Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Alle internisten die zich met diabeten bezighouden en alle dvk's zouden verplicht moeten worden om dit topic te lezen en bij te houden!! En verder moeten wij ons misschien meer realiseren dat een arts (wat voor een dan ook) niks meer is dan een leverancier. Levert hij geen bevredigende diensten, dan gaan we op zoek naar een andere (als dat een redelijke optie is, natuurlijk). Ik denk wel eens over een nieuw vak in de opleiding geneeskunde: mens worden. I know, erg kort door de bocht allemaal, maar die arrogantie van artsen en vk's, daar kan ik zo vreselijk boos om worden!
Meiden, help, ik heb even jullie know-how nodig. Ik heb een afgrijselijke aanval van jicht en word gek van de pijn. Ik heb nog diclofenac liggen van het motorongeluk van mijn man, en daar staat iets vaags in over voorzichtig bij diabetes, maar hoe ernstig is dat? Mijn HA is deze week vrijwel onbereikbaar wegens vakantietijd, maar zo langzamerhand heb ik de indruk dat jullie veel beter op de hoogte zijn. Heeft iemand goede raad? Nog even en ik begin op het tapijt te kauwen!
Diclofenac kun je wel slikken hoor, maar je mag het niet te lang gebruiken. Maar je moet eigenlijk speciale jichtmedicijnen hebben! Kun je niet naar een vervangende HA gaan?
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
quote:angelinaa schreef op 20 juli 2010 @ 18:28:

Setter, wat fijn dat jij en je vader vrede kunnen hebben met je moeders dood! Tuurlijk zul je nog moeilijke momenten hebben, maar dat kan ook niet anders natuurlijk.

Dank je

Dus jij hebt 2 jaar lang moeten zeuren om een pomp joh? Ze hebben in het ziekenhuis zo op me ingepraat dat ik bijna geen pomp meer zou durven dragen! Volgens de internist zitten er heel veel risico's aan vast, die zelfs dodelijk kunnen aflopen en dat het voor de diabeet een hele grote verantwoordelijkheid is.

dodelijk? Geen insuline toedienen, dat is pas dodelijk! Ik ben het met Lief eens, jouw internist is knettergek!

En wat nou ´grote verantwoordelijkheid´? Is spuiten dat dan niet? Zoals ik al zei, elke diabeet is eigenlijk imbeciel in de ogen van de artsen..... Echt, dit slaat nergens op hoor.

Ze had het er zelfs over dat je levenskwaliteit met de pomp minder is, omdat je er continue mee bezig bent. .

Ja hoor, op alle momenten dat je eten in je mond stopt op een paar knopjes drukken, nounou poepoe vermoeiend hoor

Oh, en vergeet niet alle keren dat je je infuus moet vervangen, nounou poepoe tjongejonge hoor, wat een drukte zeg. Pffff..... wat een vermindering van de levenskwaliteit zeg, al die prikgaten minder in je buik, al die keren dat je je even moet terugtrekken omdat je niet wilt dat iedereen je ziet spuiten, en wat enorm veel werk dat knopjesdrukken ten opzichte van iedere keer een nieuwe naald en minimaal 4 prikgaten per dag in je buik.

Maar dat spreekt zo tegen met de verhalen die ik hier en elders lees. En ik ben op dit moment ook bijna de hele dag met m'n diabetes bezig . De enige mensen bij wie ze een pomp overwegen zijn degenen die bijna goed ingesteld staan, maar net dat laatste beetje niet goed krijgen of mensen met een heel erg actief leven. Met een pomp krijg je maar een paar tienden van je Hba1C af zegt ze.

En dat zijn nou net de mensen die geen pomp nodig hebben omdat ze met spuiten goed ingesteld zijn! En wat nou ´een paar tienden van je Hba1C af´? Wie het kleine niet eert.....

Hoe is jouw Hba1C verbeterd sinds je de pomp hebt Setter?

Ik had een Hba1C van 11.3 en zat de laatste keer op 9.6 geloof ik. Maar het ging in het begin best wel veel naar beneden. Ik geloof dat ik van 11.3 naar 10.5 of iets dergelijks ging, binnen 3 maanden!

Ik had steeds ook maar nieuwe bloedingen in mijn ogen toen ik nog spoot, toen ik mijn pomp kreeg stopte dat acuut. Pas na een jaar (of langer, dat weet ik niet meer precies) kwamen de bloedinkjes terug.

En wat als je de pomp beu bent en terug wilt gaan op gewoon spuiten? Kan dat dan zomaar of moet je dan heel erg vaak kleine beetjes gaan spuiten? (om de pomp na te bootsen zeg maar).

Dat kan wel, dan ga je weer terug naar langwerkende en kortwerkende insuline. Dat moet je wel in overleg met je dvk doen hoor, dat moet je niet op eigen houtje doen, zeggen ze. Lijkt me ook wel zo verstandig trouwens.

Een ander ziekenhuis is eventueel wel haalbaar voor mij hoor, ik wacht het nog even af en anders ga ik idd toch maar een second opinion halen. Bedankt voor je uitleg in ieder geval!

Graag gedaan, ik zou in jouw geval maken dat ik bij een andere internist en dvk terecht kwam. Artsen met iets van empatie in hun donder.

Nog even ter aanvulling: iedereen moet uiteraard helemaal zelf weten of hij spuit of een pomp wil. Ik wil niemand een pomp opdringen, maar jij geeft duidelijk aan zwanger te willen worden en daarom graag een pomp te willen en je wordt me toch een potje tegengewerkt door de medici..... daar kan ik toch zo ontzettend giftig van worden! Vandaar mijn heftige reacties soms.

Het is niet mijn bedoeling om denigrerend te doen tegen iedereen die geen pomp wil, absoluut niet! Ieder zijn eigen tenslotte.
quote:lief_29 schreef op 20 juli 2010 @ 19:55:

Jouw internist is gek

En dat zegt een diabeet die geen behoefte heeft aan een pomp aan haar lijf.

Volgens mij is Humalog trouwens wat sneller dan Novorapid.

Settertje, wat ben jij ook eigenlijk een dapper en goed mens he blooooooos..... dank je wel!
quote:sri schreef op 20 juli 2010 @ 20:34:

Alle internisten die zich met diabeten bezighouden en alle dvk's zouden verplicht moeten worden om dit topic te lezen en bij te houden!! En verder moeten wij ons misschien meer realiseren dat een arts (wat voor een dan ook) niks meer is dan een leverancier. Levert hij geen bevredigende diensten, dan gaan we op zoek naar een andere (als dat een redelijke optie is, natuurlijk). Ik denk wel eens over een nieuw vak in de opleiding geneeskunde: mens worden. I know, erg kort door de bocht allemaal, maar die arrogantie van artsen en vk's, daar kan ik zo vreselijk boos om worden!Niks kort door de bocht hoor, alleen maar en van mijn kant!
Sri, misschien heb je hier iets aan?

Ter voorkoming dan, voor nu zou ik toch echt contact opnemen met een vervangende huisarts voor een recept voor Colchicine o.i.d.
Angelinaa.. het feit dat je zwanger wil worden is dé reden om over te stappen op de pomp. PUNT. Verder niks geen maren of mitsen of weet ik veel wat voor onzin je dvk en arts uitkramen.

Mij wilden ze destijds ook niet meteen op de pomp zetten, maar eerst kijken of het met spuiten lukte om mijn hba1c goed te krijgen. Dat lukte niet, dus ik heb nog geen jaar gespoten en toen had ik mijn pomp. Binnen 4 maanden was mijn hba1c van 7,4 naar 6,8 gezakt. En dat was de norm voor groenlicht voor een zwangerschap.

Ik ben overigens door niemand verhoord ofzo hoor, maar er kwam wel een leverancier langs die 2 uur lang uitleg heeft gegeven maar dat was het wel. En ik heb in het begin echt wel met de handleiding ernaast gezeten om het e.e.a. uit te proberen, maar je krijgt er vanzelf handigheid in.

Nog elke dag ben ik blij met mijn pomp omdat die er zeker toe bijdraagt dat mijn kwaliteit van leven is toegenomen!
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!!! Ik ga morgen uitgebreid op jullie reageren, ben heel erg moe van het werken vanndaag...

Ris, weet jij of er een verschil in zit om een pomp voor de zwangerschap te krijgen als je type 1 of 2 hebt? Ik krijg het gevoel dat ze bij type 2 helemaal niet zo makkelijk overstappen op een pomp, maar mijn ziekenhuis geeft me dus wel meerdere gevoelens .

M'n suiker is gelukkig al aan het zakken en dat mag onderhand ook wel. Ik heb nu een Hba1C van 10.5, dus dat gaat nog wel heel lang duren voordat wij uberhaupt groen licht krijgen .
Ris, heb jij trouwens type 1 of 2?
Ha Setter, bedankt, ik ga straks gelijk met mij apotheek praten en ik blijf proberen erdoor te komen bij mijn HA. Hij is er wel, maar gewoon heftig bezet. Tja, juli hè? Overdag gaat het nu wel met de pijn, dus kan ik wat bijslapen, maar 's nachts wordt het kermis. Vandaar deze onchristelijke tijd weer.
Ik durf het bijna niet te zeggen.... Ben weer bij de internist geweest, Hba1C 5,9.

Wat een gedoe om een pomp te kunnen krijgen. Ik geloof nooit dat mijn dvk of internist daar zo moeilijk over zouden doen en al helemaal niet in geval van een kinderwens. Mijn internist heeft jarenlang elke 3 maanden gevraagd of ik een kinderwens had, want dan kon ik overstappen op de pomp. Hier is dat gelukkig allemaal heel anders geregeld, maar wel erg vervelend voor je Angelinaa.
@Setter, je hebt mail
jeetje Angelinaa, wat een gedoe bij jou zeg! je zou zo'n internist en dvk wel over hun bureau willen sleuren en ze eens stevig door elkaar willen rammelen!

Teddeke, wat heb je een mooi Hba1c! Wat goed!

Hier heeft vriend toch wel wat last van de warmte in combi met de waarden. Hij lag vd week op de bank te slapen toen ik om 5u terug kwam van werk. Heb 'm maar gedirigeerd om te prikken (wat hij niet wilde)..3,2 Dus eten en toen kreeg hij weer praatjes. Maar 's avonds voor het slapen zat hij op 12.9! Was nogal wat voor hem! Maar ja, we hebben pannenkoeken gegeten met stroop, niet handig

Verder gaat het hier goed, ik lees vooral mee met jullie verhalen
Wow Teddeke, wat mooi!!
Ik ga idd proberen om bij een ander ziekenhuis te gaan! Maar hoe kan ik zoiets nou het beste aanpakken? Misschien langs de dvk van de huisarts? Daar kan ik op zich wel goed mee praten..Gesprek aangaan met de dvk en internist van het huidige ziekenhuis zie ik niet zo zitten...Ben niet heel erg mondig en heb ook geen zin om uit te leggen waarom ik weg wil.

Panienka, wat vervelend dat je vriend zoveel last heeft van de warmte! Maar een keer extra prikken dan!!

Teddeke, wat een schitterende Hba1C!!!! Ik ben erg jaloers!!!! Lekker hoor!
Teddeke, ik heb je mail nu net gelezen, ik heb je een e-card gestuurd!

Teddeke, wat een prachtig Hba1C weer! Geweldig hoor!

Angelinaa, je kunt gewoon bij je huisarts om een verwijzing naar een ander ziekenhuis vragen. Kun je hem/haar meteen even vragen hoe dat verder geregeld wordt met het doorsturen van je dossier naar dat andere ziekenhuis. Daar doen ze over het algemeen niet moeilijk over hoor. Fijn dat je de knoop doorgehakt hebt trouwens! Heel verstandig van je!
quote:panienka schreef op 22 juli 2010 @ 14:40:

Hier heeft vriend toch wel wat last van de warmte in combi met de waarden. Hij lag vd week op de bank te slapen toen ik om 5u terug kwam van werk. Heb 'm maar gedirigeerd om te prikken (wat hij niet wilde)..3,2 Dus eten en toen kreeg hij weer praatjes.Dat iemand niet wil meten en dwars is, dat hoort bij een hypo. Erg herkenbaar hier, ik word strontchagrijnig als ik laag zit.
Ik heb een hele hoop gemist geloof ik (vakantie). Ik ben weer eens verbijsterd over hoe moeilijk een ziekenhuis/arts/dvk doet over de overstap naar een pomp. Schande, dat een ander dat effe voor jou besluit. Toen mij de overgang op de pomp niet snel genoeg ging, heb ik het ziekenhuis zelf om advies gevraagd: "We willen het liefste bij jullie blijven, maar we willen we ZO SNEL MOGELIJK een pomp. Als dat niet bij jullie kan, hebben jullie dan advies voor ons: bij welk ziekenhuis zetten ze een kind wel meteen op de pomp?".quote:setter schreef op 14 juli 2010 @ 21:22:

Ik heb nu inderdaad die doorzichtige, dat vond mijn man wel een mooie (dus dat heb ik voor hem gedaan). Ik had daarvoor een paarse, en de volgende keer kies ik die weer. Ik vond die zwarte persoonlijk niet mooi.

Waarom was je eigenlijk bang dat hij die doorzichtige zou kiezen?

Oei, ik hoop dat ik je niet op je hart getrapt heb , wij vonden de doorzichtige -op het plaatje dan- niet zo mooi. Echter, zoon heeft nu al meerdere keren te kennen gegeven dat de volgende de doorzichtige moet worden. Nou ja, smaken verschillen

Overigens, jullie willen het niet geloven... afgelopen nacht is de pomp weer vervangen. Zoons bls was al een paar dagen niet naar beneden te timmeren, en bij twee nieuwe infuussetjes en twee nieuwe reservoirs gaf hij de melding 'verstopping'.

Het was me het nachtje wel dus weer, zoon heeft er gelukkig weer niks van gemerkt.

Ik vraag me af of de pomp werkelijk zo duur is, de productiekosten bedoel ik dan. Zit de prijs 'em niet vooral in de service en het onderzoek en de ontwikkelingskosten? Wij krijgen een vakantiepomp mee, en die hebben ze gewoon afgegeven bij de buren toen wij er niet waren.
quote:lief_29 schreef op 18 juli 2010 @ 00:49:

[...]

Nee, dat ken ik niet. Maar dat zal wel komen omdat ik niet beter weet. Door de coeliakie in combi met db voel ik me soms wel gehandicapt. Omdat het altijd gecompliceerder is voor mij met eten enzo omdat ik khd moet hebben maar dan niet van tarwe. En als ik een hypo heb kan ik geen boterham eten.Ik wilde reageren met hoe zoon dat dan aanpakt (altijd zonder boterham), maar jij spuit natuurlijk. Da's een ander verhaal. Dan heb je natuurlijk ook langwerkende koolhydraten nodig, toch? Hoe pak je dat dan aan?
quote:sri schreef op 15 juli 2010 @ 17:29:

Nella, ik heb zelf geen ervaring met een pomp en aan mijn bijdrage heb je dus helemaal niks, maar ik wil alleen even zeggen dat ik diep respect heb voor de manier waarop jij samen met je zoon hiermee omgaat. Natuurlijk kan je moeilijk zeggen: vandaag doen we eens lekker of er niks aan de hand is, maar je brengt het toch maar op elke dag (en nacht)! Ik vind het inspirerend, hoe jij over dat manneke en jouw aanpak schrijft. Dat wou ik alleen maar ff kwijt. Dankje! Ik word er helemaal warm van!
@Nelladella, da's toch niet te geloven dat de nieuwe pomp van je zoon weer niet goed was. Gelukkig heeft hij er wederom geen weet van gehad.

En hoe zit het met de vakantieplannen van iedereen hier?

Wij gaan zelf niet, wij gaan nooit in de zomer, dat kan niet ivm werk. Maar ik ben wel benieuwd of jullie gaan en zo ja, waarheen.
Jeetje Nelladella, wat een gedoe weer zeg. Je zou toch haast voor een ander merk gaan kiezen! Wel fijn inderdaad dat zoon er niets van gemerkt heeft. Gelukkig maar.

Hai Teddeke

Wij gaan dit jaar ook niet weg, we zijn aan het verbouwen (al een jaar of 10 inmiddels). Deze keer is de bijkeuken aan de beurt. De metselaar komt morgenochtend om 8 uur, hij zegt dat hij een week bezig zal zijn. Daarna gaan we het allemaal water- en winddicht maken en dan verder met het terras. Hopelijk krijgen we dat allemaal af voordat de bouwvak ten einde is, dan is het hier binnen ook niet meer zo'n zandbak. Het lijkt verdikkeme wel of ik in een woestijn woon. En dan heb ik het niet over de temperaturen
Nelladella, wat ontzettend rot dat de pomp weer kapot is gegaan zeg! Daar zit je dus echt niet op te wachten! Gelukkig dat je zoon niks gemerkt heeft!

Wij gaan een midweek naar Landal met vrienden en hun kindje begin september! Voor de rest geen vakantie helaas...
Setter, nog bedankt voor je advies van vorige week over die colchicine! Heb ik gekregen, met de raad er erg voorzichtig mee te zijn, maar het was (met diclofenac) de enige werkbare combi met de rest van mijn medicijnen. Het gaat inmiddels een stuk beter. Ik mag mijn Hba1C-bloedprikken een paar weken uitstellen, dan kan er gelijk een meting op urinezuur gedaan worden.

Ik ga niet met vakantie voor half oktober, dan is mijn project afgelopen. Nog geen idee wat we gaan doen, maar wel ergens heen waar het weer nog lekker is. Ik kan er erg naar verlangen, ff niet werken!

Poeh Setter, jij bent echt in alle opzichten een moedig mens: verbouwen! En dan 10 jaar!! Ik zal er volgend jaar wel aan moeten, maar dan hoop ik toch echt in een paar maanden klaar te zijn. Ik ben er echt niet dol op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven