droomhuis gevonden, maar geen spaargeld

19-07-2010 12:30 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn vriend en ik wonen nu een jaartje in een appartement. We kijken wel eens vaker rond voor een huisje. Al zit het eigenlijk pas in onze planning om over 2 jaartjes te verhuizen. Dan hebben we namelijk ook een leuke cent aan spaargeld. En zijn we allebei ook wat meer in inkomen gestegen, zodat er misschien ook meer mogelijk is. Nu kom ik alleen van de week echt mijn droomhuis tegen. Het ligt in Duitsland, vlak bij ons over de grens.....waar wij eigenlijk ook wilden wonen. Op zich konden we voor dat huis de hypotheek wel krijgen, maar we hebben op dit moment weinig spaargeld. Mijn ouders adviseren om dit huis nu te laten schieten, verder te sparen zodat we ook een beetje leuk kunnen leven nog en niet dalijk een huis hebben zonder enig spaargeld. Dit is misschien ook wel het verstandigst, maar het knaagt toch aan mij. We zouden misschien extra hypotheek kunnen krijgen, mits we niet te hoog in de lasten komen, om huis naar onze smaak te maken. Zo hoeven we niet aan dat beetje geld te komen wat wij nu op onze rekening hebben. Ik weet het niet....

Misschien komen we over 2 jaar wel weer zon huis tegen en voelt het allemaal veel fijner als we wel een flink bedrag achter de hand hebben.

Wat denken jullie?
quote:vievaa schreef op 19 juli 2010 @ 12:38:

we hebben wel spaargeld, maar niet dat bedrag waarop we gerekend hadden alvorens een huis te kopen. We hebben ook nog helemaal geen "huiskoopplannen" Maar dit is inderdaad wel echt een one of a kind huis, waarvan we de hypotheek makkelijk zouden kunnen betalen en gewoon verder kunnen leven zoals we nu doen. Hoe een huis je van slag kan afbrengen he.....ik ben normaal iemand die graag een buffer achter de hand heeft. Maar ja, denk dat we daarom ook maar gewoon ons plan volgen. Nog 2 jaar lekker hier blijven zitten en dan komt er vast wel weer zoiets moois op ons pad (vrijstaand nieuwbouw huis.) Alvast bedankt voor jullie reacties.

Kan je als je dit huis koopt nog steeds sparen van julie inkomsten?

Zo ja, dan ga er voor!!

oke, dan heb je even niet het geld om het nu helemaal perfect naar je zin te maken, maar dat komt dan nog gewoon als je wel de middelen hebt na het sparen.

Likje verf overal doet wonderen, misschien een goedkoop laminaat vloertje wat er nog af kan en het huis toont al opgeknapter.

Wat je evt. dan nog wil doen, daar maak je dan een plan van aanpak voor. Sparen, hoeveel? wanneer wat doen, vast je bezig houden met waar je zo goedkoop mogelijk spullen of klussers vandaan kan halen ( of wellicht zijn jullie zelf klussers)

Als het echt een one of a kind droomhuis is, dan niet laten schieten maar gewoon even bijstellen dat je niet nu alles aan kan pakken.

Over 5 jaar is dat wellicht wel helemaal gelukt en dan woon je wel waar je zo graag wil wonen.
Misschien kun je ook nog wel flink afdingen op het huis? Staat het al lang te koop? Er zijn nu best veel mensen die dringend van hun huis af willen/moeten dus misschien is dit echt wel een goede kans en is de prijs en dus de hypotheeklasten lager dan wat je in gedachten hebt.
Mijn vader heeft ooit (tijdens mjn eerste huizenzoektocht 10 jaar geleden) tegen me gezegd: "je droomhuis komt elke twee weken voorbij".

Daarmee wilde hij mij en mijn man duidelijk maken dat je, vooral bij het kopen van huizen, je verstand erbij moet houden en vooral moet relativeren. Wij waren namelijk "helemaal verliefd" op een appartement ( die "maar een beetje" te duur was). Uiteindelijk hebben we het gelukkig niet gedaan (en ik heb overigens geen idee meer over welk appartement het ging, dus droomhuis viel achteraf best mee ).

Ondertussen zijn we 3 huizen verder en die regel hebben we altijd toegepast. En het heeft ons behoed voor domme aankopen.

Dus ik zou zeggen, stick with your initial plan en blijf voorlopig lekker sparen.
Dit is juist een goede tijd om een huis te kopen! Zou je veel meer geld kwijt dan op dit moment aan huur of is het vrijwel gelijk? Je zegt dat jullie makkelijk de hypotheek zouden kunnen betalen. Hoe makkelijk? Zouden jullie het met 1,5 fulltime maandsalaris redden? Dan zou ik het zeker doen! En wat zijn de toekomstplannen? Misschien wil je over een jaar of 5/7 kinderen? Wil je dan minder werken en dus minder verdienen? Kun je het dan nog steeds betalen?
quote:emmenn schreef op 19 juli 2010 @ 13:13:

Je wil een huis kopen op beide salarissen?

Als jullie het huis kopen dan hebben jullie weinig geld achter de hand?

Men zegt hier: doen, maar ik blijf erbij, niet doen.

Ik vind het te riskant. Er moet dus niets, maar dan ook niets misgaan. Verliest 1 van de 2 de baan, dan heb je al problemen. Jullie hebben geen reserve, dus mocht dat gebeuren dan kunnen jullie het meteen al niet betalen.

Of heb ik een verkeerd beeld?

Voor mij is het heel logisch om een huis niet te kopen als je daarvoor op 2 salarissen nodig hebt. Dan is het gewoon te duur en is zo'n hypotheek voor een weldenkend persoon toch geen optie?

Maar ze heeft het volgens mij over spaargeld dat ze nodig heeft voordat ze gaat kopen. In mijn ogen wordt spaargeld gebruikt om het huis in te richten en op te knappen.

Als dat laatste het geval is, zou ik het huis wel kopen. Zeker als het je one-of-a-kind droomhuis is.

Ze kan er dan toch nog lang wonen en aanpassingen aan het huis uitspreiden over de jaren. De nieuwe meubels zijn er al, dus dat zal niet uitmaken.

Wat ik ook niet snap is waarom er naar huizen gekeken word als je weet dat je het toch nog niet kan betalen. .
Het is een mooie tijd om te kopen, je kunt het betalen, maar je laat je leiden door bezwaren die je ouders opperen, omdat zij vinden dat je meer spaargeld moet hebben (waarom in vredesnaam, je kunt daar toch doorsparen, zodat je geld voor 20 nieuwe wasmachines achter de hand hebt) en omdat ze het zonde vinden dat jullie pas een jaar op je huidige adres wonen (wat doet dit er ook toe --> wanneer woon je er dan wel lang genoeg?? Als er vlekken op de muren komen?? Het werk is toch al gedaan?) Ik hoop dat je wel je eigen keuzes maakt.

Sowieso, kun je bepalen wanneer je nou echt genoeg geld achter de hand hebt? Je moet dit rationeel bekijken. Wat zijn mijn maandlasten et cetera. Je kunt het toch betalen? Kun je het ook betalen als jullie evt. kinderen willen en minder gaan werken. Hoeveel gaan jullie er nog op vooruit qua salaris, of staat dat voor de komende jaren wel vast (in mijn werk is het namelijk heel gebruikelijk om met weinig te beginnen, waarna dat snel toeneemt)
quote:bee-tje schreef op 19 juli 2010 @ 13:23:

Mijn vader heeft ooit (tijdens mjn eerste huizenzoektocht 10 jaar geleden) tegen me gezegd: "je droomhuis komt elke twee weken voorbij".

Tenzij je hele specifieke wensen hebt. Gaat niet altijd op. Neemt niet weg dat je je verstand niet moet verliezen.

Ik denk dat de keuze voor een huis ook wel voor een deel emotioneel is, als je niet heel enthousiast bent/verleifd op een huis bent, hoef je er immers ook niet te wonen. Maar de overweging wat je wel en niet kunt betalen, moet je wel rationeel maken
quote:lekkeresnor schreef op 19 juli 2010 @ 13:26:

[...]

Voor mij is het heel logisch om een huis niet te kopen als je daarvoor op 2 salarissen nodig hebt. Dan is het gewoon te duur en is zo'n hypotheek voor een weldenkend persoon toch geen optie?

Waarom zou het te duur zijn dan? je hebt toch 2 salarissen, en als je weet dat je deze houdt, dan kun je toch je woonlasten aanpassen aan je inkomsten. Naar mezelf kijkend; ik kan wel doen alsof we geen 2 inkomens hebben en dan een goedkoop huis kopen, maar dan houden we nog meer geld over om op een spaarrekening te zetten en er niets mee te doen, vind ik ook zonde. Dan geef ik het liever uit aan mijn huis.

En als één van ons of misschien wel allebei bijvoorbeeld arbeidsongeschikt wordt, dan zouden we het huis misschien moeten verkopen, maar dan hebben we er iig nog een mooie tijd gehad is onze gedachte dan
goed advies van je ouders
Wij hebben in december ook ons droomhuis gevonden! We waren toen ook echt op zoek naar een huis (ons vorige huis was verkocht). Dit huis lag een stukje boven ons budget, maar we waren allebei op slag verliefd. Na lang onderhandelen toch een betere prijs gekregen. We hebben heel lang zitten rekenen en ik wou er echt voor gaan. Mijn vriend was veel voorzichtiger en zag het eerst niet zitten. We zouden niet genoeg over houden... Er moesten geen werken meer gebeuren, enkel maar eens schilderen. We moesten wel enkele meubels bijkopen (eettafel + stoelen, bankstel). Dus waarom nog iets achter de hand hebben (een beetje geld op een spaarrekening is altijd wel handig/nodig in geval van ziekte, tegenslag etc)

Ondertussen zijn we een half jaar verder en we hebben absoluut geen spijt. We kunnen nog steeds iedere maand een stukje sparen en hebben uiteindelijk meer overgehouden dan we dachten.

En je zegt dat jullie loon alleen maar zal stijgen, nou dan! Als je het nu al kunt betalen, wordt het toch alleen maar beter? En je hoeft twee jaar lang geen huurgeld weg te gooien, toch?

En ja, iedereen kan zijn werk kwijt raken. Wij hebben ook wel twee inkomens nodig om rond te komen. Maar je kunt altijd nog ander werk zoeken, je zit daarom geen half jaar thuis, toch? Je zult misschien niet direct een nieuwe superjob hebben, maar die kan je daarna altijd nog zoeken.

Ik heb trouwens daarna nergens meer een droomhuis gevonden eigenlijk. Ik ben echt wel blij dat we toen de sprong hebben gewaagd.
quote:vievaa schreef op 19 juli 2010 @ 12:30:

Wat denken jullie?lekker nog even blijven dromen
Ik snap beide "groepen" hier wel.

Gelukkig hebben wij wel ons huis kunnen kopen, ondanks dat we toen geen spaargeld hadden en we mijn inkomen maar een beetje moesten gaan gokken (had nog geen baan in de plaats waar we wilden gaan wonen en baan in oude plaats wel al opgezegd).

Ik snap alleen het leuk leven verhaal van je ouders niet zo goed als je zegt dat je het huis in DL kunt betalen van jullie banen (en dan ga ik er even vanuit dat jullie die banen kunnen houden als je naar het huis in DL gaat verhuizen?) en dan nog steeds zo kunt leven als je nu doet. Dan kun je toch, ook al koop je het huis wel, nog steeds leuk leven?

Wat ik ook niet snap is Hoe het je droomhuis kan zijn, als je toch nog extra geld nodig lijkt te hebben om het naar je eigen smaak te maken? Of gaat het dan allen om een verfje en behangetje?
Ik zeg doen! Notarissen zijn gek op executie-veilingen. Is misschien wel een hoop werk, maar je kunt ook lekker declararen.
Wij hadden ook weinig spaargeld (toen we een huis kochten een half jaar geleden), hebben een hypotheek op 2 inkomens en ik leef een erg leuk leven, zonder al te veel op geld te moeten letten.

Ik zeg dus ook, lekker doen! Spaargeld kun je altijd opbouwen, in mijn ogen hoef je dat niet eerst te doen.
Ben je miljonair ofzo?
Toen ik ging samenwonen had ik ook totaal geen spaargeld (nog steeds niet trouwens ) en met een hypotheek op 2 inkomens hadden wij nog steeds een riant leven.

Echt ik zie het probleem niet en het hebben van een grote buffer vind ik highly overrated. "Wie dan leeft wie dan zorgt" en "je leeft nu en kunt het niet meenemen in je graf" zeg ik altijd maar .
quote:vievaa schreef op 19 juli 2010 @ 12:30:

Wat denken jullie?Ik denk dat het niet uitmaakt wat wij denken.
quote:iris1969 schreef op 19 juli 2010 @ 14:56:

Toen ik ging samenwonen had ik ook totaal geen spaargeld (nog steeds niet trouwens ) en met een hypotheek op 2 inkomens hadden wij nog steeds een riant leven.

Een hypotheek op 2 inkomens is zeker niet verstandig. Als er kinderen komen, 1 van de 2 zijn baan kwijtraakt of gehandicapt raakt, valt een groot deel van het inkomen weg. Je leeft dan voor je huis of moet verkopen met achterlating van grote schuld.
quote:Leergierig schreef op 19 juli 2010 @ 15:01:

[...]

Een hypotheek op 2 inkomens is zeker niet verstandig. Als er kinderen komen, 1 van de 2 zijn baan kwijtraakt of gehandicapt raakt, valt een groot deel van het inkomen weg. Je leeft dan voor je huis of moet verkopen met achterlating van grote schuld.

als...., als......, als......

Dat zien we dan wel .
quote:traincha2 schreef op 19 juli 2010 @ 14:02:

Ik zeg doen! Notarissen zijn gek op executie-veilingen. Is misschien wel een hoop werk, maar je kunt ook lekker declararen.We weten niet eens wat hun inkomsten zijn en wat hun maandlasten gaan zijn en ook niet of deze dan hoger gaan zijn dan in het huurhuis dat ze nu heeft. Het enige dat ze zegt is dat ze meer spaargeld van te voren had willen hebben dan ze nu heeft.
Als je een hypotheek hebt op twee inkomens en daarnaast nog een riant leven hebt dan maakt het dus weinig uit als 1 van de 2 de baan verliest, want dan kun je het wel oplossen.

De meeste mensen die een tophypotheek afsluiten (echt het maximale op 2 inkomens) hebben niet zoveel extra, zeker geen riant leven.

Alles gaat in dat huis zitten.

Als TO en dat nieuwe huis kan kopen en daarnaast een riant leven kan leiden zeg ik doen. Maar haar verhaal komt niet over alsof het en en is.
quote:Leergierig schreef op 19 juli 2010 @ 15:01:

[...]

Een hypotheek op 2 inkomens is zeker niet verstandig. Als er kinderen komen, 1 van de 2 zijn baan kwijtraakt of gehandicapt raakt, valt een groot deel van het inkomen weg. Je leeft dan voor je huis of moet verkopen met achterlating van grote schuld.Maar van wiens inkomen moeten alleenstaanden dan een huis kopen? Of moeten die altijd maar blijven huren?
quote:emaille schreef op 19 juli 2010 @ 16:20:

[...]

Maar van wiens inkomen moeten alleenstaanden dan een huis kopen? Of moeten die altijd maar blijven huren?Goed punt.
quote:emaille schreef op 19 juli 2010 @ 16:20:

[...]

Maar van wiens inkomen moeten alleenstaanden dan een huis kopen? Of moeten die altijd maar blijven huren?Precies. Ik vind dat altijd zo'n dooddoener, dan had ik dus nooit een huis kunnen kopen want misschien raak ik ooit m'n baan wel kwijt
helaas.....het huis is al verkocht. In duitland mogen meerdere makelaars het huis in verkoop zetten en helaas was de andere makelaar ons voor.

Ik snap inderdaad ook beide kanten...de een zegt geen spaargeld nodig te hebben, de ander wil graag wel een buffer. De een neemt op beide inkomens een hypotheek en de ander niet. Zouden wij nu een hypotheek willen, dan moet het op beide. Misschien ziet dit er over 2 jaar anders uit. Maar zo niet, vind ik dat ook geen probleem. Want je kunt inderdaad altijd denken wat als wat als... Vrienden van ons hebben ook een hypotheek en zij hebben dit ook op beide inkomens, maar hierin wel meegerekend als de een parttime gaat werken.

Ik wil inderdaad niet hoeven te werken om mijn huis te kunnen betalen. Ik wil daarnaast ook nog kunnen leven. Een buffer hebben, is dan een fijn gevoel. Ik heb ook het topic gelezen over hoeveel iemand als buffer wil hebben.Wij hadden ons voor ogen gehouden om toch zeker 20.000-30.000 te hebben alvorens een huis te kopen. En mij lijkt het fijn om als het huis er eenmaal is zeker 7000 achter de hand te hebben. Tja ook hier zullen de meningen verdeeld over zijn. Ik las in sommige reacties dan er mensen zijn die 40000 nog niet genoeg vinden, terwijl anderen met 1000 genoegen nemen.

Hoe dan ook...dit was dus helaas niet voor ons bestemd. Ik woon hier in ons appartement ook nog prima hoor. Hebben ons best toen der tijd gedaan met het inrichten ervan

Ik wil jullie wel bedanken voor alle reacties. Erg fijn en bij het volgende droomhuis weet ik jullie weer te vinden haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven