Werk & Studie alle pijlers

Ik schrik van mijn nettoloon!

19-07-2010 20:36 302 berichten
E1015 netto. Met alle toeters en bellen ervanaf en bij.

Voor 120 uur per maand/30 uur per week. Kan dat kloppen? Ik vind dat ik dan wel heel weinig verdien! Ik werk in de kinderopvang. Ik ben er een beetje naar van. Heb ik eindelijk uren, verdien ik er netto maar zo weing mee. dDat je minder gaat verdienen dan als oproepkracht dat wist ik, maar zo veel minder!

Wie kan mij hier iets meer over vertellen. Ik wil niet meteen stel op sprong naar de administratie rennen.

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zamirah schreef op 20 juli 2010 @ 12:40:

[...]

Nee, nog net niet. Een eenvoudig rekensommetje leert dat van 1015 euro niet rond kunt komen, als je zelfstandig woont.

Even globaal genomen, per maand:

Woonlast ( huur, energie) 600 euro

verzekeringen: 200 euro

telefoon: 40 euro

eten: 250 euro

...en verder kom je niet eens. ...ik vind lonen in de zorg schandalig laag.

Je vergeet dat je een berg huurtoeslag krijgt, waardoor je netto hier tussen de 200 en 250 euro per maand uit komt. Verzekeringen hoeven geen 200 euro te kosten (bovendien krijg je behoorlijk veel zorgtoeslag). Je moet gewoon kijken naar wat je nodig hebt en het kijken naar wat het goedkoopste is.

Ik ben nog student en red het prima van ongeveer 1250 euro per maand. En daar zitten dan ook nog collegeld en studieboeken bij in. Ik zou zelfs goedkoper kunnen gaan wonen om met nog minder rond te komen, maar mijn woongenot is me veel waard.

Iedereen denkt maar dat hij alles moet hebben, eigen huis, auto, vakantie etc etc...en als ze dat niet hebben dat ze dan "werkende armen" zijn. Daar snap ik echt helemaal niks van.
quote:Liselotte4 schreef op 20 juli 2010 @ 12:57:

[...]

Maar voor dat geld heb je een leuk huis, een auto, tv en internet. Dat is toch een prima leven? Investeer in een abonnement op de bieb en je hebt ook nog alle boeken tot je beschikking.

We zijn blijkbaar al zoveel luxe gewend dat we de luxe die we hebben niet meer waarderen.Precies
Is een normaal salaris voor de kinderopvang.

Ik werk in de zorg, 24 uur p/w, heb 10 jaar ervaring. Zit op ¤ 1050,00 netto p/m. Daar werk ik onregelmatig voor. Wel zijn voor 2 pers. de premies van de zorgverzekeringen eraf.

Mijn werkveld betaalt gewoon niet goed. Die van jou ook niet.

[...]

Maar voor dat geld heb je een leuk huis, een auto, tv en internet.Een auto heb je in de regel gewoon nodig om op je werk te komen. En nee, het OV voldoet niet. Waar ik werk is geen trein en de bus komt 4 x per dag langs.
quote:Spinster schreef op 20 juli 2010 @ 12:54:

[...]

Lunax, lees toch wat je schrijft: je hebt een koophuis en een auto. Je leidt dus vergeleken bij veel mensen al een aardig luxe leven. Beide zijn duur en niet noodzakelijk.

Wat ik me afvraag bij mensen die hun salaris te laag vinden terwijl ze zich wel luxebezit kunnen permitteren: wat voor opleiding heb je gedaan? Wat heb je er al aan gedaan om je situatie te verbeteren? Hoeveel uur werk je? Onderhoud je er ook een gezin van?

Mijn koophuis is inderdaad luxe. Echter zou ik nu moeten overstappen op huur zou ik precies hetzelfde aan huur kwijt zijn als nu aan hypotheek. Een auto is noodzakelijk ivm bereikbaarheid van werk. Klein, oud en goedkoop maar kan mijn werk niet bereiken zonder.

En ik heb nergens gezegd dat ik mijn salaris te laag vind. Ik heb nergens gezegd dat ik het slecht heb. Maar het is geen vetpot waarbij je ruim leeft. Mijn kleding komt van marktplaats, tv 2e hands, vaste telefoon eruit, mobiel uit jaar kruk met sim only abbo, etc etc. Het is opletten. Het is niet ruim.

[...]

Maar voor dat geld heb je een leuk huis, een auto, tv en internet. Dat is toch een prima leven? Investeer in een abonnement op de bieb en je hebt ook nog alle boeken tot je beschikking.

We zijn blijkbaar al zoveel luxe gewend dat we de luxe die we hebben niet meer waarderen.Jij neemt aan dat ik het niet waardeer. Heb ik dat gezegd?
quote:Zamirah schreef op 20 juli 2010 @ 13:15:

[...]

Een auto heb je in de regel gewoon nodig om op je werk te komen. En nee, het OV voldoet niet. Waar ik werk is geen trein en de bus komt 4 x per dag langs.Dat is vervelend. Maar er zijn zat banen die wel met het openbaar vervoer te bereiken zijn. Het enige is dat je keuze in banen dan wat minder is. Maar ja, dat heb je zelf in de hand.
Ik schrik ook iedere maand weer hoor

Maar dat ligt denk ik meer aan mezelf en mijn uitgavenpatroon he he...
.
quote:lindy schreef op 20 juli 2010 @ 13:38:

[...]

Natuurlijk, je past je baan aan het ov aan in plaats van andersom.Je stelt het nu wel heel raar. Ik zeg alleen dat er heel veel banen zijn die wel fatsoenlijk met het openbaar vervoer te bereiken zijn. Het is een keuze om een baan te nemen die niet zonder auto te bereiken is. Dat mensen die keuze maken, prima. Maar gebruik het niet als excuus.
.
Ik zeg niet dat je alles met het ov kunt doen. Ik zeg dat je een bewuste keuze maakt voor een bepaalde baan en dat daarin een overweging van al dan niet bereikbaar zijn met openbaar vervoer in zit.
En dus mag je daarna niet meer zeggen dat het geen vetpot is om in de zorg te werken? Omdat je die keus nou eenmaal gemaakt hebt? Rare redenatie...
quote:Bergje65 schreef op 20 juli 2010 @ 08:10:

[...]

Is dat zo? ja quote: Mijn beste vriendin werkt in de gezondheidszorg. Heeft een 4-jarige HBO opleiding gedaan en doet het werk waarvoor ze in de wieg is gelegd, met volle overgave en toewijding.

Ze werkt 4 uur meer dan ik, en verdient 400 euro netto minder.En als ze dat te weinig vindt, heeft ze toch de verkeerde keuzes gemaakt. Let wel, mensen die doen alsof je met 1100 euro in armoede leeft, kan ik niet echt serieus nemen. Maar wat weinig is, bepaal je zelf. Als je naar je eigen idee te weinig krijgt, had je een ander vak moeten kiezen.quote:Ik?? Ik ben met een MBO diploma jaren geleden toevallig op een goede plek in het bedrijfsleven terecht gekomen. Zonder studies, maar door ervaring en hard werken ben ik op de ladder omhoog geklommen.

Jouw stelling gaat in veel gevallen op doch niet in alle!Jouw voorbeeld onderschrijft mijn stelling.
quote:Zamirah schreef op 20 juli 2010 @ 12:42:

Aanvulling: niet vreemd als mensen dan in een uitkering blijven zitten, als werken niet loont in NL.wel vreemd dat de uitkeringen dan, blijkbaar, zo hoog zijn dat werken niet loont. Het valt me vaak op dat Nederlanders denken dat een vrij hoge luxe-standaard essentieel is, omdat je anders Heel Erg Zielig bent. En dat voor een land waar de nivelering tot de ergste ter wereld behoort, mede dankzij een topzwaar subsidiesysteem.
quote:Lunax schreef op 20 juli 2010 @ 13:50:

En dus mag je daarna niet meer zeggen dat het geen vetpot is om in de zorg te werken? Omdat je die keus nou eenmaal gemaakt hebt? Rare redenatie...Je mag best zeggen dat het geen vetpot is. Maar om er nou zo sip over te doen, gaat mij te ver. Je hebt toch alles om een aangenaam leven te leiden? En als je het niet genoeg vindt, dan zorg je ervoor dat je cursussen gaat doen, een andere baan gaat vinden die meer betaald of in ieder geval iets onderneemt om het beter te maken.
quote:Lunax schreef op 20 juli 2010 @ 12:44:

[...]

Je hebt het niet slecht, dat is waar, maar het is wel heel goed opletten wat je doet om rond te kunnen komen.Precies, mensen die dit al krap noemen, denken dat je niet kan rondkomen van 1100 euro. Wat een luxe-land hebben we toch.
quote:rider schreef op 20 juli 2010 @ 13:54:

[...]

wel vreemd dat de uitkeringen dan, blijkbaar, zo hoog zijn dat werken niet loont. Het valt me vaak op dat Nederlanders denken dat een vrij hoge luxe-standaard essentieel is, omdat je anders Heel Erg Zielig bent. En dat voor een land waar de nivelering tot de ergste ter wereld behoort, mede dankzij een topzwaar subsidiesysteem.Ik snap dat inderdaad ook niet zo goed. Als je het beter wil hebben dan je het nu hebt, dan ga je daar hard voor werken door een vervolgopleiding te doen of opzoek te gaan naar een andere/betere baan.
Wie doet er sip dan Zwup? En wie ben jij om te oordelen of die stappen die je noemt niet al genomen zijn, of iemand niet aan het eind van zijn kunnen zit, of dat iemand wellicht om gezondheidsredenen niet meer kan werken, of of of..... er is zoveel te bedenken.

Je generaliseert me wat te veel....
quote:Lunax schreef op 20 juli 2010 @ 13:50:

En dus mag je daarna niet meer zeggen dat het geen vetpot is om in de zorg te werken? Omdat je die keus nou eenmaal gemaakt hebt? Rare redenatie...

Mag je best zeggen, en wat mij betreft heb je dan ook gelijk.

Maar doen alsof het diepe armoede is vind ik onzin, en negeren dat het de gevolgen van eigen keuzes zijn ook.
quote:rider schreef op 20 juli 2010 @ 13:55:

[...]

Precies, mensen die dit al krap noemen, denken dat je niet kan rondkomen van 1100 euro. Wat een luxe-land hebben we toch.

Ik denk dat je vast en zeker kunt rondkomen van 1100 euro. Dan kom je namelijk in aanmerking voor zorgtoeslag, huurtoeslag, lagere belastingschaal (bestaat dat nog?), etc etc.

Ja, dat is luxe! Dat je uiteindelijk met 1100 euro net zoveel over houdt om te besteden dan iemand die 1600 verdient. Dat is nou ons sociale stelsel
Zelfde vraag aan jou Rider, wie zegt er dan dat het diepe armoede is?
.
quote:Lunax schreef op 20 juli 2010 @ 13:57:

Wie doet er sip dan Zwup? En wie ben jij om te oordelen of die stappen die je noemt niet al genomen zijn, of iemand niet aan het eind van zijn kunnen zit, of dat iemand wellicht om gezondheidsredenen niet meer kan werken, of of of..... er is zoveel te bedenken.

Je generaliseert me wat te veel....

Er wordt hier in het algemeen gegeneraliseerd, dus waarom zou ik niet fijn mee mogen doen.

In mijn ogen zijn er altijd mogelijkheden, Lunax. Jij gaf zelf aan dat het lastig is om rond te komen, terwijl je een best redelijk inkomen hebt. Als je niet meer kan verdienen, dan zal je moeten kijken naar de uitgaven. Het moet of uit de lengt of uit de breedte komen.

Ik vind het nogal wat dat je een koopappartement en een auto hebt. Dat is lang niet voor iedereen weggelegd. Maar het komt op mij over alsof je dat niet genoeg vind. En daar schrik ik van.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven