Geld & Recht alle pijlers

Fietsenwinkel die geen framenummers noteert?

02-08-2010 17:18 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik had een week geleden een nieuwe fiets gekocht en een handgeschreven bonnetje meegekregen.

Plus een foldertje en invulformulier om thuis in te vullen van een fietsenverzekering.

In de tussentijd werd mijn fiets gejat en heb ik aangifte gedaan bij de politie, waar ze dus ook om het framenummer vroegen.

Die wist ik dus niet en ben terug gegaan naar de winkel voor het framenummer van de fiets, en wat blijkt, de fietsenwinkel heeft helemaal geen framenummer van desbetreffende fiets?

Niet op de factuur gezet en ook niet in hun eigen administratie.

Is een fietsenverkoper dan niet verplicht dat bij te houden?

Dan kan hij net zo goed gejatte fietsen verkopen toch?

Ik vind het vreemd, en ben er eigenlijk ook boos om want zonder framenummer doet de politie niks.

Iemand die hier verstand van heeft?
Ik heb onlangs een nieuwe fiets gekocht en het framenr. werd genoteerd, staat ook op de bon. De meneer van de fietsenzaak vertelde ook dat het geregistreerd werd bij de politie.
Cum non tum age
Bedankt alvast voor het antwoord, maar ik zou graag weten waar ik kan opzoeken ofdat een fietsenwinkel verplicht is die gegevens bij te houden.

Ik heb al een paar fietsenwinkels gebeld die dat wel deden, maar aangesloten waren bij de bovag.

Deze winkel is dat dus niet.
De woorden 'fiets framenummer verplicht' leveren met Google het volgende op;

Verplicht framenummer voor nieuwe fietsen

Vanaf 1 januari 2011 moeten alle nieuwe fietsen een verplicht framenummer hebben. Door framenummers wordt de handel in gestolen fietsen moeilijker gemaakt en is een gestolen fiets na aangifte altijd op te zoeken in het fietsdiefstalregister.

Is nu dus nog niet verplicht.
Gevalletje vette pech. Hele vette pech dat je fiets zelfs al gejat is voor dat je de verzekering hebt afgesloten. Waarom heb je dat niet gelijk gedaan? Dure les zo.
Maar je fiets is dus de eerste week al gestolen??? Wat vreselijk sneu. Had je hem al wel verzekerd?
nee, dat zegt ze net
Ik heb dus de papieren mee gekregen om thuis in te vullen en te regelen voor de verzekering.

Maar ik vind het zo raar dat de winkelier geen framenummers noteert, niet op factuur ook niet in eigen administratie.
owh eventjes voor de duidelijkheid de fiets bezit/ bezat wel een framenummer he.

Maar de handelaar heeft het niet op factuur gezet en ook niet in eigen administratie
Wat ik raar vind is dat je fiets nog niet verzekerd is. Is er geen voorlopige dekking afgegeven op het moment dat je je fiets kocht? Ik heb onlangs een fiets gekocht en als ik wilde was deze nog dezelfde dag verzekerd. Was op een zaterdag.
Maar da's op dit moment ook nog niet zijn plicht. Het is nu nog aan jou om er op toe te zien dat dit gebeurd.

Of je moet in het vervolg eerst gaan informeren of een handelaar dit doet, dán een fiets kopen, en in de winkel de verzekering afsluiten.
quote:Dahlia74 schreef op 02 augustus 2010 @ 17:53:

Wat ik raar vind is dat je fiets nog niet verzekerd is. Is er geen voorlopige dekking afgegeven op het moment dat je je fiets kocht? Ik heb onlangs een fiets gekocht en als ik wilde was deze nog dezelfde dag verzekerd. Was op een zaterdag.Maar dan heb je in de winkel al iets in moeten vullen. TO heeft de papieren mee naar huis genomen.
quote:Jorina schreef op 02 augustus 2010 @ 17:54:

Maar da's op dit moment ook nog niet zijn plicht. Het is nu nog aan jou om er op toe te zien dat dit gebeurd.

Of je moet in het vervolg eerst gaan informeren of een handelaar dit doet, dán een fiets kopen, en in de winkel de verzekering afsluiten.

Ja dat zal ik in het vervolg ook echt wel doen.

Het was de eerste keer dat ik een nieuwe fiets kocht, en door dit voorval ben ik gelijk op de hoogte hoe het wel werkt.

Maar ik blijf het raar vinden dat een fietsenwinkel geen framenummers bij houdt.

Ook als ze die inkopen van de fabriek.
Dat ben ik wel met je eens, ik vind het ook raar dat ze geen verzekering aanbieden die meteen dekt zodra je de deur uit stapt.

Maar ja, inderdaad iets voor de volgende keer...

Blijft k*t en balen dat je fiets weg is. Was het een duur ding? (neem aan van wel, aangezien je hem hebt verzekerd)

Kan de fabrikant misschien nog iets voor je betekenen? Ik weet niet hoeveel fietsen de dealer waar jij hem hebt gekocht normaliter inkoopt, maar stel dat een fabrikant de moeite wil doen om contact met hem op te nemen, en de fabrikant weet welke framenummers er aan hem zijn geleverd... Dan kan hij misschien op basis van uitsluiting kijken welk nummer jouw fiets had?
Waag eens een telefoontje naar de fabrikant eraan. Ik neem aan dat ze niet tientallen precies dezelfde fietsen leveren, dus het zou te achterhalen moeten zijn.

Maar of dit nog helpt voor je verzekering, ik denk het niet.
De site van de leverancier is nog under construction.

lol.

Ik wil alleen het framenummer hebben zodat ik de fiets in een register voluit kan vermelden.

Maar ik ga die fietsen verkoper beter onder de loep nemen, ik ben er nog niet klaar mee.

Ik zie nu ook in de diefstalverzekering staan dat ik twee sleutels, het garantiecertificaat(waar dus ook het framenummer op had moeten staan volgens mij) en de originele aankoopbon had moeten inleveren bij diefstal.

En de aangifte natuurlijk.

Wat ik heb is een aankoopbon.
Heb je geen twee sleutels? Ehm, heb je hem bij een echte fietsenwinkel gekocht of bij een louche handelaar?

(straks heeft die man de door hemzelf verkochte fiets teruggejat met het reservesleuteltje! Of denk ik nu teveel miss marple?)
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik heb wel twee sleuteltjes......

Maar het garaniebewijs met de voorwaarden niet, en meestal staat op het garantiebewijs het framenummer ook, volgens mij.
Die vent heeft een tweedehands fiets zo goed opgeknapt en als nieuw verkocht.Je hoort altijd bij aankoop van een nieuwe fiets een garantiebewijs mee te krijgen en inderdaad staat daar ook het framenummer op.

Er klopt iets niet....
quote:chicatjoe schreef op 02 augustus 2010 @ 17:37:

Bedankt alvast voor het antwoord, maar ik zou graag weten waar ik kan opzoeken ofdat een fietsenwinkel verplicht is die gegevens bij te houden.

Ik heb al een paar fietsenwinkels gebeld die dat wel deden, maar aangesloten waren bij de bovag.

Deze winkel is dat dus niet.

Dan heb je het antwoord toch al? Ze zijn waarschijnlijk niet voor niets niet aangesloten bij de Bovag. Net als je een reis boekt moet kijken of ze zijn aangesloten bij ANVR, of een fiets koopt dan blijkt dus dat je moet kijken of ze handelen naar "de Bovag-regels".

Ik moet zeggen dat ik er niet bij stil zou hebben gestaan in dit voorbeeld van een fiets dus het is wel heel wrang en ik zou ook heel kwaad zijn. Kan je nog iets doen, contact opnemen met de fabriek?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Bovag zegt trouwens ook niet alles hoor, daaronder bevinden zich ook mensen die het niet zo nauw nemen met de regels, en verzonnen reparaties aan de auto in rekening brengen.

Maar dan heb je in elk geval wel een organisatie waar je op terug zou kunnen vallen.
Ik ben het voorlopig nog aan het uitzoeken, ik heb verschillende mails gestuurd naar mensen die er misschien iets van weten.

Dus dat moet ik nog eventjes afwachten......

Ik hoop in ieder geval dat mensen die dit lezen en het niet wisten er ook iets aan hebben.

En leg je nieuwe fiets ALTIJD aan de grond vast, zoals ze het noemen, en dan vooral met je achterwiel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven