Draagdoeken en andere dragers 2 - voor al je draagvragen

14-04-2010 12:33 2533 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het tweede algemene draagtopic alweer!

Stel hier je vraag over het dragen van je baby / peuter / kleuter, over draagdoeken, draagzakken en andere dragers, of praat mee over al die mooie doeken en dragers.

Er zijn veel verschillende dragers, als je door de bomen het bos niet meer ziet, stel gerust je vraag!

Voordelen van dragen zijn onder andere:

- Net uit de buik niet koud in een bakje maar lekker warm tegen je aan.

- Goed voor de groei en ontwikkeling van de baby (net zoals te vroeg geboren baby's buik op buik worden gelegd).

- Goed voor de productie van de borstvoeding.

- Goed voor de houding van rug en heupjes.

- Ideaal tijdens onrustige uurtjes, krampjes en reflux

- Je handen vrij en geen kinderwagen door de kruidvat proberen te manouvreren.

- Ideale oplossing als er een ouder broertje of zusje is en je wilt geen dure duo wagen aanschaffen.

- Maar vooral erg gezellig en knus.

Draagwijze:

Voor (gezonde) baby's vanaf de geboorte wordt rechtop dragen aanbevolen. De beentjes mogen meteen al buiten de doek. De knietjes zitten ter hoogte van de navel, beentjes wat gespreid: de kikkerhouding. De doek of drager moet tot in de knieholtes komen voor een goede ondersteuning. Het nekje moet goed ondersteund worden door de drager.

Dragen is heel veilig, mits je een goede drager en draagwijze gebruikt! Dragers waarin je baby als een banaantje ligt (zoals de draagzakken/tassen die in het nieuws waren) zijn niet veilig, je kind kan ademhalingsmoeilijkheden krijgen.

Voor je kind is buik-tegen-buik dragen het meest ergonomisch. Wil je kind meer zien van de wereld, dan kun je op de heup of op de rug gaan dragen. Met het gezichtje naar voren dragen is niet zo fijn voor de rug van je baby omdat die daardoor hol getrokken wordt ipv de natuurlijke bolling, en je baby kan zich zo ook niet afsluiten voor prikkels.

Knopen is niet moeilijk of ingewikkeld, het vraagt wel iets van oefening maar daar heb je dan ook heel lang plezier van. Voorbeeldfilmpje waarin het heel langzaam wordt voorgedaan: link Wil je wel leren knopen, maar zie je het zelf niet zitten? Dan kun je een draagconsulent inschakelen: link

Ook met fysieke klachten zoals rugklachten, bekkenklachten kun je meestal goed dragen met de juiste draagwijze.

Welke dragers zijn er: (foto's in de eerste post!)

Niet-ergonomische dragers

De dragers die als "niet ergonomisch" bekend staan en vooral veel nekklachten en frustraties veroorzaken zijn o.a.:

- Baby Bjorn (en andere dragers waarbij de baby voornamelijk op het kruis rust zoals Chicco, Esprit)

- Lodger Shelter

- Mini Monkey

In deze dragers is het ook voor de baby niet comfortabel.

Ergonomische dragers: (foto's in de eerste post!)

- Rekbare draagdoek - vooral fijn in de eerste maanden. Mag meteen vanaf de geboorte, voetjes mogen buiten de doek. Bekende merken zijn Tricot Slen, Bykay, Draagdoek.nl. Wel warmer in de zomer. Bij het zwaarder worden van je kind of het stijgen van de temperatuur is het vaak prettig om over te stappen op een:

- Geweven draagdoek - te gebruiken vanaf de geboorte tot de kleuterleeftijd. Bekende merken zijn o.a. Didymos, Hoppediz, Storchenwiege, Ellevill, Girasol, Neobulle, Lana, Medley, Nati, Bebina, BBslen.

-Ergonomische drager/SSC Het gemak en uiterlijk van een Baby Bjorn met het comfort van een draagdoek. O.a. Bondolino (vanaf de geboorte), Marsupi Plus (vanaf de geboorte) Manduca (vanaf een maand of 5), Beco Butterfly (vanaf een maand of 5), Yamo, Ergo, Connecta (alledrie vanaf een maand of 5) Fabrikanten vermelden eigenlijk altijd 'vanaf de geboorte' of maken een 'infant-insert', maar veel dragers zijn daar eigenlijk niet echt geschikt voor.

- Mei tai: drager die geen ingewikkelde knooptechnieken vereist. Middenweg tussen een doek en een ergonomische drager. De meeste mei tai's zijn vanaf 5/6 maanden of later te gebruiken, ze geven voor een pasgeborene niet voldoende steun aan het hoofdje en aan de zijkant. Ook zijn ze meestal te breed.

- RingSling/buidelsling: de ergonomische variant op de Lodger Shelter en Minimonkey, vooral geschikt voor de korte stukjes omdat je over één schouder draagt. Kan vanaf dag één. Een buidelsling liever wat later, omdat die niet af te stellen is en een pasgeborene veel steun nodig heeft.

Nog wat nuttige links:

Dragen en Voeden: hier is zo'n beetje alles te vinden wat je wilt weten over dragen. Hier is ook een heuse marktplaats voor dragers.

Mein Kleiderschrank: actiefoto's van allerlei merken doeken

Doekenbieb van BabybijVoor als je eerst eens wilt uitproberen kan je hier een drager huren.

Doekentheek : veel algemene informatie over verschillende dragers.
Dat een kind 'gewoon hoort te lopen' hoor ik ook nooit mensen zeggen over kinderen in buggy's ook niet als het kleuters zijn.

Ik krijg zelf trouwens nooit dat soort opmerkingen als ik mijn twee jarige draag.
oooh die Gucci is écht erg !
laatst trof ik hier in de wijk een afrikaanse vrouw in traditionele kleding ... en die grijnsde en knikte blij dat ze mijn dochter op mn rug zag
cardamom scherp geheugen !

al hoop ik dat we beeb 2.0 sneller er in hebben dan yammini...

al zijn we weer vruchteloos aan het doe het zelven vanaf april 2009..

en als ik dan zwanger ben ... dan hoop ik dat de bevalling dit keer tikkie sneller gaat .. dan maar geen viva cliffhanger
Het heeft indruk gemaakt! Maar ik hoop ook echt voor jullie op een wat "gewoner" verloop (gewoon maar niet minder bijzonder....). Het forum overleeft het ook wel zonder cliffhanger. Was wel mooi dat iedereen zo meeleefde!

Leuk van die mevrouw, Indische oudere dames zijn ook vaak geinteresseerd.
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 04-08-2010 19:50
Reden: reclame verwijderd
% gewijzigd
hm, er staat me nog wat aan reacties te wachten, zie ik al. Ach, zolang wij het maar leuk vinden!

Yamuna, van mijn bekken heb ik ook echt geen last gehad bij het dragen. Behalve toen ik voor de gein onze peuter van bijna 15 kilo in de bondolino hees en niet netjes alles strak trok....
ach soep meeste reacties zijn erg leuk hoor

veel vertederde blikken oooh 's en aaaah's
Gisteren heb ik onze nieuwe bondolino binnen gekregen.

Hij gaat zo eerst de wasmachine in en dan hoop ik dan ik morgen lekker met zoonlief kan gaan lopen.

Heb op ebay ook nog een geweven doek gekocht voor weinig, van het merk amazonas kent iemand dat?

Heb ik daar een goede koop aan gedaan?
amazonas heb ik wel eens van gehoord. persoolijk geen ervaring mee maar ik zie ze op D&V ook wel eens voorbij komen.

zal vast een prima doek zijn
hoihoi!

Ik lees al een tijdje mee en heb inmiddels ook een fijne doek, de ellaroo maija. Nu heb ik dezelfde maar dan de ringsling gekocht. Maar ik krijg huub er niet lekker in (heupdragen). Heeft iemand tips?

Groetjes, arc
heb je enig idee waar het probleem zit arc?

krijg je het niet goed gespannen?

doe je huub in komma houding (liggend) ? of in kikkerhouding (rechtop)
draagdoekmamma doet het voor
Ik heb inmiddels een leuke collectie draagdoeken in alle kleuren (inclusief WK doek: aan ons heeft het niet gelegen!!) en eigenlijk vindt BritMan dat het er wel genoeg zijn, maaaaaarrrrr....... Ik heb nu de Moby Wrap ontdekt!

Ik vind de aqua heel mooi en volgens mij zijn ze lekker dun (voor de zomer). Weten jullie of ze hem ook opsturen naar Nederland..? En heeft iemand er ervaring mee?
De spuugdoekjestruuk werkt, dank! Dochter ligt nu al ruim 2 uur in kikkerhouding te slapen in de doek, zónder kukelend koppie, super!
Vanmorgen bij de Babypark (jawel!) kwam er een stelletje op me af toen ik Moonzoon in de Bondolino had: 'werkt dat nou echt?' Heb even uitgelegd waarom dit zoveel beter is dan de Babybjorn (en mijn man deed er nog een schepje bovenop door te vertellen waarom het naar voren dragen niet goed is ). Dus wie weet weer een zieltje gewonnen
-
quote:Yamuna schreef op 30 juli 2010 @ 22:58:

laatst trof ik hier in de wijk een afrikaanse vrouw in traditionele kleding ... en die grijnsde en knikte blij dat ze mijn dochter op mn rug zag

had ik laat ook, alleen plakte die er achteraan: Je weet dat ze tegenwoordig ook gewoon buggy's hebben?

Net nog even naar de dierentuin geweest en blij dat ik de doek bij me had. Dochter zat enthousiast op m'n hoofd te trommelen terwijl ze naar de olifanten aan het kijken was en is op de terugweg in de tram heerlijk in slaap gevallen. Zo fijn van die armpjes die in je nek hangen en zo'n slapend koppie in je nek.
Ik wil graag eens gaan proberen te rugdragen, wie heeft een goed you tube filmpje dat ik als handleiding kan gebruiken?
quote:Lilla schreef op 31 juli 2010 @ 14:12:

De spuugdoekjestruuk werkt, dank! Dochter ligt nu al ruim 2 uur in kikkerhouding te slapen in de doek, zónder kukelend koppie, super!fijn !
quote:germanwings schreef op 31 juli 2010 @ 15:05:

Ik wil graag eens gaan proberen te rugdragen, wie heeft een goed you tube filmpje dat ik als handleiding kan gebruiken?webkim van babybij.nl
En op YouTube staat van travellingmummy een filmpje Mojo back wrap tutorial, vind ik erg duidelijk!
quote:Yamuna schreef op 31 juli 2010 @ 15:25:

[...]

webkim van babybij.nl Thanx, wel is mijn doek daarvoor denk ik veel te lang.... snap nu wel dat iedereen zoveel verschillende doeken heeft
Yamuna, dat filmpje is met een korte doek. Webkim heeft ook nog een filmpje met een lange doek.

Op basis van dat filmpje (ik ben nog steeds mijn Hoppediz draagboek kwijt helaas) heb ik net voor het eerst geprobeerd te rugknopen met mijn vier maanden oude zoontje. Het viel me niet tegen! Ik dacht dat het eng was om hem op mijn rug te leggen maar dat viel heel erg mee. Het knopen was op zich ook niet heel erg moeilijk. Uiteindelijk zat de doek aan de bovenkant op mijn rug veel te los en zijn voetjes zaten niet mooi breed. Maar oefening baart kunst lijkt me, helaas had mijn zoontje er geen zin meer in, die wilde slapen. De Double Hammock lijkt me ook comfortabel.
Germanwings, ik heb het net gedaan met het filmpje 'Rucksack met chestbelt' van webkim.
Goh, wat gaat het hier toch hard! Leuk om zoveel mede nieuwe enthousiastelingen te zien. En super Wen en Yamuna, jullie adviezen iedere keer!!quote:

[/b]Akelei, ik zou dan niet de voetjes in de drager doen, maar erbuiten, zeker omdat ze al 56 cm is. Hoezo zakt ze opzij? Zit hij wel strak genoeg? In principe zou ze niet opzij moeten kunnen zakken. Kun je het misschien wat meer omschrijven?

Hmm.. ik denk dat we de bondolino toch niet strak genoeg hadden, en dat ze daardoor opzij zakte en haar beentjes daardoor ook niet zo prettig zaten. Nu krijgt vriend de bondolino makkelijk strakker geknoopt en zit ze beter, ze zit ook veel beter op haar kontje nu, waardoor haar beentjes op een aangenamere manier lijken te zitten.

Indio Smaragd is een prachtige doek! Er zijn best wat ervaren dragers die dat hun fijnste doek vinden. Volgens mij is hij voor een indio gemiddeld van dikte (maar Smollie heeft er volgens mij zelf een, toch smol?) De kleuren lijken een beetje op mijn Zara Ocean waar je vrijdag mee geknoopt hebt iets minder fel denk ik.

Vijf meter is wel veel te lang voor jou, ik zou zeggen dat jij aan een ruime 4.20 (maat 5) genoeg hebt. Maar je kunt natuurlijk altijd inkorten als je een beetje met een naaimachine overweg kunt.

Ik denk dat ik deze dan toch ondanks dat ik 'm zo prachtig vind aan me voorbij moet laten gaan. Ik wil er niet direct aan moeten sleutelen, daar heb ik op het moment te weinig tijd voor. De kleur vind ik echt prachtig, maar is ook wel een nadeel: mijn rekbare draagdoek is knal turquoise en wel erg in het zelfde kleurspectrum, nu is dat wel zo ongeveer mijn lievelingskleur maar voor de afwisseling is het natuurlijk niet handig. Ik zag dat er ook een indio rood- kobalt bestaat, die vond ik ook erg mooi.

Ik blijf het op D&V gewoon in de gaten houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven