Welke achternaam?

28-07-2010 22:48 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had onlangs een discussie over de achternaam van toekomstige kinderen. Wij zijn onghuwd waardoor kinderen automatisch mijn achternaam zouden krijgen.

Nu wil mijn vriend heel graag dat ze zijn achternaam dragen omdat

- hij de familielijn wil voortzetten,

- het zo hoort (naam van de man) en in onze omgeving zijn er inderdaad geen kinderen met de naam van de moeder (uitgezonderd alleenstaande moeders),

- hij het voor zichzelf en zijn familie belangrijk vindt.

Op zich zou ik het niet zo'n probleem vinden (ik hoef mijn naam niet voort te zetten en familie zou andere naam prima vinden)alleen de achternaam van mijn vriend is erg lelijk (in mijn ogen). Het is een behoorlijk lompe naam waar weinig voornamen leuk bij klinken. Mijn eigen achternaam vindt ik veel mooier klinken. Dat is voor mij dus de enige reden om liever voor mijn eigen achternaam te kiezen maar hoe ver ga je daarin?

Dus wat zouden jullie doen of wat hebben jullie gedaan?
Kaetje, volgens mij hoef je daar niets voor te doen, ik moest alleen trouw akte mee nemen, maar als je je paspoort aanvraagt in de gemeente waar je ook getrouwd bent hoeft dat denk ik niet eens.
quote:misspoez schreef op 28 juli 2010 @ 23:27:

[...]

Als ze gaan trouwen kan man ook haar naam aannemen, heten ze ook allemaal hetzelfde.

Mee eens. hoor.

Maar vrienden van mij hebben dus ervoor gekozen na huwelijk elkaars eigen naam te behouden. Daarnaast hebben ze een plens pleegkinderen waarvoor ze inmiddels zo niet letterlijk dan wel wettelijk voogd zijn. Met bijbehorende variatie aan achternamen.

Het kloterige is dat hoezeer ze zich daar ook aan vasthouden, er altijd een HOOP GEZEIK is. Omdat onze fijne burgerlijke stand er soms niet tegen kan dat er vier verschillende achternamen op 1 adres wonen.

Ironisch: toen ik ging trouwen en naam ex-mijn naam wilde, kraaide er geen haan naar. Paar meeltjes was voldoende. Nee, toen ik ging scheiden: jeemigdepeemig ik moest van alles en nog wat in twintigvoud van stempels, goedkeuring en ander gehijg voorzien alvorens ik het veranderd kreeg.

Bij mijn kretiet bij de Rabo is het me 6 jaar na dato nog niet gelukt. Ik heb het opgegeven........
quote:flowerxxx schreef op 28 juli 2010 @ 22:48:

- het zo hoort (naam van de man) en in onze omgeving zijn er inderdaad geen kinderen met de naam van de moeder (uitgezonderd alleenstaande moeders),

- hij het voor zichzelf en zijn familie belangrijk vindt.

Dat vind ik geen argumenten. Waarom is het voor jou en jouw familie niet belangrijk dat de kinderen jouw achternaam krijgen?
quote:patra schreef op 28 juli 2010 @ 23:39:

Mijn dochter heeft mijn achternaam, maar als tweede voornaam de voornaam van haar vader. Misschien een idee? Heeft hij ook wat .

Dat gaat hier ook zo worden bij zoon. Wat scheelt is dat mijn achternaam in Nederland zo goed als uitsterft (zijn er nu 6 van) en ik een mooie achternaam heb, vriend overigens ook, maar daar zijn er meer van. Maar zoon krijgt als tweede naam een verbastering van vriend's eerste naam (een erge leuke trouwens, zou 'm zo als eerste naam willen).

Eeen vriendin van mij heeft haar dochter haar achternaam gegeven, ook omdat ze achternaam vriend niet mooi vond. Wat scheelde was dat haar vriend zijn achternaam ook niet mooi vond. Geen discussies dus daar.
Over welke achternaam als je gaat trouwen en ouderwetse gemeenteambtenaren gesproken... ik heb er al wel eens eerder over geschreven. Capiman en ik gebruiken allebei namelijk nog steeds onze eigen achternaam, ook nadat we getrouwd zijn:quote:Capibara schreef op 19 maart 2009 @ 09:29:

Sterker nog; ik heb er toen wij trouwden nog een akkefietje over gehad bij het gemeentehuis. Toen we in ondertrouw gingen kreeg ik een formulier onder m'n neus waarop ik moest aangeven hoe ik voortaan aangeschreven wilde worden door de gemeente: geboortenaam, geboortenaam-mansnaam, mansnaam-geboortenaam of mansnaam. Ik koos dus voor geboortenaam. Capiman kreeg die vraag echter niet. Toen ik daar iets over zei bleek dat die muts het formulier al weggegooid had, zonder ons eerst iets te vragen. Terwijl het dus heel goed gekund zou hebben dat Capiman liever onder mijn naam door het leven zou gaan! Ik heb toen een klacht ingediend bij de gemeente, wegens ongelijke behandeling, omdat ik het ten eerste stom vond dat Capiman die vraag niet kreeg, en ten tweede ik het bijzonder ongelijkwaardig vond als ik zou moeten tekenen om met mijn eigen naam aangeschreven te worden, terwijl dat bij hem automatisch zo zou zijn. En ik heb ook helemaal gelijk gekregen (en duizendmaal excuses); we hadden inderdaad allebei dat formulier moeten tekenen. Maar goed, zelfs bij gemeentes wordt dus blijkbaar nog in traditionele rolpatronen gedacht...
Achternaam van mijn vriend want 1. logisch voor mij, 2. mooier bij voornamen.
Capibara, zo'n soort verhaal heb ik ook over de burgerlijke stand, stelletje seksistische, ouderwetse, conservatieve...... #*@^$quote:Mevrouwdekees schreef op 28 juli 2010 @ 23:31:

[...]

Grappig. En hun kind, ook Garcia de Sanchez?

Als moeder Garcia Lorca heet, en vader Sanchez Lopez, komt het kind Sanchez Garcia te heten. Al dat geneuzel hier over 'ik vind het fijn als we allemaal dezelfde naam hebben' is in Spanje dus écht geen issue! De mannelijke lijn wordt doorgezet, al geloof ik dat men in Spanje tegenwoordig ook mag kiezen over de volgorde van de achternaam en het kind dus ook Garcia Sanchez zou mogen noemen. Ik heb trouwens een Baskische vriendin die vrij consequent allevier de achternamen van haar ouders gebruikt (en je wilt niet weten wat voor een achternamen dat zijn... A la zorreguieta zeg maar!) wat ik wel mooi vind, dat je echt een soort familieband/ -lijn vasthoudt.

quote:Miffy schreef op 28 juli 2010 @ 22:53:

TO, ik raad je in elk geval niet aan te doen wat wij deden: toen onze eerste geboren werd, waren we het nog steeds niet eens over de achternaam. Uiteindelijk hebben we, na een stevige discussie vlak na de geboorte, maar een muntje opgegooid.

Een muntje opgooien is niet eens zo'n gekke manier om het op te lossen als je er niet uitkomt, maar doe het dan wat eerder dan wij het deden.Wat is hier niet aan te raden aan? Ik vind het een geniale oplossing als je verder geen duidelijk voorkeur hebt voor namen. Ik opper nog steeds 'als de eerste een meisje is, wordt het mijn naam, anders de jouwe'. Man is echter bang dat hij 'onder de plak lijkt te zitten', als de kinderen mijn naam krijgen...
Mijn vriendin heeft het als volgt opgelost: als het eerste kindje een meisje was, zou het haar naam hebben. Was het een jongetje, dan de naam van haar vriend. De kindjes die daarna eventueel nog komen, krijgen dezelfde naam als het eerste kindje (dat een meisje is),
Grappig, had hier laatst ook al een 'discussie' over.

Toen ik klein was, was het nog zo dat als je getrouwd was de kinderen automatisch de achternaam van de vader kregen. Dat vond ik toen al raar. En was voor mij toen al een reden waarom ik niet wilde trouwen. Mijn kinderen, mijn achternaam. Maar ik heb dan ook het gevoel dat een kind iets meer van de moeder is dan van de vader.

Nu ben ik alleenstaand moeder geworden en hebben mijn kinderen dus mijn achternaam, lekker duidelijk.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
Wij zijn nogal traditioneel, dus heeft onze zoon de achternaam van mijn vriend gekregen. Al is dat niet zo'n mooie naam
quote:Solomio schreef op 29 juli 2010 @ 08:40:

Toen ik klein was, was het nog zo dat als je getrouwd was de kinderen automatisch de achternaam van de vader kregen. Dat vond ik toen al raar. En was voor mij toen al een reden waarom ik niet wilde trouwen. Mijn kinderen, mijn achternaam. Maar ik heb dan ook het gevoel dat een kind iets meer van de moeder is dan van de vader.

Nu ben ik alleenstaand moeder geworden en hebben mijn kinderen dus mijn achternaam, lekker duidelijk.Jee. Hier ben ik even stil van. Mijn ervaring met mijn eigen vader is gelukkig totáál niet zo. En in mijn omgeving zijn er genoeg mensen waarvan de vader mínstens zo gek is op de kinderen als de moeder.
quote:Solomio schreef op 29 juli 2010 @ 08:40:

Nu ben ik alleenstaand moeder geworden en hebben mijn kinderen dus mijn achternaam, lekker duidelijk.

Kinderen meer van de moeder? Afgelopen week vroeg iemand mij, of ik wel zeker wist dat ik de moeder ben van mijn 2 kleintjes. Want ze lijken alleen maar op hun vader

Ik heb bewust gekozen voor de achternaam van de vader, want dat het als moeder jouw kinderen zijn, dat weet je wel. En zo laten we zien dat ze echt van ons samen zijn.
Tja ik snap wel wat Solomio bedoelt.
Mijn ouders voeren beiden hun eigen achternaam, al sinds hun huwelijk 35+ jaar geleden. Daar hebben ze altijd heel veel commentaar op gekregen, vooral mijn moeder. Broer zus en ik hebben de achternaam van onze vader gekregen (uit automatisme, ik weet dat mijn moeder achteraf daar liever eerst over overlegd had). Wij namen thuis de telefoon aan met alleen onze voornaam, anders werd er nog wel een opgelegd met de mededeling 'oh, ik was op zoek naar mevrouw Moedersnaam, vast verkeerd verbonden...'

Wel leuk: zowel mijn vader als mijn moeder hebben e/v Anderenaam in hun paspoort. Mijn moeder vond het zó oneerlijk dat alleen zij dat in het paspoort had staan, dat mijn vader het ook in zijn paspoort heeft laten zetten.

Vriend en ik zijn niet getrouwd, en ik ben nu ruim twaalf weken zwanger. Wij hebben de achternaam discussie inmiddels ook gehad. Onze argumenten waren:

Ik:

- Leuke achternaam, past overal bij

- Ik ben trots op mijn familie

- Kind komt uit mijn buik, ik heb wekenlang overgegeven, en ga nog weken ongemak tegemoet. Logisch dat het kind mijn naam krijgt

Vriend:

- Nog leukere achternaam, komt niet veel voor

- Vriend is laatste jongen in zijn tak van de familie, anders sterft de naam in deze tak uit

- De ouders van vriend zijn overleden en hij wil zijn vader graag 'eren' door zijn naam door te geven aan onze kinderen

Vriend heeft 'gewonnen', omdat ik het een mooi idee vind dat zijn ouders een beetje betrokken worden bij de baby door de naam voort te zetten. Daarbij is de achternaam van vriend écht heel leuk. Als ik nu ergens Baby Achternaamvriend zie staan moet ik automatisch glimlachen.

Succes met jullie keuze TO!
quote:maudym schreef op 29 juli 2010 @ 08:51:

[...]

Jee. Hier ben ik even stil van. Mijn ervaring met mijn eigen vader is gelukkig totáál niet zo. En in mijn omgeving zijn er genoeg mensen waarvan de vader mínstens zo gek is op de kinderen als de moeder.De achternaam kies je nog voordat het kind geboren is. Aangezien de vader dan 'alleen nog maar' een zaadje gedoneerd heeft en de moeder het kind 9 maanden draagt vind ik OP DAT MOMENT dat het kind wat meer van de moeder is.
Jemig, moeilijk te beslissen.

Wij hebben ervoor gekozen dochter naam van vriend te geven.

Nu gaan we binnenkort trouwen en heb ik ook voor zijn naam gekozen. Wel zo makkelijk, allemaal dezelfde naam.

Had natuurlijk ook mijn naam kunnen zijn, maar ik hecht daar niet zoveel waarde aan.

Bij mijn schoonzus in huis heeft zij haar eigen naam, vriend zijn naam en kinderen weer de naam van ex. Bestwel ingewikkeld, maar dat is nu eenmaal zo gelopen.
En dan komt er nog iets bij: leuk dat iedereen dezelfde achternaam heeft, maar als er gescheiden wordt gaan de kinderen meestal met de moeder mee en dan krijgt moeder weer haar 'meisjes'naam en heten moeder en kinderen ineens niet meer hetzelfde.
quote:Solomio schreef op 29 juli 2010 @ 09:12:

[...]

De achternaam kies je nog voordat het kind geboren is. Aangezien de vader dan 'alleen nog maar' een zaadje gedoneerd heeft en de moeder het kind 9 maanden draagt vind ik OP DAT MOMENT dat het kind wat meer van de moeder is.

Eens. En mijn man zou het er ook mee eens zijn als ik het hem zou vragen.

Toch hebben ze zijn achternaam want mooier.
quote:Solomio schreef op 29 juli 2010 @ 09:20:

En dan komt er nog iets bij: leuk dat iedereen dezelfde achternaam heeft, maar als er gescheiden wordt gaan de kinderen meestal met de moeder mee en dan krijgt moeder weer haar 'meisjes'naam en heten moeder en kinderen ineens niet meer hetzelfde.Dat is dus bij mijn schoonzus gebeurd en dat is dus "het risico van het vak". Zou kunnen gebeuren, maar daar ga ik op dit moment niet vanuit, want dan kan ik net zo goed niet gaan trouwen. Maar dat is weer een heel andere discussie.
quote:misspoez schreef op 28 juli 2010 @ 23:38:

[...]

Ik heb heel eventjes de naam van mijn man gehad. Toen ik een paspoort wilde aanvragen wilde ik zijn naam erbij hebben, voor 'als er wat gebeurt', ik had even daarvoor een verhaal gehoord over een vrouw die niet bij haar man mocht op de IC in Portugal omdat ze niet kon aantonen dat ze getrouwd waren. Dus op het gemeentehuis veranderformulier ingevuld dat ik zijn naam wilde voeren, pas aangevraagd en weer veranderformulier ingevuld. Bureaucratie ten top

Ik heb mijn eigen achternaam gehouden maar in het paspoort laten zetten dat ik de echtgenoot ben van.

Maar mijn man en ik hebben eenn deal. Als het eerste kindje een meisje wordt, krijgt zij mijn achternaam. Als het eerste kindje een jongen wordt, krijgt hij mijn mans achternaam.
Nee echt?
Als vriend en ik zouden gaan trouwen wil ik graag mijn eigen achternaam blijven voeren

Mijn achternaam is echt verbonden met de streek waar ik woon en komt elders in het land niet heeeeeel veel voor (alles wat in andere gedeeltes van Nederland woont en mijn achternaam heeft, heeft roots in het Oosten van het land), ik heet al 33 jaar zo en ik zie het nut niet in van eerst weer moeten oefenen met een andere naam

Mijn toekomstige kinderen zouden echter de naam van mijn vriend krijgen. Niet omdat zijn naam met uitsterven bedreigd wordt ofzo, maar omdat zijn naam begint met een K.

Mijn achternaam begint met een V en ik vond het vroeger op school vreselijk dat ik altijd als een van de laatsten aan de beurt was. Daarom ga ik voor de K, want lekker eerder aan de beurt...

Heel dom misschien, maar dat is mijn argument.

Verder neem ik de telefoon altijd op met mijn voornaam en bijna nooit met mijn achternaam, dus dat zou geen probleem worden. Verder zou ik op school duidelijk doorgeven dat vriend (dan man) en ik aparte achternamen hebben.
quote:kaetje schreef op 28 juli 2010 @ 23:35:

[...]

Ja, klopt. Het gaat alleen om het gebruik. Je eigen naam raak je nooit kwijt. Die blijft ook altijd op je paspoort staan. Bij post etc. kan je kiezen welke achternaam je gebruikt. Het is zelfs zo dat je dat nog kan veranderen als je dat zou willen. Als je dus gekozen hebt om het op een bepaalde manier te doen hoef je dat dus niet eens vol te houden. Als je het toch anders wilt doen dan kan dat gewoon. Met de achternaam die je je kinderen mee geeft kan dat niet zo makkelijk. Dan zou je een officiele naamswijziging moeten aanvragen.Volgens mij mogen kinderen hun achternaam kosteloos veranderen in die van de andere ouder. Een vriendin van mij heeft haar moeders achternaam aangenomen omdat ze geen contact meer heeft met haar vader en dat ook niet meer wil. Ik geloof niet dat ze daarvoor moest betalen. Het is dus wel in plaats van de andere naam, je mag ze niet allebei voeren.
Grappig, ik ken een IJslandse die me vertelde dat in IJsland iedereen zijn eigen achternaam heeft, haar broer en zij hebben een andere achternaam, zij heeft een achternaam waarin staat dat ze de dochter is met de voornaam van haar vader, haar broer heeft een achternaam waarin staat dat hij de zoon is met de voornaam van haar vader. Bij haar ouders is het net zo. Gaf wel verwarring als ze op vakantie naar het buitenland gingen, 4 verschillende achternamen binnen een gezin met 4 personen.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Bells, Voor een achternaamwijziging betaal je altijd zo'n 500 euro hoor...
Perfectionisme is niet perfect...
Vriend is het eerste kleinkind en kreeg ook als eerste een zoon. Vond ik wel een goede reden om de achternaam van vriend te geven, hij is toch de stamhouder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven