Jaren lang verbouwen, zou jij dit doen?

01-08-2010 20:24 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien jullie Marielle zo goed hebben geholpen mogen jullie mij ook helpen

Ook wij hebben ons droomhuis gevonden. Het perfecte boshuis op de perfecte locatie met 3000m2 grond in de bossen. Niet het droomhuis wat elke maand voorbij komt maar echt een once in a lifetime object. Wat we in makkelijk in waarde kunnen verdubbelen als het af is.

Het mooie is ook nog dat we de aanschaf makkelijk kunnen betalen. De hypotheek van het huis is gelijk aan die van ons nu en dat kunnen we met gemak opbrengen.

Maar.....

Het is een mega mega verbouwingsobject. Geschatte kosten ruim 3 ton en dat hele bedrag direct mee financieren gaat hem niet worden. Het plan is dus om deels te verbouwen, te gaan wonen en met de tijd door te bouwen tot het af is en werkelijk ons droomhuis zal worden.

Met de initiële financiering zouden we het huis bouwtechnisch in orde kunnen krijgen (=veilig) de woonkeuken en 1 of 2 slaapkamers. De douche zal voorlopig een klein, ultra oud pisstraaltje zijn in een tochtig hok. Geen woonkamer, 4 slaapkamers missen en continu in de puinzooi zitten.

Dat gaat betekenen dat we dus de komende 2 jaar max. gaan verbouwen en de weekenden en vakanties in het huis bezig zijn. We hebben als we dit onzalige plan doorzetten 2 kleine kinderen rondlopen wat natuurlijk ook sub optimaal is.

Ook moeten we ons huis nog gaan verkopen wat mij ook bloedje nerveus maakt. Ik wil niet kopen zonder eerst te verkopen maar zie het huis maar eens kwijt te raken. Het huis waar we nu wonen is ook een uniek object wat m.i of heel snel weg is of lang te koop gaat staan.

Ik ga contact opnemen met een vriendin, makelaar om eea te bespreken.

Maar wil van jullie ook graag weten; zou jij dit doen (mits je eerst kan verkopen)?

Jaren lang verbouwen, dat moet je echt

Totaal aantal stemmen: 64

Zeker weten doen om je droomhuis te krijgen! (25%)
Alleen doen als je Bob de Bouwer heet en geen kids hebt (58%)
Nooit van mn leven, ik wil Vinex! (17%)
Whatever... Geen stemmen
Fijn dat je twee fanatieke klusouders hebt, dat is wel makkelijker.

Maarrr mijn vader is timmerman en de vader van mijn vriend was het ook (doet nu iets anders), mijn zwager is electricien, mijn oom is installateur van cv etc etc. We hebben echt ontzettend veel hulp gehad.

Voor de kosten is het handig maar we hebben er nog steeds dubbel zo lang over gedaan als de planning was.

Ik zou in ieder geval een bouwkundigrapport op laten maken voor de inschatting van de kosten.

Vooral bij oudere huizen komen er vaak ineens allerlei zaken bij als je de vloer opentrekt of de wanden weg gaat halen.

(had ik al gezegd dat als het je droom is dat je het gewoon moet doen )
Het huis is bouwkundig nagekeken en de kosten zijn dus ruim 3 ton.

Auch.

En dan weet ik dat als ik een mooie natuurstenen vloer wil, en die handgemaakte keuken en en en en de kosten natuurlijk vele malen meer zullen zijn.

Goed om te weten is dat we dit huis + deel verbouwing ook kunnen kopen op alleen het salaris van man. Mijn salaris sparen we eigenlijk helemaal en van wat er overblijft leven we lekker nu. Over geld maak ik me eigenlijk nog het minste zorgen.

Maar blijft natuurlijk dat ik geen idee heb wat zolang verbouwen doet... Vandaar dat ik zo blij ben met jullie reality checks.
Ik zou het zonde vinden om twee jaar van mijn vrije tijd mijn kinderen te moeten missen omdat ik "moest" klussen.....die tijd kun je nooit meer inhalen.
Droomhuis is ook maar zo'n idee... als je 2 jaar aan het verbouwen bent met 2 koters een een pisdouche wordt het al gauw een nachtmerrie denk ik...

Romantiseer het beeld niet teveel, een kleiner huis dat wel goed bewoonbaar is met minder grond maar op een leuke buitenlokatie (rand van de wijk) geeft een hoop rust!
Maar huur je een bouwbedrijf in die een complete verbouwing doet (voor die 3 ton) of ga je echt alles zelf doen?

Dat is natuurlijk wel een verschil.

Vaak kun je ook besparen op sloopkosten etc (voor dat een bouwbedrijf gaat beginnen). Ook kun je heel erg besparen op keukens en natuurstenenvloeren als je goed om je heen gaat kijken. Nu hadden wij natuurlijk heel wat ingangen (omdat we veel mensen kennen in de "bouwwereld" dus dat maakte het ook makkelijker om dat soort adresjes te vinden.
Die kosten zijn beraamd op dat iemand het gaat doen (aannemer) en daar valt dus wel wat te besparen IMO. Maar waar precies en hoe moeten we nog verder gaan uitzoeken.

Ik zie nog niet zo dat we de kinderen nooit meer zullen zien. Ze gaan rond 18.30 slapen, slapen overdag nog, gaan 3 dagen naar de opvang en de overige tijd zijn ze bij 1 van ons. Ik ben vooral bang dat we elkaar wat minder zullen zien om de reden die Magica geeft.

Ik ga nu even met man praten en smachtend naar zijn wijntje kijken. Dank tot zover en keep 'em coming!
Ik lees je alleen nadenken over de verbouwing, maar het belangrijkste sla je telkens over!

Zie je alles zitten zonder dat je je huidige huis verkocht hebt?

Nee? Dan zou ik het eerst eens te koop zetten. Dubbele lasten zit je helemaal niet op te wachten in deze tijd.
Nee. Ik zie niet waar ik de tijd vandaan zou halen om ook nog te klussen met een baan, twee kinderen en het huishouden. Ik zou niet in een stoffige onaffe boel willen wonen en ik zou mijn tijd veel liever willen besteden met mijn gezin. Bovendien ben ik geen professioneel klusser dus echt mooi strak zou het niet worden. En ik zou de ruzies met familie niet willen riskeren als er een keer iets mislukt of niet zo gaat als je je had voorgesteld.

Doe mij maar een afgeklust huis.
zou het niet doen , maarja wie ben ik om erover te beslissen , btw wil je alvast het adres hebben van help mijn man is klusser :-) ,geintje strerkte met je beslissing.
quote:eimmer schreef op 01 augustus 2010 @ 21:48:

Ik lees je alleen nadenken over de verbouwing, maar het belangrijkste sla je telkens over!

Zie je alles zitten zonder dat je je huidige huis verkocht hebt?

Nee? Dan zou ik het eerst eens te koop zetten. Dubbele lasten zit je helemaal niet op te wachten in deze tijd.

Toch nog even spieken

Dat sla ik zeker niet over want het is voor mij een vereiste dat ons huidige huis verkocht is voor we gaan aankopen! Staat ook in de openingspost toch? Hell no dat ik dat aan durf anders...
Doet me denken aan onze buren. Die kochten 10 jaar geleden hun huis. Daar moest heel veel aan gebeuren; nieuw dak en binnen alles verbouwen. Toen ze met verbouwen begonnen was zij hoogzwanger. Voor de bevalling moesten ze bij zijn broer logeren. Toen ze na de kraamtijd weer terug kwamen hadden ze geen badkamer en WM aansluiting: gingen ze bij ons douchen en bij de andere buren de wasmachine gebruiken. Het jongste kind bleek astma te hebben; zou wel eens van het bouwstof kunnen komen. Een deel van de verbouwing ging via een aannemer. Maar de kosten vielen tegen, ze hadden niet alles goed geregeld met de aannemer en moesten uiteindelijk binnen alles zelf doen. Ze zijn nu nog bezig na 10 jaar
quote:PattiPage schreef op 01 augustus 2010 @ 22:01:

[...]

Toch nog even spieken

Dat sla ik zeker niet over want het is voor mij een vereiste dat ons huidige huis verkocht is voor we gaan aankopen! Staat ook in de openingspost toch? Hell no dat ik dat aan durf anders...Maar wat doe je dan als je huidige huis verkocht is maar je droomhuis ook? Of als je huidige huis te koop staat en ondertussen je droomhuis verkocht wordt? Je huis uit de verkoop halen kan, maar dan moet je meestal wel onkosten aan de makelaar vergoeden.
Tja optimistisch als ik ben, als je een aannemer neemt voor de grootste gedeelte van de bouw zou ik het denk ik wel doen.

Tuurlijk blijft het zwaar en moet je het allemaal niet onderschatten maar het moet volgens mij dan wel te doen zijn.

Vooral als je wel een plek hebt waar je kunt slapen en wonen.
Nee nee nee en nog eens nee. Helemaal eens met Mamasaar (20.38) Niet omdat ze niet groot kunnen worden in een on-af huis, maar wél omdat er op 'jullie manier' veeeeel te weinig quality-time zal zijn.
Ik hoef maar een heel kort antwoord te geven: NEEEEEEEEE!!!!!!!
Heb "Nooit van m'n leven, ik wil Vinex!" gestemd. Hoewel Vinex niet mijn soort huis is maar bij het vooruitzicht van 2 jaar verbouwen en tegelijkertijd in dat huis wonen, daar zou ik echt gillend bij vandaan rennen (binnen een dag of 2 ).
Hier een 'ervaringsdeskundige'. Wij hebben ons huis 12 jaar geleden gekocht. Het is een huis uit 1880 waar al een tijd niks aan gedaan was. We hebben toen de benedenverdieping verbouwd en de bovenverdieping (2 slaapkamers en een erg ouderwetse badkamer) opgeknapt. Toen waren we nog samen, dus prima te doen.

Een paar jaar later werd onze tweeling geboren. Die hebben de eerste jaren samen op 1 kamer gelegen, maar toen ze wat ouder werden vonden we het toch belangrijk om ze beiden een eigen plekkie te geven. Dus in dubio, gaan we verhuizen of verbouwen. Voor het verbouwen gekozen. Mijn man is een echte Bob de Bouwer, dus wilde alles zelf doen. Prima natuurlijk, zeker wat betreft de kosten, maar wat een tijd kost zoiets. We (of eigenlijk hij) dacht dat het in 2 jaar te doen moest zijn. Maar niet dus. Eigenlijk kan je alleen in het weekend klussen, want met kleine kinderen die vroeg naar bed gaan, vallen de avonden af i.v.m. het lawaai.

Al met al heeft het 3 jaar geduurd.

Tip: zorg dat het 'leefbaar' blijft. Pak het dus ruimte voor ruimte aan, zodat niet alle kamers overhoop liggen.

Maar ik zou het dus wel doen!!
quote:PattiPage schreef op 01 augustus 2010 @ 20:24:

Aangezien jullie Marielle zo goed hebben geholpen mogen jullie mij ook helpen

Ook wij hebben ons droomhuis gevonden. Het perfecte boshuis op de perfecte locatie met 3000m2 grond in de bossen. Het is niet jullie droomhuis, het moet nog jullie droomhuis worden. Want hoe perfect is het als er nog van alles aan moet gebeuren?

Wat heb je in je (achter)hoofd als je je voorstelt daar te wonen, in dat prachtige bos: het huis als het af is, of in de huidige staat?
Als jullie het graag willen, dat moeten jullie ervoor gaan!

Wel is het belangrijk dat je man het huis ook echt het einde vindt, zitten jullie op dezelfde lijn, willen jullie het huis even graag?

Zo te lezen hebben jullie redelijk wat geld, in dit geval zou ik bepaalde klussen laten uitvoeren. Dit geeft meer rust en is natuurlijk veel sneller klaar.

Maar waar veel anderen voor waarschuwen: 2 jaar (of langer) is erg lang om steeds in het stof te zitten. Onderschat het niet. Hoe steek je zelf in elkaar: ben je iemand die flexibel en makkelijk is, en zich niet zo gauw druk maakt, of ben jij iemand die perfectionistisch is? In dit laatste geval zou ik er absoluut niet aan beginnen.

Probeer je enthousiasme even los te laten en de situatie helder te bekijken....
quote:PattiPage schreef op 01 augustus 2010 @ 20:24:

Ik ga contact opnemen met een vriendin, makelaar om eea te bespreken.

?

Ik zou het zelf niet doen, maar dat is omdat ik weet dat ik niet tegen die rommel en drukte kan

Wel heb ik nog een tip als je die makelaar gaat spreken, om te vragen of het huis misschien op de monumentenlijst staat, of die gemeente strengere regels omtrent verbouwen heeft, of het aanvragen van de nodige vergunningen mogelijk is. Kortom waar je tegen aan zou lopen en dus ook rekening mee moeten houden als je het huis zou kopen.
Oh de horror! Ik heb, wegens slechte planning, onlangs 3 weken met twee kleine kinderen in een huis gezeten waar van alles nog niet af was en dat is echt, echt, echt niet leuk. Het is een soort van permanent kamperen (ik háát kamperen). Man en ik hebben onze relatie lang niet zoveel gekibbeld.

In de zomer gaat het nog, want dan kun je deels buiten leven. Maar in de winter is het echt geen doen.
The time is now
Ik vind het al k-t om een lamp te verwisselen, dus nee..ik zou er niet voor kiezen.
ik doe het zelf, we zouden binnen 1 jaar het hele huis opknappen en heerlijk wonen, nouja je raad het al 3 jaar later en ik krijg bijna mijn onze nieuwe keuken.

In het begin gingen we hard aan het werk, iedere vrije minuut eraan, maar toen ging het even niet meer. We baalde er goed van, ook dat het niet verder ging, maar het slokt(e) te veel van ons sociale leven op. Onze tijd voor elkaar en ons gezin.

Ben nog steeds blij met ons huis, maar soms word ik er helemaal gek van.

Plannen en een bak met geld en een goede aannemer, dat is wat je nodig hebt.
Ik denk maar 1 ding,

Hoe lief heb je je relatie? Want die zet je wel in op je droomhuis natuurlijk.

Pff... 3 jaar klussen en in de zooi zitten, weinig tijd voor elkaar, vermoeidheid,ouders zijn, financiele rompslomp, weinig tot niet op vakantie, vrijwel elk weekend druk, continu samen besluiten moeten maken, een baan er naast etc. is echt killing voor je relatie.

Negatief? ja... sterkte als het doorgaat
horrorhuis dus, en ook hier geldt, jullie kunnen je het niet veroorloven. Bovendien kosten verbouwingen altijd veel meer dan je denkt.

ook hier weer het "once in a lifetime-gevoel" maar dat is onzin, er staan zoveel soortgelijke objecten te koop

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven