Het mysterie van de wasmiddelen

02-08-2010 21:21 158 berichten
Ik ging net boodschappen doen en wilde wasmiddel halen. Ik stond voor het schap en ging écht goed "kijken". Ik dacht dat ik gek werd Er is zoveel keus dat ik niet meer weet wat ik "nodig" heb

Dus, een topic op het forum dan maar

Eerst de eeuwige hamvraag: Waspoeder of vloeibaar?

Volgens mij wassen ze toch allebei even goed?? Ik gebruik tegenwoordig alleen maar vloeibaar, want dan heb ik niet zo gedoe met rondvliegend poeder en kliederboel in het doseerbakje.

Wat is nou het nut en het verschil van waspoeder en wasmiddel?

Ik vraag me af, of er zoveel verschillende soorten wasmiddelen nodig zijn om fatsoenlijk je was te kunnen wassen. Als ik even zo opsom, een wasmiddel voor je witte was, bonte/gekleurde was, zwarte was, fijne (wol)was en hypo-allergeen wasmiddel. Hebben we dat allemaal nodig?? Kan ik met een wasmiddel voor gekleurde was, mijn zwarte was wassen en blijft het dan ook mooi zwart?

En dan de kwestie 'less is more'. Er zijn merken die een geconcentreerde variant van vloeibaar wasmiddel in hun assortiment hebben. Met oog op het milieu wordt er minder verpakkingsmateriaal gebruikt, zijn er minder vrachtwagens nodig etc etc. Maar als dat allemaal zoveel beter is, waarom zijn er nog gewone, grote verpakkingen die niet geconcentreerd zijn? Zou toch logisch zijn als grote verpakkingen uit het assortiment verdwijnen?

En een polletje omdat een poll altijd leuk is

Hebben we zoveel verschillende soorten wasmiddel nodig?

Totaal aantal stemmen: 108

Nee, zolang het maar schoon wordt (76%)
Ja, want verschillende wasmiddelen gebruiken heeft nut (24%)
anoniem_82224 wijzigde dit bericht op 02-08-2010 22:24
Reden: Zoveel verschillende soorten wasjes :-P
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Snap ik helemaal hoor. Daarom dacht ik al: laat ik je meteen even geruststellen.
Dank je voor de tip Starshine, ik denk dat ik dan wel weet waarom ik soms die witte strepen heb: een te volle wasmachine! Ik prop er nog wel eens iets bij onder het mom van: zonde om te laten liggen, het kan er nog wel bij..... Maar niet meer doen dus, ga zeker uitproberen of het helpt.
quote:qwertuu schreef op 03 augustus 2010 @ 11:23:

Snap ik helemaal hoor. Daarom dacht ik al: laat ik je meteen even geruststellen.
Ik heb nu van die tabletten van ehm... Persil Eco geloof ik? Had eerst Ariel tabletten, maar ik vind dat de was dan stinkt! ((en ik maar afvragen waarom het in huis van (ex)vriend zo stonk, nu weet ik het, hij had ook dat merk tabletten!))

Vind het wel handig, geen geknoei met poeder, maar ook geen gedruip met vloeibaar... En ik doe meestal 1 ipv 2 tabletten (als de was niet ongelofelijk vies is) en komt er mooi schoon uit!

Die tip van de azijn ga ik ook eens doen....
quote:meel schreef op 03 augustus 2010 @ 11:32:

Dank je voor de tip Starshine, ik denk dat ik dan wel weet waarom ik soms die witte strepen heb: een te volle wasmachine! Ik prop er nog wel eens iets bij onder het mom van: zonde om te laten liggen, het kan er nog wel bij..... Maar niet meer doen dus, ga zeker uitproberen of het helpt.

zo gauw je moet proppen, zit de machine te vol. Nou moet ik zeggen dat ik ook wel eens prop hoor .

Ik krijg trouwens vooral strepen als het wasgoed ook nog eens heel groot is, zoals de slaapzakken van de vakantie, daar zitten nu ook de strepen op. Naspoelen hielp wel iets, maar niet alles.
Ik kreeg ook altijd strepen/vlekken op de kleding. Terwijl ik niet te veel wasmiddel (vloeibaar) gebruik en de wasmachine niet te vol deed. Kreeg toen de tip om geen wasverzachter meer te gebruiken en idd. Geen strepen meer!
Lidl wasmiddel is toch nu als beste uit de test gekomen..
quote:dangeensuus schreef op 03 augustus 2010 @ 09:17:

als Aldi gewonnen heeft, waarom maakt de Lidl er dan reclame mee dat zij als best getest uit de test gekomen zijn??

Iedereen gaat altijd aan de haal met de CB labels. Beste koop is NIET hetzelfde als beste gestest. Vaak zijn er betere producten maar zijn die ook duurder en de CB gaat voor redelijke kwaliteit tegen lage prijs.

Aldi en Lidl zijn allebei beste koop. Als je de details leest zie je dat Aldi beter is dan Lidl, maar Lidl is goedkoper. AH color is nog beter getest maar duurder en daarom geen beste koop. Snappie het nog?
.
Gaat het hier allemaal om vloeibaar wasmiddel, of geldt het ook voor waspoeder? Ik wil toch wel graag met poeder blijven wassen, maar ben wel geïnteresseerd in een voordelig en goed wasmiddel.
hier ook Formil vloeibaar en voor de witte was poeder (Lidl)
Ik heb vloeibaar-wit en color. Dit gaat bij de was op lage temperaturen. Shirtjes, vestjes en mooie overhemden gaa op een wasje van 25 minuten op 30 graden. Die dingen zijn niet vies, hooguit een beetje zweterig.

Ik vind het zonde om mooi spul anderhalf uur rondjes te laten draaien.

Voor de hogere temperaturen, 40 en 60 gebruik ik colorpoeder of witte waspoeder.

Ik heb altijd het idee dat poeder toch wat schoner wast, maar op lage temp met kort programma lost het niet goed op.

Alles van de Lidl trouwens.

Verder heb ik niks. Heb geen tere weefsel of wollen spullen.

Ik vraag me af voor mensen die voor alles wat anders hebben, stel je hebt een zwart wollen vest.

Die was je op het wolprogramma, gebruik je dan wasmiddel voor zwarte was of wolwasmiddel????
Ik gebruik voor veel spullen de droger en dan ruikt de was niet meer zo lekker fris. Nu gebruik ik daar robijn drogerdoekjes voor, iemand een idee of daar ook al een goedkope nepper voor is?
Wat is wasluis nou?

Wil weten of ik dat ook 'heb'.
Vloeibaar, het liefst degene die in de aanbieding is. Wel óf wit óf gekleurd.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:Starshine schreef op 03 augustus 2010 @ 10:39:

oh ja, waspoederstrepen op je was....dat krijg je van a) teveel wasmiddel en b) een te volle trommel.

Nooit geweten!

*Lekker zo'n andijvietopicje*
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:Mevrouwdekees schreef op 03 augustus 2010 @ 19:36:

Ik gebruik voor veel spullen de droger en dan ruikt de was niet meer zo lekker fris. Nu gebruik ik daar robijn drogerdoekjes voor, iemand een idee of daar ook al een goedkope nepper voor is?Ik heb eens die goedkope van Action gehad. Weggegooid geld.
quote:Mevrouwdekees schreef op 03 augustus 2010 @ 19:36:

Ik gebruik voor veel spullen de droger en dan ruikt de was niet meer zo lekker fris. Nu gebruik ik daar robijn drogerdoekjes voor, iemand een idee of daar ook al een goedkope nepper voor is?Ze zijn nu in de aanbieding bij de appie
quote:Zwup schreef op 03 augustus 2010 @ 20:52:

[...]

Ze zijn nu in de aanbieding bij de appie
quote:Mazou schreef op 03 augustus 2010 @ 19:49:

Wat is wasluis nou?

Wil weten of ik dat ook 'heb'.Wat ik via google begrepen heb is het een grijze drab dat ontstaat door haren, huidschilfers, huidvetten etc. in combi met zeepresten en die drab/bacteriën blijven achter in de wasmachine of in de slang en dat maakt vlekken en vieze geuren in je was.
Ik wil inderdaad ook weten wat vet/wasluis is (is dat hetzelfde??)....

En nu is er met Google niets verkeerd, maar graag ervaringen van ervaringsdeskundigen

Oh ja, heb van de week geconcentreerd wasmiddel gekocht in de aanbieding. Werkt volgens mij net zo goed toch?
Hoe weet je dan dat je wasluis hebt? Heb soms wel vieze drab in het wasverzachterbakje. Is dat dan die wasluis? Mijn kleding ruikt overigens wel lekker (dankzij flessen vol Lenor in alle kleurtjes en geurtjes) en van wasluisvlekken heb ik volgens mij geen last. Wel van vieze-kinderen-vlekken die er echt met geen wasmiddel/vanish uitgaan.
Tip van de Miele-monteur:

Geen wasverzachter gebruiken als je de was in de droger stopt.

Wasverzachter laat een vettig laagje achter waardoor de pluisjes op den duur aan elkaar gaan plakken en zo de droger verstoppen op plaatsen waar je dat echt niet wilt. Gevolg: kortsluitingen, lekkages etc.

Kunnen ze dat trouwens niet in de handleiding zetten i.p.v. dit tijdens een dure reparatie te melden..grrrrrrr
Ik gebruik al jaren vloeibare groene Persil. Ruikt zo lekker.
Al jaren hier Ariel voor bont en wit. In combinatie met Robjin wasverzachter. Krijg ook vaak complimentjes over lekker ruikende was.
Kun je vaatwastabletten gebruiken voor de handwas?
Viva naar de knoppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven