Draagdoeken en andere dragers 2 - voor al je draagvragen

14-04-2010 12:33 2533 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het tweede algemene draagtopic alweer!

Stel hier je vraag over het dragen van je baby / peuter / kleuter, over draagdoeken, draagzakken en andere dragers, of praat mee over al die mooie doeken en dragers.

Er zijn veel verschillende dragers, als je door de bomen het bos niet meer ziet, stel gerust je vraag!

Voordelen van dragen zijn onder andere:

- Net uit de buik niet koud in een bakje maar lekker warm tegen je aan.

- Goed voor de groei en ontwikkeling van de baby (net zoals te vroeg geboren baby's buik op buik worden gelegd).

- Goed voor de productie van de borstvoeding.

- Goed voor de houding van rug en heupjes.

- Ideaal tijdens onrustige uurtjes, krampjes en reflux

- Je handen vrij en geen kinderwagen door de kruidvat proberen te manouvreren.

- Ideale oplossing als er een ouder broertje of zusje is en je wilt geen dure duo wagen aanschaffen.

- Maar vooral erg gezellig en knus.

Draagwijze:

Voor (gezonde) baby's vanaf de geboorte wordt rechtop dragen aanbevolen. De beentjes mogen meteen al buiten de doek. De knietjes zitten ter hoogte van de navel, beentjes wat gespreid: de kikkerhouding. De doek of drager moet tot in de knieholtes komen voor een goede ondersteuning. Het nekje moet goed ondersteund worden door de drager.

Dragen is heel veilig, mits je een goede drager en draagwijze gebruikt! Dragers waarin je baby als een banaantje ligt (zoals de draagzakken/tassen die in het nieuws waren) zijn niet veilig, je kind kan ademhalingsmoeilijkheden krijgen.

Voor je kind is buik-tegen-buik dragen het meest ergonomisch. Wil je kind meer zien van de wereld, dan kun je op de heup of op de rug gaan dragen. Met het gezichtje naar voren dragen is niet zo fijn voor de rug van je baby omdat die daardoor hol getrokken wordt ipv de natuurlijke bolling, en je baby kan zich zo ook niet afsluiten voor prikkels.

Knopen is niet moeilijk of ingewikkeld, het vraagt wel iets van oefening maar daar heb je dan ook heel lang plezier van. Voorbeeldfilmpje waarin het heel langzaam wordt voorgedaan: link Wil je wel leren knopen, maar zie je het zelf niet zitten? Dan kun je een draagconsulent inschakelen: link

Ook met fysieke klachten zoals rugklachten, bekkenklachten kun je meestal goed dragen met de juiste draagwijze.

Welke dragers zijn er: (foto's in de eerste post!)

Niet-ergonomische dragers

De dragers die als "niet ergonomisch" bekend staan en vooral veel nekklachten en frustraties veroorzaken zijn o.a.:

- Baby Bjorn (en andere dragers waarbij de baby voornamelijk op het kruis rust zoals Chicco, Esprit)

- Lodger Shelter

- Mini Monkey

In deze dragers is het ook voor de baby niet comfortabel.

Ergonomische dragers: (foto's in de eerste post!)

- Rekbare draagdoek - vooral fijn in de eerste maanden. Mag meteen vanaf de geboorte, voetjes mogen buiten de doek. Bekende merken zijn Tricot Slen, Bykay, Draagdoek.nl. Wel warmer in de zomer. Bij het zwaarder worden van je kind of het stijgen van de temperatuur is het vaak prettig om over te stappen op een:

- Geweven draagdoek - te gebruiken vanaf de geboorte tot de kleuterleeftijd. Bekende merken zijn o.a. Didymos, Hoppediz, Storchenwiege, Ellevill, Girasol, Neobulle, Lana, Medley, Nati, Bebina, BBslen.

-Ergonomische drager/SSC Het gemak en uiterlijk van een Baby Bjorn met het comfort van een draagdoek. O.a. Bondolino (vanaf de geboorte), Marsupi Plus (vanaf de geboorte) Manduca (vanaf een maand of 5), Beco Butterfly (vanaf een maand of 5), Yamo, Ergo, Connecta (alledrie vanaf een maand of 5) Fabrikanten vermelden eigenlijk altijd 'vanaf de geboorte' of maken een 'infant-insert', maar veel dragers zijn daar eigenlijk niet echt geschikt voor.

- Mei tai: drager die geen ingewikkelde knooptechnieken vereist. Middenweg tussen een doek en een ergonomische drager. De meeste mei tai's zijn vanaf 5/6 maanden of later te gebruiken, ze geven voor een pasgeborene niet voldoende steun aan het hoofdje en aan de zijkant. Ook zijn ze meestal te breed.

- RingSling/buidelsling: de ergonomische variant op de Lodger Shelter en Minimonkey, vooral geschikt voor de korte stukjes omdat je over één schouder draagt. Kan vanaf dag één. Een buidelsling liever wat later, omdat die niet af te stellen is en een pasgeborene veel steun nodig heeft.

Nog wat nuttige links:

Dragen en Voeden: hier is zo'n beetje alles te vinden wat je wilt weten over dragen. Hier is ook een heuse marktplaats voor dragers.

Mein Kleiderschrank: actiefoto's van allerlei merken doeken

Doekenbieb van BabybijVoor als je eerst eens wilt uitproberen kan je hier een drager huren.

Doekentheek : veel algemene informatie over verschillende dragers.
quote:_Sabine_ schreef op 31 juli 2010 @ 21:38:

[...]

dank je! helaas heb ik er niks aan want ik heb de tri cotti gekocht, dat zijn 2 'kokers'. het is idd wel een rekbare doek...

sorry dan kan ik je niet helpen.

ik heb 0,0 ervaring met tri cotti

heb t ook nog nooit in het echt gezien.
geen probleem! hopelijk baart oefening kunst
quote:owamia schreef op 31 juli 2010 @ 21:38:

Wij gaan volgende week naar de efteling met de hele familie, en ik heb zitten twijfelen, of de kinderwagen met dus maxi-cosi erop mee, of zoonlief in de bondolino en vragen of andere af en toe willen dragen.

We gaan voor het laatste, zowel mijn man als mijn moeder en zus willen mijn zoon ook wel een poosje dragen. Hopelijk gaat het goed.

goede keuze als je t mij vraagt
quote:_Sabine_ schreef op 31 juli 2010 @ 21:49:

geen probleem! hopelijk baart oefening kunst

dat allicht !

als ik de foto's zie van mijn eerste knoop pogingen

en dat vreselijk trotse gezicht er bij maar wel je kind vast blijven houden want anders zou t er uit duvelen
owamia, in jouw geval begrijp ik het natuurlijk volkomen dat je je kindje in de maxi cosi houdt. (zou alleen, indien mogelijk, kiezen voor een fijne drager vor zo'n dag en lees nu dat je dat voor de Efteling ook gaat doen) Ik kan mij alleen niet voorstellen dat al die kindjes reflux hadden en ik heb er echt veel zo gezien vandaag...

Yam, ik snap wat je bedoelt hoor met dat van die handpalmen Ik heb alleen de wagen/krukken (icm zeer charmante bekkenband) echt nog nodig voor de steun, dus handpalmen omhoog is dan niet echt handig. Ach, vandaag bestond voor mij vooral nog uit het van bankje baar bankje strompelen en dan dus letterlijk aapjes kijken Vond het, ondanks de pijn nu, heerlijk want ik was eindelijk weer eens een dagje van huis!
Whaha, Yam heeft een drukke dienst gehad

ik had even geen internetverbinding.

Britannia, de Moby Wrap is een rekbare doek, misschien is het voor een rekbare doek wel een dunne doek, maar de eerste rekbare die niet warm is moet ik eigenlijk nog tegenkomen.

Akelei, ha, fijn dat het nu beter zit!

en ik weet niet meer wie het zei, maar ik ga inderdaad leeftijden erbij zetten in de OP, handig!
Iemand ervaring met een Mod mum? De Lily Balou lijkt er ook erg op.. Of zijn dit dezelfde?

Alvast bedankt!
MKL, dit zijn buidelslings. Leuke stofjes he? In de openingspost staat hier al iets over geschreven. De wiegehouding, die wordt aangeraden op de websites van beide merken, is niet helemaal veilig. Je kindje kan in ademhalingsmoeilijkheden komen als in die wiegehouding (ook wel kommahouding genoemd) met de kin op de borst de luchtwegen te veel worden afgesloten. Liever rechtop dragen dus, dat kan al vanaf de geboorte in een tricot doek, geweven doek of in een ssc (meer info in OP).

Buidelslings geven niet genoeg steun voor hele kleine baby's. Ik vind het grote nadeel dat ze op maat gaan en dat luistert erg nauw. En als jij 'm past, past je vriend/ man 'm waarschijnlijk niet.

Link naar filmpje om er zelf eentje te maken: http://www.youtube.com/watch?v=HW9m_8w_btc
Yamuna, bedankt voor je hulp en voor het zoeken naar filmpjes. Vanmorgen heb ik mijn dochter in de geweven doek gezet en nu heb ik het filmpje gevolgd. Het zal véél beter! Ik vond het stukje lastig wanneer de banden over de schouders moeten. Dat ging nu een stuk soepeler.

Net heb ik haar ook nog op de rug in de manduca gezet. Ze zat erin, maar ik had het gevoel dat ik handen op de rug nodig had (jammer dat we die niet hebben...) maar in de spiegel te zien zag het er normaal uit. Het is een beetje onwennig.

Heb je nog info over de FCC? Desnoods van hoe je het zelf doet? Op internet is niet zo heel veel te vinden. Moet je -als ik de handleiding volg- de doek eerst losjes voorknopen, daarna het kind erin zetten en dan 'hupsen' totdat het kind op goede hoogte zit?
Vraagje: ik draag mijn zoontje veel in de Beco, maar loop dan altijd te klooien met mijn (luier)tas. Een tas die schuin over mijn lijf moet is niet handig want die zit dan tegen mijn zoontje aan, maar een schoudertas vind ik ook weer vrij zwaar en onhandig. Hoe doen jullie dat?
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 04-08-2010 19:49
Reden: reclame verwijderd
% gewijzigd
Gister met BritBaby in de draagdoek naar het zomercarnaval geweest: we trokken bijna nog meer kijkers dan de glitterdames!

Ik verbaas me er altijd over dat ik niet méér draagdoeken zie!

We zijn nu aan het oefenen met rugdragen, onder leiding van travellingmummy op youtube. Ik vind het toch wel een gedoe hoor.... met friemelkind dat naar beneden glijdt enzo. Zal geduldig blijven oefenen, dan komt het wel goed.

En de Mojo staat niet meer op mn verlanglijstje. Ik ga nu voor een geweven, niet rekkende doek! Hoppediz staat nu bovenaan...
britannia rugdragen met een rekbare doek is NIET veilig !

thuis oefenen met knopen okay maar doe het echte rugdragen met een GEWEVEN doek !
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal enthousiast over de mei tai. Alleen nu wil ik er zelf een maken en vraag ik me af wat voor stof ik daarvoor het best kan gebruiken. Overige tips zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt.
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 04-08-2010 19:50
Reden: reclame verwijderd
% gewijzigd
Vnss, hartstikke leuk dat je meepost, maar voor reclame is dit topic niet bedoeld (reclame is niet toegestaan op het Vivaforum).

Marjolein, zolang je als basis een stevige stof gebruikt (bijvoorbeeld de stof Minna van Ikea, een canvas-achtige stof, of jeansstof) kun je elk stofje als bovenlaag gebruiken. Binnenste en banden dus van die stevige stof maken. En de banden altijd aan het lijfje bevestigen met X-boxen voor de veiligheid.

Postzegel, wat ik altijd doe met de FCC: doek achter mijn rug om mijn middel leggen, voor het kruis over mijn schouders 'werpen' (doekeinde voor doekeinde, hop hop), achter nog eens kruisen, inschatten hoeveel ruimte ik voor m'n kind nodig heb om haar erin te zetten en dan knoop erin. Niet té losjes dus. Kind erin via mijn schouder, banden uitspreiden van knieholte tot knieholte en daarna aanspannen, dan hupsen. Het aanspannen vind ik zelf het handigste gaan in het verlengde van het kruis op mijn rug, dus met mijn arm iets naar achteren.

Elska, ik heb nu een tas die een stoffen band heeft (van Kipling), die doe ik wel schuin om. Maar mijn kind is ook oud genoeg om te piepen als het niet lekker zit

Ik kwam vandaag een mede-Beco-drager tegen in de dierentuin! Grappig, en ze kwam ook nog aan de overkant.

Brit, wat Yam zegt, en Hoppediz maakt fijne doeken. De normale versie vind ik zelf wel wat aan de dikke kant, maar ik hou van dunne doeken
Ja dat het rugdragen in een rekbare doek niet handig is, was meteen al duidelijk. Positioneren, strak genoeg maar niet té strak en bovendien niet laten afzakken is geen doen. Ik heb idd zonder Baby een paar keer geoefend en een keer op bed Baby op m'n rug gekregen. BritBaby is nog klein en licht, maar ik bedacht meteen al dat het vast makkelijker is als die doek niet zo irritant stretchy is .

Thnx voor de bestel tip. Ik bedenk ff een goeie reden om mezelf 1 kado te doen. Het is morgen maandag, dat vind ik erg feestelijk!

Overigens vind ik Baby aan de voorkant voorlopig nog veel te gezellig. Als hij wat ouder is, wordt het rugdragen misschien leuker, maar hij kruipt nu nog veel te lekker tegen me aan.
PFFFF ik heb een Podaegi te leen

de podaegi: (niet degene die ik te leen heb)

hoe te dragen:

ik heb grotere memmen nodig....

ik ga even zoeken naar andere knoopmethodes
Leuk! Dat lijkt me ook nog wel leuk om eens te proberen. Kun je die niet knopen zoals je met een geweven doek een ruck knoopt?

@Wen: Waar heb jij je draagjas ook al weer gekocht? Was het niet een Franse webwinkel?
Hoi!

Ik ben weer eens helemaal blij! Ik mocht van mijn man ineens een nieuwe draagdoek uitzoeken ( mijn man vindt zelf eigenlijk 1 ssc en 2 doeken meer dan genoeg voor 2 kinderen). maar nu zei hij ineens dat een mooie doek toch wel een mooi cadeau is al dank voor het zwanger zijn en baren. Ik heb meteen ( voordat hij zich bedenkt...) een Hoppediz Dublin besteld. Dank voor de kortingstip vnss!
quote:Sientje 2 schreef op 02 augustus 2010 @ 09:56:

Leuk! Dat lijkt me ook nog wel leuk om eens te proberen. Kun je die niet knopen zoals je met een geweven doek een ruck knoopt?

@Wen: Waar heb jij je draagjas ook al weer gekocht? Was het niet een Franse webwinkel?www.babybio.nl
heb gisteren een mooie doek gezien

ikwillumikwillumikwillum

girasol tulipani

Britannia, je had zomaar mij tegen kunnen komen bij het Zomercarnaval met zoontje in de doek! Op het laatste moment heb ik besloten niet mee te gaan omdat het dreigde te gaan regenen en een rustig middagje mij ook heerlijk leek! Ik heb een Hoppediz Das Leichte en dat is heerlijk voor nu in de zomer!

Elska, ik heb precies hetzelfde. Ik krijg echt last van mijn nek en schouder aan de kant waar de tas hangt. Daarom ga ik ook niet in mijn eentje lang wandelen of de stad in met de Beco of de doek, alleen als er iemand bij is om de tas te dragen. Jammer!

Yamuna, mooie doek! Haha, ik heb aan de overkant het topic bekeken met hoeveel doeken iedereen heeft. Sommigen hebben er meer dan 20! En dan kom ik aan met mijn rekbare doek, Hoppediz en Beco... Misschien moet ik ook maar meer doeken kopen .

Ik ga vandaag weer eens oefenen met knopen op de rug.
Hmm, gevaarlijke suggestie ivm de mogelijkheid dat ik hier voor eeuwig tot geitenwollensok word verklaard: een heuptasje? (zouden die er nog steeds niet in wat hippere varianten zijn? het idee is best handig op zich)

TessTan, er zijn er ook met meer dan 60... dus je kunt nog even vooruit

babybio inderdaad, Sientje!

Snowy, kijk, zo'n kans moet je grijpen. Leuk!
Oh, voor als je tóch dat spuugdoekje niet helemaal lekker in de doek gerold krijgt als neksteun is er een oplossing:

Een nekkussen voor in de drager!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven