Spotify - ervaringen?
donderdag 22 juli 2010 om 17:40
Hoi mensen, sinds kort is Spotify actief in Nederland. Dat is een muziekdienst waarbij je geen muziek 'bezit' maar via internet streaming naar heel veel muziek kan luisteren, voor wie het niet kent: http://www.spotify.com/nl/open-user/
Ik ben zelf gratis lid, dan mag je max 20 uur per maand muziek luisteren met reclame ertussen. Ik luister zelf niet zo vreselijk veel naar muziek maar heb nu The Best of Michael Jackson aanstaan, daarvoor de nieuwe cd van Di-Rect en daarvoor een popalbum van een band waarover ik in de krant las. Ik vind het leuk om op deze manier in aanraking te komen met andere muziek of net te luisteren waar je zin in hebt.
Zijn er nog meer mensen hier die het gebruiken? Of iemand met een betaald abonnement, zitten daar veel voordelen aan vergeleken met gratis? Mij lijkt het ook leuk om playlists van andere mensen te kunnen zien en beluisteren maar ken het programma nog niet goed genoeg om te weten of dat kan en hoe.
Ik ben zelf gratis lid, dan mag je max 20 uur per maand muziek luisteren met reclame ertussen. Ik luister zelf niet zo vreselijk veel naar muziek maar heb nu The Best of Michael Jackson aanstaan, daarvoor de nieuwe cd van Di-Rect en daarvoor een popalbum van een band waarover ik in de krant las. Ik vind het leuk om op deze manier in aanraking te komen met andere muziek of net te luisteren waar je zin in hebt.
Zijn er nog meer mensen hier die het gebruiken? Of iemand met een betaald abonnement, zitten daar veel voordelen aan vergeleken met gratis? Mij lijkt het ook leuk om playlists van andere mensen te kunnen zien en beluisteren maar ken het programma nog niet goed genoeg om te weten of dat kan en hoe.
donderdag 22 juli 2010 om 18:11
donderdag 22 juli 2010 om 18:14
Hier nog een fan! Zit eraan te denken om de betaalde versie te nemen, dus zonder limiet en zonder reclame (die wordt op een gegeven moment toch wel vervelend)
Ideaal om nieuw ontdekte bands te beluisteren, ik luister even om te kijken of het wat is en koop het vervolgens op plaat of cd.
Ik gebruik het ook wel voor muziek die ik wel aardig vind, maar zelf nooit zou aanschaffen.
Ideaal om nieuw ontdekte bands te beluisteren, ik luister even om te kijken of het wat is en koop het vervolgens op plaat of cd.
Ik gebruik het ook wel voor muziek die ik wel aardig vind, maar zelf nooit zou aanschaffen.
donderdag 22 juli 2010 om 18:19
Ik heb een betaald account en ben nu van plan een Airport Express (Apple) aan te schaffen, zodat ik door mijn hele tent streaming muziek kan luisteren. Spotify combineer ik met mijn gedigitaliseerde muziekbibliotheek (iTunes). Het fijne aan Spotify is dat je muziek heel snel en volledig kunt uitproberen, voordat je de muziekdrager aanschaft. Yep, mooi!...
donderdag 22 juli 2010 om 18:39
Gelukkig nog meer liefhebbers. Men zegt wel eens dat dit de toekomst is van muziek, geen cd's meer hebben maar online luisteren wat je wilt wanneer je wilt. In NL heeft toch vrijwel iedereen breedbandinternet dus is het geen gekke gedachte. Ik heb in geen jaren een cd gekocht, zet liever de radio aan maar nu kan ik zelf kiezen wat ik wil luisteren. Natuurlijk is het vooral mainstream maar goed misschien verandert dat nog als het bekender is.
donderdag 22 juli 2010 om 18:41
Vriendlief heeft de gratis account en overweegt een betaalde account. Ik vind zelf de reclame niet zo storend, maar vriend luistert er zoveel naar dat hij per maand meerdere gratis accounts nodig heeft. Hij wil het ook graag in de auto kunnen gebruiken, via zijn telefoon.
Ik verbaas me erover hoeveel muziek je er op kan vinden, ook redelijk onbekende bands.
Ik verbaas me erover hoeveel muziek je er op kan vinden, ook redelijk onbekende bands.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
vrijdag 23 juli 2010 om 18:08
quote:schorpioentje29 wrote on 22 July 2010 @ 18:39:
Gelukkig nog meer liefhebbers. Men zegt wel eens dat dit de toekomst is van muziek, geen cd's meer hebben maar online luisteren wat je wilt wanneer je wilt. In NL heeft toch vrijwel iedereen breedbandinternet dus is het geen gekke gedachte. Ik heb in geen jaren een cd gekocht, zet liever de radio aan maar nu kan ik zelf kiezen wat ik wil luisteren. Natuurlijk is het vooral mainstream maar goed misschien verandert dat nog als het bekender is.Voor mij zullen de cd's en lp's nooit verdwijnen. Er is niets zo leuk als de originele drager in je hand te hebben, om het boekje te lezen en de hoes te bekijken. Ik zie digitale muziek dan ook als toevoeging of als andere optie, niet - pertinent níet - als vervanger. Ik mag hopen dat ik daarin niet de enige ben...
Gelukkig nog meer liefhebbers. Men zegt wel eens dat dit de toekomst is van muziek, geen cd's meer hebben maar online luisteren wat je wilt wanneer je wilt. In NL heeft toch vrijwel iedereen breedbandinternet dus is het geen gekke gedachte. Ik heb in geen jaren een cd gekocht, zet liever de radio aan maar nu kan ik zelf kiezen wat ik wil luisteren. Natuurlijk is het vooral mainstream maar goed misschien verandert dat nog als het bekender is.Voor mij zullen de cd's en lp's nooit verdwijnen. Er is niets zo leuk als de originele drager in je hand te hebben, om het boekje te lezen en de hoes te bekijken. Ik zie digitale muziek dan ook als toevoeging of als andere optie, niet - pertinent níet - als vervanger. Ik mag hopen dat ik daarin niet de enige ben...
zaterdag 24 juli 2010 om 14:28
Ik ben ook fanatiek gebruiker. Zit nu alles van de Dixie Chicks te luisteren. Had me aangemeld voor de gratis versie, maar was daar in no time doorheen. Ik luister normaal heel weinig muziek thuis (alleen tussendoor in de auto en dan nog Radio 1), maar nu luister ik heel veel. Ben overgegaan naar een abonnement, het goedkoopste en dat werkt heel goed. Erg tevreden en luister nu nog meer naar verschillende en ook onbekendere muziek.
zaterdag 24 juli 2010 om 19:00
zondag 12 september 2010 om 22:22
quote:Ligeia schreef op 23 juli 2010 @ 18:08:
Voor mij zullen de cd's en lp's nooit verdwijnen. Er is niets zo leuk als de originele drager in je hand te hebben, om het boekje te lezen en de hoes te bekijken. Ik zie digitale muziek dan ook als toevoeging of als andere optie, niet - pertinent níet - als vervanger. Ik mag hopen dat ik daarin niet de enige ben...
*meldt*
Ik maak wel eens mp3tjes van oude dingen die ik op vinyl heb. Ik kan b.v. Exile on Main Street natuurlijk nieuw kopen, digitaal, maar dan klinkt ie ten eerste véél te crispy en ten tweede ben ik dan mijn vertrouwde tikken en krassen kwijt.
Voor mij zullen de cd's en lp's nooit verdwijnen. Er is niets zo leuk als de originele drager in je hand te hebben, om het boekje te lezen en de hoes te bekijken. Ik zie digitale muziek dan ook als toevoeging of als andere optie, niet - pertinent níet - als vervanger. Ik mag hopen dat ik daarin niet de enige ben...
*meldt*
Ik maak wel eens mp3tjes van oude dingen die ik op vinyl heb. Ik kan b.v. Exile on Main Street natuurlijk nieuw kopen, digitaal, maar dan klinkt ie ten eerste véél te crispy en ten tweede ben ik dan mijn vertrouwde tikken en krassen kwijt.
maandag 13 september 2010 om 19:34
Volgens mij zijn het vooral de 'oudere generaties' die perse een cd of plaat echt willen hebben. Waarom zou je? Ik bezit zelf 'wat' cd's, denk hooguit 15 en daar heb ik geen jaren naar de boekjes van gekeken. Luister vooral naar de radio en nu dan via Spotify. Heb dan ook geen uitgesproken muzieksmaak en vind het vooral onhandig als de cd's weer eens kwijt zijn of ergens slingeren waar ik ze niet kan vinden.
Of misschien muziekliefhebbers pur sang die winkeltjes afstruinen voor net die ene cd? Gezien het kleine aantal muziekwinkeltjes dat er nog is (behalve de bekende ketens) zijn dat er helaas niet zo veel. En zelfs die bestellen vaak via internet. Dan is het een kleine stap naar constructies waarbij bands misschien leuke boekjes uitbrengen naar waarbij de feitelijke muziek alleen online staat.
Of misschien muziekliefhebbers pur sang die winkeltjes afstruinen voor net die ene cd? Gezien het kleine aantal muziekwinkeltjes dat er nog is (behalve de bekende ketens) zijn dat er helaas niet zo veel. En zelfs die bestellen vaak via internet. Dan is het een kleine stap naar constructies waarbij bands misschien leuke boekjes uitbrengen naar waarbij de feitelijke muziek alleen online staat.
maandag 13 september 2010 om 21:25
Voor last.fm moet je in ieder geval betalen...voor Spotify niet per se.
Zit er zelf ook aan te denken een betaald Spotify abo (5 euro p/m) te nemen (i.v.m. reclames vooral, begint toch te irriteren, vooral dat lied van Jacqueline afgelopen maand).
Je kunt het ook op je smartphone gebruiken al je het duurste abo neemt (10 euro p/m). Niet dat ik een smartphone heb maar veel mensen wel geloof ik.
50% van wat ik luister is klassiek en dat hebben ze ook wel genoeg...
Enige irritante vind ik dat de layout ontzettend uit de toon valt met de rest van je OS... althans bij Windows en Linux.
Een gemiste optie is m.i. ook om "similar artists" te tonen zoals bij last.fm... zodat je nieuwe dingen makkelijk ontdekt.
Wat playlists betreft: link
Verder dus geen betaald-abo ervaringen hier, sorry.
Zit er zelf ook aan te denken een betaald Spotify abo (5 euro p/m) te nemen (i.v.m. reclames vooral, begint toch te irriteren, vooral dat lied van Jacqueline afgelopen maand).
Je kunt het ook op je smartphone gebruiken al je het duurste abo neemt (10 euro p/m). Niet dat ik een smartphone heb maar veel mensen wel geloof ik.
50% van wat ik luister is klassiek en dat hebben ze ook wel genoeg...
Enige irritante vind ik dat de layout ontzettend uit de toon valt met de rest van je OS... althans bij Windows en Linux.
Een gemiste optie is m.i. ook om "similar artists" te tonen zoals bij last.fm... zodat je nieuwe dingen makkelijk ontdekt.
Wat playlists betreft: link
Verder dus geen betaald-abo ervaringen hier, sorry.
dinsdag 14 september 2010 om 09:16