Kan ik dit vragen?

23-07-2010 10:44 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik weet niet of ik in de juiste pijler zit maar ik zou graag wat meningen willen horen over het volgende:

Ik woon in een kleine studio (nadruk op klein) in de randstad en alles in 1 ruimte. Nu komen er wel eens vrienden van me logeren uit het buitenland. Ik vind dat geen enkel probleem want ik vind het leuk en ben blij als ik iets voor ze kan doen. Zij hoeven verder niet schoon te maken of eten te kopen, daar zorg ik voor.

Maar nu is er een vriendin die een half jaar in NL gaat studeren. Zij is op dit moment in NL voor drie weken (vandaag vliegt ze weer terug). Ik heb haar aangeboden om bij mij te 'logeren' want ze heeft weinig geld. Over een maand komt ze terug en in het begin zal ze weer bij mij blijven totdat ze iets heeft gevonden. Ik verwacht dat dit nog wel even 4 a 5 weken zal gaan duren. Wij doen gewoon onze eigen boodschappen want ik heb echt geen geld om een tweede persoon te onderhouden voor langer dan een weekje, maar als ze iets nodig heeft kan ze het gewoon van me pakken, geen probleem.

Ik ben erg vaak weg zoals in het weekend, maar er wordt op dit moment dan toch doorgeleefd. Afgelopen weekend ging ik op vakantie. Er kwam ook een vriendin van haar uit Belgie dus die mocht wel in mijn studio logeren. Zoiets vind ik geen probleem.

Maar goed, er wordt dus wel door iemand (of 2) doorgeleefd en dingen worden dus smerig. Ik heb gevraagd of ze de douche even schoon kan maken als ik weg ben, de rest zou ik allemaal wel doen. Ze zei ja, maar heeft dit niet gedaan. Toen heb ik het nog een keer gevraagd en zei ze weer ja, maar wederom niet (dus uiteindelijk heb ik het zelf maar gedaan toen ik er tijd voor had)

Maar kan ik dit wel vragen? Ben ik nu niet gewoon een tang van een gastvrouw of slechte vriendin als ik dit aan haar vraag en eigenlijk verwacht dat ze af en toe eens wat schoon maakt, of tenminste mee helpt als ik er niet ben?

Of kan ik er gewoon wat van zeggen?

Alvast bedankt.
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 23 juli 2010 @ 10:46:

En als jij het verwacht en zij het niet weet, kan je er eigenlijk niets van zeggen.

Daar heb je wel een punt. Ik heb eigenlijk alleen van te voren duidelijk gemaakt dat ik geen twee personen kan onderhouden dus ieder eigen eten kopen, maar als ze iets nodig heeft dat ze dat natuurlijk van mij kan gebruiken. Voor een periode van 5-6 weken hoeft iemand van mij niet mee te betalen aan de huur. Ze heeft echt weinig geld, minder dan ik dus ben al blij als ik iets voor iemand kan betekenen.

Ik denk dat het idd. verstandig is als ze in september weer terug komt dat we er dan even voor gaan zitten en dingen even goed gaan bespreken.

@ knurfje, goed idee.

@ Minoutje, ik had haar aangeboden dat ze tijdelijk bij mij kon blijven tot ze iets fatsoenlijks had. Dit ging over september. Nu vroeg ze later of ze miss. ook tijdens een talencursus (deze maand dus) bij mij kon blijven. Dat is echt geen probleem dus ja tuurlijk.

@ Gizz, het ging over de douchekabine. Niet de hele douche. Eigenlijk even over de bak waar je in staat met een sopje, meer niet. Ik had er geen tijd meer voor en omdat er ook nog een vriendin van haar langs kwam, vond ik het wel nodig.

Als ik er namelijk weinig ben heb ik geen zin om thuis te komen om vervolgens in een ranzige douche te stappen. ( haren worden overigens gewoon uit het doucheputje gehaald hoor!)

Omdat dit maar drie weken waren heb ik met haar geen duidelijke afspraken gemaakt. Het maakt me ook niet echt uit dat ik het allemaal schoon maak. Ik vond het echter wel storend dat ze niet even die cabine schoon heeft gemaakt omdat ik er wegens tijdgebrek niet meer aan toe kwam. Dat verwacht ik dan eigenlijk wel.
quote:broodtrommel schreef op 23 juli 2010 @ 11:11:

Ik denk dat het idd. verstandig is als ze in september weer terug komt dat we er dan even voor gaan zitten en dingen even goed gaan bespreken.

Dat zou ik niet pas in september doen, maar vandaag nog. En als ze al weg is zou ik haar bellen.
Ja, tuurlijk kan je dat vragen. Je huis wordt nu ook eerder vies en het is heel normaal dat ze meehelpt.

Daarnaast zou ik zelf een pot maken: allebei een bepaald bedrag in doen en daar de boodschappen van doen. Als je niet uitkijkt bestaat de kans dat je wrijving gaat krijgen en over geldzaken is het dat echt niet waard. En dan niet helemaal de kassabonnen uitpluizen, maar gewoon... dat het een beetje in balans is.

Of dat zij een keer voor jou kookt en daar de boodschappen voor doet... zoiets...
[quote]broodtrommel schreef op 23 juli 2010 @ 11:11:

[...]

Daar heb je wel een punt. Ik heb eigenlijk alleen van te voren duidelijk gemaakt dat ik geen twee personen kan onderhouden dus ieder eigen eten kopen, maar als ze iets nodig heeft dat ze dat natuurlijk van mij kan gebruiken.

ojee, niet goed gelezen ... goed geregeld zo
Weetje, klinkt misschien stom... Maar toen ik jong was, had ik geen idee van schoonmaken. Was ik niet echt mee opgevoed, zeg maar. Geen idee hoe vaak en hoe iets zou moeten worden schoongemaakt. En zelf ook niet de hoogste normen van 'schoon'.

Dus hoe a-sociaal ook van haar, het is misschien niet eens echt heel slechte wil. (maar wel laks en slordig, dat ze het niet eens probeert terwijl je het vraagt).

Het kan een goed idee zijn om voor de langere periode dat ze komt een vast schoonmaaktijdstip af te spreken. Dan kunnen jullie even samen door het huis rausen en kun je haar desnoods even wat aanwijzingen en tips geven.

Wees verder ook weer niet te makkelijk: mensen maken daar toch gebruik van. Bovendien krijg je onherroepelijk irritaties als iemand 5 weken op je lip zit.

Keiharde afspraken dus: maak een huishoud/boodschappenpot en dus een schoonmaakrooster en leg vast welke klussen je elke dag minimaal gedaan wil hebben (afwassen, slaapspullen aan kant etc).
quote:borderwalk schreef op 23 juli 2010 @ 10:52:

Tuurlijk kan je wel met haar overleggen en een aantal afspraken maken over schoonmaken, soort van roostertje lijkt me zelfs niet echt overbodig voor 5 weken. Heb je ook afgesproken dat vriendin echt keihard op zoek gaan naar een kamer, dat je wel verwacht dat ze na zes weken iets heeft en niet wat halfslachtig zoekt want ze woont zo goedkoop en gemakkelijk bij jou?Ehm ik denk dat ik nog maar even moet benadrukken dat half oktober de max is, maar ik heb er wel vertrouwen in dat ze straks actief op zoek gaat naar een kamer. Ik wil alleen niet dat ze het eerste de beste onbetaalbare krot neemt wat ze kan vinden. Kamers e.d. in Utrecht/ Amsterdam zijn nu eenmaal erg lastig te vinden, zeker betaalbare.
quote:Whympysinger schreef op 23 juli 2010 @ 11:09:

Visite en vis blijven drie dagen fris.BRILJANT
once upon a time called.....right now
quote:hiltje schreef op 23 juli 2010 @ 11:20:

Weetje, klinkt misschien stom... Maar toen ik jong was, had ik geen idee van schoonmaken. Was ik niet echt mee opgevoed, zeg maar. Geen idee hoe vaak en hoe iets zou moeten worden schoongemaakt. En zelf ook niet de hoogste normen van 'schoon'.

Dus hoe a-sociaal ook van haar, het is misschien niet eens echt heel slechte wil. (maar wel laks en slordig, dat ze het niet eens probeert terwijl je het vraagt).

Het kan een goed idee zijn om voor de langere periode dat ze komt een vast schoonmaaktijdstip af te spreken. Dan kunnen jullie even samen door het huis rausen en kun je haar desnoods even wat aanwijzingen en tips geven.

Wees verder ook weer niet te makkelijk: mensen maken daar toch gebruik van. Bovendien krijg je onherroepelijk irritaties als iemand 5 weken op je lip zit.

Keiharde afspraken dus: maak een huishoud/boodschappenpot en dus een schoonmaakrooster en leg vast welke klussen je elke dag minimaal gedaan wil hebben (afwassen, slaapspullen aan kant etc).

Ze is 35, ouder dan ik dus ze zou het nu toch wel eens moeten weten haha.

En op zich zie ik wel wat in een rooster maar dat vind ik dan ook weer iets te veel van het goede. Ik wil eigenlijk alleen als ik er weer eens een aantal dagen niet ben, dat ze dan tijdens mijn afwezigheid gewoon een keertje stof zuigt en ja de badkamer schoon maakt. Ik maak er dan immers geen gebruik van en vind het wel fijn dat ik weer in een schone studio terecht kom.
Je kunt ook gewoon voorstellen "Zullen we dit of dat even gaan schoonmaken?" Of zeggen "Als jij de douche doet, dan doe ik de keuken dan zijn we gelijk klaar". Wel handig als je zeker weet dat ze tijd heeft.

Dan ben je er bij en kan ze er niet onderuit, het zou toch te gek voor woorden zijn als zij een boek gaat lezen en jij gaat staan soppen.
35!! Ik dacht echt dat het hier over een 19-jarige ging of zo.

Dan vind ik het eigenlijk ronduit asociaal dat je haar überhaupt moet vragen om alsjeblieft even de douchebak af te soppen.

Nu kan ik me ineens heel goed voorstellen dat je vantevoren geen afspraken gemaakt had, je zou toch denken dat ze zelf ook wel een greintje verstand had zeg.

Nou ja, toch maar een gesprekje aanknopen...
quote:broodtrommel schreef op 23 juli 2010 @ 11:22:

[...]

Ehm ik denk dat ik nog maar even moet benadrukken dat half oktober de max is, maar ik heb er wel vertrouwen in dat ze straks actief op zoek gaat naar een kamer. Ik wil alleen niet dat ze het eerste de beste onbetaalbare krot neemt wat ze kan vinden. Kamers e.d. in Utrecht/ Amsterdam zijn nu eenmaal erg lastig te vinden, zeker betaalbare.Heeft ze deze 3 weken dat ze in het land was al gezocht, aangemeld bij kamernet? Ik weet dat het lastig is en tuurlijk hoeft ze niet meteen in de slechtste buurt bij een twijfelachtige verhuurder in onderhuur, maar ik hoop dat ze ook bereid is een kamer te nemen die bijvoorbeeld ver van het centrum is.
quote:Ainne schreef op 23 juli 2010 @ 11:34:

35!! Ik dacht echt dat het hier over een 19-jarige ging of zo.

Dan vind ik het eigenlijk ronduit asociaal dat je haar überhaupt moet vragen om alsjeblieft even de douchebak af te soppen.

Nu kan ik me ineens heel goed voorstellen dat je vantevoren geen afspraken gemaakt had, je zou toch denken dat ze zelf ook wel een greintje verstand had zeg.

Nou ja, toch maar een gesprekje aanknopen...

LOL

Omdat dit eerste verblijf maar drie weken is heb ik daarom ook niet echte afspraken gemaakt denk ik. Ik zag het zelf ook meer als een logeerding terwijl ik het in september echt zie als tijdelijk bij mij in wonen.

Wat ik wel vervelend vind is dat ze iets niet heeft gedaan wat ik aan haar heb gevraagd, namelijk die cabine even soppen omdat ik er geen tijd voor had (en er bijna een week niet was!) terwijl er gewoon wordt doorgeleefd in deze ruimtes.

@Vl43inder: zij had er juist wel zat tijd voor. Die vriendin kwam in het weekend en ze gaat maar tot 1 uur naar school elke dag. Anders had ik het niet gevraagd

Het geeft me gewoon weinig vertrouwen voor september en ik vind het erg moeilijk om erover te beginnen.
quote:borderwalk schreef op 23 juli 2010 @ 11:36:

[...]

Heeft ze deze 3 weken dat ze in het land was al gezocht, aangemeld bij kamernet? Ik weet dat het lastig is en tuurlijk hoeft ze niet meteen in de slechtste buurt bij een twijfelachtige verhuurder in onderhuur, maar ik hoop dat ze ook bereid is een kamer te nemen die bijvoorbeeld ver van het centrum is.

Ze gaat in augustus al zoeken via internet en in september dus fysiek. Ik ga haar ook mee helpen om te zoeken en zal samen met haar de kamers bekijken.

Overigens bedankt iedereen voor alle reacties. Ik kan hier zeker wat mee. Ik ben dan ook tot conclusie gekomen dat ik het best wel van haar kan vragen en kan verwachten dat ze gewoon haar aandeel in het huishouden doet. Nu nog even kijken hoe ik daar over moet/ kan beginnen (moeilijk, moeilijk) Voel me dan echt zo'n feeks.

Volgende vraag: wat nou als ze het toch weer niet doet?
Wel over beginnen hoor, anders blijf jij je maar onderhuids irriteren en verandert er niks.

Heeft zij in die 3 weken trouwens actie ondernomen om kamers/huizen te bekijken? Edit: o, dit beantwoord je net. Waarom is ze nu eigenlijk niet begonnen nu ze hier is?

Waarom betaalt zij eigenlijk jouw boodschappen niet of iets in die trant? Ik snap niet dat als ze 35 is, ze zo nodig op jouw zak moet teren maandenlang.
Kan me heel goed voorstellen dat je het moeilijk vindt. Als je het er met haar over hebt dan denk ik dat het goed is om dat ook te benoemen.
Jeetje, wat ben jij lief! Kijk uit dat er geen misbruik van je goedheid gemaakt wordt!
Zie niet in waarom ze het niet zou doen, alleen als je niets vraagt waarom zou ze dan. Blijkbaar zit het niet in haar om iets spontaan te doen ( hihihi lijkt op mijn kerel), als je gewoon een schema maakt waarin jullie allebei weten waar jullie aan toe zijn dan zal ze het vast doen.

Ze is toch 35? en geen 16!!!!!!

Kom niet zo negatief beetje positivo erover en je hebt het voor elkaar.

Geen beren op de weg gaan zien die er niet zijn
quote:broodtrommel schreef op 23 juli 2010 @ 11:47:

Volgende vraag: wat nou als ze het toch weer niet doet?

Zoiets tegen haar zeggen:

Toen ik terugkwam van vakantie merkte ik dat de douchebak niet zo fris was terwijl ik je gevraagd had om eea fris te houden, dat geeft mij het gevoel dat je mij niet serieus neemt, wat vind je daarvan?

....(ja maar jij....peeuw, peeuw, peeuw....(iemand van 35 die de douchebak niet uit haarzelf schoonmaakt, is ook vast nogal kinderachtig in haar communicatie))

Trek je niets aan van maniulatief geneuzel en zeg "Zou je de douchebak de volgende keer wel willen opfrissen voordat ik thuiskom?"

Laat haar dan even alleen om eea te verwerken.

Wat zijn mannelijke vrienden vaak handig, daar kun je gewoon tegen zeggen "Jezus smeerpijp, maak die douchebak es schoon, dat is toch geen stijl zo!" en dan zegt ie gewoon "Sorry" en blijf je evengoede vrienden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven