Voedingsschema 7 mnd.

03-08-2010 19:31 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Graag wil ik wat tips, trics en advies wat betreft het voedingsschema van mijn zoontje.

Hij eet op een dag het volgende:

07,00 uur 180 ml 6 schepjes flesvoeding

10,00 uur fruithapje (3 el)

11.30 uur 180 ml 6 schepjes flesvoeding

15.30 uur 180 ml 6 schepjes flesvoeding

17.30 uur groente hapje (3 a 4 el) (zelf gemaakt vandaag voor het eerst met aardappel)

19.00 uur 150 ml flesvoeding + 3 schepjes bambix (+ 6mnd)

tijden zijn bij benadering.

2Krijgt hij wel genoeg binnen?

Volgens CB moet hij nu:

Brood

½ tot 1 sneetje

Aardappel

½ tot 1 stuk

Groente

1 tot 2 grote eetlepels

Vlees of vleesvervanger

25 gram

Fruit

½ tot 2 stuks

Borst- of flesvoeding

500 ml

Tussendoortje (rijstwafel, soepstengel, etc.)

½ tot 1 stuk

Drinken (inclusief de melk)

½ tot 1 liter

Margarine

Hoe doe je dit en hoe ziet jullie schema eruit? Heb veel gegoogled maar daar wordt ik alleen maar onzekerder van...

Ik vind het zo raar dat je niet een kant en klaar schema krijgt (incl tijden.... en how to's...

groetjes Socks
Lekker laten gaan dat CB, eten komt vanzelf wel. Tot zeker 1 jaar hebben ze voldoende aan hun melk.
Je krijgt geen kant en klaar schema met tijdstippen en voedingen omdat alle kinderen anders zijn. De een zal bij 6 maanden meteen alle aangeboden bijvoeding weghappen, de ander eet bij 8 maanden nog nauwelijks iets aan bijvoeding.

Zoals Star ook zegt, melk is tot 1 jaar voldoende, de rest is bijvoeding.
Eens met Star en Jorina.

Die van mij is 8 maand en eet niet veel.

Brood=vies

Alle stukjes=vies

Pap=vies.

Dan kan het cb wel met mooie schema's komen, maar mijn dochter bepaald zelf of ze eet en wat ze eet.
Je kunt de fles van 7.00 vervangen door een broodje dan zit je ongeveer precies op dat schema toch? En af en toe tussendoor wat thee of zo proberen uit een beker.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik kan me niet voorstellen dat je een maand na beginnen met bijvoeden op die hoeveelheden zit! Wat een bizar advies van het CB.

Wij hebben nu bij bijna zeven maanden een "schema" van 4x of 5x borstvoeding, 1x fruit ('s ochtends) en 1x groente met aardappel ('s avonds).
Of andersom Whiskers, mijn dochtertje van 9 maanden eet brood, fruit, yoghurt en warm eten..... maar flesjes of ander drinken? Ho maar!

@Sockmonckey: Heb je broodkorstjes al geprobeerd? Daar kun je nu beginnen en daarna brood met bv smeerkaas laten sabbelen. Dan ben je al een heel eind toch?
Dat had ik nou ook toen mijn zoon 6 maanden was! Ík heb veel aan onderstaande schema´s, maar het ene kind is het andere niet en je moet doen waar jij je goed bij voelt!

http://www.allesoverkinderen.nl/ne_voerschema.htm

http://www.ggd.net/pool/g ... blicaties/babyvoeding.pdf

Wat ik wel zou doen is om de laatste fles 180 cc water + 6 schepjes + 3 bambix te doen en dan de fles van 15.30 uur 150 cc zodat je die langzaam kan afbouwen! En je zou 's ochtends ook bambix toe kunnen voegen. Mijn zoontje is nu 9 maanden en ik geef hem 's ochtends een papfles ipv brood omdat ik dat gewoon makkelijker vind. Maar nogmaals je moet doen waar jij je goed bij voelt!

Succes!
ow gelukkig! Ik dacht hoe doet men dit....

Maar ik ben gewoon goed bezig! Pfieuw!!!

Thanks voor de reacties
Het lijkt mij een prima voedingsschema, zolang je baby niet huilt van de honger of langzaam tonnetje rond wordt. In het eerste geval geef je 'm wat meer te eten, in het tweede geval ietsje minder schepjes poeder in zijn fles.
je zou evt de fles van 11.30 kunnen vervangen voor een boterham. Daar gaf ik eerst nog ene klein flesje na (zo'n 120 ml) en toen mijn dochter echt goed ging eten heb ik die vervangen voor gewone melk. Maar toen was ze al een jaar.

verder krijgt ie volgens mij genoeg binnen.

op een gegeven moment kun je de fles van 15.30 vervangen door bijvoorbeeld water met beetje diksap of lauwe thee met een soepstengel erbij.
Ik herken dit lijstje van het CB wel een beetje maar bij stond er heel duidelijk bij dat het een voorbeeld was waar je met 7 maanden mee kon beginnen en kon uitbouwen tot 12 maanden.

Mischien nog even contact opnemen met het CB als je onzeker blijft?
Nevernooitniet dat mijn dochtertje dat cb schema wegkrijgt. Ze is bijna 7mnd en krijgt 4 a 5 keer een fles van 180/6, (de laatste met wat rijstebloem) 1 fruitje en 1 groentetje. Af en toe een rijstwafel of soepstengel tussendoor. Strax krijgt ze wel brood, ben benieuwd of ze dat wat vindt.

ik ben met 6 mnd begonnen met bijvoeden. Ik denk dat die cb schema's zo vol zijn omdat ze gebaseerd zijn op eerder beginnen. Tenminste, dat merk ik bij mijn cb wel. Als je kind voldoende melk krijgt is er niet zoveel ad hand en dat zit goed volgens mij.
@Sophy; Dat denk ik bij ons CB ook wel eens. Boekje geeft aan vanaf 6 maanden te beginnen, maar de bijgevoegde schema's zijn redelijk 'vooruitstrevend'.
Klopt, bij ons cbbeginnen ze met 3/4 maanden met de fruithap.

Tja, en als je zo vroeg begint dan zit je met 6 maanden wel op dat schema.
Hier staat overal ook officieel vanaf 6 mnd maar ze adviseren doodleuk eerder omdat 'het een kleintje is' of ze 'er duidelijk aan toe is'.
Oja, want dan beginnen ze alles in hun mond te stoppen, en dat is hét teken dat ze aan vaste voeding toe zijn
TO, je vroeg om tips.

Als je nu om 11.30 een boterham met boter probeert?

In het begin spelen ze er meer mee dan dat ze er van eten, en daarna een fles.

Wanneer het brood wat beter gaat kun je steeds iets vervangen.

Een toetje na het eten, 's middags nog iets.
blijf het vreemd vinden dat CB's zo verschillend adviseren. Hier was het juist geen hapjes voor 6 maanden, rustig opbouwen en of ik wel eens van Rapley had gehoord. Hebben ze geen standaard waar ze mee werken?
Nee helaas.

Ze doen allemaal maar waar ze zelf zin in hebben.

Ik had vorige week bij het weeguurtje een invalster.

Ik wist niet wat ik meemaakte!

Een enorm lieve vrouw die me vertelde naar mijn gevoel te luisteren en niet naar die vaste mutsen daar.

M'n mond viel echt open.
Sockmonkey, als dit is wat jouw zoontje eet en hij voelt zich er goed bij is er niks aan de hand toch? Als je zelf het idee hebt dat ie wel meer fruit of groente wil geef je hem gewoon meer. Mocht je dan ook nog een broodje proberen rond de middag dan zal hij misschien vanzelf zijn 4e fles (ergens in de middag die) niet meer opdrinken of je geeft hem in plaats daarvan lauwe thee of diksap.

Kijk gewoon naar wat hij lust en eet en dan komt het vanzelf goed.

Mijn zoon is nu ook 7 maanden en dronk tot voor kort nog 4 flessen, maar deed erg moeilijk met de middagfles en bleef zeuren na zijn kleine fruithap in de ochtend en kleine groentehap in de middag. Ik heb de middagfles gewoon eens weggelaten en 's morgens een flinke fruithap gegeven, werkte als een trein. Nu merk ik dat ie weer hongeriger wordt, maar niet naar fles, maar naar eten, dus ik ga morgen maar eens een broodje proberen.
De mijne is 7 maanden, en eet nagenoeg niet.

Gisteren een kwart banaan. That's it.

Hij wil tiet en verder niet

O, misschien wel leuk te vermelden dat meneer de laatste keer bijna 9 kilo woog (bij ruim 70 cm)
Ik heb ook een vraag, dus ik roep dit topic even op.

Wanneer geef je je baby brood of een korst en geef je dan gewoon een korst? Of een soepstengel? Gewoon een stengel geven?

Mijn baby is 6,5 maand. Eet nu 's morgens fruit en 's avonds groenten. En tussendoor melk (combi bv / fv). Ik ben helemaal niet met een pap begonnen, moet dat eigenlijk? Oja en van de week had ik aardappels met broccoli. Echt niet normaal, hij ging er enorm van kotsen. Zo droog ook. Hoe maak je een zelf gemaakt prakje wat natter? Ik begin maar niet met appelmoes er doorheen

Bedankt voor de tips!
DTEEZ!
Hey Djoels, combineer je nog? Ik dacht dat je al was gestopt, kennelijk lukt het nog?

Pap hoeft niet hoor. Je geeft melk en je geeft brood (straks dan), dan is pap niet nodig. Mag wel natuurlijk, als jullie dat graag willen. Die van mij blieft het sowieso niet, andere baby's vinden het heerlijk.

Broodkorsten gaf ik helemaal niet eigenlijk, we zijn met 7 maanden begonnen met licht bruinbrood (incl. korst, dat wel).

Soepstengels zijn hartstikke zout, dat kun je beter niet geven. Een broodkorstje is net zo lekker

Over prakjes weet ik niets (stukjes hier!) maar een beetje kookvocht erbij misschien?
Djoels, opperdepop is een leuk kookboek vd Albert Heijn. Kost 9 e en staan leuke recepten in. Daar maken ze het vochtig met kookvocht of moedermelk/flesvoeding...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven