Het mysterie van de wasmiddelen

02-08-2010 21:21 158 berichten
Ik ging net boodschappen doen en wilde wasmiddel halen. Ik stond voor het schap en ging écht goed "kijken". Ik dacht dat ik gek werd Er is zoveel keus dat ik niet meer weet wat ik "nodig" heb

Dus, een topic op het forum dan maar

Eerst de eeuwige hamvraag: Waspoeder of vloeibaar?

Volgens mij wassen ze toch allebei even goed?? Ik gebruik tegenwoordig alleen maar vloeibaar, want dan heb ik niet zo gedoe met rondvliegend poeder en kliederboel in het doseerbakje.

Wat is nou het nut en het verschil van waspoeder en wasmiddel?

Ik vraag me af, of er zoveel verschillende soorten wasmiddelen nodig zijn om fatsoenlijk je was te kunnen wassen. Als ik even zo opsom, een wasmiddel voor je witte was, bonte/gekleurde was, zwarte was, fijne (wol)was en hypo-allergeen wasmiddel. Hebben we dat allemaal nodig?? Kan ik met een wasmiddel voor gekleurde was, mijn zwarte was wassen en blijft het dan ook mooi zwart?

En dan de kwestie 'less is more'. Er zijn merken die een geconcentreerde variant van vloeibaar wasmiddel in hun assortiment hebben. Met oog op het milieu wordt er minder verpakkingsmateriaal gebruikt, zijn er minder vrachtwagens nodig etc etc. Maar als dat allemaal zoveel beter is, waarom zijn er nog gewone, grote verpakkingen die niet geconcentreerd zijn? Zou toch logisch zijn als grote verpakkingen uit het assortiment verdwijnen?

En een polletje omdat een poll altijd leuk is

Hebben we zoveel verschillende soorten wasmiddel nodig?

Totaal aantal stemmen: 108

Nee, zolang het maar schoon wordt (76%)
Ja, want verschillende wasmiddelen gebruiken heeft nut (24%)
anoniem_82224 wijzigde dit bericht op 02-08-2010 22:24
Reden: Zoveel verschillende soorten wasjes :-P
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Zwup schreef op 02 augustus 2010 @ 21:35:

Trouwens, bonte en gekleurde was is hetzelfde Joh!

Edit: zie nu dat dit een reactie is op OP
Wat jij nu aankaart is precies wat de reclame doet. Die creërt problemen waar je zelf nooit opgekomen was, maar is dan vervolgens wel weer zo aardig om met een oplossing op de proppen te komen, lees: wasmiddel voor de zwarte was, deodorant voor 'mooiere' oksels, inlegkruisjes met geur.

Kassa!

Je ziet het toch ook bij tandpasta's en shampoo's? Je hebt geen idee meer wat je moet kopen.

Ze willen geld aan ons verdienen, niets meer en niets minder. Koop gewoon een fles goedkope wasmiddel, eventueel eentje voor de witte was, en klaar ben je.
Ik wissel zelf verschillende merken af, maar wel vloeibaar. Heb een tijd poeder gebruikt en toen ging de wasmachine op een gegeven moment steeds lekken... bleek dat het bakje vol zat met klonten onopgeloste waspoeder. Ik vind de Robijn Color zelf wel heel lekker ruiken, maar zal ook evengoed wasmiddel van de Aldi of Lidl gebruiken.
Amber, als je alleen aanbiedingen wasmiddel koopt gaat die 2,5 keer goedkoper niet meer op. Bovendien vind ik robijn lekkerder ruiken.
Ik heb de consumentenbondtest uitgescheurd voor me liggen.

Beste koop is Una Color van de Aldi. Maar AH vloeibaar kleur scoort nog iets beter, op kleuroverdracht. Is alleen iets duurder, 15 ct per was tov Aldi 13 ct en Consbond is zuinig...

Ik heb Ariel color vloeibaar, 31 ct !! per was en dat scoort lager op vrijwel alle fronten. Ik stap over op AH.

Lidl is redelijk, niet goed, maar is goedkoopste met 12 ct dus ook beste koop. Ik zei het al: de Consbond is zuunig.
.
quote:delphicat schreef op 02 augustus 2010 @ 21:36:

[...]

Joh!

Edit: zie nu dat dit een reactie is op OP
De oplossing van het mysterie volgens de CB:

- Wasmiddelen voor de witte was

Deze worden ook wel hoofdwasmiddelen of totaalwasmiddelen genoemd. Toch zijn ze niet geschikt voor bonte was die niet kleurecht is, omdat er zuurstofbleekmiddelen en/of optische witmiddelen in zitten. In de poeders zitten zuurstofbleekmiddelen, die voor (een beetje) extra hygiëne zorgen. In de vloeibare middelen zit geen bleekmiddel, maar optische witmaker. Beide soorten bleekmiddel zijn minder schadelijk voor het milieu dan de bleekmiddelen die vroeger werden gebruikt.

- Kleur- of bontwasmiddelen

Dit zijn ‘gewone’ wasmiddelen zonder bleekmiddel en met een kleurbeschermer. Daardoor zijn ze geschikt voor de gekleurde katoenwas en voor textiel van mengvezels met katoen.

- Fijnwas- en wolwasmiddelen

Voor zeer fijne textielstoffen, zoals zijde, wol en de meeste synthetische stoffen is een gewoon bontwasmiddel vaak te agressief. Fijnwasmiddelen zijn milder en daardoor geschikter voor delicate was. Niet alle fijnwasmiddelen zijn geschikt voor wol en zijde, dus check de verpakking. Voor wol en zijde zijn er speciale wolwasmiddelen.

En o ja, afgelopen juni heeft de CB weer getest en Una Color Vloeibaar, van de Aldi, scoorde het beste.
quote:Zwup schreef op 02 augustus 2010 @ 21:37:

Amber, als je alleen aanbiedingen wasmiddel koopt gaat die 2,5 keer goedkoper niet meer op. Bovendien vind ik robijn lekkerder ruiken.

Dat is zo, als je een beetje een goede aanbieding te pakken hebt. Koop zelf Robijn ook vaak in de aanbieding, omdat ie inderdaad zo lekker ruikt!

Als ik met een goedkoop wasmiddel was, neem ik wel weer de lekkere wasverzachter van Robijn voor de geur.
anoniem_56739 wijzigde dit bericht op 02-08-2010 21:43
Reden: domme typfout
% gewijzigd
quote:Amber83 schreef op 02 augustus 2010 @ 21:42:

[...]

Dat is zo, als je een beetje een goede aanbieding te kopen hebt. Koop zelf Robijn ook vaak in de aanbieding, omdat ie inderdaad zo lekker ruikt!

Als ik met een goedkoop wasmiddel was, neem ik wel weer de lekkere wasverzachter van Robijn voor de geur.3 voor 10 euro is altijd fijn of 1+1 gratis. Heb hier inmiddels een mooie voorraad aangelegd En inderdaad ook fijne robijn wasverzachter.... Gewoon zuinig mee omgaan, en dan vallen de kosten ook wel mee.
Om precies te zijn: Aldi was beste koop, gezien de prijs. AH wast even schoon en laat de was minder kleur afgeven, maar is iets duurder.

De dure Persil Megaperls Color Gold waste trouwens het allerschoonst, maar scoorde slecht op kleuroverdracht.

Nou zijn jullie weer helemaal bij ;)
.
Ik wil de pret niet drukken, maar Robijn kwam als een van de slechtste uit de test, vooral de Robijn Color met een onvoldoende voor schoonwassen. Dan ruikt het misschien wel heel lekker.... Maar doe dan idd maar de wasverzachter.
.
Ik gebruik vloerbaar color van 1 de beste en voor de witte was, wittereus vloeibaar, prima hoor !
quote:impala schreef op 02 augustus 2010 @ 21:47:

Ik wil de pret niet drukken, maar Robijn kwam als een van de slechtste uit de test, vooral de Robijn Color met een onvoldoende voor schoonwassen. Dan ruikt het misschien wel heel lekker.... Maar doe dan idd maar de wasverzachter.Hij ruikt inderdaad heerlijk! Hmm, volgende keer toch maar weer die van de Aldi dan met robijn wasverzachter.
Wasmiddelen kopen bij Kruitvat. Altijd zijn daar goede aanbiedingen. Deze week weer zo'n enorme robijn fles wasverzachter voor een paar euro! Die zet ik in de kast en vul dan het kleine flesje steeds bij, is makkelijker...

Verder koop ik wat er in de aanbieding is, ik ben niet merkvast.

En ik heb wel alle soorten en vind het heerlijk om te knutselen met flesjes en geurtjes en Robijntje voor de fijne was, en Silan voor de lentelucht in mijn bed, en black voor mijn zwarte was. Daar word ik gelukkig van.
DTEEZ!
ik koop al jaren kruidvat eigen merk omdat die zo goed uit de test was gekomen.... nu is aldi het dus helemaal? mooi, waarschijnlijk nóg goedkoper!

ik vind t toch ook wel heel belangrijk dat ie lekker ruikt trouwens! dus even snuffelen in de aldi binnenkort
Oh, lekker dan die aanbieding van mij van Robijn.

Meestal ben ik van de Silan met wasverzachter... jeugdsentiment
DTEEZ!
quote:impala schreef op 02 augustus 2010 @ 21:47:

Ik wil de pret niet drukken, maar Robijn kwam als een van de slechtste uit de test, vooral de Robijn Color met een onvoldoende voor schoonwassen. Dan ruikt het misschien wel heel lekker.... Maar doe dan idd maar de wasverzachter.Op wat voor manier werd het niet schoon dan Impala? Bleven vlekken zitten of zaten er rare bacterieën in?
quote:dangeensuus schreef op 02 augustus 2010 @ 21:26:

Is het ook niet het mysterie? De mysterie klinkt zo stomKan het niet beide?
quote:Kalliope schreef op 02 augustus 2010 @ 21:32:

[...]

Jup:

mys·te·rie [misteerie] het; o -s, -riën 1 bovennatuurlijke waarheid als onderdeel ve geloof 2 onbegrijpelijk iets; raadsel

Ik gebruik vloeibaar, want mijn ma zei dat dat beter was. Merk wat toevallig in de aanbieding is. Maar het grootste gedeelte van de was gaat hier vies in een tas naar mams, en krijg ik zo schoon en gestreken weer terug. Ah, zal aan de engel vragen te veranderen
quote:Zwup schreef op 02 augustus 2010 @ 21:35:

3 soorten wasmiddel is genoeg toch

Wit, zwart en kleur. Alles van robijntje in de aanbieding

Alles op 30 graden, behalve handdoeken. En om de machine schoon te houden af en toe 90 graden.

Trouwens, bonte en gekleurde was is hetzelfde Dacht dat bonte was handdoeken, theedoeken etc zijn?? Dus eigenlijk de zaken die wat heter gewassen moeten worden.
Bedankt allemaal voor je reacties!!

Ben een stuk wijzer geworden van alle reacties en weet nu een stukje beter wat ik "echt nodig" heb. Ipv slachtoffer te worden van het marketingbeleid van de fabrikanten

@Guinevieve

Wauw! Dank je wel! Maakt de zaken een stuk duidelijker!
quote:Lovestar schreef op 02 augustus 2010 @ 22:07:

[...]

Dacht dat bonte was handdoeken, theedoeken etc zijn?? Dus eigenlijk de zaken die wat heter gewassen moeten worden.

Handdoeken vallen onder wittewas (ook al zijn ze zwart ) volgens mij (omdat het heet gewassen kan worden?)

Weet in ieder geval wel zeker dat bont en kleur precies hetzelfde zijn.
quote:Lovestar schreef op 02 augustus 2010 @ 22:07:

[...]

Dacht dat bonte was handdoeken, theedoeken etc zijn?? Dus eigenlijk de zaken die wat heter gewassen moeten worden.Nee, Zwup heeft gelijk, bont = gekleurd.
quote:Zwup schreef op 02 augustus 2010 @ 22:13:

[...]

Handdoeken valt onder wittewas (ook al zijn ze zwart ) volgens mij (omdat het heet gewassen kan worden?) Nee hoor, ik zou gekleurde handdoeken niet met wiswasmiddel doen, want daar zit bleek in, en dat tast de kleuren aan. Witte was = was die wit is
Una zwart van de Aldi, eigen merk van Appie voor de witte was en Dreft voor de bonte was. Laatste was een grootverpakking in de aanbieding bij de Makro, tig maanden geleden.

Over het algemeen genomen poeder, alleen de zwarte was krijgt een vloeibare beurt.... Alles op 40 graden, behalve de witte was, werk in de horeca he, mot de boel goed schoon, dat dus op 60.

En minder gebruiken dan geadviseerd, zoals anderen al zeiden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven