveer iedere maand van kapsel en haarkleur. Dat doe ik nu niet meer, ben er nu tevreden mee, maar het blijft kriebelen, dat experimenteren met uiterlijk. Ik heb het idee dat dat komt doordat ik niet goed weet wie ik ben, onder al die stoornissen zeg maar.

Ik ben zo terug, even ontbijten en dan ga ik er eens goed voor zitten. Ik ben nog steeds niet helemaal mezelf na gisteravond, dus ik hoop dat mijn berichten niet te vaag zijn.

Morisson

Was er iemand bij je tijdens het wandelen?

Haha, jij bent dus wel een excentriekeling en creatieveling! Lijkt mij super als je dat allemaal kan. Doe je nu nog wel eens iets met muziek of kunst?

Kan me ook voorstellen dat jij denkt: was ik maar 'normaal'. Iemand die drie keer per week sport en op maandag NET5 kijkt en op zaterdag gaat stappen en daar dik tevreden mee is. (weinig creatief dus)

Mijn psychiater was heel vriendelijk (as usual) en heeft niet eens gevraagd over het bloedprikken. Knap dat zo'n man zo vrolijk blijft terwijl hij best een zwaar beroep heeft.
Ben ik dan! Heb eindelijk alles goed gelezen en tot me door laten dringen.

Verana, ook met faalangst ben ik niet onbekend. Vooral bij tentamens word ik niet goed van hoeveel druk ik mezelf opleg. Gelukkig (denk ik) zit ik op een school vol psychologen (studeer psychologie) dus er wordt wel rekening mee gehouden. Veel gesprekken met mijn studieloopbaanbegeleider en schoolpsycholoog. Het gaat al iets beter, maar ik leg de lat voor mezelf nog steeds te hoog, alles moet perfect.

Fijn dat het voor jou nu ook een stuk minder is, ook je sociale angst. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat sociale angst is, voel je je dan niet op je gemak/ben je bang wanneer je met anderen praat? Hoe ervaar jij dat?

Ik weet niet hoe het kan dat zowel je vriendin als ik niet zelf uit een paniekaanval kunnen komen. Je gedachten gaan gewoon met je op de loop en het is heel moeilijk om, wanneer jij denkt dat je in levensgevaar bent, je gedachten om te buigen naar iets positiefs. Ik probeer het elke keer, maar het mislukt helaas nog erg vaak.

Frizzy, dank je dat je de naam van het programma met Mike Bodde hebt gegeven. Ik denk dat ik dat binnenkort ga kijken op uitzending gemist. Het lijkt me heel zwaar, maar ook erg interessant. Bram Bakker mag ik ook niet. Om wat voor reden dan ook maakt hij dat ik zelfs mijn eigen psycholoog niet meer aardig vind. Projectie, denk ik? Gelukkig gaat dat ook snel weer over, hoor.

GE, ik ben blij dat je het fijn hebt gehad! Ben je inmiddels wel weer een beetje bijgekomen?

Annemeike, heftig zeg, al die bijwerkingen! Ik heb nog geen cognitieve therapie gehad voor mijn angst. Ik heb pas een maand last ervan en het duurde even voordat de psycholoog tijd had vanwege de wachtlijst. Komende woensdag ga ik voor het eerst, ik ben erg bang en nerveus maar ook blij dat er eindelijk hulp is!

Ook ben ik blij dat je zo'n leuke dag hebt gehad, het is je zo gegund!

LA, ook voor jou, vervelend van de bijwerkingen. Wees inderdaad maar even extra alert wanneer je scherpe dingen gebruikt, hihi.

Moonlight, ik weet niet waar je andere stukje over ging (vind het niet netjes om dat zomaar te gaan lezen), maar heb het vermoeden dat je wel een kan gebruiken! Ook hoop ik dat je vanavond weer rustig en vooral lang genoeg kunt slapen.

Wat betreft je pianospelen, ik vind dat niet aanstellen. Als iemand zich ermee ging bemoeien wanneer ik viool speelde, werd ik altijd ongenadig kwaad .

Mijn vriend was bij me tijdens het wandelen, gelukkig maar! Alleen durf ik eerlijk gezegd nog helemaal de deur niet uit. Maar dat zal vast wel weer komen. Ik speel nu nog weleens viool en teken nog altijd veel en graag. Dat is eventjes ontsnappen uit het dagelijks leven.

Wat je zegt over dat ik denk 'was ik maar normaal' klopt ook. Heb bijvoorbeeld altijd het gevoel dat ik me moet verantwoorden naar studiegenootjes toe over waarom ik niet 3x per week ga stappen en dergelijke. Ik wil er gewoon graag bij horen.

De rest, ik heb even niks zinnigs te zeggen geloof ik. Ik denk dat ik XXS wel terug ga kijken op internet, Schuddebuikje. Ik heb een klasgenootje gehad die aan anorexia leed, het was zo heftig om dat mee te maken... je voelt je zo machteloos als klasgenoot.

Een en een voor iedereen die het nodig heeft. Ik hoop dat jullie een fijne dag tegemoet gaan!
anoniem_94082 wijzigde dit bericht op 19-07-2010 12:50
Reden: Stukje vergeten...
% gewijzigd
Goedemiddag!

Ik heb ook even op uitzendinggemist.nl gekeken (met Mike Bodde) over psychose en creativiteit. Ik vond het wel ok maar echt diep ging het niet. Iemand zei dat het begrip 'gek' niet duidelijk afgelijnd was, dat vond ik ook en ik vond het hinderlijk. Ik heb hier een aantal boeken liggen over psychosen waar ook over creativiteit en aanleg wordt gesproken (al weet ik niet waar die nu liggen, we wonen nog niet zo lang in dit huisje en we hebben véél boeken die nu overal en nergens liggen - vriend is germanist en verzamelaar). Mijn vriend is psychotisch geweest en was in die tijd ook creatiever dan nu. Nu moet hij meer 'een brug over' om gedichten te schrijven. Maar eerlijk? Als ik gedichten lees die hij tijdens zijn psychose schreef, begrijp ik die bijna niet. Veel metaforisch, symbolisch,... Maar als ik gedichten van Lucebert lees, herken ik wel veel van vriend's gedichten. Lucebert was met tijden ook psychotisch.

Ik ben zelf niet echt creatief, al zou ik dat wel willen. Wat ben ik jaloers op mensen die goed kunnen schilderen en daar dan echt een hele nieuwe wereld mee creëren...

Ah en ja, ik heb een nieuw project; ik moet een auto gaan kopen en een wasmachine plus ik ga straks 2 kittens ophalen die we gaan adopteren. Verder moet ik nu ook naar de kine en heb ik heel wat afspraken met vriendinnen staan. Ik voel me niet meer schuldig voor mijn werk, dat heb ik achterwege gelaten

Morisson (e.a.); gisteren was er een goede documentaire over angststoornissen op Vitaya (vlaamse zender). http://www.vitaya.be/programma/medisch-dossier (even de link, ik weet niet of en waar je hem zou kunnen kijken).

Ik was vroeger ook een beetje gothic-achtig. Nu niet meer zo, al vinden mensen me blijkbaar nog steeds 'alternatief'. Hoe zag je er dan uit? Wat luisterde je?

Fijne dag nog iedereen!
Hoi Fritza!

Wat leuk dat je twee kittens op gaat halen zeg! Ik ben echt gek op katten. We hebben nu 3 katten en morgen gaan wij toevallig ook een kitten ophalen!

Bedankt voor de link, ik bekijk hem denk ik later wanneer ik me wat stabieler voel. Ben bang dat het iets gaat triggeren ofzo.

Ik ken Lucebert wel, vind het heftige maar toch ook mooie gedichten. Het is mijn smaak wel.

Goed dat je je niet meer schuldig voelt over je werk, dat hoeft mijns inziens ook helemaal niet.

Hoe ik eruit zag... lange, zwarte rokken, veel fluweel en kant en mijn haar altijd lang en zwart. Natuurlijk ook plateauzolen en veel zwarte make-up.

Ik luisterde vooral death metal en black metal hahaha, en dan te bedenken dat ik die muziek soms soft vond! Ik luister het nu nog steeds wel eens, af en toe, en ben tot twee maanden geleden nog weleens naar gothic feesten gegaan, maar ik merk dat de behoefte toch wel afneemt.

Fijne dag!
anoniem_94082 wijzigde dit bericht op 19-07-2010 13:58
Reden: Oeps!!
% gewijzigd
Even heel iets anders (ik heb wel bijgelezen en vind het leuk dat jullie zoveel geschreven hebben)

Is er iemand die interesse heeft in 'oude' tijdschriften? Ik heb veel Flairs en Viva's liggen, hier en daar een Grazia of Yes en vind het zonde om ze weg te gooien.

Maakt niet uit waar je woont, ik kan ze gewoon in een doos doen en opsturen.

En als je voorkeur hebt voor t ene blad boven het ander kan dat ook. Het is alleen wel een rommeltje dus kan niet bijv heel maart-april-mei geven.

(had ze eens via MP gratis aangeboden en toen was er een vrouw die nog ging zeuren dat de jaargang niet compleet was *zucht* )
Hallo allemaal, wat een creativiteit hier! Ik heb creatief geslapen, want ik heb nl veel gedroomd. Nu maar eens proberen een paar uurtjes mijn ogen open te houden. Ben nog steeds een beetje achterop na zaterdag, maar ben niet in de war geraakt of zo. Ben kristalhelder zeg maar !

Volgende week komt mijn pb'er terug. Yeah!!! Ik verheug me er op.

Moon, ik heb je stukje gelezen op het andere topic. Heftig en ik begrijp wel dat je je schuldig voelt, maar ga jezelf nu niet helemaal de put in praten, he?! Je bent nu toch weer uit jezelf een andere weg ingeslagen? Dat is superknap!

Schuddebuik, ik las dat je je niet goed voelt vandaag. Wat jammer. Ik hoop dat je morgen (of liever vandaag al) weer helemaal in je lichaam en je hoofd komt te zitten en dus weer meer contact met jezelf gaat krijgen. Wat zijn het toch akelige periodes, he?

Janna, hoe is het? Ik hoop dat je nog steeds zo aan het genieten bent!

Veraantje, wanneer krijg jij vakantie? Heb je de laatste tijd nog gefietst of was het te warm?

Frizzy, jij ging vandaag naar het strand, toch? Ben benieuwd of het daar nu niet tsjokvol zit met badgasten. Ik hoop dat je een plekje hebt kunnen bemachtigen met een strandstoel en een boek. Niet vergeten goed mee te draaien met de zon en je blíjven insmeren!!!

Snjo, lekker dat het bij jou ook nog zulk mooi weer is. Hopelijk kun je met je clienten veel gaan wandelen vandaag.

Noah, ik weet niet of je hier op het moment nog wel eens leest?

Ik denk aan je hoor, want ik weet dat je het moeilijk hebt op het moment.

LA, ik zal zo nog eens op dat topic gaan kijken dat je voor je vriendin gestart bent. Hoe ging het vandaag op je werk? Had je nog left-overs voor je collega's? Vonden ze het lekker?

GE, leuk dat jij zo op kan gaan in de piano.Je hebt nu geen piano meer?

Morisson, wauw jij bent dus gothic geweest. Ik word daar altijd een beetje bang van. Met al dat zwart zien mensen er een beetje angstaanjagend uit. Vind je het vervelend dat ik dat zeg? Was dat destijds juist jouw bedoeling om een beetje te shockeren of vond je het gewoon heel mooi?

Ik heb mijn haren één keer in een opwelling paars geverfd, maar voelde me er naderhand toch niet zo happy bij.

Fritza, hoe zat het met jouw gothic-periode? Wat was jouw 'motief'??

Leuk dat je kittens gaat halen en fijn dat je je vrije tijd wel weet te vullen met leuke dingen!

Pffffffff..............wát een lap tekst. Nou, ik ga het zelf niet eens teruglezen nu, maar gelijk maar posten!

Dag!
Annemeike: je bent een schat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven