Jaren lang verbouwen, zou jij dit doen?

01-08-2010 20:24 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien jullie Marielle zo goed hebben geholpen mogen jullie mij ook helpen

Ook wij hebben ons droomhuis gevonden. Het perfecte boshuis op de perfecte locatie met 3000m2 grond in de bossen. Niet het droomhuis wat elke maand voorbij komt maar echt een once in a lifetime object. Wat we in makkelijk in waarde kunnen verdubbelen als het af is.

Het mooie is ook nog dat we de aanschaf makkelijk kunnen betalen. De hypotheek van het huis is gelijk aan die van ons nu en dat kunnen we met gemak opbrengen.

Maar.....

Het is een mega mega verbouwingsobject. Geschatte kosten ruim 3 ton en dat hele bedrag direct mee financieren gaat hem niet worden. Het plan is dus om deels te verbouwen, te gaan wonen en met de tijd door te bouwen tot het af is en werkelijk ons droomhuis zal worden.

Met de initiële financiering zouden we het huis bouwtechnisch in orde kunnen krijgen (=veilig) de woonkeuken en 1 of 2 slaapkamers. De douche zal voorlopig een klein, ultra oud pisstraaltje zijn in een tochtig hok. Geen woonkamer, 4 slaapkamers missen en continu in de puinzooi zitten.

Dat gaat betekenen dat we dus de komende 2 jaar max. gaan verbouwen en de weekenden en vakanties in het huis bezig zijn. We hebben als we dit onzalige plan doorzetten 2 kleine kinderen rondlopen wat natuurlijk ook sub optimaal is.

Ook moeten we ons huis nog gaan verkopen wat mij ook bloedje nerveus maakt. Ik wil niet kopen zonder eerst te verkopen maar zie het huis maar eens kwijt te raken. Het huis waar we nu wonen is ook een uniek object wat m.i of heel snel weg is of lang te koop gaat staan.

Ik ga contact opnemen met een vriendin, makelaar om eea te bespreken.

Maar wil van jullie ook graag weten; zou jij dit doen (mits je eerst kan verkopen)?

Jaren lang verbouwen, dat moet je echt

Totaal aantal stemmen: 64

Zeker weten doen om je droomhuis te krijgen! (25%)
Alleen doen als je Bob de Bouwer heet en geen kids hebt (58%)
Nooit van mn leven, ik wil Vinex! (17%)
Whatever... Geen stemmen
Het klinkt mij in ieder geval vreselijk in de oren.
quote:Sam32 schreef op 01 augustus 2010 @ 20:27:

Het klinkt mij in ieder geval vreselijk in de oren.Ik zal alvast 1 'nee!' noteren
Zou ik nooit aan beginnen, lijkt me vreselijk.

Zeker als het jaren gaat duren en je er moet wonen.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Nee, ik zou dit ook nooit doen. Helemaal niet met 2 kleine kinderen om me heen. Denk dat het dan sowieso al lastiger is om je vrije tijd goed in te delen.

Punt twee, denk ik dat zulke verbouwingen ook altijd veel duurder uitkomen dan begroot. Heb je er al wel over nagedacht hoe je de verbouwing gaat financiëren wat je niet meefinanciërt met de hypotheek?

Nee, ik zou er echt niet aan moeten denken.
Vooral die twee kleine kinderen maken het zwaar, vind ik. Wij hebben een klushuis gekocht anderhalf jaar geleden, maar dat was er lang niet zo erg aan toe als dat van jullie, als ik het zo lees. Toen we het kochten hadden we een kindje, inmiddels twee.

Ik vind het toch wel zwaarder dan ik dacht. Of een van de twee (meestal ik) gaat weer een weekend de hort op met twee kinderen, of beide kinderen gaan uit logeren. We hebben nooit een weekend met zijn vieren eigenlijk (als extra complicatie ben ik ook nog mijn proefschrift aan het afronden). Het begint me nu een beetje op te breken, ik heb het gevoel dat ik de kinderen veel mis. Gelukkig zijn we er bijna .

Kortom, denk er goed over na.

Toevoeging: wij zijn ook drie weken na de sleuteloverdracht al verhuisd en wonen dus in de zooi (inmiddels valt het wel mee). Dat vloog me ook wel aan af en toe - maar dat kan ook aan de zwangerschapshormonen gelegen hebben.

En dat het altijd meer kost dan je denkt, is heel erg waar!
anoniem_9626 wijzigde dit bericht op 01-08-2010 20:38
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Niet doen, als het echt, echt, echt geen noodzaak is kun je het niet maken naar je kindjes toe om het wel te doen.
Ja, dat vind ik echt.
2 jaar? dat wordt veeeeel langer
once upon a time called.....right now
Magica, zoiets kan ik me dus goed voorstellen en dat is ook de reden waarom ik twijfel. Dus goed om van je te horen.

De rest van de verbouwing financieren we as we go. We hebben werk waarin we van tijd tot tijd wat bonussen krijgen, vakantiegeld, 13e maand en wat we nu sparen zal in het huis gaan zitten (ruim 1500 p/m). Maar dat kost dus allemaal tijd omdat we dat geld dus stukje bij beetje krijgen.

Maar ja, dan heb ik wel aan het eind van de rit het droomhuis... pffffff.
Ik zou het wel doen. Maar alleen als ik het oude huis eerst verkocht zou hebben.

Kinderen worden ook wel groot in een niet-perfect huis. Zolang het maar veilig is.
Dat gaat echt niet in 2 jaar geheel verherbouwd zijn

Qua opgroeien in de verbouwing: dat is prima met kinderen. Mijn huis was favoriet om verstoppertje te spelen. Voor kleine kinderen makt het ook niet echt uit of je nu een eigen kamer hebt of dat je je moet douchen in de keuken ed. Ik vond dat nooit erg tot je een jaar of 7-8 bent. En toen hadden we wel een badkamer

Maar zelf zou ik het niet doen, klussen is leuk, maar de lol gaat er snel af als het een klus zonder einde is. Het gaat echt ten koste van je woonplezier.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
En probeer afspraken te maken over tijdsbesteding tussen gezin - klussen. Dan trap je niet in de valkuil dat alles alleen nog maar draait om het huis.
quote:Luxaflex schreef op 01 augustus 2010 @ 20:41:

Ik zou het wel doen. Maar alleen als ik het oude huis eerst verkocht zou hebben.

Kinderen worden ook wel groot in een niet-perfect huis. Zolang het maar veilig is.Klopt, maar 2 jaar (minstens) veel missen van je kinderen (en andersom natuurlijk) en in de stof zitten (!) is wel wat anders dan in een niet perfect huis wonen.
Ja, dat vind ik echt.
Ik zou er niet aan beginnen. Ik heb vrienden die een opknaphuis gekocht hebben en daar twee jaar elk weekend, elke vakantie, elke vrije avond aan geklust hebben. Pff, dat ze nog samen zijn is een redelijk wonder. En die hadden geen kinderen.
Hangt er een beetje vanaf.

Hoe handig zijn jullie? Gaan jullie veel inhuren of ben je van plan het zelf te doen en heb je daar ervaring mee? Dit zodat je een beetje in kunt schatten hoeveel werk iets kan zijn (en hoe je daarmee op elkaar gaat reageren )

Ons vorig huis hebben we compleet verbouwd. Al hoewel de planning was om het in anderhalf/twee jaar te doen was het eigenlijk pas na een dikke vijf jaar echt af.

Wij gingen er ook direct in wonen, maar wij kwamen van kamers dus de overstap was niet zo heel groot en wij hadden toen nog geen kind.

Eerlijk .. ik moet er niet aan denken om het weer te gaan doen, maar het resultaat was wel geweldig. Dus een beetje dubbel.

Je moet het absoluut niet onderschatten, ook wat betreft kosten trouwens. Je denkt hmm een keuken dat is ongeveer 10.000 euro. Maar wat je vaak vergeet zijn de buizen voor het gas, de koppelstukken en weet ik wat allemaal niet meer en dat gaat vaak ook in de papieren lopen.

Maar als het echt je droomhuis is en je de financien op orde kunt houden, zou ik er wel voor gaan. Niet om er winst op te maken trouwens want dat is een slechte motivator op den duur en de vraag is of anderen het ook een droomhuis vinden (en je er dus veel minder voor krijgt dan je hoopt).
Tja, ik denk dat ik dat met kinderen niet zou doen. Zonder kinderen zou het erg afhankelijk zijn van hoe je nu leeft. Zit je nu elke avond op de bank, of ga je 2 avonden sporten, heb je andere hobby's en gaan jullie nog elk weekend tot diep in de nacht stappen? En hoeveel werken jullie nu? Beide fulltim met 2 kinderen of beide een rustige parttime baan waar je veel vrije tijd bij over houdt.

Maak een goede opstelling en maak de berekening voor de aanpassing zoals hoe je het wilt hebben en niet hoe je het denkt te gaan doen, omdat je dan goedkoper uit bent. Mijn ervaring is dat je het toch wel gaat doen zoals hoe je het wilt hebben, ook al is het duurder. En maak een reeel overzicht met wanneer je verwacht dat het af zal zijn.

Ons huis had eigenlijk maar 1 "grote" en 3 kleinere aanpassingen nodig. Kostte toch nog 6 weken zijn. En het meeste is gedaan door vakmensen, dus tijdens normale werktijden, 8 uur op een dag en toch nog 6 weken werk (iets minder, niet 40 uur per week bezig geweest), maar verkijk je er niet op.
Oh echt fijn, jullie als ratio

De keuken en de slaapkamer die wel af zijn (omdat we die laten doen) zijn aangrenzend en je kan het zien als een kleine leefomgeving (keuken is 50 m2) die afsluitbaar is. Ik weet dus niet hoezeer de kinderen hier last van gaan hebben.

Ik heb echt echt echt geen trek in ' Help mijn man is klusser' taferelen

en wil ook echt wel dat het klaar is op een gegeven moment. Bovendien ben ik de betere klusser van ons beide :D

Eta: we kunnen beide wel klussen maar zijn geen echte experts. We hebben in ons huidige huis wandjes geplaatst, cv gedaan etc. Ik denk wel echt dat het leren terwijl we het gaan doen zal worden.

Ik werk partime, man fulltime met een redelijk drukke baan (wel echt de weekenden vrij). En we hebben twee fanatieke, zeer ervaren klus opa's die staan te strappelen...
Als jullie het kunnen betalen: doen. Eventueel een ruime stacaravan op het terrein zetten, ken mensen die dat ook hebben gedaan. Heb je een lekker stofvrij plekje om je terug te trekken.
Mijn ouders hebben dit gedaan, en ik zag mijn vader alleen maar klussen en niet papa 'zijn' toen eindelijk naar tien jaar het huis klaar was, was mijn vader ook 'op' en had geen zin het verdere onderhoud wat zo'n huis elk jaar toch weer vergt. En dus hebben ze het huis verkocht.

Dus NEE!

Maar goed als jullie allebei, gouden handjes hebben en goed kunnen klussen en het ook leuk vinden om elk vrij uurtje er mee bezig te zijn, DOEN! maar dan ook elk weekend, want anders ben je over twintig jaar nog niet klaar....
anoniem_103789 wijzigde dit bericht op 01-08-2010 21:05
Reden: dingetje aanpassen/bijschrijven
% gewijzigd

Om antwoord op je vraag te geven: ik zou nog liever gaan kamperen. Da's ook zo'n suboptimale toestand.
Ah we hebben een flinke caravan ter beschikking, good one!
quote:PattiPage schreef op 01 augustus 2010 @ 20:24:

Ook wij hebben ons droomhuis gevonden. Het perfecte boshuis op de perfecte locatie met 3000m2 grond in de bossen.

Klinkt heel erg gaaf!!!!

Het is een mega mega verbouwingsobject. Geschatte kosten ruim 3 ton en dat hele bedrag direct mee financieren gaat hem niet worden. Het plan is dus om deels te verbouwen, te gaan wonen en met de tijd door te bouwen tot het af is en werkelijk ons droomhuis zal worden.

Met de initiële financiering zouden we het huis bouwtechnisch in orde kunnen krijgen (=veilig) de woonkeuken en 1 of 2 slaapkamers. De douche zal voorlopig een klein, ultra oud pisstraaltje zijn in een tochtig hok. Geen woonkamer, 4 slaapkamers missen en continu in de puinzooi zitten.

De badkamer kun je vast wel tochtvrij krijgen op een goedkope manier. Ik zelf zou wel een beetje een redelijke badkamer willen hebben, maar ken genoeg mensen die met een minimale badkamer blij zijn. Woonkeuken = woonkamer en keuken ineen, dus zie het probleem van de woonkamer niet zo. Tenzij je elke avond tv wilt kijken, maar dat gaat niet lukken, want je moet de woonkamer afmaken. In de puinzooi zitten heb je zelf in de hand. Ruimte voor ruimte aanpakken, is de beste tactiek.

Dat gaat betekenen dat we dus de komende 2 jaar max. gaan verbouwen en de weekenden en vakanties in het huis bezig zijn. We hebben als we dit onzalige plan doorzetten 2 kleine kinderen rondlopen wat natuurlijk ook sub optimaal is.

Ook moeten we ons huis nog gaan verkopen wat mij ook bloedje nerveus maakt. Ik wil niet kopen zonder eerst te verkopen maar zie het huis maar eens kwijt te raken. Het huis waar we nu wonen is ook een uniek object wat m.i of heel snel weg is of lang te koop gaat staan.

Hoe jong zijn de kinderen? Kunnen ze "meehelpen" of vinden ze het al niet meer leuk om dat te doen.
2 klusopa's zijn wel echt ideaal!

Maar maak er wel goede afspraken over. En bereken ook eens hoeveel het gaat kosten als ze over 2-3 maanden af gaan haken omdat ze geen zin hebben om 3-4 dagen per week aan het werk te gaan.
De kinderen zijn nu 2 en 0 (moet nog bevallen)

Van de opa's wil ik niet afhankelijk zijn, das mooi erbij zeg maar

Dank dank dank voor jullie reacties
In deze tijd ALTIJD eerst je eigen huis verkopen. Als dan dit droompand nog op de markt ga je nog eens kijken en alles goed laten berekenen door een bouwkundige.

als het er dan nog voor beide partners een aantrekkelijk idee is, dan kun je eraan beginnen. Maar bedenk wel dat als je planning 3 jaar is, je waarschijnlijk 6 jaar bezig bent (hier spreekt ervaring ....zonder kinderen!) En als je het over een meer jarenplan hebt, dan kun je ervan uitgaan dat je ook af en toe wat leuks wilt doen als vakantie bijvoorbeeld en je kids kosten ook geld.

Koop het huis dus niet op 100% van wat je als hypotheek kunt krijgen...... hou wat ruimte en besteed aandacht aan 'wat er kan gebeuren'. Mijn man en ik hebben ook op 2 salarissen gekocht, ik werd ziek.... toen kreeg ik het wel even benauwd. Langer dan 2 jaar ziek en je salaris gaat behoorlijk achteruit.

En iedereen die nu zegt dat ze wel willen helpen: dat neemt na een paar jaar echt heel veel af hoor! Je (kinderloze)vrienden met zeeën tijd krijgen ook kinderen, mensen raken overwerkt en klusopa's gaan door hun rug......Niet te veel op rekenen dus. Kun je het ook zelf als je geen hulp krijgt?

Maar eerst je huis verkopen!!!

Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven