Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
@ Dreamlogic, wat geweldig nieuws dat jullie toch een pup uit dat nestje krijgen. Kan mij voorstellen dat je er erg naar uitkijkt.

@ Baukje, ik hoop dat de maagpijn weer snel weg is. En dat je er niet al te veel last van hebt.

@ Vidella, ik loop ook in het donker ('s ochtends vroeg) door de week. Maar dan kies ik ook voor de veilige routes. Dus door het dorp en langs de akkers, waar ook huizen staan en verlichte fietspaden. In het weekend ga ik dan lekker het bos in om te lopen.

@ Dirtsa, het is altijd moeilijk om nog af te vallen als je al dicht bij je normale gewicht bent. Dan komt het toch echt op het afstemmen van je eten aan of beduidend langere afstanden lopen. Maar van sporten oog je ook slanker, omdat je toch beter in je vel komt te zitten. Letterlijk en figuurlijk.

Gisteren een fartlek training in het bos gedaan van 1 uur. Van huis uit vertrokken en binnen 8 minuten aan de bosrand. Daarna echt lekker getraind. Het is wel altijd pittig omdat het bos erg glooiend is en veel verschillende ondergronden heeft. Voor de turfgrond vind ik lastig rennen, daar heb ik altijd het gevoel dat mijn loop doodvalt. Je krijgt totaal geen vering terug. Net als in mul zand lopen. Heel zwaar. Kwam nog een kudde schapen tegen, die bijna allemaal tegen mij begonnen te blaten :-)

Vanmorgen 40 minuten langs de akkers en weilanden gelopen. Daar staan veel paarden, koeien en geiten in de weilanden. Ook altijd lekker rustig lopen daar. Kom af en toe een wandelaar met hond tegen. Alleen loop ik daar weinig als de zon echt fel schijnt want het is een open gebied waar je totaal geen beschutting tegen de zon hebt. Maar het voordeel van dit rondje is dat het vrij vlak is voor Limburgse begrippen.

Morgen rustdag en woensdag een intervaltraining op het programma. Heb woensdag wel een bijzondere verlofdag (tante is gestorven) en kan dus wat later op de dag trainen.
anoniem_108464 wijzigde dit bericht op 02-08-2010 16:41
Reden: typefout
% gewijzigd
Hier even snel een berichtje vanuit de Sahara!! Weinig gelopen hier, of we gingen al vroeg op pad, omdat het anders echt veel te warm is. De kinderen willen morgen avond met een dromedaris op pad, dus we zitten hier nog wel een dagje. Maar ze hebben hier gelukkig een zwembad erbij. Groetjes vanuit Maroc.
Wow Lauwe, dat klinkt echt super daar! Geniet maar van de aparte omgeving en de dromedarissen, want dat zie je hier in ons land niet zo vaak. Het hardlopen komt daarna wel weer. En in de hitte is een zwembad veel meer op zijn plaats.

Baukje, heeft de buikgriep je geveld? Ik lees je al een paar dagen niet meer. Hopelijk is het snel weer voorbij.

Vanochtend mijn intervaltraining gedaan en het ging echt lekker. Ligt ook veel aan het koelere weer, dat traint toch een stuk makkelijker.
Nee, kyon gelukkig niet. Na het lopen is het bij wat vage maagpijn gebleven afgelopen zondag. Maar maandag was het weer helemaal over. Maandagmiddag met mijn man een fietstocht gaan maken en gisterenavond op de baan weer aan het intervallen geweest.

Nu even de boterhammetjes laten zakken en dan gan ik weer een uurtje rennen.

Het schema begint nu in een rap tempo pittig te worden.

Lekker kyon dat je voor je vaartspel een glooiend terrein met verschillende ondergronden ter beschikking hebt. We hebben hier een 10km vandaan ook wel een bos met aardig wat heuveltjes. Maar eigenlijk zijn de heuveltjes te klein. Het venijn zit hem vaak in de lengte en niet in de herhalingen.

Oh die lauwe, ben wel jaloers hoor. Inderdaad wat kyon zegt; lopen is nu even helemaal niet zo belangrijk. Nu genieten van de vakantie/ omgeving. En dan ben je waarschijnlijk toch wel lekker bezig zo op een dag. Kinderen zorgen er altijd wel voor dat je niet te lang kunt blijven zitten.

Verder is het inderdaad best rustig hier. Sommigen die al een tijdje meeschreven al lang niet terug gezien. Maar misschien zijn er een aantal ook lekker vakantie aan het vieren.
Vanmiddag heerlijk een uurtje gelopen. Mijn man en mijn jongste zoontje waren ook meegedaan. Dus we hebben eerste een klein rondje gedaan van 3,6km en toen zonder zoontje nog een grote ronde erachteraan.

Ga niet komende weekend maar de week erop mijn duurloop met een andere loopgroep doen. Die zijn bezig met trainingslopen voor een andere marathon. Wel leuk om af en toe in een helemaal andere omgeving te lopen. Maar ook interessant om te horen/ zien hoe anderen trainen.

Voor rotterdam heb ik 3 keer met een georganiseerde trainingsloop meegedaan. Was ook erg leuk. In het voorjaar kan ik die weer gebruiken in mijn aanloop naar texel.
Net terug van de bostraining. Grote blokken duurloop 2 en 3. Ging lekker en ook weer lekker km's gemaakt. Ideaal loop weer nu (tussen de buien door althans).

Zaterdag een redelijk rustig programma en dan zondag een proef halve marathon op marathon tempo (12 km/hr). Heb geen wedstrijd kunnen vinden die een beetje in de buurt is en in een dezer weken dus ik ga gewoon de route van de plaatselijke halve marathon in mijn uppie doen.

Morgenavond ga ik eerst weer fietsen met mijn vriendin.
Het is inderdaad hier ook 'komkommertijd' op dit topic. Hopelijk geniet iedereen van z'n vakantie. Ik moet nog 3 weken werken en dan mag ik ook 3 weken heerlijk lekker relaxen, maar daar hoort voor mij zeer zeker mijn loopjes bij. Ga juist meer bewegen tijdens de vakantie. Verheug mij al op de fietstochtjes die we gaan uitzetten en voor de verdere tochten nemen we de motoren.

Vanochtend was het echt superweer om te rennen. Na 10 minuten inlopen vervolgens nog 20 minuten in D2-D3 tempo gelopen. Ging prima! En heb er altijd de hele dag profijt van. Barst van de energie!
Ook wij zijn weer thuis! Na een paar heerlijke weken op Ameland. Ik ben helaas niet helemaal ongeschonden terug gekomen en wil jullie gelijkom advies vragen. De eerste week heb ik 3x gelopen, wel wat warm maar prima.Daarna begon mijn re. knie vervelend te doen tot vorig weekend. Advies aan de fysio gevraagd en die dacht aan de meniscus. Knie leek weer goed, van de week weer 2x een klein rondje gelopen om te kijken of het goed bleef en dat lijkt wel zo maar dat is niet zo.

Ik heb er niet echt pijn aan maar het is wel gevoelig. De trap op lopen doet wel meer pijn. Balen dus.Maar stel dat het de meniscus is kan ik zolang het niet echt pijn doet doorlopen en wat is dan het moment om er mee naar een arts te gaan? Zoals nu is het gevoelig maar niet heel pijnlijk en vind ik het eigenlijk te weinig om mee naar een arts te gaan, snappen jullie het nog?
Yarisa heeft de fysiotherapeut er ook daadwerkelijk naar gekeken of heb je alleen telefonisch advies gevraagd. Als er een fysiotherpeut daadwerkelijk naar gekeken heeft kan die je advies geven over wat te doen.

Zomaar doorlopen tot je er echt niet meer mee kunt lopen lijkt me niet zinvol. Mogelijk zit je dan met chronische problemen terwijl ze nu misschien met wat simpele oefeningen/advies op te lossen zijn.

O ja en welkom terug natuurlijk.

Kyon heb ik ook hoor dat ik tijdens vakantie tijd extra actief ben.Een extra fietstocht een extra keer naar het zwembad etc.

Vandaag rustdag wat lopen betreft. En mijn fietsmaatje heeft voor vanavond afgezegd. Denk dat ik dan zelf vanavond ook maar thuis blijf. thuis ook nog heel wat te ruimen. Ben de kamer van jongste docthter aan het reorganiseren.
Hallo, ik zag zowaar een hardlooptopic op deze pijler staan. Afgelopen week heb ik de serie lessen van Evy uitgelopen en gisteren voor het eerst mijn vaste rondje aan een stuk gelopen.

Ik loop alleen als een slak, volgens mij kun je het beter joggen noemen. Weet iemand hier hoe ik kan trainen om mijn tempo hoger te krijgen? Laatste keer liep ik 4,2 km in 30 min.

Zodra mijn tempo hoger is, wil ik verder trainen voor 10 km. Iemand enig idee hoeveel tijd ik zou moeten nemen om de 5 goed en harder te kunnen lopen om verder te gaan met een 10 km schema?
Heb mijn weekend schema omgedraaid en vanmorgen al mijn "wedstrijd" halve marathon gelopen.Eerst 2km ingelopen daarna de route van de halve marathon hier gelopen. Ging iets sneller dan gepland. Maar wel weer constant iets te snel gelopen. Ik had 1hr39;39 geklokt en het was de bedoeling om 1hr45;15 te lopen. Maar het is ook echt super weer om te lopen. Daarna nog 4km uitgelopen.

Had voor het eerst mijn squeezi gels uitgeprobeerd. Dat ze in een superonhandige verpakking zaten had ik al wel gezien. Maar moet zeggen de smaak maakt heel veel goed. Was gewoon lekker die gel. Ook met de Camelbak gelopen dus ook nog ruim1,5 kilo aan extra gewicht meegesjouwd. Maar ben een echte fan geworden want je merkt op een gegeven moment echt neit meer dat je heb op je rug hebt hangen.

Nu snel douchen, hond uitlaten, boterhammetje eten en dan naar de boerendag met de kinderen.
Saline in de opbouw is tempo helemaal niet belangrijk. Beter is nog even je duur verder uit te bouwen tot een uur en je daarna op wat snelheid te gaan richten dmv interval.

En dan niet in de valkuil trappen door je gelijk te richten op een snellere 10km maar eerst richten op een snellere 5 en de rustige duurloopjes gewoon in een rustig tempo.

Maar het is gewoon beter om eerst wat meer duurvermogen te hebben voordat je echt serieus interval kunt gaant trainen. Je zult ook merken dat je dan ook vrij gemakkelijk je snelheid op kortere afstand kunt verbeteren.
Aha, dus ik had het precies verkeerd om bedacht. Blij dat ik hier mijn vraag kon stellen

Dan ga ik nu nog een paar keer een duurloop van een half uur doen, gewoon om een lekker ritme te krijgen. Ik loop wel in een constant tempo, daar ben ik wel blij mee.

Na die paar keer dus een schema voor uitbouwen naar een uur.

Heb jij (of iemand anders) een tip voor een goed schema voor een niet zo ervaren hardloper? Zie op google door de bomen het bos niet meer..
Saline, je moet inderdaad eerst je duurvermogen uitbreiden, want anders red je het nooit als je moet gaan intervallen. De basis moet er eerst zijn.

Je kunt zelf een vrij makkelijk schema maken en er zijn heel veel te vinden op internet.

Bijv. als je 3 trainingen per week loopt zou je in de eerste week op dag 1: 1 x 30 min kunnen lopen, dag 2: 1 x 30 min en 1 x 10 min (pauze van 2 min) en op dag 3 1 x 30 min en 1 x 10 min (pauzes van 2 min)

2e week: loop je dan dag 1: 1 x 35 min, dag 2: 1 x 30 en 1x 15 min en dag 3: 1 x 30 en 2 x 10 (pauzes weer 2 min).

Week 3: Dag 1: 1 x 40 min dag 2: 2 x 20 min (pauze 2 min) dag 3: 1 x 30 en 2 x 15

En zo bouw je het schema op tot dat je aan 1 stuk door 60 min kunt lopen. Denk eraan om iedere week maar een 5-10 min per training op te bouwen. Anders kun je geblesseerd raken. Liever iets te langzaam opbouwen, dan te snel. Gewoon goed luisteren naar je lichaam.

En voordat je het weet kun je 60 minuten achter elkaar in een rustig tempo lopen. En dat is kicken! Tenminste dat vond ik :-)
Yarisa, wat vervelend die knieklachten. Mijn knie is ook nog gevoelig als ik erop druk (banden). Maar tijdens het lopen en belasten met squatten, fietsen of zo geen last. Dus ik train gewoon door. Maar als jij last hebt tijdens de training zou ik toch serieus eens goed naar laten kijken. Misschien valt het wel mee, maar dan weet je het tenminste wel zeker. Nu traint dit natuurlijk ook niet echt lekker. Veel succes.

Baukje, wat fijn dat het het materiaal je zo goed bevallen is. Geeft ook weer zekerheid voor als je straks de wedstrijd moet lopen.

Toch maar dus weer even ruim 26 km getraind en wat een mooie 'trainingstijd' heb je neergezet. Dat biedt perspectief voor de wedstrijd zelf!

Je hebt gelijk dat het weer natuurlijk ook mee zit. Ik merk dat bij mijzelf altijd heel goed. Als de luchtvochtigheid hoog is dan lijkt het wel of ik niet vooruit te branden ben. Ik hou ook veel meer van het koelere weer.

Ik heb vanochtend in de sportschool de bodypumples gevolgd. Wel lekker even de benen op een andere manier kunnen trainen en het bovenlichaam heeft zo ook weer aandacht gehad. En natuurlijk mijn rug en buikspieren. Want dit merk ik bij het hardlopen als ik het een aantal weken heb overgeslagen. Vooral omdat ik vroeger last van mijn rug had en amper langer dan 1 kwartier achter elkaar kon stilstaan. Sinds ik mijn rug (en buik) train ondersteunt dit mijn hele lichaam en heb ik nergens meer last van. Veel mensen onderschatten dit.

Voor mij in ieder geval belangrijk.

Morgenvroeg een duurloop van 1 uur of misschien toch een bosloop, bekijk ik morgen nog. En daarna naar mijn kleinzoon want die wordt morgen 1 jaar!
Kyon 21,1 plus 6 dus ruim 27km. Niet dat die enek km nu echt uit zal maken hoor. Maar heb me netjes aan het schema gehouden. Mijn trainer zou trots op me kunnen zijn. (en mijn man jaloers omdat ik zijn adviesen nooit zo braaf opvolg).

Maar marathon tempo is momenteel een heel vaag begrip hoor. Want de zeeuwse kust marathon wordt toch weer een heel ander verhaal dan wat ik tot nu toe gewend ben.

Maar wat betreft trainings tempo's houd ik me dus maar gewoon vast aan wat ik zou lopen op een normaal parcours.

Kom nooit in de sportschool. Maar inderdaad buik en rugspieren zijn heel belangrijk. Zowel in het dagelijkse leven, maar ook bij het hardlopen. Dus doe braaf dagelijks mijn oefeningen.

Alvast gefeliciteerd met je kleinzoon. Leuke dag morgen.
Bedankt voor jullie fijne adviezen! Ik ga ermee aan de slag

Succes met hardlopen!
O en 60 minuten hardlopen lijkt mij ook echt kicken! Kan me bijna niet voorstellen dat ik dat zou kunnen, maar ik ga ervoor.
Saline je zult zien de stap van 30 na 60min is vele malen kleiner dan van 0 tot 30 min.

Hier een ongeplande extra rustdag. Vanmorgen met de kinderen naar het zwembad geweest vervolgens bij de douches uitgeschoven. Net niet gevallen maar met mijn rechtervoet schijnbaar een wel hele rare beweging gemaakt. Er zit nu een pijnlijke verdikking op de pees die naar mijn voet gaat.

oh wat baal ik hier van.

Hoop maar dat het een kwestie is van een paar dagen rust. Dan is het zo erg niet. Maar als het langer gaat duren ga ik toch in de problemen gekomen.
Aiai Baukje. Dat is balen. Vooral nu je in wedstrijdvoorbereiding zit. Een paar dagen zeker de rust nemen en dan kijken hoe het zich ontwikkeld. Misschien valt het wel mee. Ik zal voor je duimen.

Ik heb vanochtend mijn bosloopje gelopen en gisteren de ronde langs de akkers en bosrand. Vanwege de grote hoeveelheid regen die er gevallen was eergisternacht leek het mij verstandiger om gisteren toch maar niet naar het bos te gaan.

Gisteren nog onverwacht een huis gaan bezichtigen en dat ligt me toch prachtig in een stuk natuurgebied. Met een grondstuk van 1990 m². En een beek achter het huis langs. Echt super. Haha...ik zag mijzelf daar in dat gebied al iedere dag een nieuw stukje natuur hardlopend verkennen

Alhoewel ik hier ook niet mag klagen. Ik heb 3 bos/heide en natuurgebieden binnen 10 minuten warmingup binnen bereik en met de auto kan ik binnen 15 minuten nog tig andere prachtige natuurgebieden met vijvers bereiken.

Maar als wij deze nieuwe woning zouden kopen dan woon ik letterlijk in een stukje natuur. Heb zelfs schuin aan de overkant van de beek een kasteel als overburen. Ik denk dat de honden ook hun lol niet op zouden kunnen, want dat zijn waterratten. Alleen deze week nog navragen bij de gemeente of mijn partner vandaar uit mag werken aan huis. Dan gaan wij zeker onderhandelen voor dit huis. Wij moeten namelijk verhuizen in verband met de buitenring die hier door de provincie wordt aangelegd.
En jawel, het is vandaag weer Marikenmaandag en met zijn 6-en zijn we vanavond maar weer eens op stap gegaan. Niet iedereen heeft de afgelopen vakantieweken door gelopen dus zijn we maar weer eens begonnen met een klein rondje van 4 km.Lekker gelopen en bijgekletst :o) Morgen heb ik een afspraak met de huisarts voor mijn knie, en wat dacht...niks geen last! Morgen krijgt onze zoon de uitslag van de MRI die gemaakt is van zijn al 14 weken dikke knie. Ben benieuwd wat er uit komt...

Nu ik het bericht terug lees bedenk ik me dat het meerendeel hier niet wat wat Marikenmaandag is :O(
Leuk om jullie ervaringen te lezen!

Zijn jullie een besloten groepje of mogen er zich nog meer aansluiten?

Ik ben sinds een week of 2 weer begonnen met hardlopen. heb een pauze van een paar jaar gehad vanwege de komst van de beide kinderen en je weet hoe dat gaat, tussen alle drukte door wel eens wat pogingen gedaan maar vanaf nu weer serieus.

Doel is toch wel eens een halve marathon (nog nooit gedaan) te kunnen lopen.

Nu, gisteren een klein uurtje gelopen. heb op afstandmeten.nl een rondje van zo'n 6,5 kilometer gevonden en mijn doel is om die afstand steeds wat sneller te lopen en uiteindelijk zonder pauzes en dan langzaam aan de afstand ook wat op te schroeven zodat ik in oktober weer eens eens mee kan doen met een 10 kilometerloopje.

Ik hoop hier wat ervaringen uit te kunnen wisselen etc

Saline ik loop ook niet snel, moet het nog even nakijken maar ik heb zo'n 6,5 km gelopen in maar liefst 52 minuten. Dat tempo bouw je vanzelf op maar niet te snel willen, dan krijg je sneller blessures het is al lang goed dat je het een half uur volhoudt!
Yarisa gezellig het mariken clubje weer compleet. Kunnen jullie er weer gezellig tegenaan.

Hynsteblomke gezellig dat je mee komt schrijven. Hoe meer verhalen, ervaringen etc hoe gezelliger toch?

Was gisterenavond helemaal happy. Voelde de pees bovenop mijn voet nauwelijks. Maar nu na het slapen voel ik hem weer wel. Schijnbaar kan een beetje beweging geen kwaad.

Ga vanavond toch proberen gewoon de training te doen. En dan maar hopen dat het daarna niet erger wordt. Maar eerst nog een dagje werken.
Iedereen mag hier schrijven Hynsteblomke! Welkom.

Wat goed dat je nu toch al een klein uurtje kunt lopen in 2 weken tijd. Zo zie je maar dat een bepaalde basis er toch altijd blijft. Want jij bent er toch een tijdje uit geweest.

Ik ben momenteel een trainingsschema aan het volgen om hopelijk ook iets sneller te gaan/kunnen lopen. Want ik ben al een jaar ongeveer even snel en zie geen vooruitgang meer. Dus hopelijk is dit over een tijdje anders. Niet dat ik mega wedstrijdambities heb, maar vind het wel frustrerend dat ik niet vooruit ga :-)

Yarissa, ben heel benieuwd wat er uit de MRI scan komt. Mijn man heeft sinds 3 weken een dikke enkel. Uit het niets, niet omgeklinkt of niks. Hij kan dus ook al zolang niet meer hardlopen. Heeft het 2 weken terug nog geprobeerd maar is toen moeten stoppen. Zelfs wandelen werd te belastend. Gisteren zie de dokter dat zijn enkelbanden ontstoken zijn? Nu moet hij een kuur volgen en terug als het niet helpt.
Hallo dames, ik ben ook weer terug van mijn paar daagjes Castlefest (een fantasy-middeleeuws evenement bij Kasteel de Keukenhof). Donderdag vertrokken, tenten op de camping gezet, onze stand opgebouwd en vrijdag, zaterdag en zondag hard gewerkt. Gisterochtend vroeg op om alles weer af te breken en 's middags was ik om een uur of drie thuis.

@Hynsteblomke, welkom hier, hoe meer zielen hoe meer vreugd! 6,5 km is een mooi rondje, dat loop ik zelf ook wel vaker.

Helemaal niet gelopen dus en ook al wil ik graag, ik heb gewoon het gevoel dat mijn lichaam niet wil mee werken.

Waarschijnlijk gewoon te druk met werk, maar ik ben bang dat als ik het te lang laat gaan, dat ik dan weer overnieuw kan beginnen.

Hoe lang kun je niet lopen(hoe snel gaat je conditie weer achteruit?) en hoe lang duurt het om weer op je oude niveau te komen? Ik loop nu redelijk soepel een half uur achter elkaar, maar het uitbouwen naar een uur lukt me eigenlijk niet.

Iemand advies?

Het zou misschien wel verstandig zijn om rust te nemen....maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet! ;)

Nou ik kom later weer terug om nog wat meer op ieder apart te reageren hoor! Ben benieuwd wanneer iedereen weer terug is van vakantie. Ik ga zelf niet meer weg helaas....

Maar onze pup komt half september! Dus dat is ook leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven