Werk & Studie alle pijlers

Ik schrik van mijn nettoloon!

19-07-2010 20:36 302 berichten
E1015 netto. Met alle toeters en bellen ervanaf en bij.

Voor 120 uur per maand/30 uur per week. Kan dat kloppen? Ik vind dat ik dan wel heel weinig verdien! Ik werk in de kinderopvang. Ik ben er een beetje naar van. Heb ik eindelijk uren, verdien ik er netto maar zo weing mee. dDat je minder gaat verdienen dan als oproepkracht dat wist ik, maar zo veel minder!

Wie kan mij hier iets meer over vertellen. Ik wil niet meteen stel op sprong naar de administratie rennen.

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Met 12 euro per uur, 120 uur per maand. Kom je bruto op 1440. Alles eraf dan hou je inderdaad ongeveer 1000 over. Wat ik wel vind is dat je hoger ingeschaald had kunnen worden met 4 jaar ervaring. Hoe staat dit in je contract?
Ik weet ook (denk ook te weten) waar dat verschil door komt. Als oproepkracht krijg je ook je vakantieuren en toeslag per maand betaalt (=8% + 8,5%= 16,5%) en je betaalt minder toeslagen. Soms krijg je ook nog tegemoetkoming in ziektekosten.. Scheelt alles bij elkaar een hoop.

Vind wel dat je met 4 jaar werkervaring tot meer had kunnen komen. Ik zou daar alsnog met je manager over in gesprek gaan.
ik vind wel opmerkelijk hoeveel mensen verdienen, die dan vervolgens doen alsof ze daarmee in een soort armoede leven. Volgens mij zijn er nog heel wat mensen die niet op HBO-niveau verdienen, en toch niet dood gaan van de honger.

Maar goed, linksom of rechtsom, als je te weinig verdient, heb je de verkeerde (studie)keuzes gemaakt.
quote:Bergje65 schreef op 19 juli 2010 @ 21:48:

toen ik begon met werken, op mijn 18e, verdiende ik 745 gulden per maand voor 40 uur werken

Hier hebben jullie niks aan maar ik wilde even laten weten dat ik al een oude doos begin te worden.Been there, done that. Ik kreeg 810 gulden netto per maand voor een fulltime baan bij een bank. Ik woonde wel nog bij mijn ouders - ik was 17 - dat scheelde een end.
dubbelquoteveranderdinges
quote:rider schreef op 19 juli 2010 @ 23:42:

ik vind wel opmerkelijk hoeveel mensen verdienen, die dan vervolgens doen alsof ze daarmee in een soort armoede leven. Volgens mij zijn er nog heel wat mensen die niet op HBO-niveau verdienen, en toch niet dood gaan van de honger.

Maar goed, linksom of rechtsom, als je te weinig verdient, heb je de verkeerde (studie)keuzes gemaakt.

Is dat zo? Mijn beste vriendin werkt in de gezondheidszorg. Heeft een 4-jarige HBO opleiding gedaan en doet het werk waarvoor ze in de wieg is gelegd, met volle overgave en toewijding.

Ze werkt 4 uur meer dan ik, en verdient 400 euro netto minder.

Ik?? Ik ben met een MBO diploma jaren geleden toevallig op een goede plek in het bedrijfsleven terecht gekomen. Zonder studies, maar door ervaring en hard werken ben ik op de ladder omhoog geklommen.

Jouw stelling gaat in veel gevallen op doch niet in alle!
Kan het zijn dat ze op de salarisadministratie de loonheffing niet hebben toegepast? Dat scheelt wel wat. Als je van oproep naar vast bent gegaan zijn ze dat misschien vergeten.
@ roosh: als je er door een contractwijziging netto zoveel op achteruit gaat zou ik ff met mijn baas gaan praten.

Mag ik wel vragen waarom je dat niet voor dat je je handtekening zette op het nieuwe contract doorgerekend heb?
Dat is inderdaad weinig! Daar kan je toch niet mee rondkomen? Alleen ergens wonen (buiten een kamertje) kost al zeker met alles erop en eraan 600 euro!

Dacht dat ik het al niet te ruim had met gemiddeld ¤1600 per maand.

Toch vreemd dat de banen die zo hard nodig zijn (nodig gaan zijn in de toekomst) zo belabberd betalen!
Ik heb nog voor 2,5 gulden in het uur gewerkt zelfs

Mijn eerste baantje als serveerster.

Maar goed, daar heb je niks aan.

Ik denk dat het wel redelijk is voor een baan van 30 uur.

Wat had je dan verwacht?
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:_lotte85_ schreef op 20 juli 2010 @ 08:30:

Dat is inderdaad weinig! Daar kan je toch niet mee rondkomen? Alleen ergens wonen (buiten een kamertje) kost al zeker met alles erop en eraan 600 euro!

Toch vreemd dat de banen die zo hard nodig zijn (nodig gaan zijn in de toekomst) zo belabberd betalen!

Bij een laag inkomen horen voorzieningen als sociale huurwoningen etc. Je kunt echt wel leven van een dergelijk salaris. Het zall niet ruim zijn maar het kan wel.

Ik vind het een beetje wereldvreemd dat je denkt dat je niet kan leven van een dergelijk bedrag of dat je 'krap' zit met 1600 euro.
quote:_lotte85_ schreef op 20 juli 2010 @ 08:30:

Maar het is op basis van 30 uur en niet fulltime. TO kan altijd nog elders extra uren (tot fulltime) gaan werken om haar salaris op te krikken. En hoe lager je inkomen hoe meer subsidies etc. je hebt (zie ook post hierboven) om toch rond te komen.

En misschien is TO niet de hoofdkostwinner thuis.

Ik vind het bedrag wat TO verdient echt niet slecht (zeker als je naar fulltime rekent). (Ik verdien als WO-er met evenveel ervaring niet fors meer. Werk overigens wel fulltime.)
Het kan zijn dat als je als oproepkracht werkt er in je uurloon ook nog een toeslag zit voor atv en vakantiegeld. Als je 30 uur werkt betalen ze die toeslag niet uit, maar spaar je dat om atv op te nemen. En vakantiegeld krijg je dan 1 keer per jaar uitbetaald.
Ik werk in dezelfde branch, zelfde aantal uren per week. Maar wel ruim 300 euro meer in de maand. Moet ik wel bij zeggen dat ik vrij veel reiskosten krijg, omdat ik ook veel km maak naar mijn werk.
Oeps dubbel.

Wel nog even een aanvulling, bij mij hebben ze ook de eerste maand de loonheffingskorting niet toegepast. Dat scheelde echt heel erg veel! Even nakijken dus!
mijn oma verdiende 3 gulden 50 per week!

zo! dit is de overtreffendste trap, denk ik.

(wel echt waar, trouwens)
quote:tilalia2 schreef op 20 juli 2010 @ 08:39:

[...]

Ik vind het een beetje wereldvreemd dat je denkt dat je niet kan leven van een dergelijk bedrag of dat je 'krap' zit met 1600 euro.

Ik zeg niet dat ik krap zit met 1600 euro maar ruim heb ik het zeker niet als alleenstaande met een koopappartement. Ik moet zeker wel op mijn geld letten om toch een beetje een buffer (wat ik zeer noodzakelijk acht) op te kunnen bouwen. Verder ben ik echt geen big spender dus het is niet zo dat ik baal dat ik ipv steur kaviaar zalm kaviaar moet nemen (bij wijze van). Verder wil ik ook graag wat achter de hand hebben om leuke dingen te doen (dagjes uit, een keer een vakantie) want dat vind ik ook erg belangrijk in het leven!

maarja dan zal ik wel wereldvreemd zijn als ik dat allemaal wil!
quote:rider schreef op 19 juli 2010 @ 23:42:

Nee, nog net niet. Een eenvoudig rekensommetje leert dat van 1015 euro niet rond kunt komen, als je zelfstandig woont.

Even globaal genomen, per maand:

Woonlast ( huur, energie) 600 euro

verzekeringen: 200 euro

telefoon: 40 euro

eten: 250 euro

...en verder kom je niet eens. ...ik vind lonen in de zorg schandalig laag.
Aanvulling: niet vreemd als mensen dan in een uitkering blijven zitten, als werken niet loont in NL.
quote:_lotte85_ schreef op 20 juli 2010 @ 12:37:

[...]

Ik zeg niet dat ik krap zit met 1600 euro maar ruim heb ik het zeker niet als alleenstaande met een koopappartement. Ik moet zeker wel op mijn geld letten om toch een beetje een buffer (wat ik zeer noodzakelijk acht) op te kunnen bouwen. Verder ben ik echt geen big spender dus het is niet zo dat ik baal dat ik ipv steur kaviaar zalm kaviaar moet nemen (bij wijze van). Verder wil ik ook graag wat achter de hand hebben om leuke dingen te doen (dagjes uit, een keer een vakantie) want dat vind ik ook erg belangrijk in het leven!

maarja dan zal ik wel wereldvreemd zijn als ik dat allemaal wil!Wereldvreemd of niet, het is wel 'ik wil ik wil ik wil'. Koopappartement + buffer opbouwen + leuke dingen doen zoals dagjes weg en vakantie... het zijn allemaal dingen die erg prettig maar niet noodzakelijk zijn.

Er zijn een heleboel mensen die zelfs díe dingen niet kunnen doen, omdat het voor hen luxezaken zijn.
quote:tilalia2 schreef op 20 juli 2010 @ 08:39:

[...]

En toch is het zo. Ik heb van de week voor mezelf eens opgeteld wat ik aan vaste lasten kwijt ben als alleenwonende. Alleen aan hypotheek (gewoon een appartement in middenklasse), gas/water/licht, zorgverzekering, auto + verzekering, gemeentelijke belastingen, verzekeringen van het huis, internet/telefoon/tv ben ik ruim 1.250 euro kwijt. Dan blijft er niet zo heel veel over om ruim van te leven voor de rest van de maand als er 1600 binnenkomt.

Je verdient te veel om op wat voor toeslag dan ook in aanmerking te komen en te weinig om zorgeloos te kunnen leven.

Je hebt het niet slecht, dat is waar, maar het is wel heel goed opletten wat je doet om rond te kunnen komen.
@Zamirah:

Een alleenstaande met dit inkomen en een huur van ¤ 400 pm kan ¤ 180 pm huurtoeslag krijgen en ¤ 61 pm zorgtoeslag.

En ¤ 250 eten? ¤ 200 verzekeringen? Dat is nu niet bepaald het minimum wat je nodig hebt.
...
volgens mij is een uitkering lager
quote:Lunax schreef op 20 juli 2010 @ 12:44:

[...]

En toch is het zo. Ik heb van de week voor mezelf eens opgeteld wat ik aan vaste lasten kwijt ben als alleenwonende. Alleen aan hypotheek (gewoon een appartement in middenklasse), gas/water/licht, zorgverzekering, auto + verzekering, gemeentelijke belastingen, verzekeringen van het huis, internet/telefoon/tv ben ik ruim 1.250 euro kwijt. Dan blijft er niet zo heel veel over om ruim van te leven voor de rest van de maand als er 1600 binnenkomt.

Je verdient te veel om op wat voor toeslag dan ook in aanmerking te komen en te weinig om zorgeloos te kunnen leven.

Je hebt het niet slecht, dat is waar, maar het is wel heel goed opletten wat je doet om rond te kunnen komen.Lunax, lees toch wat je schrijft: je hebt een koophuis en een auto. Je leidt dus vergeleken bij veel mensen al een aardig luxe leven. Beide zijn duur en niet noodzakelijk.

Wat ik me afvraag bij mensen die hun salaris te laag vinden terwijl ze zich wel luxebezit kunnen permitteren: wat voor opleiding heb je gedaan? Wat heb je er al aan gedaan om je situatie te verbeteren? Hoeveel uur werk je? Onderhoud je er ook een gezin van?
quote:Lunax schreef op 20 juli 2010 @ 12:44:

[...]

Je hebt het niet slecht, dat is waar, maar het is wel heel goed opletten wat je doet om rond te kunnen komen.

Maar voor dat geld heb je een leuk huis, een auto, tv en internet. Dat is toch een prima leven? Investeer in een abonnement op de bieb en je hebt ook nog alle boeken tot je beschikking.

We zijn blijkbaar al zoveel luxe gewend dat we de luxe die we hebben niet meer waarderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven