Geld & Recht alle pijlers

boom gekapt zonder vergunning

09-08-2010 21:00 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze buren hebben een mooie boom uit hun tuin gekapt. Dit is voor ons, en voor de hele buurt, heel vervelend, want hij was heel uitzichtbepalend. Deze boom is gekapt zonder vergunning, wij zijn er vrijwel zeker van dat dat wel verplicht was voor een boom van deze omvang. Wie weet wat onze rechten zijn, wat de mogelijke gevolgen zijn van deze illegale actie, en hoe wij dit aanhangig kunnen maken?
ik snap eigenlijk niet zo goed hoe het kan dat als je buren een boom weghalen dat je dan zicht hebt op een plek waar iets heel vervelends is gebeurd...

Dan moet het wel een hele grote boom of een heel klein plekje zijn geweest..en bovendien in de tuin van de buren..of snap ik het verkeerd?
quote:Ashton65 schreef op 09 augustus 2010 @ 23:15:

Mamasaar...??? Ik begrijp deze niet... wie zou waar dan een hond op laten zeiken of flessen aceton op flikkeren? En voor welke buren dan helaas pindakaas?

Als ik jouw buur zou zijn en jij mij zou dwingen om een boompje terug te planten. Dan zou ik of het boompje kapot laten gaan of de grond laten verzuren dat de grond niks meer laat groeien.

Helaas pindakaas voor dwingende buren.

Duidelijker?
Ja, dat vind ik echt.
Tja, kun je het probleem niet gewoon uitleggen aan de betreffende buren? Misschien zijn ze wel van plan een nieuwe boom te plaatsen of zijn ze bereid mee te denken over andere passende oplossingen?
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 09 augustus 2010 @ 23:21:

Tja, kun je het probleem niet gewoon uitleggen aan de betreffende buren? Misschien zijn ze wel van plan een nieuwe boom te plaatsen of zijn ze bereid mee te denken over andere passende oplossingen?Of misschien gewoon leren leven met het feit dat daar iets, wat dan ook gebeurd is. En die plek blijft er al zet je er een heel bos voor, je weet dat "die plek"er achter ligt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:prikker schreef op 09 augustus 2010 @ 23:15:

ik snap eigenlijk niet zo goed hoe het kan dat als je buren een boom weghalen dat je dan zicht hebt op een plek waar iets heel vervelends is gebeurd...

Dan moet het wel een hele grote boom of een heel klein plekje zijn geweest..en bovendien in de tuin van de buren..of snap ik het verkeerd?

Nee hoor, niet IN hun tuin. Het betreft hier ook geen rijtjes huizen. Maar dit is echt het laatste wat ik erover kwijt wil. Neem van mij aan dat het een complexe situatie is.

En Mamasaar, ik geloof dat ik ook blij mag zijn dat ik niet naast jou woon...
Heb je sowieso al nagekeken of er inderdaad een kapvergunning nodig is in jouw gemeente?

Dan kun je pas zeggen of het illegaal was of niet.

Ook al zullen er redenen zijn waarom je die boom daar wilt hebben vind ik toch dat het wel jullie probleem is en niet die van de buren.

En die herplanting heeft toch weinig nut als er een miezerig jong boompje voor in de plaats komt.
Je kunt het trouwens zo complex maken als je zelf wilt hoor.
-
quote:Ashton65 schreef op 09 augustus 2010 @ 23:30:

[...]

Nee hoor, niet IN hun tuin. Het betreft hier ook geen rijtjes huizen. Maar dit is echt het laatste wat ik erover kwijt wil. Neem van mij aan dat het een complexe situatie is.

En Mamasaar, ik geloof dat ik ook blij mag zijn dat ik niet naast jou woon...Ik ben een hele leuke buur, zolang je geen overlast veroorzaakt of zeikt.
Ja, dat vind ik echt.
Tja, voor je nieuwe buren heeft die boom en die plek die het verborg niet dezelfde betekenis als voor de rest vd buurt blijkbaar.

Ik vind het ook niet echt een sterk argument, al ligt de kelder van dutroux nu in beeld vanaf je huis... je buren zijn daar niet schuldig aan dat er iets naars is gebeurd.
Als het gaat om buren dan gaat het niet alleen om het naleven van regelgeving. Zoals eerder gezegd kun je juridisch gezien gelijk hebben, maar dit kan nadelig uitpakken voor de relatie met de buren. Het is beter om goed na te denken waarom je hier een probleem mee hebt en hoe je dit op een goede manier duidelijk kan maken aan de buren.

Hoe is de relatie met de buren eigenlijk, heb je het idee dat je dit onderwerp op een normale manier kunt bespreken, zonder in een rijdende rechter achtige situatie terecht te komen?
quote:Zwieber schreef op 09 augustus 2010 @ 23:36:

-Zeker, maar ik wil graag weten waar ik sta, alvorens stappen (van welke aard dan ook) te nemen.
Ja hoor, je kunt het aanhangig maken. Maar wat bereik jij met ruzie met de buren en hooguit een boete voor hen?

En uitzichtbepalend? Het is HUN boom. Op HUN grond.

*Heeft zelf eens buren gehad die liepen te miepen over hun uitzicht (op onze tuin) toen wij een flinke rij coniferen tussen buren en ons in zetten juist om van dat geloer af te zijn*
Ashton65: Dat is heel verstandig.
quote:misschicken schreef op 09 augustus 2010 @ 23:39:

Ja hoor, je kunt het aanhangig maken. Maar wat bereik jij met ruzie met de buren en hooguit een boete voor hen?

En uitzichtbepalend? Het is HUN boom. Op HUN grond.

*Heeft zelf eens buren gehad die liepen te miepen over hun uitzicht (op onze tuin) toen wij een flinke rij coniferen tussen buren en ons in zetten juist om van dat geloer af te zijn* wat een idioten.....
Ja, dat vind ik echt.
quote:Wintermuts schreef op 09 augustus 2010 @ 23:37:

Tja, voor je nieuwe buren heeft die boom en die plek die het verborg niet dezelfde betekenis als voor de rest vd buurt blijkbaar.

Ik vind het ook niet echt een sterk argument, al ligt de kelder van dutroux nu in beeld vanaf je huis... je buren zijn daar niet schuldig aan dat er iets naars is gebeurd.Het gaat er om dat er regels zijn (of je ze nou redelijk vindt of niet, er ZIJN er gewoon), en dat er niet naar die regels is gehandeld. In dit geval heeft dat vervelende gevolgen voor een aantal mensen. Het enige wat ik wil weten is waar wij nu staan. Maar dat blijkt toch wel heel grof te zijn.
Ik erger me ook weleens aan mijn buren, als bezoek voor hen hun auto's voor mijn raam en voortuin zetten bv. Maar dat vind ik zo pietluttig om over te gaan klagen, dus dat doe ik niet.

Buren, daar wil je gewoon geen gezeik of conflicten mee, dus zolang het binnen normale grenzen blijft (en een boom in eigen tuin omhakken valt daaronder vind ik) zeg je maar niks.
Begint zich af te vragen welk percentage van de forumpopulatie geen problemen heeft met buren.
Plant 'n boom in eigen tuin om je uitzicht te belemmeren.

Je buren hadden misschien overlast van hun boom, dus halen ze 'm weg, heel begrijpelijk. Het is niet hun verantwoording dat jullie nu uitkijken op 'n zelfmoordplek o.i.d. Dat heb je in eigen hand door je eigen tuin te beplanten met uitzichtbelemmerende bomen of struiken.
quote:Ashton65 schreef op 09 augustus 2010 @ 23:39:

[...]

Zeker, maar ik wil graag weten waar ik sta, alvorens stappen (van welke aard dan ook) te nemen.

Maar besef je niet dat welke stappen je ook onderneemt (klagen bij buren zelf, bij de gemeente, aangifte doen of weet ik wat), je krijgt de boom niet terug. Het probleem wordt dus niet opgelost.

Je loopt echter wel een grote kans om een nieuw probleem te krijgen met je buren, in het mildste geval vinden ze je een zeur, in het ergste geval gaan ze over allerlei dingen in jouw tuin klagen.

Je kunt het jammer vinden, maar klagen levert je echt niks positiefs op.
quote:ColeTurner schreef op 09 augustus 2010 @ 23:44:

Begint zich af te vragen welk percentage van de forumpopulatie geen problemen heeft met buren. Nergens last van hoor...na een dozijn coniferen van 1.80 hoog
Ik heb even op de website van mijn gemeente gekeken (tip!).

En er blijkt inderdaad geen kapvergunning nodig te zijn.

Behalve als ze op de lijst waardevolle bomen staan.
Ik kom wel vaker topics tegen als gevolg van het (hinderlijke) gedrag van buren.
Klopt, Wintermuts. Ik heb nog NOOIT geklaagd over geluidsoverlast (elk weekend als de ouders weg zijn door twee puberzoons). Ik heb nog NOOIT geklaagd over auto's van de buren, het zou niet in me op komen. Ik heb nog NOOIT iets gezegd over kattendrollen in mijn tuin. Eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren dat ik ooit ergens mijn beklag over heb gedaan bij welke buren dan ook. Maar er kan een situatie voorkomen dat er een grens wordt overschreden. Die ligt voor iedereen ergens anders.

Ik heb mijn vraag (want dat is het, gewoon een vraag) bij Geld en recht gezet, omdat ik gewoon antwoord wilde hebben op een in mijn ogen vrij normale vraag. Had ik dit topic nou geopend op relaties, dan kan had ik al deze reacties kunnen verwachten.

Maar goed, ik weet genoeg tot zover, ik geloof niet dat ik veel verder kom in het verkrijgen in objectieve informatie.
https://gemeentewinkel.voorschoten.nl/p ... men_kappen

Hier staat al veel informatie waar je misschien verder mee kan. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven