ijzer/staaltabletten
zaterdag 24 juli 2010 om 21:21
Omdat ik nogal moe was en duizelig en allerlei ander vaag gedoe had ben ik getest en bleek ik op het randje van bloedarmoede te zitten.
Goed, dus aan de pillen.
Wat ik nu alleen zo lastig vind is dat ik zo'n 'staallucht' afgeef. En dan niet alleen als ik van het toilet kom , maar ik heb het idee dat ik het door mijn huid heen ruik of dat het door mijn lichaam uitgewasemd wordt, zeg maar.
Veel parfumeren op mijn lijf en een voorraad 'brise one touch' in het toilet, maar ik was vooral eigenlijk even benieuwd of mensen het wellicht herkennen dat je een staallucht op de een of andere manier via je huid 'afgeeft'?
Goed, dus aan de pillen.
Wat ik nu alleen zo lastig vind is dat ik zo'n 'staallucht' afgeef. En dan niet alleen als ik van het toilet kom , maar ik heb het idee dat ik het door mijn huid heen ruik of dat het door mijn lichaam uitgewasemd wordt, zeg maar.
Veel parfumeren op mijn lijf en een voorraad 'brise one touch' in het toilet, maar ik was vooral eigenlijk even benieuwd of mensen het wellicht herkennen dat je een staallucht op de een of andere manier via je huid 'afgeeft'?
zaterdag 24 juli 2010 om 21:31
Zelf eerder ontzettend vaak aan de staaltabletten gezeten (zonder enig resultaat overigens maar goed) en nooit last gehad van die 'staallucht'.
Lijkt me heel vervelend. Staat er iets over in de bijsluiter? Is het trouwens echt zo, of denk je alleen dat je het ruikt? Kunnen andere mensen het ook aan je ruiken bijvoorbeeld? (niet lullig bedoelt hoor)
Weet je de oorzaak van je bloedarmoede en pak je die ook aan? Dan ben je misschien binnen afzienbare tijd ook weer van die tabletten af.
Lijkt me heel vervelend. Staat er iets over in de bijsluiter? Is het trouwens echt zo, of denk je alleen dat je het ruikt? Kunnen andere mensen het ook aan je ruiken bijvoorbeeld? (niet lullig bedoelt hoor)
Weet je de oorzaak van je bloedarmoede en pak je die ook aan? Dan ben je misschien binnen afzienbare tijd ook weer van die tabletten af.
zaterdag 24 juli 2010 om 21:31
Ik heb ook een tijd lang ijzerpillen geslikt omdat ik steeds zo duizelig was, maar ik heb nooit gemerkt dat mijn huid er naar ging ruiken. Ik kreeg soms wel een staal-smaak in mijn mond. Misschien moet je lichaam er even aan wennen en gaat het vanzelf weer weg?
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
zaterdag 24 juli 2010 om 21:37
Nona, Chryssa, dank jullie wel. Misschien is het ook wel een tic, maar ik kan inderdaad snel 'ruiken', in die zin dat ik bijv. snel kan zweten, dus gebruik ik Deoleen. Ook daarom scheer ik de boel 'kort'. Als ik ongesteld ben, geef ik ook al zo'n heerlijke lucht af. Ik krijg nooit te horen dat mensen mij ruiken - en ik heb het bijv. mijn moeder en zeer goede vriendinnen gevraagd omdat ik daar zo heel erg attent op ben.
Wat ik wel weet, als ik (veel) knoflook heb gegeten, dan ruik je dat dus wel op mijn huid, heel raar.
Ik ga inderdaad goed naar mijn eten kijen, maar mijn 'makke' is dat ik vegetarier ben. Helaas dus geen rood vlees. Maar ik zit al wel meer aan de spinazie en broccoli.
Wat ik wel weet, als ik (veel) knoflook heb gegeten, dan ruik je dat dus wel op mijn huid, heel raar.
Ik ga inderdaad goed naar mijn eten kijen, maar mijn 'makke' is dat ik vegetarier ben. Helaas dus geen rood vlees. Maar ik zit al wel meer aan de spinazie en broccoli.
zaterdag 24 juli 2010 om 21:46
Een deel ijzer wordt met urine en zweet uitgescheiden lees ik net, het zou dus inderdaad best kunnen dat je het ruikt. Misschien meer omdat je er op gefocust bent inderdaad.
Misschien had je zelf al gezocht, anders heb je hier misschien nog wat aan:
Het is voor vegetariërs van belang om de onderstaande tips in acht te nemen. Het opvolgen van deze tips zorgt voor een betere absorptie van ijzer.
* bij iedere maaltijd is het gebruik van groente en/of fruit aan te bevelen
* af te raden is het gebruik van thee, melk, rode wijn en koffie bij of vlak na de maaltijd omdat ze de ijzeropname remmen
* goede alternatieven zijn vruchten- en groentesappen, kruidenthee, groentebouillon of water
* melk en melkproducten kunnen beter tussen de maaltijden door gebruikt worden omdat het looizuur in de melk onoplosbare complexen vormt met niet-haemijzer in de voeding
* het gebruik van losse tarwezemelen wordt om deze reden zelfs geheel afgeraden
De volgende producten bevatten relatief veel plantaardig ijzer:
- Tarwe-, rogge-, krenten- en volkorenbrood
- Ontbijtproducten zoals müssli en cereals
- Kant-en-klare vleesvervangers (controleer het etiket)
- Groente: courgette, broccoli, groene bladgroenten als andijvie, veldsla, postelein, raapstelen en spinazie
- Peulvruchten: doperwten, tuinbonen, sojabonen, bruine en witte bonen
- Fruit: bessen, frambozen en bramen; gedroogd fruit, krenten, rozijnen, vijgen, abrikozen
- Graanproducten (volkoren): bulghur, seitan, boekweit, zilvervliesrijst, tarwe- en roggemeel
- Diversen: peterselie (appel)stroop, noten, tahin
Misschien had je zelf al gezocht, anders heb je hier misschien nog wat aan:
Het is voor vegetariërs van belang om de onderstaande tips in acht te nemen. Het opvolgen van deze tips zorgt voor een betere absorptie van ijzer.
* bij iedere maaltijd is het gebruik van groente en/of fruit aan te bevelen
* af te raden is het gebruik van thee, melk, rode wijn en koffie bij of vlak na de maaltijd omdat ze de ijzeropname remmen
* goede alternatieven zijn vruchten- en groentesappen, kruidenthee, groentebouillon of water
* melk en melkproducten kunnen beter tussen de maaltijden door gebruikt worden omdat het looizuur in de melk onoplosbare complexen vormt met niet-haemijzer in de voeding
* het gebruik van losse tarwezemelen wordt om deze reden zelfs geheel afgeraden
De volgende producten bevatten relatief veel plantaardig ijzer:
- Tarwe-, rogge-, krenten- en volkorenbrood
- Ontbijtproducten zoals müssli en cereals
- Kant-en-klare vleesvervangers (controleer het etiket)
- Groente: courgette, broccoli, groene bladgroenten als andijvie, veldsla, postelein, raapstelen en spinazie
- Peulvruchten: doperwten, tuinbonen, sojabonen, bruine en witte bonen
- Fruit: bessen, frambozen en bramen; gedroogd fruit, krenten, rozijnen, vijgen, abrikozen
- Graanproducten (volkoren): bulghur, seitan, boekweit, zilvervliesrijst, tarwe- en roggemeel
- Diversen: peterselie (appel)stroop, noten, tahin
zaterdag 24 juli 2010 om 21:49
Appelstroop! Dat zit echt hartstikke vol met ijzer. Ik viel geregeld flauw en ben op aanraden van de dokter aan de boterhammen met appelstroop gegaan.
Trouwens: die duizeligheid en ijzergebrek kan ook te maken hebben met schommelingen in je hormoonhuishouding. Wellicht goed om eens in de gaten te houden. Bij mij is het na een tijdje helemaal over gegaan.
Trouwens: die duizeligheid en ijzergebrek kan ook te maken hebben met schommelingen in je hormoonhuishouding. Wellicht goed om eens in de gaten te houden. Bij mij is het na een tijdje helemaal over gegaan.
zaterdag 24 juli 2010 om 22:01
zaterdag 24 juli 2010 om 22:17
Ik kan alleen dit vinden:
Ferrofumaraat ( ga er vanuit dat je die nu gebruikt)
Bijwerkingen
Maag-darmstoornissen zoals misselijkheid, maagpijn, obstipatie en diarree. Deze bijwerkingen zijn dosisafhankelijk. IJzeroplossingen kunnen verkleuring van de tanden geven.
Maar misschien wel goed om dit aan je apotheek door te geven. En te vragen of deze het bij het Lareb willen doorgeven. En misschien voor jou kunnen uitzoeken. (evt. met andere medicijnen die je gebruikt of ander dingen die er mee te maken kunnen hebben.)
http://www.lareb.nl
Als je op die site bij bijv. ferrofumaraat kijkt zie je een hele lijst met meldingen van bijwerkingen van andere mensen.
Zag lichaamsgeur of zo er zosnel niet tussen staan.
Ferrofumaraat ( ga er vanuit dat je die nu gebruikt)
Bijwerkingen
Maag-darmstoornissen zoals misselijkheid, maagpijn, obstipatie en diarree. Deze bijwerkingen zijn dosisafhankelijk. IJzeroplossingen kunnen verkleuring van de tanden geven.
Maar misschien wel goed om dit aan je apotheek door te geven. En te vragen of deze het bij het Lareb willen doorgeven. En misschien voor jou kunnen uitzoeken. (evt. met andere medicijnen die je gebruikt of ander dingen die er mee te maken kunnen hebben.)
http://www.lareb.nl
Als je op die site bij bijv. ferrofumaraat kijkt zie je een hele lijst met meldingen van bijwerkingen van andere mensen.
Zag lichaamsgeur of zo er zosnel niet tussen staan.
zaterdag 24 juli 2010 om 22:23
Ik heb ook altijd heel regelmatig gemenstrueerd, maar toch was het bij mij waarschijnlijk een hormoonkwestie. Ik merkte het ook heel erg aan mijn huid.
Maar let inderdaad goed op je voeding, dat kan al een heleboel uitmaken. Van sommige voedingsmiddelen wordt de ijzer niet heel goed opgenomen, dus het is handig om je daar even over 'in te lezen'. Zoals Noni al schreef: geen melkproducten nemen in combinatie met ijzerrijke producten, want dat remt de opname van ijzer. Dus als je 's morgens bijvoorbeeld een boterham met appelstroop zou eten, drink daar dan liever geen beker melk bij, want dan heeft de appelstroop minder effect. Beter is het om een uurtje te wachten en dan die melk te drinken.
Maar let inderdaad goed op je voeding, dat kan al een heleboel uitmaken. Van sommige voedingsmiddelen wordt de ijzer niet heel goed opgenomen, dus het is handig om je daar even over 'in te lezen'. Zoals Noni al schreef: geen melkproducten nemen in combinatie met ijzerrijke producten, want dat remt de opname van ijzer. Dus als je 's morgens bijvoorbeeld een boterham met appelstroop zou eten, drink daar dan liever geen beker melk bij, want dan heeft de appelstroop minder effect. Beter is het om een uurtje te wachten en dan die melk te drinken.
zaterdag 24 juli 2010 om 23:48
Ik heb zelf na mijn bevalling behoorlijke bloedarmoede gehad. Gezien ik niet tegen de staaltabletten kon ( zit van mijzelf al snel verstopt en staal maakt het veel erger, wat na een bevalling daan weer erg veel ongemak veroorzaakt)
Ik ben over gestapt op Floradix. Dit is een natuurproduct en bestaat uit een sap van allerlei ijzerhoudende groenten en fruit.
Misschien een idee om dit dan te nemen?
elf heb ik geen enkele negatieve ervaring,als in stank of verstopping of wat dan ook gemerkt. Is te koop in elke natuurwinkel.
Succes, hoop dat je je snel beter voelt
Ik ben over gestapt op Floradix. Dit is een natuurproduct en bestaat uit een sap van allerlei ijzerhoudende groenten en fruit.
Misschien een idee om dit dan te nemen?
elf heb ik geen enkele negatieve ervaring,als in stank of verstopping of wat dan ook gemerkt. Is te koop in elke natuurwinkel.
Succes, hoop dat je je snel beter voelt
zondag 25 juli 2010 om 14:16
Dank jullie wel allemaal! Ja, het goede nieuws is dat ik mij inderdaad langzamerhand minder moe voel. Ik ga ook mijn eetpatroon zodanig 'aanpassen' dat ik goed kijk naar het ijzergehalte van het product. Ik zal ook nog even gaan kijken voor dat Floradix, mogelijk kan ik dat dan gewoon nemen als mijn bloed weer op peil is en als 'hulp' omdat ik oa. geen vlees eet.