Umbrië (centraal gelegen B&B)

01-07-2010 14:34 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeriljk hè, vakantieplannen maken!

Samen met m'n vriend vertrek ik ergens in september/oktober voor 2 weken naar Italië. Na een bezoekje aan Venetië willen we een dag of 4 rustig aan doen in Umbrië, om vervolgens de laatste week in Rome door te brengen. Over Venetië en Rome heb ik al een aantal topics gevonden.

Maar wie wil mij meer vertellen over Umbrië?

- Welke steden/dorpjes/musea/routes etc. mag je niet missen?

- Heb je een tip voor een centraal gelegen B&B o.i.d. om van daaruit alles te bezoeken en 's avonds terug te keren om nog even te relaxen?

Omdat we daarna naar Rome gaan, hoeven we in Umbrië niet al Romeinse opgravingen etc. te zien. We gaan naar Umbrië voor het lekkere eten, de wijnen, de mooie (auto)routes en om gewoon even bij te komen tussen de 2 drukke stedentrips in.

Ik ben benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen!

Groetjes Geen123.
http://www.spiritodivino.net/

Beste Adres Ter Wereld.

Geniet!

Oh - en hiervandaan hoef je helemaal niks niet meer te reizen of te kijken. Kan natuurlijk wel, maar moet niet. Je gaat hier zitten, buiten op het terras onder de boompjes en stopt je in een heerlijk loom tempo vol met al dat verrukkelijke eten dat ze hier maken en die zalige wijn die ze erbij schenken.
wij zaten aan het trassimeno-meer. Heel mooi. Ik vond Assisi echt heel indrukwekkend (was waarschijnlijk ook omdat dit de geboorteplaats van de heilige Franciscus is en we op zijn geboortedag -4 okt- er waren). Hele processies, en die kerk!!

En je moet (ja sorry voor de dwingende toon... maar echt.... je MOET) de pecorinno met truffel proeven!!!
Ben benieuwd welke tips er nog meer binnenkomen, ga ook naar Umbrië dit jaar...
Umbrië is fantastisch!!! Veel minder toeristisch dan Toscane. Als je van lekker simpel echt italiaans eten houdt, dan heb ik nog wel een tip: Trattoria 'Hostaria de Dada' in het kleine sfeervolle middeleeuwse plaatsje Spello (vlakbij Assisi).

Wij hebben twee weken Umbrië verkend en verbleven vlakbij Assisi, maar bijna elke avond reden we naar Spello om hier te eten. Je parkeert je auto bij de poortingang van het plaatsje, loopt onder de poort door de weg naar boven het plaatsje in. Dan kom je vanzelf de trattoria tegen. Er eten veel locals en soms wat toeristen. Het eten is niet duur, maar wel van geweldige kwaliteit (ook veel truffel!) en de wijn is er goed. De menukaart is in het italiaans (umbrisch dialect haha) en de lieve gastvrouw spreekt bijna geen engels, dus soms is het blind kiezen van de kaart en afwachten wat je krijgt! Wij hebben hier goede (ontspannen) herinneringen aan.
Verdere tips voor Umbrië:

Assisi is prachtig. Toeristisch, maar o zo mooi! Vooral de kerken en de schilderingen zijn van ongekende schoonheid. het klinkt overdreven maar m'n mond viel echt open!!!

Het Lago Trassimeno is ook heel mooi. Wij hebben de boot genomen naar het eilandje Maggiore...Echt een vakantiegevoel.

Andere mooie stadjes zijn: Orvieto en Spoleto.

De hoofdstad van umbrië 'Perugia' vonden we dan weer wat tegenvallen. Het centrum is wel mooi, maar de wegen daarheen en om de stad zijn zooooo druk en lelijk en lawaaierig. Orvieto en Spoleto zijn wat rustiger en veel sfeervoller.

Als je ene B&B zoekt, zou ik of bij het trassismeense meer zoeken of bij Assisi. Van daaruit kun je ook andere plaatsjes en de omgeving verkennen.

Wat ook mooi is, is om met de auto een route te rijden door het ruige umbrische landschap naar 'Cascata della Marmorra'. Dat is een prachtig rustig park met een grote waterval. Ik zou wel op internet kijken wat de openingstijden zijn!

In Umbrië houden ze zich ook echt aan de siësta-tijden. Vooral in de kleiner plaatsjes is 's middags echt ALLES dicht. Je kunt dus het beste plaatsjes bezoeken in de ochtend of in de namiddag.
Oh, wat een toeval.

Ik en mijn vriendin willen ook in september naar Umbrië!

* ElCid houdt dit topic goed in de gaten.
Super, wat een reacties al! Umbrië is dus erg geliefd.

@Appelsientje: Wat ziet dat er goed uit!! Zoiets zoeken we dus, gelijk genoteerd op het lijstje.

@Star10: okee dan, omdat je zo aandringt... Ik zal die Pecorino met truffel maar al te graag eens proeven!

@lilogerdina: Bedankt voor de tips! Vooral dat restaurantje gaan we zeker doen!

Mocht ikzelf wat meer tips vinden, dan zal ik ze zeker hier plaatsen.

Nu lekker slapen en dromen over Umbrië....
Wij zijn nog steeds bezig met het plannen van de vakantie. Zoals het er nu naar uit ziet zitten we een paar dagen in de omgeving van het Trasimeno Meer, Assisi, Perugia. De laatste dagen zoeken we nog een verblijf in de buurt van Norcia en de Monte Sibbilini.

Heeft er iemand nog een tip voor die omgeving?

Hoever zijn jullie plannen, ElCid?
quote:geen123 schreef op 19 juli 2010 @ 14:29:

Hoever zijn jullie plannen, ElCid?Ja, wij hebben geboekt, een appartementje aan het meer van Trasimeno van 11 sept tot 18 sept.

Ook hebben we een huurauto geregeld.

Ons appartement (allergoedkoopste dat we konden vinden) zit aan het meer aan de kant van Perugia.

Qua inhoudelijke plannen hebben we nog niets, behalve een dagje Siena en een dagje Firenze.

We moeten nog even kijken wat we verder willen doen (en welke tips we uit dit topic halen)
Kijk ook eens op gigitravel, staan erg leuke agriturismo's op door heel Italie en zeker ook in Umbrie.

Toevallig ben ik zelf een maandje geleden voor het eerst in Umbrie geweest, in en om Orvieto, fantastische tijd gehad!

Prachtige omgeving, leuke mensen, mooie dorpjes en heeeeeeeerlijk gegeten!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven