Waar komen toch al die allergieen vandaan????
donderdag 22 juli 2010 om 20:02
Ik vraag me dit af naar aanleiding van een topic over dat iemand een kat in de aanbieding gooit omdat zoonlief zo erg allergies blijkt te zijn.
Mijn zoon, nu 20, had een zwakke start wat betreft luchtwegen maar is er heerlijk overheen gegroeid. Mijn dochter nu 17 heeft ook nergens last van. Ook als baby niet gehad.
Wat ik mij afvraag....heeft het met weerstand te maken?
Ongezonde leefomgeving, en dan heb ik het niet over thuis maar de buitenlucht??
Overbezorgde ouders zodat een kind geen kans krijgt om weerstand op te bouwen??
Ik weet wel dat ongeveer 30 jaar geleden mijn schoonzus, een beetje een geitenwollensokje typ zo biologisch probeerde op te voeden met de intentie dat de kinderen daar gezonder en sterker van zouden worden.
Nou, ze deden met elk griepgolfje en verkoudheid mee terwijl ik in die tijd nooit ziek was. Dan bedoel ik de leeftijd tussen de 10 en 15 jaar. Ook als baby ben ik volgens mijn moeder nooit ziek geweest en groeide in blakende gezondheid op.
Dus waar komen al die allergieen vandaan????
Mijn zoon, nu 20, had een zwakke start wat betreft luchtwegen maar is er heerlijk overheen gegroeid. Mijn dochter nu 17 heeft ook nergens last van. Ook als baby niet gehad.
Wat ik mij afvraag....heeft het met weerstand te maken?
Ongezonde leefomgeving, en dan heb ik het niet over thuis maar de buitenlucht??
Overbezorgde ouders zodat een kind geen kans krijgt om weerstand op te bouwen??
Ik weet wel dat ongeveer 30 jaar geleden mijn schoonzus, een beetje een geitenwollensokje typ zo biologisch probeerde op te voeden met de intentie dat de kinderen daar gezonder en sterker van zouden worden.
Nou, ze deden met elk griepgolfje en verkoudheid mee terwijl ik in die tijd nooit ziek was. Dan bedoel ik de leeftijd tussen de 10 en 15 jaar. Ook als baby ben ik volgens mijn moeder nooit ziek geweest en groeide in blakende gezondheid op.
Dus waar komen al die allergieen vandaan????
donderdag 22 juli 2010 om 20:06
Vroeger had ik ook nergens last van maar de laatste jaren blijk ik ineens voor veel dingen allergisch. Heb regelmatig exceem in mijn gezicht, rug en nu ook zomaar weer op mijn enkels. Ik probeer zoveel mogelijk hypoallergene produkten te gebruiken maar echt veel helpen doet dat niet. Dus bij mij pas op latere leeftijd begonnen.
donderdag 22 juli 2010 om 20:09
Ik had geen overbezorgde ouders, maar sinds vorig jr ben ik officieel allergisch voor dieren met haar, alle bomen zo ongeveer, allerlei pollen.
Was ik altijd wel, maar vorig jaar was het wel heel erg
Ik ben ook benieuwd waar het vandaan komt.
Was ik altijd wel, maar vorig jaar was het wel heel erg
Ik ben ook benieuwd waar het vandaan komt.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'

donderdag 22 juli 2010 om 20:10
Wat ik begrepen heb kan je over allergieën die je als kind hebt heen groeien. Allergieën die je als volwassene krijgt groei je niet overheen.
Ook heb ik wel eens gehoord van een allergoloog dat we tegenwoordig met zoveel toevoegingen en kunstmatige stoffen in aanraking komen, dat het lichaam een afweer opbouwt. En dus ook tegen "natuurlijke" stoffen.
Ook heb ik wel eens gehoord van een allergoloog dat we tegenwoordig met zoveel toevoegingen en kunstmatige stoffen in aanraking komen, dat het lichaam een afweer opbouwt. En dus ook tegen "natuurlijke" stoffen.
donderdag 22 juli 2010 om 20:11
Volgens mij tast de medische wereld nog steeds in het duister waarom men tegenwoordig veel vaker een allergie heeft, en waarom in het ene land astma nauwelijks voorkomt, en ik het andere land 30% van de bevolking astma heeft.
Vermoedens wijzen richting luchtvervuiling, veranderende eetpatronen, en de (te) goed geïsoleerde huizen van tegenwoordig, in combinatie met het feit dat we nu veel meer binnen zitten.
Vermoedens wijzen richting luchtvervuiling, veranderende eetpatronen, en de (te) goed geïsoleerde huizen van tegenwoordig, in combinatie met het feit dat we nu veel meer binnen zitten.
donderdag 22 juli 2010 om 20:13
Allergische reacties komen door allergenen: stoffen die een reactie van het lichaam uitlokken. Welke stoffen een reactie uitlokken kan erfelijk bepaald zijn, maar dat hoeft niet. Als je meerdere keren met een kleine dosis van het allergeen in aanraking komt, kan dit na verloop van tijd een reactie veroorzaken.
donderdag 22 juli 2010 om 20:21
Al jullie reacties kunnen logisch zijn maar waarom had niemand er last van 30 tot 50 jaar geleden??
Komt het ook niet door dat mensen 'wijzer' worden door allerlei info???
Ik noem maar een stom voorbeeld....van spijkerbroeken kun je k*nker krijgen en van yoghurt ook. Nooit bewezen maar de meest labiele mensen trekken geen jeans meer aan en laten alle zuivel staan..........
Komt het ook niet door dat mensen 'wijzer' worden door allerlei info???
Ik noem maar een stom voorbeeld....van spijkerbroeken kun je k*nker krijgen en van yoghurt ook. Nooit bewezen maar de meest labiele mensen trekken geen jeans meer aan en laten alle zuivel staan..........
donderdag 22 juli 2010 om 20:29
30 jaar geleden had ik ook last van allergieën hoor, en ik was niet de enige. Ik ben er niet overheen gegroeid.
Hetzelfde zou je kunnen zeggen over bekkeninstabiliteit, adhd enzovoorts. Bestond 30 tot 50 jaar geleden ook al, was alleen niet onderkend. Vroeger was iemand gewoon chronisch verkouden, had astma, was slecht ter been of een zeurpiet of werd aangemerkt als moeilijk opvoedbaar. Ben blij dat er nu een oorzaak en een behandeling voor dit soort 'kwalen' is.
Hetzelfde zou je kunnen zeggen over bekkeninstabiliteit, adhd enzovoorts. Bestond 30 tot 50 jaar geleden ook al, was alleen niet onderkend. Vroeger was iemand gewoon chronisch verkouden, had astma, was slecht ter been of een zeurpiet of werd aangemerkt als moeilijk opvoedbaar. Ben blij dat er nu een oorzaak en een behandeling voor dit soort 'kwalen' is.
donderdag 22 juli 2010 om 20:38
quote:wiekje schreef op 22 juli 2010 @ 20:29:
30 jaar geleden had ik ook last van allergieën hoor, en ik was niet de enige. Ik ben er niet overheen gegroeid.
Ik denk dat daar ook wel een kern van waarheid in zit wat jij zegt.
Het had vroeger nog niet echt een naam.
Maar wat mij dan opvalt is dat ouders er naar gaan leven zodat een kind geen kans krijgt om weerstand op te bouwen............of zie ik dat verkeerd??
Ik denk dat daar ook wel een kern van waarheid in zit wat jij zegt.
Het had vroeger nog niet echt een naam.
Maar wat mij dan opvalt is dat ouders er naar gaan leven zodat een kind geen kans krijgt om weerstand op te bouwen............of zie ik dat verkeerd??
donderdag 22 juli 2010 om 20:41
Oranjemuts, je aanname dat mensen er 30 tot 50 jaar geleden geen last van hadden klopt niet. Mijn familie is wat allergieen betreft erfelijk belast, mijn moeder heeft naast hooikoorts slechte ervaringen met de medicatie van destijds en weigert ondanks stevige klachten nog medicatie te gebruiken. Mijn ex heeft ook hooikoorts en o joy, mijn oudste dus ook. Astma/bronchitis, galbulten, eczeem, psoriasis, you name it and it's in my family.
Voor de rest zijn we meer dan gezond, en overbezorgdheid is iets dat ik (en mijn moeder vroeger) graag aan anderen over laat.
Wel fijn dat er tegenwoordig betere medicatie voor is. Zelf heb ik meer dan 20 jaar lang elke winter mijn longen uit mijn lijf gehoest, en nu ik eindelijk een puffer heb gekregen, ben ik zo goed als hoestvrij geweest deze winter. Een hele opluchting.
Voor de rest zijn we meer dan gezond, en overbezorgdheid is iets dat ik (en mijn moeder vroeger) graag aan anderen over laat.
Wel fijn dat er tegenwoordig betere medicatie voor is. Zelf heb ik meer dan 20 jaar lang elke winter mijn longen uit mijn lijf gehoest, en nu ik eindelijk een puffer heb gekregen, ben ik zo goed als hoestvrij geweest deze winter. Een hele opluchting.
donderdag 22 juli 2010 om 20:41
donderdag 22 juli 2010 om 20:42
donderdag 22 juli 2010 om 20:43
Het ernaar leven: tja, ik laat mijn zoon zelf beslissen of hij een puf nodig heeft of niet. Als hij hoorbaar benauwd is en toch niet wil, ga ik ervan uit dat hij ook zonder kan. Maar gebaseerd op mijn eigen geschiedenis wat betreft hoesten zal ik mss toch wat sneller naar een puf grijpen als mijn andere zoon hoest, dan als ik die geschiedenis niet had gehad.
donderdag 22 juli 2010 om 20:46
quote:mamzelle schreef op 22 juli 2010 @ 20:41:
Oranjemuts, je aanname dat mensen er 30 tot 50 jaar geleden geen last van hadden klopt niet. Mijn familie is wat allergieen betreft erfelijk belast, mijn moeder heeft naast hooikoorts slechte ervaringen met de medicatie van destijds en weigert ondanks stevige klachten nog medicatie te gebruiken. Mijn ex heeft ook hooikoorts en o joy, mijn oudste dus ook. Astma/bronchitis, galbulten, eczeem, psoriasis, you name it and it's in my family.
Mamzelle. dank je voor deze uitleg
Ik heb nooit geweten dat het vroeger toch meer heeft gespeeld als dat ik eigenlijk besefte.
Misschien komt het ook wel door het feit dat mijn familie de instelling had van...........doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.............stel je niet zo aan..........bang om de dokter lastig te vallen. Nuchtere boeren uit de Achterhoek, en zeker vroeger heel hard voor zichzelf.
Mamzelle. dank je voor deze uitleg
Ik heb nooit geweten dat het vroeger toch meer heeft gespeeld als dat ik eigenlijk besefte.
Misschien komt het ook wel door het feit dat mijn familie de instelling had van...........doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.............stel je niet zo aan..........bang om de dokter lastig te vallen. Nuchtere boeren uit de Achterhoek, en zeker vroeger heel hard voor zichzelf.
donderdag 22 juli 2010 om 20:49
Nee dat lijkt me ook niet myranda. Echt niet dat m'n moeder erg proper was, en ik ben hasske allergies voor welke pollen dan ook.
Zelf heb ik de huishoudelijke talenten van mijn moeder geërfd. Dochter is weer nergens allergisch voor. Heeft wel eindeloos lang borstvoeding gehad (sorry andere discussie), maar dat zat weer bij mij tussen de oren, dat dat goed was tegen allergieën. Hmm, misschien komt het wel wat er bij ouders tussen de oren zit aan ideeën over allergieën.
Zelf heb ik de huishoudelijke talenten van mijn moeder geërfd. Dochter is weer nergens allergisch voor. Heeft wel eindeloos lang borstvoeding gehad (sorry andere discussie), maar dat zat weer bij mij tussen de oren, dat dat goed was tegen allergieën. Hmm, misschien komt het wel wat er bij ouders tussen de oren zit aan ideeën over allergieën.

donderdag 22 juli 2010 om 20:53