Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
weet je wat ik zo zielig vind, als het mijn echte zus zou zijn had ik allang mijn spaarrekening leeggehaald, de schuld afgelost en haar bij me in huis genomen. Weet zeker dat mijn zus hetzelfde voor mij zou doen.

Maar zij heeft helemaal niemand, echt niemand. Een vriendje waar ze van haar schoonouders niets mee mag hebben, en een vader die zelf in de schulden zit en crimineel is (toen ik klein was zat hij in de bajes in het buitenland).

Ik snap wel dat ze aan het manipuleren is, maar ze is wel moederziel alleen en heeft echt niemand.

Daar heeft ze het absoluut zelf naar gemaakt maar er zijn behoorlijk verzachtende omstandigheden.

Ik heb hier nooit echt details gegeven over onze kindertijd, ook niet echt behoefte aan, maar we hebben wel allemaal een tik opgelopen dat zich in verschillende manier uit.

Ik denk dat het gedeeltelijk meespeelt in de problemen waar ik zelf tegen aan loop, (+ nog wat fijne genen, aanleg en gewoon pech) en ik weet dat het in elk geval veel invloed heeft op het leven van mijn zus en ook op het leven van mijn stiefzusje.

pff ben de laatste tijd wel bezig met egoberichten, het wordt tijd dat mijn psychiater weer terug komt van vakantie
Ik vind je niet ego.

Ja, het is heel naar dat ze zo in de problemen zit. En als jij nou net een miljoen had gewonnen kon je haar misschien uit de financiele problemen helpen.

Maar je begint straks aan een opleiding waardoor je zelf ook moet passen en meten met je geld. Dan kun je het je niet veroorloven denk ik om je stiefzusje te gaan steunen.

En ik heb het idee dat het ook een bodemloze put is, dat ze ook echt niet met geld kan omgaan.

Je hebt toch aangeboden dat ze kan komen eten als ze geen geld heeft? (of ben ik nu in de war met een ander verhaal...) Dat is al heel wat. En als ze daar geen gebruik van maakt, dan niet.

Wel naar dat jullie allemaal iets aan je jeugd hebben overgehouden
Heeft iemand trouwens verstand van reintegratietrajecten van het UWV?
Ik denk dat je wel gelijk hebt moon; ik ga morgen een staatslot kopen

Ik ken iemand die verstand heeft, dus je kunt je vragen aan mij mailen, dan mail ik ze door. Zeg ik dat je een kennis bent.

Zelf heb ik er geen verstand van.
Kip Ik reageer hier later op, want ik wil nog even fietsen en voordat het weer omslaat........

Ik vind het trouwens niet erg dat je ego-posten plaatst! Ben juist erg geinteresseerd in wat je schrijft.

Moon, sorry. Ik heb daar geen verstand van en kan je dus helaas niet helpen.

Tot straks!
Ja Gips, ik heb in mijn achterhoofd dat jij die kennis hebt. Maar ik dacht, misschien weet iemand hier al iets en dan kan ik daarna een wat meer specifieke vraag aan je kennis voorleggen. (wel nogmaals bedankt voor het aanbod)

Heb het zelf nog niet zo duidelijk in mijn hoofd.
Heb net even een flinke bak kwark met muesli gegeten en ik voel me meteen een stuk beter. Heb wel eens de neiging iets te weinig te eten en dan voel ik me een beetje gammel. Of chagrijnig. En in dat laatste geval bedenk ik soms zelf niet dat het komt doordat ik eten nodig heb.

Wereld ziet er een stuk leuker uit na een bak eten
Annemeike: veel plezier met fietsen! Lief van je dat ik mijn egoberichten mag plaatsen

Moon plaats anders gewoon je vragen, wie weet kan ik je verder helpen of weet iemand anders het antwoord.

Of een topic op werk en studie (heet die pijler zo?). Er is vast wel iemand die zo een traject heeft doorlopen.

Hmm lekker muesli, dat heb ik echt al jaren niet meer gegeten. Zorg je wel goed voor jezelf?
Een apart topic kan, maar ben ook een beetje bang voor reacties die minder mild zijn, om het zo maar eens te zeggen. In sommige nieuwe topics denkt iedereen alles maar te kunnen zeggen en het ligt bij mij best gevoelig.

Hier is het veiliger

Nou ik denk er even over na, waar en hoe ik het neerzet. Ben straks weg dus post het nu liever niet. Liever een keer als ik zelf mee kan blijven lezen.
Hier is er alle ruimte voor hoor moon, en als je wilt kun je mij de tekst eerst even mailen.

Fijne middag/avond!
Dank je. Ik ga eerst maar eens douchen. Ben wel aangekleed maar in iets makkelijks, en nog niet gedoucht dus.

Misschien kom ik daarna nog even posten. Fijne middag allemaal!
Alle reacties Link kopieren
quote:gipsy25 schreef op 08 augustus 2010 @ 05:30:

Ik had ook een smsje van mijn stiefzusje, of alles ok was omdat ik niet meteen had gereageerd op een smsje *noteert voor zichzelf, eerder reageren op smsjes*

Zij weet overigens niks van mij.

Heb teruggesmst dat ik het lief vond dat ze zich zorgen maakte, beetje een dipje had en erg druk was.

Ik vond het aardig van haar.

Hoe dan ook, na het restaurant keek ik op mijn telefoon en had ik weer een berg smsjes of ze weer geld kon lenen. Zucht.

Ik dacht echt even dat ze geinteresseerd was in mij ipv mijn portemonnee.

Hey Gyps,

Ik heb nu een aantal keer gelezen over jouw stiefzusje en wilde er toch eventjes op inhaken.

Ik heb een zusje dat precies hetzelfde is, 3 jaar jonger als mij. Ze woont nu samen en is zwanger . Nog belt ze elke week of ze geld kan lenen, wat ik overigens nooit terug zie. Als ik "nee" zeg wordt ze boos en gaat ze vloeken.

Het is heel moeilijk maar ik ben ermee opgehouden, ze zorgen maar voor zichzelf. Ik heb mezelf en m'n huis te onderhouden en dat is al moeilijk genoeg.

Ze (mijn +jouw zusje) zijn volwassen en zullen voor zichzelf moeten zorgen, ookal gaat dat met vallen en opstaan. Er zijn miljoenen mensen op deze wereld die niet zo'n vangnet hebben en die leven ook nog. Een keertje geld lenen; oke maar niet elke maand. Als je dat nodig hebt doe je iets structureel fout en ze zullen moeten leren dat aan te passen.

Nouja, weinig nuttige bijdrage maar ik vind het altijd moeilijk om te zien dat mensen als pinautomaat worden gebruikt.
quote:Moonlight82 schreef op 08 augustus 2010 @ 15:01:

Heeft iemand trouwens verstand van reintegratietrajecten van het UWV?

Ja, een hele hoop .

Mag via hieves.
Veraantje: Voel je je al beter?

Kip (vind 'm leuk): Ik vind ook niet dat je aan het ego-posten bent. Ga gewoon zo door meid, er is ook ruimte voor jou

(ookal reageer ik hier niet vaak)

16.52
No bedankt voor je bijdrage (hoezo niet nuttig??!) Ik ben er even over aan het nadenken, snap wat je wilt zeggen maar wil het even laten bezinken.

LA/kip/toktok/gips/djipsie/gipsy/lieveranoniemm/liever
LA/No, weet je, het is ergens ook nog wel een beetje zo dat ze het ook nooit zullen leren als er altijd wel iemand is die ze geld geeft (lenen kun je het niet echt noemen) als ze krap zitten. Als je weinig te besteden hebt, zul je echt drastisch je levensstijl moeten veranderen ipv elke maand bij iemand aan te gaan kloppen...
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!

Hopelijk is mijn computer nu goed. Dat weet ik pas morgen, als hij een nacht uit is geweest. Eigenlijk pas morgenavond, want ik ben morgen een dagje weg.

LA (eh sorry, Gipsy....): ik ben het eens met het advies van Noah m.b.t. je stiefzusje...
Lieve Kip, volgens mij heb jij niet bepaald een makkelijke jeugd gehad. Dat draag je toch je hele leven mee. Knap dat je ondanks dat toch zo'n positief ingestelde meid bent. Ik hoor/lees hier wel vaker verhalen waarbij ik zoveel bewondering krijg voor jullie. Sommige verhalen raken me diep en ik vind het zo knap hoe mensen ondanks die gebeurtenissen toch zo optimistisch in het leven staan.

Wat je stiefzusje betreft........ er zijn al heel goede adviezen gegeven en ik kan me daar alleen maar bij aansluiten. Kan me wel goed voorstellen dat dat ontzettend moeilijk is.

Veraan, wat fijn dat je computer gemaakt is! Nu maar hopen dat'ie het blijft doen!!
Dag lieve meiden,

Wat zijn jullie aan het doen/plannen voor de komende dagen?

Even weggehaald voor Buikje.
Noah, fijn te lezen dat je iets weet over UWV. Ik ga je hyven, als ik zin heb. (nu niet dus)

Ik overweeg naar de sportschool te gaan komende week en een proeflidmaatschap te nemen. Het is een dure sportschool maar de aanbieding voor een proefperiode is wel redelijk. Kan ik altijd daarna naar een goedkopere overstappen

Ik word af en toe zo moe van mezelf. Sporten zal misschien helpen.
En nu weer terug naar Zomergasten. Kijken of t me nog gaat boeien
quote:schuddebuikje schreef op 08 augustus 2010 @ 21:13:

Dag lieve meiden,

Wat zijn jullie aan het doen/plannen voor de komende dagen?

Ik heb vakantie, en ga komende week wat dagjes weg. Te beginnen met morgen. Eind van de week ga ik ook nog logeren elders in het land. Ik zal dus waarschijnlijk niet zo veel hier te vinden zijn

Jij hebt toch ook vakantie nu, Buikje?
ja, met man, gezellig! we gaan vanaf woensdag een weekje kamperen op de veluwe, heb ik veel zin in.

hebben jullie al zin in de 5de?
quote:gipsy25 schreef op 08 augustus 2010 @ 11:40:

Dank frizz, ja ik heb een hele goede band met mijn moeder. Soms denk ik dat ik juist daardoor ook wat kattig en kortaf kan doen, omdat het onvoorwaardelijk is.

Hoe is jouw band eigenlijk met je ouders? Ik lees weleens wat over je zusje maar nooit over je ouders.

Tja ik heb mijn stiefzusje teruggesmst dat ik geen geld ging lenen en zelf rood sta.(wat ook zo is)

Ach het is een beetje hopeloos, ik had het kunnen verwachten.

Ik denk dat ik gewoon stop met het hebben van verwachtingen zodat ik niet steeds teleurgesteld word.

Dus de volgende keer als ze smst ga ik ervan uit dat ze geld wil.

Ik heb het ook anders geprobeerd, door te vragen of ze kwam eten. Maar dat zij ze een dag van te voren af omdat ze weer een rekening moest betalen.

Wat fijn dat jullie zo'n goede band hebben! En met je vader?

Ik heb een goede band met mijn ouders, maar pas sinds een jaar of 5/6. Het heeft lang geduurd voordat wij elkaar hebben kunnen accepteren zoals we zijn. Tenminste, met mijn vader individueel heb ik het wel altijd heel goed gehad hoor.

Lieverd heb je er al eens aan gedacht om een goed gesprek met haar aan te gaan met je stiefzusje over dat geld? Waarin je haar duidelijk maakt dat je om haar geeft, maar dat geld lenen geen optie meer is? Nu niet, maar ook de komende tijd niet. Niet omdat je rood staat, maar omdat je er een vervelend gevoel bij krijgt en het haar niet helpt. Dan hoef je haar, mocht ze het weer vragen, alleen aan de afspraak te herinneren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven