Werk & Studie alle pijlers

Weg in de proeftijd

23-07-2010 22:13 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na maanden brieven schrijven werd ik eindelijk uitgenodigd voor een gesprek. Ik mocht ook door naar de tweede ronde en werd zelfs aangenomen! Ik helemaal blij natuurlijk.

Inmiddels zit de eerste week erop. En ik hoef niet meer terug te komen. Ze hadden 'het idee' dat ik het niet leuk vond. Daarnaast vonden ze dat ik rare vragen stelde (o.a. over de indeling van werkuren) en te direct was. Daarom zou ik ook niet geschikt zijn voor klantcontact. Dat ik ervaring had als receptioniste en andere bijbaantjes met uitvoerig klantcontact wilden ze eigenlijk niet geloven.

In deze week ben ik welgeteld een kwartier ingewerkt. Vervolgens werd ik aan het werk gezet met enkel een handleiding, die niet eens volledig bleek te zijn. Let wel, een functie op hbo-niveau. Op mijn werk heb ik geen feedback gekregen, behalve 'dat ik er wel erg lang over deed'. Ik heb verder geen klant gezien, gesproken of gemaild.

Ik ben dus weggestuurd op basis van een aantal aannames en een paar persoonlijke dingen die de meeste mensen juist in mij waarderen. En waarom nemen ze iemand aan als ze er geen tijd in willen of kunnen steken? Al met al moet ik waarschijnlijk blij zijn dat ik niet bij zulke prutsers mensen hoef te werken, maar ik was zo blij dat ik eindelijk een echte baan had!

Nu maar weer al die vacaturesites afstruinen...

Wie heeft nog meer rare/slechte/bizarre ervaringen met nieuw werk?
Ik. Ik heb nagenoeg hetzelfde meegemaakt. Ik was aangenomen als receptioniste/telefoniste en na amper drie weken gewerkt te hebben kon ik ook weer gaan. Ze hadden ineens bedacht dat er teveel personeel was en dat mijn baan ook wel intern opgevuld kon worden. Het lullige was dat ik op dat moment ook nog eens extra werkte omdat de andere receptioniste het zo druk had dat ze het werk niet aankon.....die dag dat ik de laan werd uitgestuurd was niet eens mijn werkdag.
oh en ik ben al anderhalf jaar werkloos.
Dat is balen Klinkt een beetje alsof ze zich ineens bedacht hebben ofzo?

De dingen waarop ze jou wegstuurden, zijn bij mij op het werk juist erg gewaardeerd. Wie weet bij je volgende baan ook.

@Traincha, pfff, 1,5 jaar, dat is ook niet fijn!
Ik heb zo'n hekel aan die eerste werkweken... Ben dan ook helemaal mezelf niet omdat ik inderdaad bang ben voor zoiets.

Ik heb meegemaakt dat ik na zes weken de afdeling zelf kon runnen voor drie weken. Niet zo leuk met een enorme achterstand en klanten die gewoon spontaan en boos langskomen.
quote:_Soleil_ schreef op 23 juli 2010 @ 22:26:

@Traincha, pfff, 1,5 jaar, dat is ook niet fijn!Nee dat is zeker niet fijn. Ik was net als TO blij weer wat gevonden te hebben. Weer ontslag krijgen is niet echt bevorderlijk voor mijn eigenwaarde.
quote:traincha2 schreef op 23 juli 2010 @ 22:57:

[...]

Nee dat is zeker niet fijn. Ik was net als TO blij weer wat gevonden te hebben. Weer ontslag krijgen is niet echt bevorderlijk voor mijn eigenwaarde.

Nee, dat kan ik me voorstellen. Ik was na ongeveer een half jaar thuiszitten al op.

Hopelijk vind je snel weer wat!
Ik ging als gastouder werken bij een leuk gezin met wie het goed klikte. Dacht ik. Na 5 weken werd ik gebeld op mijn vrije dag dat ik niet terug hoefde te komen omdat de manier waarop mijn moeder (!) met mijn dochter om ging hun niet aanstond.
Erger u niet, verwonder u slechts!
he? Dat is ook een vreemd verhaal zeg.
Ben ook eens in mijn proeftijd de laan uitgestuurd. En was erg opgelucht toen.

Het begon heel veelbelovend: echt een uitdagende functie voor een pasafgestudeerde WO-er en voor een mooi salaris etc. Bij deze functie moest ik collega's aansturen (was echter niet hun leidinggevende; we hadden dezelfde leidinggevende). Zij werkten al jáááren voor dit bedrijf en ik (broekie) kwam net van de uni. Ik had echt geen idee hoe ik dingen van hen gedaan kreeg en mijn leidinggevende hielp me niet (sprak met beide partijen mee).

Verder wilden ze dat ik in mijn eerste maanden fulltime mee zou rijden met de buitendienst en achteraf bleek dat ik na afloop van deze maand ook een kant-en klaar marcom-plan had moeten afleveren.

Daarnaast maakte ik al snel kennis met de klikcultuur binnen het bedrijf. Waarbij de vertrouwenspersonen tegen collega's zeiden: 'als je voor meer klachten over persoon X zorgt, dan zorg ik ervoor dat hij de zak krijgt'.

Het was dus echt niet mijn bedrijf en ik ben nu erg blij dat ik elders werk. (Werk inmiddels al meerdere jaren voor een ander bedrijf, met veel plezier, tegen een aanzienlijk minder salaris en in een minder uitdagendere functie. Ik merk nu hoe fijn het is als het bedrijf op haar medewerkers gericht is...)
Ik heb mensen weggestuurd in de proeftijd.

Meestal omdat het gewoon niet klikt. Niet echt je vinger op te leggen, maar ergens schuurt het.

Aangezien het vrijwel onmogelijk is om iemand na de proeftijd te ontslaan, krijgen weinig mensen bij mij het voordeel van de twijffel.

Daar ben ik te vaak de mist me ingegaan.

Maar dat betekent niet dat zo iemand een slechte werknemer is, of dat hij geen baan zou kunnen krijgen. Alleen dat het niet past binnen mij bedrijf.

Als ik de redenen voor jouw vertrek lees, vermoed ik hetzelfde. Het klikt niet. Je past niet binnen de organisatie. Hoe naar dat ook is, het is waarschijnlijk ook voor jou fijner om daar niet meer te werken.

Zie het vooral niet als een persoonlijk falen. Een arbeidsrelatie is ook gewoon een relatie. Soms klikt het en soms niet.
[quote]absoluteEinstein schreef op 26 juli 2010 @ 10:17:

Ik heb mensen weggestuurd in de proeftijd.

Meestal omdat het gewoon niet klikt. Niet echt je vinger op te leggen, maar ergens schuurt het.

Aangezien het vrijwel onmogelijk is om iemand na de proeftijd te ontslaan, krijgen weinig mensen bij mij het voordeel van de twijffel.

Daar ben ik te vaak de mist me ingegaan.

Zal wel aan mij liggen maar ik kan dat stukje niet volgen?

Volgens mij geef je mensen in proeftijd dus niét het voordeel van de twijfel dan.

@TO: rot voor je. Lekkere duidelijke redenen ook. Ik kan me voorstellen dat je nu met een onrechtvaardig en gefrustreerd gevoel zit. Je kunt het ook zo bekijken: je bent weer een ervaring rijker en gelukkig ben je er op tijd achter gekomen dat dit niet hét bedrijf voor je is. Wat een suckers.

Succes met solliciteren, ik ken het helemaal..
Beste zoomix,

Ja dat zeg ik toch, weinig mensen krijgen het voordeel van de twijffel.

Vroeger wel, en dan zat ik met iemand waar ik niet mee kon samenwerken. Dat doe ik dus niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven