Het grote speelgoedtopic

01-08-2010 13:56 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gemiddeld 2 x keer per maand komt er een onderwerp voorbij "wat geef ik mijn 2-3-4-5-6-enz.-jarige zoon/dochter"?

Vaak wordt er dan gewezen op eerdere topics hierover.

Vandaar dat ik denk dat een dergelijk topic als deze niet helemaal nutteloos is

Daarbij: I love mooi, duur (merk)speelgoed En dat is maar goed ook, want ik heb 4 kinderen. Ik bezuinig liever op kinderkleding (want daar zijn ze toch snel genoeg uit gegroeid en ook voor 'weinig' zien mijn kinderen er altijd hardstikke leuk uit) dan op speelgoed, waar je, als het goed koopt, jaren mee doet, zeker gezien het feit dus dat 4 kinderen er mee (gaan) spelen.

Ik heb ook veel op mp gekocht (en kleding verkocht) en met 2 grote families en het winnen van een prijs voor bijna ¤300,00 aan duplo, kom je al snel een eind

Mijn kinderen zijn 7,5 , 5,5 , bijna 3 en ruim 1,5.

Hier is favoriet: op nummer 1 DUPLO, spelen ze alle 4 (nog) mee.

Verder de houten trein, de (houten) garage met de auto's, de plastic dieren en voor de kleinsten ook nog de Litttle People. En jongste dochter speelt graag met het houten keukentje en de poppen+toebehoren (bedje, poppenwagen, badje e.d.)

De oudsten spelen in de 'binnenblijfseizoenen' graag met lego en playmobil. Verder heeft oudtse een Darda-baan (gecombineerd met de Darda-baan van papa van vroeger), maar die laat hij meestal links liggen, hetzelde geldt voor de Knexx, al lijkt dat wat te gaan komen nu.

Oudste dochter speelt ook graag met Littlest Petshop. Ik vond het altijd maar stom ragespeelgoed, maar als ik zie hoe lang ze er zoet mee is (met de 5 diertjes die ze heeft ) en dit combineert met het huis van Little People, dan is het toch wel een blijvertje.

Behalve poppenmoeder zijn is jongste dochter ook dol op fietsen en buiten spelen, ze fietst al zonder zijwieltjes (zegt deze mama trots ) Op haar 3e verjaardag willen we haar een step geven (zie mijn andere topic). Verder is zij echt dol op alles wat bal heet, waarde rest hier een favoriete knuffel voor in bed heeft (en echt niet zonder kan), heeft zij een favoriete bal voor in bed die naast haar op het kussen ligt (klein balletje hoor )

Deze zomer spelen ze vooral buiten en dan lekker fietsen of steppen, diertjes verzamelen en in potjes doen (slakken enzo ), hoepelen, schommelen en stoepkrijten. O en ze zijn ook dol op tentjes van lakens en tuinstoelen bouwen en zich dan verkleden, zelfs als het snikheet is.

Verder zijn ze dol op kleuren, knippen en plakken, er gaat heel wat knutselspul doorheen.

We gaan ook vaak naar het strand (wonen vlakbij) en dan zijn de emmertjes en schepjes genoeg voor uren speelplezier.

Oja, ook een hit hier is de loopfiets. Jongste wil er nu steeds op, maar is nog net te kort om vooruit te komen. Loopfiets was bij de andere kinderen ook favoriet. De oudste twee hadden zo'n houten onverwoestbare, 4 wieltjes, voor ¤15,00 van mp en voor hetzelfde bedrag verkocht later. Derde kind (dochter) had een looppoppenwagen en later een houten tweewielerloopfiets, zij kon dus ook al met ruim 2,5 zonder zijwieltjes op een gewone fiets fietsen. Jongste zoon heeft nu een loopbakfiets en straks de tweewieler van zus.

Wat nog niet helemaal uit de verf komt:

- Darda: is altijd 1 dag leuk en dan staat het weer te verstoffen

- Soldaatjes: in combinatie met lego wil het nog wel eens lukken

- Barbies, vindt dochter maar heel even leuk, is ze misschien nog iets te klein voor. Ze heeft zelf welgeteld 1 barbie met paard, maar ik heb van mezelf hier nog een doos vol barbiepoppen (vrouwen, mannen en baby's) en de hele inrichting voor een barbiehuis.

- (niet barbie) Poppenhuis, hoewel jongste dochter hier al wel interesse in heeft, is gewoon meer een poppenmoeder dan zus denk ik.

- de prachtige poppenwagen van oudste dochter blijft hier ook staan, maar ook hier zie ik interesse bij jongste dochter.

- rolschaatsen, dochter (5) wil het heel graag kunnen, maar vindt het echt nog te moeilijk. Haar kennende komt dat nog wel.

- Het winkeltje. En dat vind ik zo jammer, want dat vind ik zelf zo leuk. Dit is een tafelmodel, neemt dus niet zoveel ruimte in. Erbij hebben ze een houten kassa.

- Aquaplay: vergeten we vaak dat we die ook nog hebben, hoe erg.

Wat nog op mijn verlanglijstje verlanglijstje van de kinderen staat is Kapla en abonnement op de Donald Duck (als zoon 8 wordt).

Wat is bij jullie kinderen favoriet?

Wat is juist een miskoop?

Misschien kunnen we hier ook de vragen dumpen over welk speelgoedidee leuk is voor een bepaalde verjaardag, sinterklaas of i.d.

Tot zover mijn eerste bijdrage
Whatever, I do what I want
Onnuttig? (nutteloos)
quote:Sarah Scott schreef op 01 augustus 2010 @ 14:03:

Onnuttig? (nutteloos)Ah ja, ik zocht het goede woord
Aangepast, maar het bestaat wel zie ik:

onnuttig

1) Ballast 2) Niet gunstig 3) Nutteloos 4) Onbruikbaar 5) Waardeloos 6) Zonder voordeel 7) Zonder waarde
pfoee, beetje lap tekst zie ik, ik ga proberen te skippen.
Hier twee dochters, eentje van 26 maanden en eentje van negen maanden. De jongste is vooralsnog tevreden met alles wat ze in handen krijgt, als er maar afwisseling in zit.

Favoriet bij de tweejarige:

Binnen:

- duplo (sinds we er twee poppetjes bij hebben gekocht verzint ze er hele verhalen mee)

- boekjes

- keukentje met toebehoren

- driewieler (we hebben een grote woonkamer...)

- poppenwagen + pop

- (eenvoudige) puzzels, vooral van hout

- autootjes (begint nu te komen)

Buiten:

- driewieler

- loopfietsje (maar heeft ook nog net te korte benen om zich goed te kunnen afzetten)

- emmertjes/schepjes/bekers om met zand of water te spelen

- bellenblaas

- speeltuin (vooral de schommel, daarna de glijbaan)

Ze heeft (veel...) meer speelgoed, maar eigenlijk wil ze altijd een van deze dingen doen.
Ah wel herkenbaar Cicely!

En inderdaad, puzzels had ik nog niet genoemd. Vinden oudste 2 ook erg leuk om te maken. Gezelsschapsspelletjes komen nu ook steeds meer. Vooral Carcasone (Junior) is favoriet. Lastig is alleen dat we er een hebben die altijd wint en een die niet tegen zijn verlies kan en helaas is dat niet een en dezelfde persoon

Zijn er ook mensen die er, net als ik, over na aan het denken zijn wat ze met sinterklaas en verjaardagen (in oktober, december, januari en februari) willen geven nadenken? Niet dat ik het nu al koop, maar ik heb toch al wel redelijk een idee. Overigens betrek ik de oudste kinderen zelf in dat idee, ik vraag ze ook altijd wat ze zelf graag zouden willen en doe hooguit suggesties waarvan ik denk dat ze het leuk vinden.
Ik houd ook erg van speelgoed. Man en ik komen beide uit een groot gezin en op verjaardagen leggen alle ooms en tantes altijd de centen bij elkaar om een mooi, groot cadeau te kopen. Mijn moeder werkt in een speelgoedwinkel en bij een fietshandel, dus dat is ook mooi meegenomen.

Meestal krijgen de mannen iets van duplo of playmobil. We hebben hier playmobil (politieset, ambulance, huisje, zwembad, boerderij, trekker, piratenschip, allerhande klein spul) duplo (bakken vol) houten trein, veel boeken (ik ben docent Nederlands) spelletjes, smartgames, knexx, puzzels, auto's, keukentje, een paar verdwaalde poppen, poppenhuis, tafelvoetbalspel...

Waar mee gespeeld wordt? Euh... bijna nergens mee

Mijn oudste speelt bijna nooit. Hij speelt buiten, hij leest, hij puzzelt en doet af en toe een smartgame. De jongste speelt amper. En als hij speelt, het liefst met zijn knuffel en een takje en een auto die nodig weggegooid moet worden omdat hij een wiel mist.

Gelukkig lijkt het tij te keren. Oudste (bijna zes) komt steeds beter in zijn vel en lijkt de schade in te gaan halen . Vrijdag speelde hij zowel met de auto's als met de playmobil. Ik wist niet wat ik zag. Wat hij wel heel leuk vindt: restaurantje spelen, schooltje spelen, dat soort dingen. Meer het 'toneelspelen' dus.

Ik vrees dat we oudste zoon gaan verblijden met een Nintendo op zijn verjaardag. Als iets zijn passie is, dan is het wel computeren... Ik kan wel weer met playmobil aankomen, of met iets verantwoords, maar daar maak ik hem niet blij mee.

Verder vind ik een walkie talkie en een fototoestel nog wel een leuk cadeau voor zijn verjaardag/sinterklaas...
Overigens heb ik nu voor de zomer een wigwam voor ze besteld. Komt deze week binnen, ben benieuwd. Meestal kopen we in de zomer een groot speelgoedding omdat we én niet op vakantie gaan (volgend jaar hopen we overigens wel te gaan) en omdat ze (bijna) allemaal in de winter jarig zijn en dat het jaar zo leuk breekt

Vorig jaar was dat de Aquaplay, dat jaar daarvoor kregen de kids iets van playmobil en duplo omdat we toen midden in de zomer verhuisden en ze veel uit logeren moesten en dit jaar is dit dus de wigwam.
quote:crini schreef op 01 augustus 2010 @ 14:24:

Zijn er ook mensen die er, net als ik, over na aan het denken zijn wat ze met sinterklaas en verjaardagen (in oktober, december, januari en februari) willen geven nadenken? Niet dat ik het nu al koop, maar ik heb toch al wel redelijk een idee. .

Ja dus! Ik koop ook gedurende het jaar al dingen voor december. Nu zag ik een goedkope walkie talkie bij de action, dat lijkt me dan weer een leuk cadeau van Sint, voor de mannen samen...

Ik vind cadeautjes kopen echt heel leuk..
Leuk, zo'n wigwam!
hoi sosofie

Ik herken wel wat je zegt hoor. Er zijn hier ook tijden dat ze 'niks te doen' hebben en nergens mee willen spelen, maar over het algemeen ben ik wel gezegend met 'speelkinderen'. Ze spelen gewoon met wat er voor handen is en thuis is dat lego en playmobil, maar het kan evengoed een steen of een doos.

Overigens is oudste hier ook heel erg van de rollenspelletjes. Hij is ook niet van het bouwen met lego, maar van het 'als alles in mekaar zit laat ik de poppetjes van alles beleven en uren met mekaar praten.' Zo speelt hij ook graag met de '100' knuffels die we hebben gekregen.

En alle domme macdonalddingetjes en kleine troepjes mogen nooit weg en zijn zijn lievelingsdingen.

Wat fijn dat het nu zoveel beter met je oudste gaat!
quote:sosofie schreef op 01 augustus 2010 @ 14:36:

[...]

Ja dus! Ik koop ook gedurende het jaar al dingen voor december. Nu zag ik een goedkope walkie talkie bij de action, dat lijkt me dan weer een leuk cadeau van Sint, voor de mannen samen...

Ik vind cadeautjes kopen echt heel leuk..

Ik ook! Leuk idee zo'n walkietalkie. Kleine dingen koop ik overigens ook het hele jaar door voor sinterklaas.

Mijn zoon is trouwens ook dol op computerspelletjes, maar ik wil de DS zo lang mogelijk uitstellen, dus als hij daar niet om vraagt doe ik net of die die dingen niet bestaan Scheelt ook dat uit zijn klas 'nog maar' 1 kind er eentje heeft.
Heeft even op de actionsite gekeken: zou dat lang meegaan zo'n walkietalkie van action?
Geen idee of het lang meegaat, ik wilde ook eerst even gaan kijken of het wat was. Soms valt het mee, soms valt het tegen bij de action...

Zoon is he-le-maal wild van alles met knopjes, wilde eigenlijk voor zijn derde (!!) verjaardag al een DS. Oudere neefjes en nichtjes, dan krijg je dat. Bij hem op school is het niet echt een issue, daar is totaal geen groepsdruk mbt tot spullen, kleren, speelgoed. Een jongen van zeven met een barbiebeker is geen enkel probleem, zeg maar...
oh, en je hebt mail!
[quote]sosofie schreef op 01 augustus 2010 @ 14:56:

Geen idee of het lang meegaat, ik wilde ook eerst even gaan kijken of het wat was. Soms valt het mee, soms valt het tegen bij de action...

Ok, nou ben benieuwd naar je bevindingen. Aan de andere kant, iets voor ¤3,50 wat stuk gaat doet niet zo'n zeer

Je hebt mail terug.

En nu weer ontopic:

Mijn ideeën voor sint: grote playmobilset voor de oudste 2 samen (want duur en dus voor 2 kinderen samen meer uit te geven). De grote duplotrein voor jongste 2 samen (we hebben als de startset en wat losse rails en dat is echt de grootste duplohit hier).

En dan vaak nog een gezelsschapsspel.

Verder voor zoons verjaardag afhankelijk van hoe hard hij groeit een mp-fiets en anders kapla. En een abonnement op DD.

Voor jongste zoon zit ik te denken aan de LP-garage. We hebben al een houten, maar daar is hij duidelijk nog te klein voor, hij kan er nog niet zo veel mee en sloopt steeds de slagboompjes eraf

Voor jongste dochter, die is dus begin okt. jarig een step en nog iets kleins voor de poppen ofzo, poppenreiswiegje of i.d., of misschien een leuk boek. Wij hebben ook echt de wereld aan kinderboeken, ik gebruik ze ook erg vaak op mijn werk (basisschool). Koop altijd met kinderboekenweek een boek voor ieder kind en nog een aantal voor mijzelf Ik ben vlak voor kinderboekenweek jarig en vraag dan meestal boekenbonnen.

Voor oudste dochter een gebouw van Littlest Petshop en een nieuwe schooltas, aangezien ze die altijd zo ongelooflijk snel verslijt, ze is echt een enorme sloddervos.
leuk een speelgoed topic!

Zoon 1,5 is verslaafd aan boekjes, primo, houten blokken, ballenboom (v-tech), bal, stapelringen en vormenstoof.

Echter veel meer in huis vind het zo leuk allemaal en hij krijgt ook veel van opa's en oma's en een suikeroompje.

Puzzels zijn al in huis en vind hij wel leuk om samen te doen. Vandaag een serviesje gekocht en denk dat het een hit wordt was gelijk volop bezig.

Autootjes doet hij nog weinig mee. Hebben wel de lp parkeergarage maar is alleen leuk als ik mee spel.

Ook leuk de wipschilpad van v-tech.

Daar hij in december jarig is denk ik ook al wel regelmatig na over welke cadeautjes dan leuk zijn. Maar als ik iets op een ander moment nodig vind kopen we het dan.
quote:pluis363 schreef op 01 augustus 2010 @ 15:29:

leuk een speelgoed topic!

Zoon 1,5 is verslaafd aan boekjes, primo, houten blokken, ballenboom (v-tech), bal, stapelringen en vormenstoof.

Echter veel meer in huis vind het zo leuk allemaal en hij krijgt ook veel van opa's en oma's en een suikeroompje.

Puzzels zijn al in huis en vind hij wel leuk om samen te doen. Vandaag een serviesje gekocht en denk dat het een hit wordt was gelijk volop bezig.

Autootjes doet hij nog weinig mee. Hebben wel de lp parkeergarage maar is alleen leuk als ik mee spel.

Ook leuk de wipschilpad van v-tech.

Daar hij in december jarig is denk ik ook al wel regelmatig na over welke cadeautjes dan leuk zijn. Maar als ik iets op een ander moment nodig vind kopen we het dan.

Ja dat is ook leuk! Wij hadden dan wel niet de ballenboom, maar met een ballenbaan is onze jongste ook uren zoet geweest.

Ik koop overigens ook wel eens dingetjes tussendoor, maar geen grote dingen zonder een (in mijn ogen) goede gelegenheid daarvoor. Maar wel knutselspullen als die op zijn, of een bal als hij lek is, en met de zomer in aantocht weer wat nieuwe strandspullen, een vlieger en luchtbedjes, dat soort dingen, maar dus geen grote dingen zomaar.

Gewoon, omdat ik ook wil dat ze de waarde ervan weten in te schatten. Wij hebben ook niet familie die ze op die manier zomaar verwend.

Ik ga overigens wel 'los' met sinterklaas, want dan mag het

Al zullen andere mensen dat nog wel helemaal niet 'los gaan' vinden, in mijn ogen is het dat

Maar dat moet natuurlijk ook ieder voor zich weten.
Ik ben ook zo'n moeder die al een lijstje heeft voor de komende verjaardagen, sinterklaas ed.

Nu vraag ik me af:

Ga ik voor een (Houten) keukentje of een winkeltje.

(Info: 2 kids: jongen eind okt 3, meisje in feb 2)

Daarnaast ook van plan een verkleedkleren-kist te gaan maken. Iemand tips voor goedkopere verkleedkleding?
Ik zou gaan voor een houten keukentje. Dat is hier nog altijd een geliefd item als dochter (5) en zoon (bijna 3) met elkaar spelen. Een winkeltje hebben mijn kinderen niet, maar dochters beste vriendje wel en daar hebben ze dus en een winkeltje en een keukentje (3 kleintjes) en het winkeltje staat ehct te verstoffen, terwijl het keukentje altijd wel door 1 van de kindjes gebruikt wordt.

Bij bart smit hebben ze nog weleens van die verkleeddozen, met 3 of 4 setjes van prinsessenjurken en piratenpakjes. Ook van die verkleedpyama's van o.a. cars en mega mindy zijn vaak niet zo duur en voor kleintjes heel makkelijk zelf aan en uit te trekken.
Via www.lobbes.nl is echt heel veel verkleedspul te krijgen voor echt weinig. En ook een heleboel ander speelgoed (waaronder keukentjes en winkeltjes en ja, ik zou ook voor het keukentje gaan!). Klikken op eigen risico.
Loretta is De Mol. Punt.
Dochter van bijna 4 is dol op knutseldingen:

- potloden en stiften

- kleien

- knippen en stickers

- puzzels

- spelletjes

Dochter van 1,5

- playmobil

- barbie

- poppen

- duplo

- kleuren

Moet wel zeggen dat mijn dochte van 1,5 het babyspeelgoed niet aanraakt. Ze vindt dingen vanaf 4 jaar veel leuker en kan er behoorlijk lang mee spelen.

Voor buiten heb ik ook een heel assortiment voor de dames:

- step (nu vooral bij die van 1,5 favoriet)

- fiets

- zandbak

en als topper de schommel met blijbaan...
Het houten keukentje van IKEA is hier favoriet!!! (dochter net 3, zoon 1,5) Ze maken hier de lekkerste dingen. Aangevuld met de houten taartjes etc van oa HEMA.

Bij dochter is mijn oude babypop en een MP Babyborn favoriet. Voor haar laatste verjaardag heeft ze een fiets gekregen.

Zoon is jarig in januari. Ik heb al bedacht dat hij een loopfietsje kriigt. Verder wil hij alleen spelen met speelgoed van zijn zus.

Ik koop nu al ea voor Sinterklaas of zijn verjaardag. Favoriet is de Slegte als ik die eens tegen kom. (hebben wij niet in de buurt). Nu in de uitverkoop scoor ik ook wel eens leuke dingen. Vorig jaar voor zoon zo'n badcape gekocht (in jan. nergens te krijgen)

Wij hebben verder echt bergen speelgoed, maar daar spelen ze bijna niet mee. Opa en oma erg fanatiek met Duplo geven.

Verder heb ik een zwak voor boeken. Ben juf en ben er dol op. Dus kinderboekenweek en voorleesweek= boek kopen. Gelukkig vinden de kinderen het ook erg leuk.

Een serie die hier erg succesvol is. "Wat een winter!", kijk- en zoekboek. Hebben ze ook van de lente etc. Voor hun verjaardag het passende seizoen gekregen, voor de sint krijgen ze de ontbrekende seizoenen.

Hou trouwens op lijstje.nl de "verlanglijstjes"bij. Zodra me iets te binnen schiet noteer ik het daar. Erg handig!
Wat hier niet wordt aangeraakt (hoe zonde het ook is) is Duplo, houten treinbaan, playmobil, little people etc.

Wat mijn meiden van 3,5 en bijna 2 het leukst vinden is alles wat rijdt (loopfiets, poppenbuggy, poppenwagen, loopauto, blokkenkar,loopfiets met 2 wielen, step, echte fiets (en ja, alles staat in de kamer, gek wordt je er van)).

Daarnaast is het keukentje met accesoires favoriet en de poppen met dekentjes, flesjes etc. Het leukst vinden ze het om met meubels en al het rijdend materieel een hut te bouwen ergens in een hoek van de kamer en daar dan al het speelgoed dat ze kunnen vinden naar toe te slepen. Ze gaan dan "op vakantie".

Verder wordt er veel gepuzzeld. De oudste is daar heel handig en maakt puzzels van zo'n 100 stukjes en ook de jongste begint het nu door te krijgen met 4,6 en 9 stukjes puzzels).

Boekjes lezen en voorgelezen krijgen vinden ze leuk.

En al het knutselspul (knippen, plakken, verven, kleien, kleuren). Maar ik hou daar zelf helemaal niet van en het geeft zo'n zooi voor een paar minuten plezier dus verder dan een doos potloden en stiften kom ik vaak niet. Gelukkig doen ze dit soort dingen heel veel op de creche.

De jongste wordt eind van de maand 2 en ik weet van gekheid niet meer wat we moeten geven. Ik zou niks kunnen verzinnen wat ze nog leuk zou vinden.

Van de oudste krijgt ze een soort helm/emmer waar je in kunt zitten en in schommelen en draaien. De oudste heeft het zelf in de winkel uitgeprobeerd en die was laaiend enthousiast. Ze vraagt steeds of ze het al mag geven (want dan kan ze er zelf ook mee spelen).

Iemand nog ideeen voor een 2e verjaardag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven