Geld & Recht alle pijlers

boom gekapt zonder vergunning

09-08-2010 21:00 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze buren hebben een mooie boom uit hun tuin gekapt. Dit is voor ons, en voor de hele buurt, heel vervelend, want hij was heel uitzichtbepalend. Deze boom is gekapt zonder vergunning, wij zijn er vrijwel zeker van dat dat wel verplicht was voor een boom van deze omvang. Wie weet wat onze rechten zijn, wat de mogelijke gevolgen zijn van deze illegale actie, en hoe wij dit aanhangig kunnen maken?
Wat je ook van plan bent, de boom krijg je er niet mee terug. Je kan de buren erop attenderen, maar verder lijkt het me een gevalletje jammerdebammer.
Je kan bij de gemeente een verzoek indienen om handhavend op te treden. De vraag is of dat zin heeft. Die boom krijg je er niet mee terug.
Wat schiet je daar mee op dan? Je krijgt ruzie met je buren en de boom krijg je er echt niet mee terug.

De buren zullen wel last hebben gehad van de boom. En hij stond tenslotte in hun eigen tuin.
Eerst navragen bij de gemeente of er sprake is van een vergunningplicht. In sommige gemeenten is dit niet meer nodig, of alleen voor 'monumentale bomen' die op een bomenkaart zijn aangegeven.

Aangezien de boom is gekapt, kun je er weinig aan doen, wellicht met terugwerkende kracht de kap legaliseren met een voorwaarde in de vergunning over herplantplicht van een nieuwe boom?

Heb je enig idee wat de aanleiding was voor de kap? Misschien was de boom ziek?
De boom is al gekapt dus daar doe je niks meer aan.

Misschien zelf een boom in de tuin planten dan maar?

In onze gemeente heb je trouwens geen kapvergunning meer nodig geloof ik. Anders even op de site van je gemeente kijken?
volgens mij heb je in de meeste gemeentes een kapvergunning nodig voor bomen met een stam dikker dan 20cm (gemeten vanaf een bepaalde hoogte).

Wanneer zij geen kapvergunning aangevraagd hebben, kunnen ze een boete krijgen of er kan van ze verwacht worden dat ze een soortgelijke boom terugplaatsen.
De boom krijg je er niet mee terug. Wel burengezeik. Is het je dat waard?

Hier hebben we ook een boom gekapt uit onze tuin zonder vergunning. Onze tuin, dus ga daar echt geen vergunning voor aanvragen. Buren waren blij dat 'ie weg was, en wij ook.
...
ik vraag me af, als ik een boom in mijn tuin zou hebben staan heb ik daar dan ook een kapvergunning voor nodig. Als het een gewone huis-tuin-en-keukenboom is dan.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Jullie boom was vast niet zo mooi als de boom van de buren van TO, Queenie
quote:queenie1 schreef op 09 augustus 2010 @ 21:12:

Hier hebben we ook een boom gekapt uit onze tuin zonder vergunning. Onze tuin, dus ga daar echt geen vergunning voor aanvragen. Buren waren blij dat 'ie weg was, en wij ook.Hier exact hetzelfde! Toen we hier kwamen wonen was dat ongeveer het eerste wat we hebben gedaan. Als we uit het raam keken zagen we alleen die enorme lelijke grote boom. Alle buren hebben ons op hun blote knieen bedankt, eindelijk na al die jaren, hadden ze ook weer wat verder zicht allemaal.
Kan prima dat het uitzichtsbepalend is, maar misschien hadden je buren wel enorm last van die boom: ruimte, bladeren, gebrek aan licht.

Je kunt er toch niets aan veranderen? Als ik een boom uit mijn tuin wil kappen dan ga ik echt niet vragen bij de buren of het wel mag hoor.
Rechten op een boom in de tuin van de buren?

Hop niet dat dat bestaat, anders gaat mijn pruimenboom eraan, als de buuv dat te weten komt(afvallende bladeren)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik krijg zo'n ontzettende jeuk van dit soort OP.

Zou het bladluis zijn?
Ja, dat vind ik echt.
Je geeft aan dat het voor de hele buurt vervelend is. Willen jullie met zijn allen "actie" gaan ondernemen voor deze illegale actie?

De OP komt me een beetje kinderachtig over eerlijk gezegd. Zoals eerder gezegd krijg je de boom er echt niet mee terug.
in veel gemeenten mag je zonder vergunning bomen kappen in je eigen tuin
ook de cm bepaling van de stamomvang is in veel gemeenten niet meer van toepassing als het gaat om bomen op eigen grond
quote:krokusje schreef op 09 augustus 2010 @ 21:10:

volgens mij heb je in de meeste gemeentes een kapvergunning nodig voor bomen met een stam dikker dan 20cm (gemeten vanaf een bepaalde hoogte). 20 cm op 1.10m hoogte.. in mijn gemeente dan. (en ik zit bij de telefoon mensen dit te vertellen, dus weet het vrij zeker ) Wat voor boom was het? Een conifeer kan soms vrij hoog worden en toch niet zo'n dikke stam.

Wanneer zij geen kapvergunning aangevraagd hebben, kunnen ze een boete krijgen of er kan van ze verwacht worden dat ze een soortgelijke boom terugplaatsen. en dit dus
Later is nu
Wat je rechten zijn? Zelf een heul uitzichtbepalende boom planten in je eigen tuin.
TO: wat bedoel je precies met uitzichtbepalend?

Verder: ik neem aan dat de buren de boom met een reden hebben gekapt. Is die reden minder belangrijk dan jullie uitzicht? Als de reden onderhoud / kosten vanwege zieke boom / wat dan ook is, willen jullie dan ook gezamenlijk een steentje bijdragen?
Fortis et liber
Ruilen?

Ik hoop namelijk al een paar jaar dat mijn achterburen die mega-boom een keer omhakken
Ik zou me er maar niet mee bemoeien. Ik vind het zelfs irritant wanneer de buren met proberen voor te schrijven hoe ik in mijn huis moet wonen/ mijn tuin moet onderhouden.
quote:Lucifer1983 schreef op 09 augustus 2010 @ 21:39:

Ik zou me er maar niet mee bemoeien. Ik vind het zelfs irritant wanneer de buren met proberen voor te schrijven hoe ik in mijn huis moet wonen/ mijn tuin moet onderhouden.Wat zeg je dat aardig
Ja, dat vind ik echt.
quote:Mamasaar schreef op 09 augustus 2010 @ 21:41:

[...]

Wat zeg je dat aardig Hmm ja dat komt omdat ik zat te denken aan die keer dat de buren bij mijn huisbaas zeurden over het feit dat mijn was aan de straatkant te drogen hing.
Nee serieus, je zegt het echt aardig! Ik had allang andere bewoordingen gekozen als ik zin had om me de moeite te doen om me verder in dit topic te verwikkelen.

Ik vind het namelijk te idioot voor woorden...
Ja, dat vind ik echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven