Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen, vriend woont in mijn koophuis

20-07-2010 12:09 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend woont sinds 1.5 jaar bij mij.

Het is voor hem ook fijn om iets op te bouwen. Hoe los je dat dan op. Er zit nu ook een flink bedrag eigen geld in mijn huis.

Zijn er nog mensen die in de zelfde situatie zitten of hebben gezeten.

Hoeveel betaald je partner mee. Of toch getrouwd in gemeenschap van goederen.
De hypotheek opnieuw afsluiten met het resterende bedrag en daarin opnemen dat mochten jullie uit elkaar gaan dat jij de uitkering krijgt van het bedrag (+rente) dat je nu al hebt afgelost.
Mijn man en ik zitten in dezelfde situatie. Hij betaalt een deel 'huur' aan mij. Dat is het bedrag dat ik kwijt ben aan rente, niet het bedrag waarmee ik de hypotheek aflos. Reparaties en onderhoud aan het huis betaal ik.

We zijn inmiddels wel getrouwd, maar op huwelijksevoorwaarden. Huis is nog steeds van mij. Maar het ligt wel in de planning om een nieuw huis te kopen. En dat doen we dan samen. Eventuele overwaarde dat we op dit huis krijgen gaat dan naar de hypotheek van het volgende huis en is dan van ons samen.
Ik zou als ik hem was toch even wachten tot de huizenmarkt wat aantrekt geen overwaarde opbouwen, maar ook geen schuld
Ik woon ook op die manier samen.. Ik ben zeg maar jouw vriend Wonen in nieuwbouw, ik ben mee gegaan om het koopcontract te tekenen. Studeerde toen nog en was vroeg in relatie dus mijn vriend kocht het. Mijn vriend heeft heel veel eigen geld in dit huis (overwaarde verkocht huis) gestopt. Wij hebben een berekening gemaakt.. ALS we dit huis met overwaarde verkopen krijgt hij sowieso eerst zijn eigen geld terug, daarna hebben we een verdeelsleutel (2/5 en 3/5). Ik voel me er prima bij.. Misschien ook iets voor jullie? Succes!
Wij hebben dit ook gedaan.

Het huis van vriend werd getaxeerd op het moment van samenwonen.

Duidelijk was toen wat de overwaarde (want die was er) was van het huis.

In het samenlevingscontract deze taxatiewaarde op laten nemen en daarin aangegeven dat wanneer we uit elkaar mochten gaan dat ik alleen recht had op de helft van het bedrag boven die vastgetelde taxatiewaarde.

Dus het was bijv. 200.000 waard bij overgang. Mochten we uit elkaar gaan dan zou het misschien 210.000 waard zijn. Dan had ik recht op 5.000 euro.

Overigens zou dit ook op gaan wanneer er verlies zou zijn.... Mijn appartement bracht nl. bij verkoop minder op dan (realistisch) getaxeerd en dat hebben we ook samen opgehoest.

Nu is het wel zo dat wanneer je er bijvoorbeeld zelf 20.000 euro in hebt gestopt dat het dan NIET automatisch zo is dat dit bij verkoop ook 20.000 euro op gaat leveren. Wat je kunt doen is dan vaststellen welke bedragen je in hebt gebracht (beiden) en dit omrekenen in percentages (zoals MMMG heeft gedaan).
anoniem_24216 wijzigde dit bericht op 20-07-2010 12:33
Reden: duidelijker hoop ik
% gewijzigd
Ik woon ook sinds een jaar samen met mijn vriend in zijn koophuis. Wij hebben het zo gedaan dat hij de hypotheek en verzekeringen betaald en het meeste onderhoud/klussen. En ik betaal alle boodschappen en de helft van het GWL etc. Op die manier hou ik meer over dan hij, zodat ik kan sparen. En zijn spaarpotje is zijn huis.

Overigens willen we op den duur wel samen een ander huis kopen, en dan gaat de overwaarde van zijn huis naar hem zelf (en misschien deels naar het nieuwe huis) en betalen we alles 50/50.
quote:palientje schreef op 20 juli 2010 @ 12:13:

De hypotheek opnieuw afsluiten met het resterende bedrag en daarin opnemen dat mochten jullie uit elkaar gaan dat jij de uitkering krijgt van het bedrag (+rente) dat je nu al hebt afgelost.

Dit kan dus helemaal niet. Je kan niet zelf bepalen wat er in een hypotheekakte staat. Die zijn helemaal voorgekauwd bij de bank. Je kan hooguit dingen vastleggen in samenlevingsovereenkomst.

Verder zijn hier al zoveel topics over geweest, misschien moet je even wat verder naar beneden voordat hier weer een discussie losbarst met voors en tegens welke al zo vaak is gevoerd hier.

succes
We gaan voor het taxeren van het huis. Samenlevingscontract afsluiten en daarin de overwaarde tot en met nu vast leggen.

Binnenkort maar eens voor advies naar de notaris.

Bedankt voor jullie reactie's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven