Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties; Ik wil EMDR wel proberen maaar ik ben ook bang dat ik niet precies het meest heftige moment van mijn trauma kan visualiseren. Aan de andere kant wil ik vooral niet ellenlange praatsessies om te kijken of ik misschien een onverwerkt trauma heb omdat ik op 7-jarige leeftijd een potje knikkeren verloren heb bijv. Dat is echt niets voor mij.

Voorlopig even kijken en over 6 weken weer terug naar HA.

Ik heb het boek 'de geschiedenis van mijn gekte' toevallig vandaag teruggebracht naar de bieb. Ik ben er aan begonnen maar niet uitgelezen (ik had dan ook 8 boeken over schizofrenie in huis, beetje optimistisch om die allemaal te kunnen lezen) Ik vond ook dat er veel nadruk op de maatschappelijke prestaties lag. En eigenlijk, vond ik haar als persoonlijkheid niet zo aanspreken ofzo. Het boeide me niet genoeg om het uit te lezen, ik had er meer van verwacht.

Nu heb ik nog 'stemmenstorm' en "zin in waanzin" kijken of ik daar doorheen kom want ik wil er wel meer van weten.

@LA, heerlijk een leeg weekend, en lekker wandelen met de honden. Ik ga morgenvroeg ook maar eens naar de heide denk ik. Hoe voel je je nu met de verhoging van medicatie. Jammer dat de eerste presentatie minder ging, de tweede gelukkig wel. Ik hoop dat de rust dit weekend je veel goed doet

@Annemeike; met wie ben je in godsnaam zo lang aan het bellen?? Hoe voel je je verder??

@Verana; leuke plannen dit weekend? Kun je het boek niet bestellen bij de bieb? Je bent inderdaad minder op het forum, als het maar goed gaat met je... ik hoop dat je computer niet nog meer kuren krijgt..

Fijne avond allemaal
quote:Fritza schreef op 30 juli 2010 @ 21:09:

Verana; ik wil die film wel zien, zet je even een link neer?http://www.verlorenjaren.nl/de-film/

Ik ben benieuwd wat jij ervan gaat vinden!

Ik heb hem zelf 2x gekeken, voordat ik hem echt "begreep".
quote:lieveranoniemm schreef op 30 juli 2010 @ 19:14:

[...]

Als je het graag wil lezen, ik heb hem liggen en kan hem nog 2 keer verlengen. Ik kan hem wel naar je opsturen maar dan moet ik hem wel weer terug. Mail maar je adres als je dat wilt.

enne je moet je niet verplicht voelen om te mailen over werk/studie.

Kan me best voorstellen dat je daar even geen zin in hebt.

Is een goede van Schuddebuikje, dat ik het boek kan reserveren! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik geloof dat ik dit maar doe. Ik vind het altijd een beetje eng om bibliotheekboeken van iemand te lenen. Ben ik bang dat 'ie kwijtraakt in de post enzo. Zal wel een irreële angst zijn, maar ja....

Dus ik doe het maar zo LA, dat ik hem reserveer in mijn eigen bibliotheek. Bedankt voor je aanbod!
Annemeike, ik las je posts in het andere topic.

Ik begrijp dat het wel goed gaat, maar toch even een voor jou!
Ik wil 4 op een rij...
verana heeft 4 op een rij!

Schuddebuikje: ga jij nog naar de heide?

Verana: in 'mijn' bieb kan dat ook online, dat reserveren.

Ik ben al aangekleed en ga zo het bos in, net even de honden snel laten plassen zodat ze niet heel nodig moeten.

Ik heb als een blok geslapen en voel me echt goed, ik reageer dus goed op de medicatie.

Heb met mezelf afgesproken dat ik niet weer ga afbouwen voor mijn psychiater terug is van vakantie. Sta de komende tijd ook onder veel stress dus dan is dat sowieso niet handig.

En een beetje goed nieuws, ik ben niet meer aangekomen sinds begin deze week.

Hele fijne dag allemaal!!

Schuddebuik, heb je hier op psyche het EMDR topic gelezen? hier is ie.
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Hee allemaal!

Ben vandaag weinig online. Heb vannacht niet kunnen slapen. Het lijkt wel alsof mijn lichaam vindt dat slaap niet nodig is, want ik slaap al dagen maximaal 5 uurtjes. Heel vervelend, als het langer aanhoudt ga ik naar de dokter.

Ik heb nog steeds niet bijgelezen, de lettertjes dansen voor mijn ogen. Zit wat dom te gamen. Sorry! Ik denk aan jullie!
Vervelend inderdaad, als je zo moeilijk kan slapen.

Het schijnt dat het voor je biologische klok goed is als je iedere dag een uur buiten bent (daglicht krijgt). Ik weet niet of je buiten kunt zitten bij je huis?

Dan slaap je misschien ook beter.

(Hoewel het vandaag niet aan te raden is, tenminste niet als je bij mij in de buurt woont, want het plenst al de hele dag)

20.03
Ja, we hebben hier een fijne tuin! Helaas zijn de onderburen bezig met intrekken hier, dus de halve tuin staat vol met zooi en ruikt naar verf en terpentine e.d. Hoofdpijnverwekkend. Maar ach, het weer is er hier ook niet naar...

Verana, nog bedankt voor de link, het lijkt me een erg boeiende film!
Ik ga zo mijn moeder ophalen, die gaat mee met de honden wandelen in het bos en helpen met de tuin.

Ik vind tuinieren heel leuk maar heb er echt totaal geen verstand van. Kan ze even het onkruid aanwijzen

Gisteren met haar planten wezen kopen en we hebben wat gepraat over mijn pillen en wat er nou aan de hand is.

Ook even de familiegeschiedenis doorgenomen qua ziektes.

Dit omdat sommige ziektes erfelijk zijn en het met mij met vlagen niet echt goed gaat.

Bij ons in de familie zijn redelijk wat mensen die Manisch depressief zijn/waren, maar ik weet heel zeker dat ik dat niet ben.

Hmm op zich is het ook niet zo spannend een etiketje, maar ik ben er toch een beetje naar op zoek, vooral omdat ik denk dat als ik weet wat er met mij aan de hand is soms, ik er beter mee om kan gaan en kan voorkomen dat ik te ver doorschiet.
Morisson: hoe gaat het vandaag? Heb je een beetje kunnen slapen? En hoe gaat het met Dean?

Annemeike: hoe is het met jou?

LA: wat een goede en leuke plannen voor vandaag!

En wat fijn dat je daar goed met je moeder over kan praten!

Wat betreft etiketjes: misschien kan het je inderdaad wel wat duidelijkheid geven.

.
.
GE, ik zat even na te denken over je post, maar ik vind het zelf ook wel moeilijk om te bedenken dat iemand dat niet kan, ipv om te denken dat iemand het gewoon niet doet.

Ik heb bijv. een collega die nooit iets sociaals vraagt of doet. Die zal je niet eens sterkte wensen als er iemand is overleden (dat was laatst bij een andere collega) En dat vind ik eigenlijk heel stom. Maar misschien kan die collega het dus ook echt niet...
Oh Janna ik heb juist het tegenovergestelde: ik denk al snel dat iemand iets niet kan. Of in ieder geval dat het die persoon niet lukt, op dat moment (niet kunnen klinkt alsof je het nóóit zal kunnen). Maar teveel begrip voor het gedrag van een ander is ook weer niet goed...

LA heb je nooit een diagnose gekregen joh?

12.18
Nou, bij jongeren denk ik dat wel, maar bij collega's denk ik dat niet zo snel. Dan denk ik eerder dat iemand het niet doet omdat het hem/haar niet veel kan schelen... Weet eigenlijk ook niet waarom ik dat denk
.
Da's goed hoor! Veel plezier met je bezoek!

Ik ken trouwens ook best veel mensen die 'sociale dingen' vragen 'omdat het hoort' en niet 'omdat ze dat willen weten'.
Het gaat niet veel beter vandaag. Ik heb wel genoeg geslapen maar ben toch ontzettend duf en heel duizelig. Ik voel me dus wederom niet echt super.

Met Dean gaat het goed, GE! Hij groeit best hard. Het is leuk om te zien hoe hij de grote katers besluipt, haha!

Ik begrijp je gevoel van sociale mislukkeling zijn wel. Ik heb constant het gevoel dat ik niet goed contact kan maken, me niet goed genoeg inleef, dat ik een last ben voor anderen etc. etc. Heb nooit aan vrienden gevraagd of dat echt zo is. Misschien ga ik dat nog eens doen. Ik weet niet of dat is wat jij bedoelt, maar zo ervaar ik het in ieder geval.

Wat je zegt over dat je etiketje niet klopt, dat kan inmiddels heel goed! Je persoonlijkheid verandert met kleine beetjes denk ik, dus dan kan een stoornis ook veranderen of verminderen.

LA, het verbaast me ook dat je geen diagnose hebt! Ik snap wat je zegt over het "zoeken" naar een etiketje. Dan weet je tenminste wat er nou is en misschien geeft dat rust (dat was bij mij wel zo).

Leuk dat je vandaag vanalles met je moeder gaat doen! Veel plezier!

De rest, ik hoop dat alles goed is met jullie! Een heel fijne dag allemaal!
Toch snap ik het niet GE, ik vind je op het forum meelevend en attent en merk ik niet dat je daar moeite mee hebt. Natuurlijk is het anders in RL maar hier ben je toch ook heel open?

Morisson vervelend dat je je zo voelt.

Frizz ik heb vroeger wel een diagnose gekregen, maar die was uitgesteld omdat ik nog onder de 18 was, Borderlinepersoonlijkheidsstoornis.

Ik heb mijn leven tot nu toe zo weten te leven dat die diagnose onterecht blijkt te zijn.Bijvoorbeeld langdurige vriendschappen, relatie en werk behouden is meestal niet iets wat iemand die die diagnose heeft kan volhouden.

Verder is het de vraag of ik nog last heb randpsychoses, wat bij een borderliner hoort, of dat het is overgegaan in wanen.

Dat is waar ik het de laatste keer met mijn psych over heb gehad, of althans hij kwam met de suggestie dat het misschien eerder een waan is.

Daar ben ik nu over aan het nadenken en over aan het lezen.

Een psychologische test behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden, maar dat heb ik heel erg afgehouden.

Juist omdat ik geen etiketje wil, Hmm beetje dubbel dus
quote:Janna80 schreef op 01 augustus 2010 @ 12:21:

Nou, bij jongeren denk ik dat wel, maar bij collega's denk ik dat niet zo snel. Dan denk ik eerder dat iemand het niet doet omdat het hem/haar niet veel kan schelen... Weet eigenlijk ook niet waarom ik dat denk Oh ik denk dat bij niemand. Jongeren, collega's, vrienden, familie: ik denk nooit dat iemand gemeen of stom doet expres. Maar ik heb altijd het idee dat IK daarin afwijkend ben, en dat dat niet ok is. Volgens mij is jouw benadering een stuk 'normaler'.
Ik denk LA, dat het fijner is om zélf dingen uit te zoeken, omdat als je een PO maakt je het plakken van dat etiketje eigenlijk uit handen geeft (controleverlies). Het zou al anders zijn denk ik als je het allemaal voor jezelf wat helderder had. Toch?

Wat lees je eigenlijk?
quote:frizzy schreef op 01 augustus 2010 @ 16:15:

Ik denk LA, dat het fijner is om zélf dingen uit te zoeken, omdat als je een PO maakt je het plakken van dat etiketje eigenlijk uit handen geeft (controleverlies). Het zou al anders zijn denk ik als je het allemaal voor jezelf wat helderder had. Toch?

Wat lees je eigenlijk?

Ja frizz, ik denk dat je helemaal gelijk hebt over het zelf uitzoeken.

Heeft misschien ook een beetje met vertrouwen te maken, ik zie mezelf niet 'eerlijk' een po doen bij iemand die ik niet ken.

Ik lees vanalles eigenlijk, boeken van de bieb, bijvoorbeeld handboek voor de psychiatrie, maar ook over specifieke dingen zoals (volgens mij heet het zo) moeilijke mensen. (Borderline)

Ook online het een en ander via google books, artikelen in tijdschrif van de psychiatrie etc.
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven