Courgette-explosie

02-08-2010 19:15 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog meer tuinders/tuiniersters met een courgette-overschot?

Ik heb 3 prachtige, enorme planten die elke week samen 10 courgettes ofzo produceren. Ik vind het wel grappig, dat ik nu zo met m'n courgettes aan het leuren ben want krijg ze zelf allemaal niet op. Wat doen jullie ermee?

Over een tijdje trouwens hetzelfde met aardappelen, mais en pompoenen
Courgettebloemen kun je inderdaad eten. Even door bloembeslag en dan frituren. Apart maar wel lekker.

Ook lekker is uithollen en dan gehaktprutje er in enzo.

En als laatste: Courgette met spekjes maken, dan kookroom eieren en parmezaanse er door heen. heerlijk met pasta.

Moet zeggen drie planten is echt superveel. Wij zijn met twee en hebben twee planten, maar delen al meer dan regelmatig uit. Kan me voorstellen dat wanneer je er drie hebt je er helemaal niet meer afkomt ;) Maarrrr... wel lekker!
Ik zou kilo's tempura maken van die courgette. Heeeerlijk met wat grof zeezout en soja saus *kwijl*
Van die grote courgettes kun je juist perfect soep maken.

Zaadjes er uit halen (en weer bewaren ;) ) en koken maar!
stuur ze op naar gmkp.. die is er vast heel blij mee...
breng ze naar de voedsel bank of de dakloze opvang
Ik heb nog wel een recept met courgettes, kun je ze inmaken. Zal zo even kijken
Zoetzuur van courgette

Ingrediënten

1 kg courgettes

2 grote uien

50 g zout

500 ml azijn

250 g suiker

1 bos selderij, grofgesneden

1 Spaanse peper, in grove stukken

3 theelepels geelwortel (kurkuma), poeder

3 theelepels mosterdzaad, gekneusd

Bereiden

Snijd de courgettes in de lengte doormidden en vervolgens in halve maantjes. Snijd de uien in halve ringen. Leg de groenten in een schaal en strooi het zout erover, laat dit minstens 2 uur staan.

Breng de azijn samen met de suiker, selderij, Spaanse peper, kurkuma en het mosterdzaad aan de kook en laat 5 minuten op middelhoog vuur goed doorkoken. Schep de groenten in een vergiet, spoel ze goed af en laat uitlekken. Dep de groenten droog met keukenpapier. Schep ze in een schaal en schenk het suiker-azijnmengsel eroverheen. Laat het een nacht intrekken.

Breng het geheel de volgende dag opnieuw aan de kook en laat het 5 minuten op laag vuur zachtjes doorkoken. Schep met een schuimspaan de groenten uit de pan in de jampotten.

Laat op middelhoog vuur het overgebleven kookvocht inkoken tot de helft, zodat er een stroperige vloeistof overblijft. Schenk deze over de groenten in de jampotten
In linten snijden (met de kaasschaaf) en dan samen met tagliatella + saus serveren als pasta.

Courgettegratin uit de oven.

Soep natuurlijk.

Door de curry.

Vullen met vanalles, rijst of couscous.
Ook lekker in hartige taart met nog wat andere groenten erbij.
Wat friezinnetje zegt! Het is echt heerlijk en het grote voordeel is dat je ze ook eens in de winter kunt pakken, als niet iedereen courgette-moe is.

Of a la Palermitana: schijfjes bakken, dakpansgewijs in een ovenschaal doen, blokjes tomaat erover strooien, zout en peper erover malen, eetlepel witte wijn erover sprenkelen en parmezaanse kaas erover raspen. Zo herhalen tot de hele handel op is en dan ca. 30 minuten in de oven.

Maar goed ook dat ben je na drie keer zat. Als mijn kinderen nu vragen "wat eten we" is het antwoord "Je mag één keer raden" en dan begint t gezucht al.

Eet ze

PS die bloemen zijn inderdaad ook lekker hoor, gewoon frituurbeslagje maken en in hete olie frituren. Ook één of twee keer best te doen.
Wat een goeie ideeën allemaal, bedankt!

Vroeger hadden wij altijd zoetzuur van komkommers of courgettes, ik weet niet welke, maar was heel lekker!

Hoe lang blijft zo'n plant 't eigenlijk doen? Is ie op een

gegeven moment uitgeput van het produceren of gaat

ie gewoon door tot de herfst?
http://www.courgettefleur.nl/
Computer says nooooo
Mijn courgetteplant doet het niet. Is de eerste keer dat ik het probeer. Op mijn balkonnetje.. Er komen wel bloemen aan en beginnende courgettes, maar die gaan al heel snel dood..
Geef je ze wel genoeg water? Daarnaast is de plant best wel groot, kan me voorstellen dat ie in een pot onvoldoende kan wortelen.

Wij hadden 1 plant met z'n 2-en en vonden dat echt meer dan genoeg.
Ik geef hem om de dag water, en hij groeit als een gek. Alleen de courgettes willen er niet echt in. Maar ik blijf stug volhouden. Vanzelf gaat het me wel lukken er courgettes van te krijgen..
Op mijn werk (bso) hebben we ook courgetteplanten. 1 was er klaar mee na 4 courgettes, maar de ander gaat enthousiast verder. Die heeft er al een stuk of 6 gegeven, er groeien er nu nog 2 aan en er zitten 8 bloemknoppen in.

Alle leidsters hebben er al 1 mee naar huis genomen, verschillende ouders hebben er 1 meegenomen en de kinderen weten nu iig wat een courgette is

Ik vermoed dat we over een poos ook een sierkalebas-overschot hebben, wij hadden niet verwacht dat die planten zó enorm zouden worden, dus we hebben ze 40cm uit elkaar geplant, 2 bij elkaar volgens de instructies en jeumig, wat een woekerplant haha.

Blij dat we die aan de andere kant van de tuin hebben gezet en niet bij de sla, bonen, courgette en aardbeien.
Staat de courgette in de wind??? Want dat is niet zo bevorderend. Wel weet ik dat de bladeren heel veel vocht gebruiken dus misschien toch extra water??? En heeft de plant voldoende grond/mest???

Zo maar wat ideeen. Hoop voor je dat er nog courgettes aan komen hoor, anders moet je ze maar bij mij komen halen ;)

Over courgettebloemen: een hele site vol recepten http://www.courgettefleur.nl/
o beetje mosterd die site...
quote:Abigail_Virginia schreef op 04 augustus 2010 @ 15:23:

Mijn courgetteplant doet het niet. Is de eerste keer dat ik het probeer. Op mijn balkonnetje.. Er komen wel bloemen aan en beginnende courgettes, maar die gaan al heel snel dood.. Als ze op een balkon staan kan het zijn dat er niet genoeg bijen enz bijkomen om te bevruchten. Dat moet je dan met de hand doen (met een kastje)
Waar kun je courgetteplanten krijgen?

Of moet je ze eerst zelf zaaien?

sorry, ben een nitwit op moestuingebied. Maar wel geinteresseerd!
Dat recept van Friezinnetje lijkt me heerlijk, krijg regelmatig een potje ingemaakt courgette van een vriendin met een moestuin en dat is echt lekker. Courgette vind ik meestal een beetje flauw.

Als tempura vind ik het nog wel lekker, maar ook niet te veel.
quote:marjan77 schreef op 04 augustus 2010 @ 22:51:

Waar kun je courgetteplanten krijgen?

Of moet je ze eerst zelf zaaien?

sorry, ben een nitwit op moestuingebied. Maar wel geinteresseerd!Je zaadjes kopen in een tuincentrum. Die moet je in het voorjaar zaaien in een potje/kasje binnen. Als er een paar blaadjes aan het plantje groeien kan je hem in de tuin zetten. Hij heeft wel wat ruimte nodig want hij kan wel 1 meter bij 1 meter worden. Verder supermakkelijke plant, is bijna niet dood te krijgen.
Sommige tuincentra (steeds meer tegenwoordig) hebben ook wel courgette planten in het voorjaar.

@Marjan77. Als je aan de slag gaat en zelf gaat zaaien (wat ik persoonlijk het leukst vind) dan is het handig om bijv. 5 of tien plantjes te zaaien, maar deze niet allemaal te zetten.

Met 1 a 2 courgetteplanten heb je over het algemeen (dit jaar watminder, maar oke) een zeer goede opbrengst. Dus als je als beginner er vijf gaat planten, dan komen ze je de neus uit. Ik zou dan zeggen hou het bij 2 hoogstens drie planten.

Dat even als gratis tipje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven