Jaren lang verbouwen, zou jij dit doen?

01-08-2010 20:24 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien jullie Marielle zo goed hebben geholpen mogen jullie mij ook helpen

Ook wij hebben ons droomhuis gevonden. Het perfecte boshuis op de perfecte locatie met 3000m2 grond in de bossen. Niet het droomhuis wat elke maand voorbij komt maar echt een once in a lifetime object. Wat we in makkelijk in waarde kunnen verdubbelen als het af is.

Het mooie is ook nog dat we de aanschaf makkelijk kunnen betalen. De hypotheek van het huis is gelijk aan die van ons nu en dat kunnen we met gemak opbrengen.

Maar.....

Het is een mega mega verbouwingsobject. Geschatte kosten ruim 3 ton en dat hele bedrag direct mee financieren gaat hem niet worden. Het plan is dus om deels te verbouwen, te gaan wonen en met de tijd door te bouwen tot het af is en werkelijk ons droomhuis zal worden.

Met de initiële financiering zouden we het huis bouwtechnisch in orde kunnen krijgen (=veilig) de woonkeuken en 1 of 2 slaapkamers. De douche zal voorlopig een klein, ultra oud pisstraaltje zijn in een tochtig hok. Geen woonkamer, 4 slaapkamers missen en continu in de puinzooi zitten.

Dat gaat betekenen dat we dus de komende 2 jaar max. gaan verbouwen en de weekenden en vakanties in het huis bezig zijn. We hebben als we dit onzalige plan doorzetten 2 kleine kinderen rondlopen wat natuurlijk ook sub optimaal is.

Ook moeten we ons huis nog gaan verkopen wat mij ook bloedje nerveus maakt. Ik wil niet kopen zonder eerst te verkopen maar zie het huis maar eens kwijt te raken. Het huis waar we nu wonen is ook een uniek object wat m.i of heel snel weg is of lang te koop gaat staan.

Ik ga contact opnemen met een vriendin, makelaar om eea te bespreken.

Maar wil van jullie ook graag weten; zou jij dit doen (mits je eerst kan verkopen)?

Jaren lang verbouwen, dat moet je echt

Totaal aantal stemmen: 64

Zeker weten doen om je droomhuis te krijgen! (25%)
Alleen doen als je Bob de Bouwer heet en geen kids hebt (58%)
Nooit van mn leven, ik wil Vinex! (17%)
Whatever... Geen stemmen
Ben nog aan het bijlezen, dus wellicht mosterd, maar als je 1500 pm kunt sparen, kun je toch ook sommige klussen uitbesteden zodat je in minder tijd hetzelfde geld kwijt bent?

Ga nog verder lezen.
quote:PattiPage schreef op 01 augustus 2010 @ 20:58:

Oh echt fijn, jullie als ratio

De keuken en de slaapkamer die wel af zijn (omdat we die laten doen) zijn aangrenzend en je kan het zien als een kleine leefomgeving (keuken is 50 m2) die afsluitbaar is. Ik weet dus niet hoezeer de kinderen hier last van gaan hebben.

Wil je je kinderen 2 jaar opsluiten in de keuken?

Ik heb echt echt echt geen trek in ' Help mijn man is klusser' taferelen

en wil ook echt wel dat het klaar is op een gegeven moment. Bovendien ben ik de betere klusser van ons beide :D

waar haal je de tijd vandaan met 2 kleine kinderen?

Eta: we kunnen beide wel klussen maar zijn geen echte experts. We hebben in ons huidige huis wandjes geplaatst, cv gedaan etc. Ik denk wel echt dat het leren terwijl we het gaan doen zal worden.

Ik werk partime, man fulltime met een redelijk drukke baan (wel echt de weekenden vrij). En we hebben twee fanatieke, zeer ervaren klus opa's die staan te strappelen...
Ik zit, gedwongen door een lekkage, nu een maand of twee in een afbreken-en-dan-opbouwen-huis. Zullen we een weekje ruilen en kijken hoe dat je bevalt? Kan ik mooi een week bijkomen in jouw huidige huis Wij zitten hier op een 50m2 woonkeuken en twee slaapkamers, precies wat jij gaat krijgen. Oja, en bij mij wordt alles gedaan. Ik begin al langzaam gek te worden geloof ik. Echt heel fijn zo in de vakantie met twee kids(niet dus) en overal stof, constant mensen over de vloer, etc.. Ik zou er nooit vrijwillig aan beginnen.
Ohja, nav Iry post nog dit: je zult al vermoeid zijn doordat je erbij moet klussen, naast alle reguliere dingen. Maar wat nu als je een nachtbraker baart? Mijn tweede heeft tot ze 2 was, niet doorgeslapen 's nachts. En ik liep echt op mijn tandvlees op een gegeven moment. En dan werkte ik nog niet eens buitenshuis, wat jij denk ik wel doet, én ik hoefde niet te verbouwen.

Tis een vrij reële kans lijkt me, dat je baby niet doorslaapt. En ik denk, dat wanneer er zoveel gebeurd om baby heen, baby dat ook niet 'snel' gaat doen. En dan?
eem beetje klussen vind ik leuk om er wat van te maken, wat aanpassingen-veranderingen

maar jaren lang?? lijkt me een ramp..
Ik heb nog niet alles gelezen maar ik zou het niet doen.

Heb je wel eens vaker een lange tijd met partner geklust (in huis dan )? Ik heb ooit wel eens in een slaapkamer en gang laminaat samen gelegd en na een week kon ik hem wel achter het behang plakken. Of met het oude vloerbedekking bij het vuil zetten.

- Het lijkt mij sowieso met kinderen ondoenlijk.

- 2 jaar klussen is lang hoor, wat als jij, partner of kinderen ziek worden?

- geen woonkamer lijkt mij ook niets met kinderen (lijkt me niet handig als je kinderen steeds in de keuken moeten zitten)

- verbouwingen lopen altijd uit qua tijd en geld, dus die tegenslagen heb je nog niet meegerekend

- kijk bij rtlgemist een paar afleveringen van Help, mijn man is klusser of schakel ze in, dan is je huis wel lekker snel klaar

- met kinderen moet je toch een goede douche of bad hebben

- geen vrije tijd meer, geen weekenden, geen vakantie, druk leven met kinderen, werk en elke minuut klussen, altijd in de troep zitten, nou klinkt als een goede basis om overspannen van te raken

- je kan het niet betalen dus niet doen

- ok je gaat er niet vanuit maar wat als het wel tot een breuk leidt met je partner, wat haal je je op de hals met al die schulden dan

Nou ik zou het niet doen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Blijf zolang de verbouwing duurt nog in je ouwe huis wonen of huur tijdelijk 'n appartement. Verbouwingsstof is heel gemeen en gaat echt overal in zitten. Dat trek je misschien bij 'n kleine verbouwing van 2 weken, maar niet bij continu moeten verbouwen.

Ook kun je veel beter doorwerken als je niet in het te verbouwen huis woont. Je kunt de zooi laten liggen en kamers afwerken zonder dat die 's avonds weer leefbaar moeten zijn.

Nadeel is wel dat je kinderen hebt, want die moet je 's avonds en in de weekenden dus ook van oppas voorzien als jullie gaan klussen.
Geen aanrader!

Wij hebben vorig jaar de gehele beneden verdieping verbouwd en met 2 kids van 9 en 11 jaar in 3 slaapkamers gewoond. En dit een half jaar. We hadden geen enkele privacy en we liepen continu op elkaars lip. Daarbij hadden we natuurlijk geen half jaar vakantie en deden we alles zelf en dan meestal in de weekends en 's avonds laat. Ik was dood en dood moe na dat half jaar. We zijn toen 8 dagen all inclusive op vakantie geweest en ik heb die 8 dagen alleen maar liggen slapen zo moe was ik!

Als je dat huis wilt kopen dan zou ik als jou was er NIET in gaan wonen tijdens de verbouwing! Want dan heb je echt geen rustmoment meer!
Ik zou er nooit aan beginnen!

1 X een verbouwing gedaan, een stuk bij het huis aan gebouwd, dat werd de nieuwe keuken en de bestaande keuken werd bij het huis aan getrokken.

Ik werd helemaal wild van al het stof, geboor, getimmer en weet ik wat al niet meer!

Later een nieuw huis laten zetten door een bouwbedrijf, en we zijn er pas ingetrokken toen alles klaar was, tot aan de tuin en bestrating aan toe.
Geen woonkamer is op zich niet zo erg met kinderen, als het maar tijdelijk is. Toen ik een jaar of 3/4 was hebben wij ook een zomer in de keuken (+slaapkamers) geleefd, maarja zomer, dus veel buiten. De vloer van de woonkamer moest vervangen worden, dus het was daar 1 grote zandbak (je keek zeg maar door de stalen dragers naar de kruipruimte ) Ik heb daar wel leuke herinneringen aan Maarja, wel tijdelijk! Zolang het langer dan een seizoen duurt, lijkt het me vooral erg vervelend voor de kinderen dat ze geen ruimte om te spelen hebben enzo.
Je moet daar heeeel goed tegen kunnen. En het duurt vaak langer dan je denkt. Dus ipv 2 jaar klussen kunnen het er ook 6 worden...
huur een aannemer in voor de grote klussen ( badkamer , keuken ) en doe zelf de afbouw ( schilderen, vloer leggen, lampen hangen ) en geloof daar zul je al genoeg tijd aan kwijt zijn.
en 2 jaar is lang.. ik zie het bij een collega van me. keuken vernieuwd + extra verdieping, redelijk kleine verbouwing, 2 fulltime banen, 1 hond geen kinderen en zij zijn al bijna een jaar bezig met het hele gebeuren , incl. een burnout
Ik zou het niet doen, maar ik ben geen klusserT ( van huizen verbouwen of renoveren dan hé.)

Het eerste wat ook bij mij opdoemt is "Help mijn man is een klusser."

Je schrijft twee jaar max verbouwen. Na al de reacties van schrijvers met verbouwervaringen lijkt het mij veilig om te stellen dat een verbouwing zal gaan uitlopen en langer zal gaan duren.

quote:PattiPage schreef op 01 augustus 2010 @ 21:20:

[...]

Maar blijft natuurlijk dat ik geen idee heb wat zolang verbouwen doet... Vandaar dat ik zo blij ben met jullie reality checks.

Daar zou ik me zorgen over maken.

Daarbij komt dat jullie straks twee jonge kinderen hebben, waarvan één baby. Die hebben ook tijd, aandacht en liefde van jullie nodig. Hoe is het verder gesteld met de voorzieningen en nabijheid van bijvoorbeeld kinderopvang en scholen bij jullie droomhuis?

Ik vind de tip van Elninjoo wel een goede.

quote:elninjoo schreef op 02 augustus 2010 @ 08:35:

Blijf zolang de verbouwing duurt nog in je ouwe huis wonen of huur tijdelijk 'n appartement. Verbouwingsstof is heel gemeen en gaat echt overal in zitten. Dat trek je misschien bij 'n kleine verbouwing van 2 weken, maar niet bij continu moeten verbouwen.

Ook kun je veel beter doorwerken als je niet in het te verbouwen huis woont. Je kunt de zooi laten liggen en kamers afwerken zonder dat die 's avonds weer leefbaar moeten zijn.

Nadeel is wel dat je kinderen hebt, want die moet je 's avonds en in de weekenden dus ook van oppas voorzien als jullie gaan klussen.Ik wens jullie sowieso succes met jullie keuze en de eventuele uitvoering van jullie plan.
Pff... het klinkt als iets dat heel lang gaat duren...

Ik vind het idee van iemand om dan tijdelijk in een ander huis te wonen wel beter dan om er te gaan wonen terwijl je aan het klussen bent.

Zo kun je tenminste in die lange tijd ook nog gewoon een keer niet gaan en word je er ook niet mee geconfronteerd wanneer je een keer geen zin hebt.

En klussen met z'n tweeën wanneer er ook nog heel jonge kinderen rondlopen, is geen optie!
OJa... en het klopt dat je wanneer je al in je klushuis woont ook 's avonds niets kan doen met de kleine kinderen ivm lawaai e.d.
Nogmaals bedankt voor alle zinnige (en soms onzinnige dingen ) die jullie hebben geroepen.

Plan de campagne is: huis als de wiedeweerga te koop zetten. Het kriebelt al veel langer om te verhuizen dus dit is sowieso iets wat we willen doen. Timing kon beter ivm hoog zwanger zijn maar met vaste (mogelijke) kijkdagen wel te doen en uiteraard is er een stop als ik daadwerkelijk net bevallen ben.

Verder gaan we wel verder kijken naar het hoe en wat van het 'droomhuis'.

Goed kijken naar de verbouwingsmogelijkheden en kosten duidelijker maken, kijken naar welke restricties er zijn (maar we wonen nu ook in een monument binnen dezelfde gemeente dus hier zijn we redelijk bekend mee).

En dan wachten tot we het huis hebben verkocht. Mochten we dit huis verkopen en het andere verkocht zijn dan kunnen we in het huis van vrienden trekken die in Hong Kong zitten en vanuit daar weer verder kijken naar iets wat we zien zitten, ze zijn pas over 1,5 jaar terug dus dat geeft ruimte en tijd.

Ook zou het een mogelijkheid zijn om vanuit dit huis van vrienden te gaan verbouwen maar ik denk dan dat het nog weer veel langer zal duren maar het is iig een mogelijkheid.

Nou ja genoeg om over na te denken in ieder geval.

Thanks!
Hoi, ben ej niet bang dat het huis straks verkocht is, als je te lang wacht?

Mijn tip (ervaringsdeskundig met 14 jaar verbouwen)

Zorg dat je niet teveel plaatsen tegelijk bezig bent met klussen.Zorg dat je je basisbehoeften : slapen, koken en "rusten" altijd kunt doen zonder dat je de rommel ziet. Dus zoals je al schreef je hebt een woonkeuken, ga daar pas mee aan de slag als je een andere ruimte hebt om te "rusten'zonder klussen. Houd minimaal 3 ruimtes "niet klussend. Als je de keuken gaat verbouwen, zorg voor een geweldige tijdelijke keuken of bijkeuken die je later nog gebruikt, niet primitief gaan koken. berg je gereedschap op een overzichtelijke manier op (niet dat ij dat doen) Zorg dat het altijd veilig is voor de kinderen (sluit deuren af van klusruimtes)

je bent altijd wel meer geld kwijt als je denkt.

verder klinkt het super!!
Ik moet zeggen dat ik iedereen toch wel erg negatief vind. Goed, ik heb ook wat waarschuwende woorden geschreven in het begin van dit topic, maar ik heb absoluut geen spijt dat we dit huis gekocht hebben. Jij bent in ieder geval al bevallen als jullie er (eventueel) in zouden trekken, dat scheelt een boel. Ik vind het allemaal een stuk beter te handelen nu ik niet meer zwanger ben en mijn proefschrift zijn voltooing nadert. Je moet er rekening mee houden dat het alles langer duurt en meer kost dan je verwacht, en (heel belangrijk) af en toe een klusloze maand inlassen en dan is het echt wel te doen!
Het lijkt mij een prachtige uitdaging maar denk wel heel goed na en verlies jezelf niet in je droom.

Bedenk dat dit soort projecten altijd langer duren en duurder uitvallen dan je vooraf had bedacht. Calculeer die extra tijd dus in. Hou er verder rekening mee dat bepaalde klussen misschien moeilijker zijn waardoor je vakmensen moet inschakelen (die extra geld kosten).

Verder is het toch wel belangrijk om het belang van je kinderen op de eerste plaats te stellen. Die kosten veel tijd en hebben aandacht nodig. Klussen met de kinderen erbij gaat dus niet (terwijl voor sommige klussen echt 2 personen nodig zijn). Er moet altijd iemand van jullie zijn die op ze kan letten en klussen maakt vaak geluid (terwijl jonge kinderen veel slapen en vroeg naar bed gaan). Goede opvang is dus belangrijk maar je kunt niet van de omgeving verwachten dat ze dit jarenlang gaan doen. En vraag jezelf ook af of je dit wilt (kinderen veel bij opvang/oppas onderbrengen, vaak te moe zijn om nog een leuke ouder te kunnen zijn etc).

Verder heb ik aan vrienden gezien dat je ook de invloed van stress en vermoeidheid niet moet onderschatten. Dit heeft een groot effect op je relatie, werkprestaties en je kinderen. Verder zou ik niet teveel verwachten van klussen in de weekeinden en na een drukke dag hard werken. Daarmee begin je misschien vol goede moed maar dit hou je niet heel lang vol (iets waar veel mensen geen rekening mee houden). Een kennis heeft dit beter aangepakt. Hij heeft via zijn levensloopregeling en overleg met zijn werkgever extra vrije tijd opgespaart. Hierdoor kon hij soms langere periodes vrij nemen om zich volledig op een grote klus te storten. In de tussenliggende periodes kluste hij bijna niet (of liet vakmensen aan het werk) hierdoor kon hij zich ook nog richten op zijn eigen baan en omgeving.

Tot slot lijkt de financiering bij jullie wel een risico. Een groot gedeelte van de verbouwing kan je niet financieren maar moet je nog gaan verdienen. Bedenk dat je altijd een baan kunt verliezen, een bonus lager kan uitvallen (of komen te vervallen), jij of je kinderen ziek kunnen worden (waardoor je niet meer of minder kunt werken) en je extra kosten kunt krijgen. Dan zit je dus in een bouwval die onverkoopbaar is.
quote:Luxaflex schreef op 01 augustus 2010 @ 20:41:

Ik zou het wel doen. Maar alleen als ik het oude huis eerst verkocht zou hebben.

Kinderen worden ook wel groot in een niet-perfect huis. Zolang het maar veilig is.Ik ga mee met Luxaflex.
quote:PattiPage schreef op 01 augustus 2010 @ 22:01:

[...]

Toch nog even spieken

Dat sla ik zeker niet over want het is voor mij een vereiste dat ons huidige huis verkocht is voor we gaan aankopen! Staat ook in de openingspost toch? Hell no dat ik dat aan durf anders...Ga je dan tijdens de verbouwen ergens huren? Als je jarenlang in de verbouwingszooi moet zitten dan denk ik dat je aan 't eind van de rit zowel geen huis als geen relatie meer hebt.
Ik heb niet alles gelezen, maar als dit je droomhuis is zou ik zeggen doen. Voor de praktische bezwaren is vaak een oplossing. Wij zijn nu ruim 6 jaar aan het verbouwen en voorlopig nog niet klaar. We kunnen slapen, eten, douchen, bankhangen en lekker in de tuin zitten. Stukje bij beetje wordt ons huis steeds meer af. Scheelt wel dat wij geen kinderen hebben. Met kelein kinderen kun je ook prima verbouwen, je moet alleen meer organiseren.

Wij hebben de verbouwing ook niet meegefinancierd, maar steeds bij elkaar gespaard. Financieel hebben wij nooit een probleem gehad. De verbouwing doen wij grotendeels zelf, maar we gaan ook gewoon een aantal keer per jaar op vakatie en werken lang niet elk weekend. Er is meer dan verbouwen.

Aangezien je een groot grondoppervlakte hebt kun je ook een grote woonwagen of bouwkeet tijdelijk plaatsen. Je hebt dan iets meer comfort qua eten en douchen.

Onze relatie houdt prima stand. Wij weten wat we aan elkaar hebben en hebben daarnaast allebei onze eigen taak binnen de verbouwing.

Overigens hangt veel af van hoe je zelf bent. Ben je een perfectionist dan gaat het niet werken, kun je zaken makkelijk van je afzetten dan zal het prima gaan. Ik heb geleerd bijvoorbeeld om tijd voor mijzelf te maken, de klus ligt er morgen ok nog wel. Wij hebben dan ook geen enkele tijdsdruk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven