Was uit wasmachine stinkt!

03-08-2010 11:02 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met 't volgende probleem:

Sinds een tijdje stinkt de was die ik uit de machine haal en ik kan er maar niet achterkomen waar 't vandaan komt... Ik heb verschillende dingen geprobeerd maar niets werkt.

De deur open laten staan na het wassen.

Het zeepbakje schoongemaakt.

De was direct eruit halen als de machine is afgelopen.

Verschillende soorten wasmiddel en wasverzachters.

Etc.

De was blijft muffig ruiken en de wasverzachter (die altijd zo lekker ruikt) ruik je er bijna niet meer doorheen. Wanneer de was volledig droog is ruik je 't een stuk minder maar wanneer ik handdoeken ga gebruiken om me mee af te drogen (en dus weer nat worden) ruik je er weer doorheen.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen, ik word er gek van!
Ik heb het ook gehad en heb een middeltje van HG gebruikt, een soort poeder wat je op 90 graden moet wassen. Volgens mij heet het HG onderhoudsmonteur ofzo? Heeft bij mij geholpen!
Het richt geen schade aan, want wasmiddel bestáát uit soda.

Dat fabeltje van die schade is niet meer dan een goed verkoopverhaal van de fabrikanten van speciale wasmachine-reinigingsproducten.
quote:Helene69 schreef op 03 augustus 2010 @ 11:55:

[...]

Idd eerst een halve liter chloor, wassen op 90° en dan 250 ml azijn naspoelen!halve liter? gewoon een scheutje voldoet ook hoor.
En het zou me trouwens niets verbazen als die speciale reinigingsmiddelen óók bestaan uit soda en/of azijn.

Mocht je liever chloor willen gebruiken (hoeft niet, want op 90/95 graden gaan de bacteriën uit zichzelf ook al dood, daar hoef je geen bleekmiddel voor toe te voegen), dan is een kopje voldoende.
quote:Blaagje schreef op 03 augustus 2010 @ 12:01:

Maar wanneer je de machine 2 x per jaar leeg draait moet dat per keer wel enorm veel schade aanrichten wil de machine hierdoor kapot gaan toch?

tuurlijk niet. hoe kan de wasmachine nou kapot gaan als ie leeg draait?

vloeibaar wasmiddel dat is rommel, daar gaat ie kapot van
quote:qwertuu schreef op 03 augustus 2010 @ 12:06:

En het zou me trouwens niets verbazen als die speciale reinigingsmiddelen óók bestaan uit soda en/of azijn.

Mocht je liever chloor willen gebruiken (hoeft niet, want op 90/95 graden gaan de bacteriën uit zichzelf ook al dood, daar hoef je geen bleekmiddel voor toe te voegen), dan is een kopje voldoende.met chloor gaat ie ook weer blinken en ruikt ie zo...... zwembad....
@ qwertuu

Ik heb veel shirts die maar op 30 graden mogen inderdaad, schiet niet op.
ik ben eigenlijk ook wel benieuwd: als je je wasmachine laat draaien met bijvoorbeeld azijn of soda: doe je dat dan in het bakje waar je de wasmiddel indoet of in de trommel zelf?
quote:meds schreef op 03 augustus 2010 @ 12:07:

[...]

met chloor gaat ie ook weer blinken en ruikt ie zo...... zwembad....

Dat vind ik juist niet fijn.

Edit: die zwembadlucht dus. Blinken doet 'ie met soda ook gewoon.
quote:Mozzarella schreef op 03 augustus 2010 @ 11:43:

Ik zie op die wikilink staan dat azijn en soda niet zo goed voor je machine is... dan gewoon 90 graden normale kookwas draaien?

Dat is een fabeltje in het leven geroepen door fabrikanten van Calgon en andere (veel te) dure wasmachinereinigingsspulletjes.

Vraag je Oma/moeder hoe zei dat vroeger deed, en hoe lang haar (zanker bovenlader) wasmachine mee ging.
Ik heb 15 jaar met mijn wasmachine gedaan. En gebruik 2x per jaar soda op 95 graden....

Calgon o.i.d. heb ik nog nooit gebruikt. Dat van die verkalkte verwarmingselementen van de reclames is volgens mij een fabeltje.

Maakt niet uit, wasmiddelbakje of direct in de trommel.

Liever niet met een lege trommel draaien. Doe er een paar oude sopdoeken in.
quote:Veronique79 schreef op 03 augustus 2010 @ 12:07:

@ qwertuu

Ik heb veel shirts die maar op 30 graden mogen inderdaad, schiet niet op.

Van wie mogen die maar op 30 graden?

Even kritisch kijken naar je shirts. Katoen mag gewoon op 60 graden, tenzij er echt van die opgedrukte prints op zitten (maar dat moet wel slechte kwaliteit zijn wil dat eraf gaan met 60 graden). Mengweefsels mogen inderdaad niet zo heet, al zal de huidige generatie mengweefsel echt niet smelten van een keer een zwengel in de 60 graden-was hoor. Ik was zelfs mijn (wat oudere) lingerie gewoon mee op 60 graden, daar lijdt het niets van.
Nogmaals: soda is een hoofdbestanddeel van wasmiddel. Als soda kwaad kan, dan kan wasmiddel dat ook.

Check-check-dubbelcheck of sla wiki er eens op na, bij toepassingen van soda.
quote:kusunum schreef op 03 augustus 2010 @ 12:11:

[...]

Dat is een fabeltje in het leven geroepen door fabrikanten van Calgon en andere (veel te) dure wasmachinereinigingsspulletjes.

Vraag je Oma/moeder hoe zei dat vroeger deed, en hoe lang haar (zanker bovenlader) wasmachine mee ging.

Die van die van mij doet het nog steeds, dus dat moet wel goed zitten!

TO: Was gewoon je molton (onderlaken van je bed) op 90 graden. Ik vergeet zo niet om het te doen en mijn wasmachine stinkt nooit. Ik ben overgestapt op poeder omdat het echt beter is voor de machine. Alleen handwasjes en kleine wassen (bijv hardloopkleding) doe ik nog met vloeibaar.
quote:Veronique79 schreef op 03 augustus 2010 @ 12:07:

@ qwertuu

Ik heb veel shirts die maar op 30 graden mogen inderdaad, schiet niet op.Je kan het altijd proberen om ze heter te wassen. Als je ze toch van plan was weg te gooien, kan je je kleding toch nog een laatste kans geven in een hete was? Als ze niet goed uit de wasmachine komen, dan gooi je ze alsnog weg, komen ze er wel goed uit, dan heb je je shirtjes nog.
quote:qwertuu schreef op 03 augustus 2010 @ 12:13:

[...]

Van wie mogen die maar op 30 graden?

Even kritisch kijken naar je shirts. Katoen mag gewoon op 60 graden, tenzij er echt van die opgedrukte prints op zitten (maar dat moet wel slechte kwaliteit zijn wil dat eraf gaan met 60 graden). Mengweefsels mogen inderdaad niet zo heet, al zal de huidige generatie mengweefsel echt niet smelten van een keer een zwengel in de 60 graden-was hoor. Ik was zelfs mijn (wat oudere) lingerie gewoon mee op 60 graden, daar lijdt het niets van.

Anders je t-shirt een nachtje laten weken in een emer water met een dopje dettol.

Dan zijn de bacterien ook dood. Wel even wassen daarna. Anders ruik je zo naar schoolarts.
Vloeibaar wasmiddel is slecht voor je machine, maar poeder is slecht voor je afvoer/leidingen omdat niet alle resten oplossen en aan de binnenkant van je leidingen aankoekt!
quote:lisaaaa79 schreef op 03 augustus 2010 @ 12:09:

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd: als je je wasmachine laat draaien met bijvoorbeeld azijn of soda: doe je dat dan in het bakje waar je de wasmiddel indoet of in de trommel zelf?ik doe die azijn gewoon in het wasverzachterbakje, mara volgens mij kan het ook in een wasbolletje gewoon in de trommel. Zal niks uitmaken dacht ik zo.
Ik heb De tip:

Allereerst je hoeveelheid wasmiddel halveren. Nergens voor nodig, die half gevulde bolletjes. Dan een lege trommel draaien op 90 graden met een vaatwasblokje erbij.

alle schoon en het ruikt weer als een roosje!

Monique
Haha, wat een tips allemaal, echt super! Bedankt! Als het ene niet werkt kan ik gewoon het andere proberen. Helemaal goed!
quote:Starshine schreef op 03 augustus 2010 @ 12:26:

[...]

ik doe die azijn gewoon in het wasverzachterbakje, mara volgens mij kan het ook in een wasbolletje gewoon in de trommel. Zal niks uitmaken dacht ik zo.Dan komt het er dus pas tijdens laatste spoelbeurt bij??
ja, maar dat is inderdaan eigenlijk alleen nodig als je azijn bij je gewone was doet, dat zorgt dan voor de verwijdering van zeepresten.
Ik zie weleens reclame voor koud wassen (15 graden).

Dat vind ik zó vies. Doodt geen enkele bacterie, je was wordt niet schoon en je leidingen/trommel koekt aan.

Opdat je maar snel weer een nieuwe machine koopt....
daarbij dat wasmiddel dat erbij hoort, wast echt niet goed schoon op 15 graden (en ook niet op 30 en 40)
Mijn wasmachine draait nu op 95 graden met azijn, handdoeken, moltons en doekjes. Werd toch eens tijd want ik heb hem al bijna 1,5 jaar. Hij begon muf te ruiken de laatste tijd, dus ik was het al een tijdje van plan en door dit topic ben ik het ook daadwerkelijk gaan doen

Ik gebruik altijd vloeibaar wasmiddel, waarom is dat zo slecht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven