Geld & Recht alle pijlers

Sollicitatiegesprek gehad

02-08-2010 22:23 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ruim 10 jaar bij een bedrijf dat aan het eind van het jaar wordt wegbezuinigd. Mijn collega's en ik moeten allen op zoek naar een nieuwe baan. Erg jammer is dit omdat ik hier volledig zelfstandig werk en in de hoogste schaal en trede zit.

Nu kreeg ik vorige week een vacature toegestuurd, ik was al te laat met reageren, dus heb ook niet zo heel erg mijn best gedaan op mijn sollicitatiebrief en cv, maar tot mijn verbazing werd ik toch uitgenodigd, en zo vertelde men mij, de gehele sollicitatiecommissie was enthousiast over mij, tja...ik heb natuurlijk ook al jaren ervaring in dit werk.

Maar...nu komt het...ik krijg bij deze baan, waar ik 1 uur minder ga werken dan in mijn huidige functie, 2 schalen lager uitbetaald, omdat er gewoonweg niet meer geld is. (het zelfde loon als een junior in mijn huidige bedrijf krijgt). Toen het gesprek klaar was, kreeg ik nog een informatiepakket mee en een rondleiding door het bedrijf, ik werd voorgesteld aan de collega's. Natuurlijk kunnen ze besluiten om mij niet aan te nemen, dan is het voor mij makkelijker.

Maar als ze mij wel willen, weet ik niet goed of ik het moet accepteren. Als alles goed gaat krijg ik bij mijn huidige werkgever tot het eind van eht jaar, mijn huidige salaris betaald (in eht slechtste geval stoppen we eerder) en mag ik onder werktijd solliciteren. Misschien dat ik in de komende maanden iets anders vindt, maar misschien ook niet..

Wat zou jij doen?
Als jouw bedrijf je ontslaat vanwege bedrijfseconomische redenen, heb je recht op geld: een oprotpremie en ww, in combinatie met een uwv-traject.

Ben je daarvan op de hoogte?
Jeetje, lastige keus... Maar ik denk dat ik het zou aannemen en vanaf daar verder solliciteren naar iets wat beter betaald... De banen liggen in deze tijd nou eenmaal niet voor het oprapen.. En ik zou de datum indiensttreding nog een beetje proberen uit te stellen. Zodat je wat langer van je huidige salaris kan genieten.
Ik heb zelf een halfjaar zonder werk gezeten en had nooit gedacht dat dat zo lang zou duren. Vanuit dat oogpunt zou ik die nieuwe baan aannemen. Aan de andere kant is het goed mogelijk dat je snel een baan krijgt op het salarisniveau naar wens. Heb je enig idee hoe het in jouw branche zit op dat gebied?

Je werkgever geeft je tijd om te zoeken en je krijgt ook ww, dus je zou het nog wat tijd kunnen geven en alle zeilen bijzetten om iets beters te vinden. Is het verder wel helemaal een werkplek die je ziet zitten?
aannemen en doorsolliciteren...misschien is het wel een heel leuk bedrijf en is er tzt wel meer geld voor je beschikbaar...iets is beter dan niets denk ik maar...en beter solliciteren vanuit een baan dan vanuit je fauteuil
Overigens is er bij het uwv op dit moment niet zo heel veel mogelijk naast het ontvangen van je ww. Het geld is op..
Ben je kostwinner, wat is het grotere plaatje? Of is het puur dat je er niet op achteruit wil gaan? Begrijpelijk, maar even voor het totale beeld?
@sosofie

Je hebt bij ontslag om economische redenen zeker niet vanzelfsprekend recht op een 'oprotpremie'.

@TO

Heb je al geprobeerd te onderhandelen over het salaris bij je potentiele nieuwe werkgever?
Ik zou de baan aannemen en doorsolliciteren vanuit de nieuwe baan

Maar ik zit in de positie dat ik niets kan vinden (en nooit verwacht dat het zo moeilijk zou gaan).

Jij hebt tenminst een keuze, ik word niet eens uitgenodigd
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Ik zou kijken hoeveel het loon scheelt met mijn WW. Is het minder dan ik aan WW zou krijgen, zou ik het niet doen en verder zoeken.
quote:sosofie schreef op 02 augustus 2010 @ 22:30:

Als jouw bedrijf je ontslaat vanwege bedrijfseconomische redenen, heb je recht op geld: een oprotpremie en ww, in combinatie met een uwv-traject.

Ben je daarvan op de hoogte?ik krijg geen oprotpremie, want de subsidie wordt door de politiek stop gezet en er is gewoon geen geld meer. Wel krijg ik WW.quote:cip1 schreef op 02 augustus 2010 @ 22:40:

Ben je kostwinner, wat is het grotere plaatje? Of is het puur dat je er niet op achteruit wil gaan? Begrijpelijk, maar even voor het totale beeld?
quote:cip1 schreef op 02 augustus 2010 @ 22:40:

Ben je kostwinner, wat is het grotere plaatje? Of is het puur dat je er niet op achteruit wil gaan? Begrijpelijk, maar even voor het totale beeld?Ja omdat ik niet achteruit wil gaan en ook omdat het werk minder uitdagend is. Ik ben in mijn huidige functie eindverantwoordelijke en doe ik weinig uitvoerend werk, ben een senior, in de nieuwe baan zal ik weer een junior zijn en ga ik meer uitvoerend werk doen. En ik vraag me ook af of het vanuit deze positie, waar ik veel minder verdien, makkelijker is om te onderhandelen, in een volgende baan dus, over een soortgelijk salaris als dat ik nu ontvang.
quote:nummerzoveel schreef op 02 augustus 2010 @ 22:46:

@sosofie

Je hebt bij ontslag om economische redenen zeker niet vanzelfsprekend recht op een 'oprotpremie'.

@TO

Heb je al geprobeerd te onderhandelen over het salaris bij je potentiele nieuwe werkgever?Er is geen geld voor een hoger salaris bij de potentiele nieuwe werkgever...helaas.
quote:bio schreef op 02 augustus 2010 @ 23:58:

Ik zou kijken hoeveel het loon scheelt met mijn WW. Is het minder dan ik aan WW zou krijgen, zou ik het niet doen en verder zoeken.Misschien ook iets om uit te zoeken, al sta ik natuurlijk sterker met solliciteren als ik dat vanuit een baan doe en wil ik de WW liever vermijden.
quote:Imazigen schreef op 03 augustus 2010 @ 00:06:

[...]

Er is geen geld voor een hoger salaris bij de potentiele nieuwe werkgever...helaas.Ik weet niet in welke branche je zit, maar als men aangeeft dat er geen financiele middelen zijn om er ook maar iets bij te doen, zegt dat dan niet al iets over hoe dit bedrijf er ook voorstaat? Ik bedoel 2 schalen lager is een behoorlijk bedrag.
quote:Droomz schreef op 02 augustus 2010 @ 22:47:

Ik zou de baan aannemen en doorsolliciteren vanuit de nieuwe baan

Maar ik zit in de positie dat ik niets kan vinden (en nooit verwacht dat het zo moeilijk zou gaan).

Jij hebt tenminst een keuze, ik word niet eens uitgenodigd

Precies wat ik wilde zeggen.

Iets is beter dan niets. En een ww duurt ook max 9 maanden. Ik zou die dan bewaren tot je echt niets meer hebt. Nu heb je nog kans dat je een hoger inkomen krijgt dan de ww.

Daarbij moet je met ww ook minimaal 3x solliciteren per week, en naarmate de ww eindigt moet je ook op alles gaan solliciteren wat lager geschoold is, of dingen die je heel niet leuk vind.
quote:sosofie schreef op 02 augustus 2010 @ 22:30:

Ben je daarvan op de hoogte?

TO kan dat recht wel hebben maar als het bedrijf geen geld meer heeft, kun je er gewoon naar fluiten. Been there, done that en in zo ongeveer dezelfde situatie als TO.

Recht hebben op is iets anders dan dat recht ook daadwerkelijk krijgen.
Imagizen, ik zat echt in dezelfde situatie. Eindverantwoordelijk, hoogste schaal, uitloop 2. Subsidie beëindigd door de provincie. Na bijna 10 jaar inzet geen rooie rotcent meegekregen omdat het een gesubsidieerde organisatie betrof en de provincie zich niet (moreel) verplicht achtte iets voor de werknemers te doen.

Het heeft mij vanaf vorig jaar september gekost om een nieuwe baan te vinden. Ik ben formeel 7 maanden werkloos geweest, maar ik heb 9 maanden gezocht naar een nieuwe functie. Uiteindelijk begin ik nu over 2 weken in een nieuwe baan, maar op een compleet nieuw werkterrein. Een baan op mijn eigen terrein was niet te krijgen of voor te weinig uren (ik ben wel kostwinner namelijk). Ik ga meer werken voor ongeveer hetzelfde loon (ik ga er dus feitelijk ook op achteruit maar goed, ik wil uit de WW).

Ik weet niet of je op het welzijnsterrein werkt, maar de banen zijn daar heel erg schaars. De kans dat je eenzelfde baan weer krijgt is klein. Als je het werk leuk vindt, is het misschien slim om deze baan wel te accepteren. Zeker als je ook weer eindverantwoordelijkheid krijgt.

Doe in ieder geval goed onderzoek naar de arbeidsmarkt waar je het van moet hebben, want die markt is in bepaalde sectoren heel erg slecht. Tel daar nog eens bij op dat gemeenten de komende tijd ook gaan bezuinigen en fte's niet in gaan vullen (waarmee banen als beleidsmedewerker en projectleider ook nog eens schaars worden).

Ik had niet verwacht dat het mij zo veel moeite zou kosten een nieuwe baan te vinden en 2 jaar geleden was het waarschijnlijk ook veel gemakkelijker geweest.

Ik wens je veel succes en ook wijsheid toe.
quote:gizz schreef op 03 augustus 2010 @ 07:30:

[...]

Ik weet niet in welke branche je zit, maar als men aangeeft dat er geen financiele middelen zijn om er ook maar iets bij te doen, zegt dat dan niet al iets over hoe dit bedrijf er ook voorstaat? Ik bedoel 2 schalen lager is een behoorlijk bedrag.Gizz, de kans is groot dat dit ook weer een gesubsidieerde organisaties is en die hebben meestal niet veel geld. En hanteren vrij vaste inschalingen.
quote:Kabouter23 schreef op 03 augustus 2010 @ 09:14:

[...]

Precies wat ik wilde zeggen.

Iets is beter dan niets. En een ww duurt ook max 9 maanden. Ik zou die dan bewaren tot je echt niets meer hebt. Nu heb je nog kans dat je een hoger inkomen krijgt dan de ww.

Daarbij moet je met ww ook minimaal 3x solliciteren per week, en naarmate de ww eindigt moet je ook op alles gaan solliciteren wat lager geschoold is, of dingen die je heel niet leuk vind.

Een WW is niet maximaal 9 maanden, dat hangt af van je arbeidsverleden.

Voldoe je aan de wekeneis van 26 uit 36 heb je al drie maanden. Voldoe je daarnaast ook nog aan de jareneis van 4 uit 5 jaar heb je er 2 bij.

Daarna tel je het aantal jaren dat je nog gewerkt hebt erbij op, die tel je als maanden en dan minus die 5 maanden is het aantal maanden dat je WW krijgt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven