Hoe basic kamperen jullie?

21-07-2010 15:50 203 berichten
Ik had laatst een leuke discussie met een collega: zij was van mening dat je pas kampeert als je geen elektriciteit hebt. Plastic borden en bekers nam ze ook mee, maar wijn drinken uit plastic vond ze echt niet kunnen. Terwijl ik wel elektriciteit wil, maar wijn juist wel uit plastic drink (wel in de vorm van een wijnglas).

Zelf wil ik dus wel graag elektriciteit in de tent, om dingen als een mp3 speler of een telefoon op te kunnen laden. Ook gaat er een koelkastje met een accu mee, om toch wat kaas en dergelijke te kunnen bewaren. Op campings zie ik ook wel eens van die kleine stoelen voorbij komen, wat ook vaak wordt meegenomen naar het strand. Wij nemen wel liever fatsoenlijke stoelen in, met verstelbare rugleuning. Servies is van plastic, maar bestek juist weer niet. We hebben een tent waar je, als je precies in het midden staat, wel in kunt staan. Maar als mijn vriend en ik samen in de tent moeten zitten ivm regen, past het alleen als we precies naast elkaar gaan zitten. Ons mini tafeltje past er dan nog net tussen. Groot is de tent dus niet ;)

Nou vraag ik me af, hoe basic kamperen jullie? Vinden jullie kamperen pas kamperen als je geen elektriciteit hebt, of wil je toch van bepaalde gemakken voorzien zijn? Wil je een kleine tent waar je alleen in kunt kruipen of wil je toch wat bewegingsvrijheid?

Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:Rozijntjes schreef op 21 juli 2010 @ 20:52:

[...]

O jawel! Liggend in een tentje sochtends een sprint naar de wc trekken terwijl je wcrol en tampons stevig onder de oksel klemt. Ja ok, het heeft ook wat...Ik sprint 's ochtends nooit naar de wc als ik ongesteld ben eigenlijk, tenzij ik heel erg moet pissen.
668, the neighbour of the Beast
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 21 juli 2010 @ 20:14:

Ik heb nog nooit van een afwasemmer gehoord. Hier gaat gewoon een afwasteiltje mee. Wat is een afwasemmer?

*te lui om te googlen, want één hand niet in gebruik vanwege op mijn buik slapend Doperwtje*

Nou, wij kampeerden altijd met z'n vijven, en de kinderen deden altijd de afwas. Eentje wassen en eentje drogen, en dan rouleren met z'n drietjes. Dan was de keus dus óf een emmer heet water halen en bij de tent afwassen, óf alle afwas in een emmer en mee naar de afwasplek. M'n ouders hebben welgeteld één keer een afwasteiltje meegenomen, maar dat bleek geen succes met kleine kinderen zonder coördinatie: al het water klotste er overheen en de afwas paste er ook niet allemaal in. Vandaar dus dat we altijd in een (gewone huis-tuin-keuken-)emmer de afwas deden, die kon je makkelijk tillen aan het hengsel (maar was dus te smal voor onze degelijke plastic kampeerborden - ook niet handig).

Die hengsel-afwasteil combineert dus het beste van twee werelden (ik kan er alleen geen plaatje van vinden....)
quote:nostradame schreef op 21 juli 2010 @ 19:52:

[...]

Wauw, daar wil ik ook heen

Heb je wat meer info, want ik kan hem niet vinden (meerdere campings die zo heten).http://www.camping-la-motte.com/

De website is heel simpel, de camping ook trouwens. Maar men, wat een geweldige plek.
Ik heb een tent voor 4 personen waarin we met zijn 2-en slapen, in het midden is de tent ruim 2 meter hoog, dus ik kan me staand aankleden. Verder een emmertje mee om 's nachts in te plassen (dat doe ik bij festivals ook) zodat ik niet in het donker naar een toilet hoef. Ongesteld ben ik nooit op vakantie, dat is tegenwoordig makkelijk te regelen.

Tot vorig jaar wilde ik ook nooit kamperen, maar ik ben om
Chardonnay bedankt voor de link! Ik was ook nieuwsgierig maar had mijn googlekunsten er nog niet op los gelaten vannacht en nu staat er een linkje!

Jij kampeerde dus ook nooit en wilde niet. Mijn lief relateerd kamperen aan festivals en wil dat dus niet voor zijn vakantie. Ik wil dolgraag weer kamperen, zeker nu we een dochter van 1 hebben. Ik zie haar zo rondscharrelen op een veldje terwijl ik lekker bij de tent met een boek zit (ok, ik weet dat ik het msischien iets teveel romantiseer ).

En nog even voor de fervent anti kampeerders of de niet-begrijpenden. Ik geniet bij kamperen heel erg van het altijd buiten zijn. In de (voor)tent is het toch behelpen dus zodra de ergste regen voorbij is zit je buiten met je trui aan. Als je een huisje of appartement hebt blijf je dan toch binnen (tenminste... wij wel) Als je dat juist niks vindt, of juist niet onthaast van net ff meer moeite om water te halen etc. moet je lekker niet kamperen natuurlijk.
Redelijk basic kamperen! Heerlijk, zo min mogelijk spullen mee. Ik hou niet van die volksverhuizingen, al die spullen mee. Ik vind dat helemaal niet luxe, want dan heb je veel meer rommel om op te ruimen en dan lijkt het nog steeds of je gewoon thuis bent!

Wij gaan nu met koepeltent met klein voortentje. Verder alleen een gaspitje, wat pannetjes, 2 bordjes en 2 mokken en wat bestek. Verder niets. ohja matje en slaapzak.

Heb alleen geen lichtgewicht tent (toch weer 5 kg) en 2 therm-a-rest matjes en dat neemt toch best veel ruimte in beslag. Vraag me altijd echt af hoe die mensen kamperen die met de rugzak opgaan. Toch hele dure lichtgewicht spullen aanschaffen dan?

afwassen doen wij in een pannetje, eerst water erin koken en dan de vaat erin.

Mijn vriend is overigens niet gewend aan basic kamperen, dus ben erg benieuwd of het hem bevalt.
Wat ik de belangrijkste luxe vind tijdens het kamperen is een hoofdkussentje. Mag zo'n klein campingkussentje zijn, maar moet wel echt goed gevuld zijn, anders slaap ik niet.

En verder hou ik van basic kamperen. Ik heb een licht matje (@Felicity - Is een Therm-a-rest matje, maar dan een hele lichte, klein oprolbare, dus past met gemak in een backpack), een relatief lichte tent en neem weinig mee.

Maar als ik met de auto op vakantie ga, wil ik de De Waard mee en lekkere stoelen en een tafeltje. Wel zo prettig. Electriciteit wil ik niet, no way dat ik in mijn tent op een emmer ga plassen en een caravan wil ik ook niet. Maar als er toch ruimte is in de auto, neem ik gerust 'extraatjes' mee.
quote:Chardonnay schreef op 22 juli 2010 @ 08:01:

[...]

http://www.camping-la-motte.com/

De website is heel simpel, de camping ook trouwens. Maar men, wat een geweldige plek.Wat schrijft die meneer leuk over zijn camping
Peas on earth!
Zo, ik moest gister vlak na het openen van dit topic weg en nu heb ik al 181 reacties te lezen! :D

Heel leuk, ga meteen beginnen!
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 22 juli 2010 @ 11:49:

[...]

Wat schrijft die meneer leuk over zijn camping Haha ik zat net te denken dat ik het echt veel te veel tekst vindt... maar klinkt als een gezellige camping.
quote:Fiorah schreef op 22 juli 2010 @ 12:01:

[...]

Haha ik zat net te denken dat ik het echt veel te veel tekst vindt... maar klinkt als een gezellige camping.Ja, beetje veel tekst inderdaad, maar hij schrijft zo leuk kneuterig over zijn camping. Zelfs zijn omschrijving van hoe hij de reserveringen verwerkt, vind ik grappig
Peas on earth!
Leuke reacties allemaal!

Erg leuk om te lezen hoe verschillend er over kamperen wordt gedacht. Iedereen moet het helemaal zelf invullen natuurlijk, hoe er gekampeerd gaat worden. Iemand reageerde op de eerste zin in mijn bericht, dat ik een discussie had met een collega. Het was niet zo'n discussie om elkaar te overtuigen wie een betere kampeerder is, maar meer informatief hoe we het liefst kamperen

Hier wordt ook een paar keer genoemd dat het zo vreselijk is om hutje mutje te staan met vele Nederlanders, dat probeer ik ook te vermijden. Heel makkelijk, door geen grote kindvriendelijke campings uit te zoeken (met animatie en zwembad en dergelijke). Het hutje mutje gevoel krijg ik juist bij overvolle zwembaden bij hotels waar je een stoel moet reserveren, of bij een druk strand. Zo zie je maar, hoe smaken en interesses kunnen verschillen.

Er werd ook gezegd dat er gekampeerd wordt omdat het zo goedkoop is, dat speelt voor mij niet eens mee. Ik kampeer echt omdat ik het ontzettend leuk vind. Ook al zou ik een loterij winnen, dan zul je me nog in ons kleine tentje vinden. Heerlijk! Besef nu wel dat we nog wel iets meer basic kunnen kamperen. Dit jaar was de eerste keer dat ik 'zelf' ging kamperen. Vroeger altijd met ouders, dus dan ben je afhankelijk van wat zij willen. Daarom ging er ook een koelkastje mee, maar denk dat die volgend jaar thuis blijft en er gewoon een paar koelelementen voor in de koelbox mee gaan. Dus, leuke tips opgedaan door dit topic!

En die camping, La Motte, heb ik per direct bij mijn favorieten gezet. Lijkt me echt geweldig!

Bedankt voor alle reacties tot zover, echt heel leuk om te lezen. Blijf nog maar even doorgaan :D
quote:Felicity84 schreef op 22 juli 2010 @ 09:26:

Heb alleen geen lichtgewicht tent (toch weer 5 kg) en 2 therm-a-rest matjes en dat neemt toch best veel ruimte in beslag. Vraag me altijd echt af hoe die mensen kamperen die met de rugzak opgaan. Toch hele dure lichtgewicht spullen aanschaffen dan?

Hoeft niet heel duur. Maar als je echt met de rugzak loopt dan is een 3 kg tent voor 2 personen wel ideaal. Maar daar kun je alleen in slapen en je spullen droog houden.

Ik gebruikte wel een gewone therm-a-rest, die zijn comfortabel en warm genoeg en niet te zwaar. Duurdere, maar wel warme en lichtere slaapzak is ook prettig.

En verder is de truc beperken: heel weinig kleding mee (1 set aan, 1 set mee, eventueel wel wat meer ondergoed). Alleen hoognodige toiletspullen en precies genoeg. Als je de wildernis intrekt zijn voedsel en bescherming tegen de elementen oneindig veel belangrijker dan hoe het eruitziet.
Als ik vakantie heb, dan wil ik ook wel echt een beetje vakantiegevoel hebben en dus ook wel een beetje comfort. Ik heb stroom en water bij de tent, neem een 1 pits kookplaatje mee en een opvouwbare electrische koelbox mee. Verder ook de nodige snoeren: verloopsnoertje van campingaansluiting naar gewone stopcontact aansluiting, verlengsnoer en tafelcontactdoos zodat ik ook mijn telefoon, scheerapparaat en tandenborstel kan opladen als dat nodig mocht zijn. Vooral die koeltas vind ik geweldig. Dit wordt de 3e jaar dat ik hem gebruik, voorheen zat ik altijd te klooien met van die blokken ijs van Glaçon d'Oc die altijd bleken te lekken. Nu doe ik 1 keer 's ochtends boodschappen, eventueel dus ook voor het avondeten, en ik heb altijd redelijk tot goed gekoelde produkten en water. Verder gaat mee oa. een lichtgewicht campinglampje en een klein led zaklampje zonder baterijen (knijpkat idee).

Wat mogelijk een goede tip is is die roltafel, hoe zwaar weegt zoiets eigenlijk? (heb nog niet gegoogeld )

Wat verzorgingsproducten betreft neem ik veel minder mee als vorig jaar en waarschijnlijk ook geen strandlaken. Ik heb in de buurt van mijn vakantieadres een soort basismarkt ontdekt waar de prijzen nauwlijks of zelfs lager zijn dan in mijn AH of Kruidvat, dus waarom nog sjouwen met al dat extra gewicht? Moet ik anders toch weer extra betalen bij Ryanair. En wat die strandlaken betreft, vorig jaar zag ik hele goede kwalitatieve strandlakens ter plaatse voor 10 euro, en dat voor 2 1/2 week vind ik wel ok. Want stel dat precies die handdoek de grens is van een extra te betalen kilo? Dan wordt die handdoek een hele dure.

Sanitairgebruik gaat prima op de camping waar ik kom, nauwlijks wachtrijen en ben inmiddels gewend 's morgens uitgebreid te toiletteren als de schoonmaaksters net geweest zijn.

Wat ik ook mee neem en hoop te kunnen gebruiken is mijn lichtgewicht oprolbaar toetsenbordje, ik wordt namelijk helemaal gestoord van die Franse toetsenborden met hele andere indelingen in de internetcafés.

Ik slaap overigens in een (van origine 2 persoons) Coleman tentje met een therm-a-rest matje, opblaasbaar kussentje en eventueel een slaapzak.
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 22 juli 2010 @ 11:49:

[...]

Wat schrijft die meneer leuk over zijn camping Dat vond ik dus ook. Daarom ben ik er ook heen gegaan. En echt waar, het is een fantastisch mooi plekje vlakbij rivier de Drome waar je heerlijk in kan zwemmen of kanoën.
quote:Chardonnay schreef op 22 juli 2010 @ 18:51:

[...]

Dat vond ik dus ook. Daarom ben ik er ook heen gegaan. En echt waar, het is een fantastisch mooi plekje vlakbij rivier de Drome waar je heerlijk in kan zwemmen of kanoën.

Het klinkt echt leuk. Ik wilde nog even op de kaart kijken, want wij hebben ook al eens op een heel leuke camping in de Drome gestaan. Zal even kijken of dat bij elkaar in de buurt ligt

Kevin, die roltafel is heel licht. Ik weet niet precies hóe licht, want ik heb onze tafel nog steeds niet tevoorschijn gegoogeld
Peas on earth!
Het lijkt me erg leuk Chardonnay! Dank voor de tip.

Lees ik nou goed dat de camping maar tot 31 augustus open is? Dat is ook niet lang!
Als je met OV en drie kinderen gaat moet je wel basic. Er staan toch vier dikke tassen op me te wachten:

Tent, slaapzakken, kookspul, kleding, 1 handdoek per persoon, foammatjes. Ik heb sinds dit jaar een koeltas met koelelementen en dat lijkt me al onwijs luxe, gewoon je vlees een dag kunnen bewaren of zo. We gaan alweer op een slaapzak of in het gras zitten om te eten, geen idee hoe ik een tafeltje en stoelen nog op die fietsen moet proppen. Dit keer wel een tent waarin je rechtop kunt staan, we zijn uit onze eerste tent gegroeid.

Wat ik dan wel weer een zalige luxe vind is warm water in de douches op het kampeerterrein. Zonder dat zou ik kamperen toch een stuk minder leuk vinden.
quote:mamzelle schreef op 22 juli 2010 @ 21:40:

Wat ik dan wel weer een zalige luxe vind is warm water in de douches op het kampeerterrein. Zonder dat zou ik kamperen toch een stuk minder leuk vinden.Ja, die mening deel ik. Ik sta niet graag onder een koude douche, dat is me echt teveel van het goede.
quote:nostradame schreef op 22 juli 2010 @ 21:12:

Het lijkt me erg leuk Chardonnay! Dank voor de tip.

Lees ik nou goed dat de camping maar tot 31 augustus open is? Dat is ook niet lang!

Dat klopt. Hij is 2 maanden per jaar open. De rest van de tijd geniet Marcel, de eigenaar van het stuk grond, van zijn rust

Ik vind het ook jammer dat hij maar zo kort open is, anders was ik namelijk in september nog even terug gegaan.
quote:Chardonnay schreef op 23 juli 2010 @ 10:48:

[...]

Dat klopt. Hij is 2 maanden per jaar open. De rest van de tijd geniet Marcel, de eigenaar van het stuk grond, van zijn rust

Rust?! Als die man net zoveel praat als dat hij schrijft, lijkt me dat een weinig rustig...

Door al jullie verhalen krijg ik nou ook zin om 3 weken met een tent in Frankrijk/Italië te gaan zitten... helaas niet genoeg vakantie voor!
Tja het is allemaal net wat je er zelf van maakt.

Ik heb wel eens een nacht alleen in mijn slaapzak in een bos geslapen in een in elkaar gefrot 'ding' van takken. Alleen als je de volgende ochtend wakker wordt en je blijkt in een kuil te liggen en het is gaan regenen, dat hoeft van mij ook niet zo nodig meer brr wat was dat koud en alles kleddernat.

Ik heb nu gewoon zo'n pop-up tent, openritsen en in de lucht gooien en hij staat. Ik heb zelf een hekel aan die ik-ben-een-uur-bezig-met-opzetten-tenten. Verder heb ik heel weinig, ik kampeer zonder elektriciteit (een telefoon opladen kan ook altijd wel in zo'n campingdouche hok, ik heb nog niet vaak meegemaakt dat ze daar geen stroom hadden) en gebruik mijn frisbee als bord. Verder neem ik alleen een slaapzak mee, een slaapmat en ik bouw van mijn tas een hoofdkussen en that's it. Voorheen had ik ook nog wel eens zo'n gasstelletje mee maar koken doe ik ook niet meer als ik kampeer, ik haal wel ergens wat. Als ik ga kamperen wil ik er gewoon even tussenuit zijn, het enige 'technische' wat ik bij me heb zijn mijn telefoon voor noodgevallen, mn auto en een zaklamp dan.
Oei, hier gaat wel 'normaal' servies mee en niks van plastic.

Ik ga nu even de domste vraag ter wereld stellen (ben nu aan het pakken voor frankrijk-kampeer-vakantie) (zo dom dat ik het niet eens kan vinden op google): heb je voor frankrijk een reisstekker nodig?
quote:SeptemberGirl schreef op 24 juli 2010 @ 22:38:

Oei, hier gaat wel 'normaal' servies mee en niks van plastic.

Ik ga nu even de domste vraag ter wereld stellen (ben nu aan het pakken voor frankrijk-kampeer-vakantie) (zo dom dat ik het niet eens kan vinden op google): heb je voor frankrijk een reisstekker nodig? Bij ons was het op sommige campings wel nodig en op andere niet. Wij hadden geen reisstekker mee en konden altijd eentje gebruiken van de campingeigenaar
Peas on earth!
Oh da's helemaal aardig! Kijk, kamperen of niet: zonder krulborstel heb ik geen kapsel en ja ik weet het: ik ben op vakantie, maar dat betekent niet dat ik er als een vogelverschrikker uit hoef te zien (is ook alleen maar prettig voor mijn omgeving).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven