Werk & Studie alle pijlers

Niveau VMBO

10-08-2010 08:09 135 berichten
Ik ben benieuwd naar ervaringen van ouders met leerlingen op het VMBO..

Mijn zoon gaat komend schooljaar naar het VMBO. De theoretische leerweg. Hij heeft gisteren zijn boeken binnen gekregen en ben eens gaan bladeren. Ik ben eigenlijk een beetje geschrokken. Is het niveau nou zo verschrikkelijk laag, tot het onnozele af? Er zit een wiskunde boek in en dat is het enige wat er nog enigszins normaal uitziet. Ok, geschiedenis ook nog wel. Maar wtf is er met de andere vakken gebeurd?

Mijn zoon heeft moeite met opnemen van informatie. Daarom gaat hij naar het VMBO. Volgens mij is dit het probleem van veel VMBO-ers. Mijn kind kan je beter op een lager niveau laten beginnen op een lager tempo, zodat hij kans krijgt om de stof in zich op te nemen. Maar dan moet er wel een niveau zijn

De hoeveelheid boeken valt ook tegen.. Ik ben serieus benieuwd hoe je een basis legt met deze stof. En ik ben ook serieus benieuwd hoe de kinderen hun tijd gaan invullen.

Ik heb naast eerder genoemde boeken een reeks Vita boeken. Hele dunne boekjes wat neer komt op een samenvatting van een samenvatting van een samenvatting. Dan heb je mens en natuur, thuis in je huis, beweging.. allemaal volgens mij vervanging van biologie, natuurkunde en scheikunde?

Dan het vak ICT. Wat is hardware, wat is software, wat is een usb stick, windows en powerpoint (excel niet, dan hadden ze nog wat geleerd) Natuurlijk is dit belangrijk en is het handig te beginnen met wat achtergrond informatie (weer heeeel beknopt) en handig dat ze leren met word en pp om te gaan voor hun werkstukken. Maar het is echt heel beknopt. Als je dan toch mee moet gaan in de tijd en andere vakken blijkbaar niet meer van belang zijn, doe dit vak dan wat uitgebreider. Maar nee.

Is Havo tegenwoordig ook zoveel slechter geworden of valt dit nog wel mee?

Please tell me dat ik er compleet naast zit

Ik maak me nu best wel zorgen
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat dit jaar naar de 2e van het VMBO (KBL). Toen ze vorig jaar haar boeken kreeg had ik exact dezelfde reactie als jij nu. Wat is dit?! De eerste keren huiswerk, ook zoiets: dit kan toch niet waar zijn zeker?!

Ik heb zelf VWO gedaan en vergeleek het - dom genoeg - met dat niveau. Slaat natuurlijk nergens op, maar op dat moment deed ik het.

Inmiddels zijn we een jaar verder en zie ik dat het best wel meevalt. Ze zit zoveel lekkerder in haar vel ook doordat dit blijkbaar echt háár niveau is. Sommige dingen/vakken doet ze met gemak, andere vakken kosten haar meer moeite. Ze heeft dus uitdaging genoeg en heeft het naar haar zin. Dat is zo ontzettend belangrijk.

Ieder zijn/haar niveau en gelukkig maar!
quote:sassafras schreef op 10 augustus 2010 @ 11:26:

Wat voor boeken heeft hij gekregen? Als het goed is staat op het boek vermeld voor welk niveau het is geschreven. De meeste methodes hebben meerdere edities en als school kies je zelf welke editie je waar gebruikt. Ik werk op een mavo-havo-vwo locatie en wij gebruiken in de eerste klas mavo heel bewust de "moeilijkere" editie, namelijk het boek voor vmboT/havo/vwo. Er is ook een vmbo editie, die zouden we ook kunnen gebruiken, maar omdat leerlingen bij ons nog weleens van 1 mavo naar 2 havo opstromen, kiezen we bewust voor de zwaardere kant.

Dit is overigens een mengklas VMBO/Havo. De boeken, op Duits na, zijn allemaal KGT of GT.

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je vraag/zorg is. Verkijk je niet op hoe groot het gat is tussen wat een volwassene makkelijk vindt en wat een kind van 11, 12 jaar aankan. Als je wilt weten wat het eindniveau van vmboTL is, bekijk dan eens wat examens, die zijn online te vinden als het goed is.Mijn vraag is eigenlijk of de kinderen nog wel genoeg meekrijgen op de vernieuwde Mavo. Goed idee van je om die examens in te zien
quote:gnoompje schreef op 10 augustus 2010 @ 11:27:

Mijn dochter gaat dit jaar naar de 2e van het VMBO (KBL). Toen ze vorig jaar haar boeken kreeg had ik exact dezelfde reactie als jij nu. Wat is dit?! De eerste keren huiswerk, ook zoiets: dit kan toch niet waar zijn zeker?!

Ik heb zelf VWO gedaan en vergeleek het - dom genoeg - met dat niveau. Slaat natuurlijk nergens op, maar op dat moment deed ik het.

Inmiddels zijn we een jaar verder en zie ik dat het best wel meevalt. Ze zit zoveel lekkerder in haar vel ook doordat dit blijkbaar echt háár niveau is. Sommige dingen/vakken doet ze met gemak, andere vakken kosten haar meer moeite. Ze heeft dus uitdaging genoeg en heeft het naar haar zin. Dat is zo ontzettend belangrijk.

Ieder zijn/haar niveau en gelukkig maar!

Dit is een fijne reactie en stelt me wel gerust

Dat mijn zoon dit niveau heeft kwa leren, daar zit ik totaal neit mee. Ik vind het belangrijk dat hij het aankan en naar zijn zin heeft. Mooie mix zo voor je dochter

Het zou kunnen hoor, dat ik oneerlijk vergelijk met een referentie kader waar ik de helft van vergeten ben.
Hmm, dat vind ik wel raar, dat hij in een mengklas vmbo/havo boeken krijgt voor vmbo kgt. Wij hanteren als stelregel dat we altijd van het hoogste niveau uitgaan, dus een mengklas vmbo/havo krijgt les op havo-niveau.

Wat hebben ze je hierover bij de voorlichting verteld?
Bij de voorlichting is er wel gesproken over verschillen in de VMBO klassen en de doorstroming. Maar niets over de boeken.
Maar klopt het dan dat er een grote verschillen zitten tussen VMBO TL en KGT, oftewel, dat de boeken dan eigenlijk niet aansluiten bij het niveau TL? Of wordt er onderscheid gemaakt bij de ene en andere school? Maar dan zijn de examens toch wel hetzelfde? Of zijn die ook anders?
Maar even geheel een andere weg, wat doet het er toe of het wel of niet aan jouw standaard zou kunnen voldoen.

Je zoon heeft VMBO niveau op dit moment, verder dan stimuleren zo veel mogelijk uit zichzelf te halen kun je denk ik niet gaan zonder jullie band te vernietigen.

Als je bewijs van spreken hem op bijles zou doen, constant hem aan het leren wil zetten (ook buiten school) en hem op het hart drukt dat dit VMBO niet goed genoeg is voor hem (in jouw ogen) en hij echt havo moet kunnen. Houdt je denk ik alleen maar een beschadigde jongen over.

Mijn vraag is dus, wat is, (buiten eventuele frustratie en verbazing uiten) je plan voor de toekomst wanneer er inderdaad uit komt (uit dit topic) dat het niveau van VMBO niets voor stelt?

Beetje warrig misschien maar hopelijk snap je het. (Nederlands was nooit mijn sterkste kant)
Naar wat voor school gaat je zoon eigenlijk? Is het een brede scholengemeenschap of komt hij op een vmbo-school? En hanteren ze nog een bepaalde onderwijsvisie of is het een "traditionele" school? Wat je bijvoorbeeld schrijft over die Vita-boekjes doet me denken dat ze werken met behulp van projecten en dat de exacte vakken inderdaad samengevoegd zijn tot een groter geheel.

Op mijn school is dat niet zo, ik werk op een (goddank) ouderwetse school, waar we gewoon les geven.

Overigens zit normaal gesproken scheikunde en natuurkunde nog niet in het eerstejaar, en dat is ook volgens mij in het verleden nooit zo geweest.
quote:lobelia schreef op 10 augustus 2010 @ 11:41:

Maar even geheel een andere weg, wat doet het er toe of het wel of niet aan jouw standaard zou kunnen voldoen.

Je zoon heeft VMBO niveau op dit moment, verder dan stimuleren zo veel mogelijk uit zichzelf te halen kun je denk ik niet gaan zonder jullie band te vernietigen.

Als je bewijs van spreken hem op bijles zou doen, constant hem aan het leren wil zetten (ook buiten school) en hem op het hart drukt dat dit VMBO niet goed genoeg is voor hem (in jouw ogen) en hij echt havo moet kunnen. Houdt je denk ik alleen maar een beschadigde jongen over.

Mijn vraag is dus, wat is, (buiten eventuele frustratie en verbazing uiten) je plan voor de toekomst wanneer er inderdaad uit komt (uit dit topic) dat het niveau van VMBO niets voor stelt?

Beetje warrig misschien maar hopelijk snap je het. (Nederlands was nooit mijn sterkste kant)Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat je mijn topic niet hebt begrepen
quote:sassafras schreef op 10 augustus 2010 @ 11:43:

Naar wat voor school gaat je zoon eigenlijk? Is het een brede scholengemeenschap Brede school. of komt hij op een vmbo-school? En hanteren ze nog een bepaalde onderwijsvisie of is het een "traditionele" school? Tegenwoordig is omgang met elkaar het belangrijkste thema. Ik heb wel op de info avond over respect en strengheid, uitgaande dat de leerstof wel overeen zou komen met TL. Wat je bijvoorbeeld schrijft over die Vita-boekjes doet me denken dat ze werken met behulp van projecten en dat de exacte vakken inderdaad samengevoegd zijn tot een groter geheel. Klopt, en dat staat me niet zo aan. Ik heb gevraagd wat de vakken waren en of het vergelijkbaar was met de ouderwetse scheikunde/biologie enz lessen. Ja, was het antwoord. Niet wetende dat ze het samengevoegd hebben tot een brei.Op mijn school is dat niet zo, ik werk op een (goddank) ouderwetse school, waar we gewoon les geven. Nu ben ik echt bezorgd Overigens zit normaal gesproken scheikunde en natuurkunde nog niet in het eerstejaar, en dat is ook volgens mij in het verleden nooit zo geweest.Daar zou ik wel de mist mee in kunnen gaan en dat ten onrechte erbij verwachten.

Mijn beeld van de school was wat jij nu schetst. En dat beeld komt niet overeen met de zojuist verkregen boeken.
quote:domnaiefmutsje schreef op 10 augustus 2010 @ 11:43:

[...]

Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat je mijn topic niet hebt begrepen

Blijkbaar, ik proef nog steeds dat je het eigenlijk niet tof vindt dat je zoon VMBO doet, helemaal als het niveau is wat jij naar aanleiding van de boeken vermoed.

Maar ik ken jou niet, ik ken je opvoedingsstijl niet, ik ken je zoon niet en ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt over de toekomst van je kind. Ik zal het inderdaad wel verkeerd begrepen hebben.
quote:domnaiefmutsje schreef op 10 augustus 2010 @ 11:40:

Maar klopt het dan dat er een grote verschillen zitten tussen VMBO TL en KGT, oftewel, dat de boeken dan eigenlijk niet aansluiten bij het niveau TL? Of wordt er onderscheid gemaakt bij de ene en andere school? Maar dan zijn de examens toch wel hetzelfde? Of zijn die ook anders?

Even wat uitleg: KGT staat voor Kader, Gemengd, Theoretisch. Dat zijn 3 van de vier "leerwegen" in het vmbo, je hebt ook nog basis (B), dat is het laagste niveau.

Als een boek geschreven is voor KGT dan is het geschikt voor gebruik in de leerwegen Kaderberoepsgerichte leerweg, Gemengde leerweg en Theoretische leerweg. Het niveau van de stof van de gemengde en de theoretische leerweg is exact gelijk, ze maken ook dezelfde examens, dus eigenlijk heb je het over 2 niveaus, enerzijds kader en anderzijds gemeng/theoretisch.

Als je de boeken beter bekijkt, dan zul je zien dat onderwijsmethodes tegenwoordig heel anders opgebouwd zijn dan in onze (in ieder geval mijn) tijd. Naast de basisstof vind je in een boek ook altijd extra stof, soms ook herhalingsopdrachten en wat dies meer zij. Daarnaast vind je vaak een groot deel van de stof online en wordt er vanuit de boeken verwezen naar websites (zaten er geen licenties bij?). Zowel in de boeken als in het digitale materiaal kun je dus differentiëren. Bij een KGT boek mag je verwachten dat ze in een T-klas ook de extra stof behandelen. Andersom geredeneerd, ik gebruik dus een vmboT/havo/vwo boek in mijn T-klas en beperk me meestal tot de basisstof.
quote:lobelia schreef op 10 augustus 2010 @ 11:50:

[...]

Blijkbaar, ik proef nog steeds dat je het eigenlijk niet tof vindt dat je zoon VMBO doet, helemaal als het niveau is wat jij naar aanleiding van de boeken vermoed.

Maar ik ken jou niet, ik ken je opvoedingsstijl niet, ik ken je zoon niet en ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt over de toekomst van je kind. Ik zal het inderdaad wel verkeerd begrepen hebben.

Ik weet het wel zeker, dat je dat verkeerd begrijpt.

Maar het staat je vrij dit te denken .
Even een waarschuwing als je denkt dat je zoon misschien wel een niveau hoger kan.... Mijn pleegdochter van 15 zit op VMBO-kb. Toen ze in groep 8 zat moest er een richting cq niveau worden gekozen. Ze was een twijfelgeval tussen VMBO-kb en VMBO-gt. Op advies van van de leerkrachten is ze toen naar VMBO-kb gegaan, dit om haar eventueel niet op haar tenen te laten lopen en met in het achterhoofd dat ze altijd nog een niveau hoger kan. Hier hebben we zo'n spijt van, de eis om een niveau hoger te mogen is dat ze gemiddeld een 8 moet staan. Dit mistte ze vorige jaar op 3/10e punt na. Nu is ze niet meer gemotiveerd en presteert nu helaas als een gemiddelde kb'er. Hemel en aarde hadden we bewogen, maar zelfs een speciale vergadering over haar mocht niets uithalen!
Over die samengevoegde vakken: dat geldt eigenlijk alleen in de onderbouw, vanaf de derde hebben ze, volgens mij landelijk, gewoon de ouderwetse vakken, daarin moeten ze uiteindelijk ook examen doen. Wel is de naamgeving afschuwelijk verwarrend, zo spreken we in de onderbouw over biologie en NaSk, dat is een combivak van natuurkunde en scheikunde en wordt dat in de bovenbouw NaSk1 (=natuurkunde) en NaSk2 (=scheikunde). Vraag me niet waarom het niet gewoon natuurkunde of scheikunde mag heten.........
quote:sassafras schreef op 10 augustus 2010 @ 11:51:

[...]

Even wat uitleg: KGT staat voor Kader, Gemengd, Theoretisch. Dat zijn 3 van de vier "leerwegen" in het vmbo, je hebt ook nog basis (B), dat is het laagste niveau.

Als een boek geschreven is voor KGT dan is het geschikt voor gebruik in de leerwegen Kaderberoepsgerichte leerweg, Gemengde leerweg en Theoretische leerweg. Het niveau van de stof van de gemengde en de theoretische leerweg is exact gelijk, ze maken ook dezelfde examens, dus eigenlijk heb je het over 2 niveaus, enerzijds kader en anderzijds gemeng/theoretisch.

Als je de boeken beter bekijkt, dan zul je zien dat onderwijsmethodes tegenwoordig heel anders opgebouwd zijn dan in onze (in ieder geval mijn) tijd. Naast de basisstof vind je in een boek ook altijd extra stof, soms ook herhalingsopdrachten en wat dies meer zij. Daarnaast vind je vaak een groot deel van de stof online en wordt er vanuit de boeken verwezen naar websites (zaten er geen licenties bij?). Zowel in de boeken als in het digitale materiaal kun je dus differentiëren. Bij een KGT boek mag je verwachten dat ze in een T-klas ook de extra stof behandelen. Andersom geredeneerd, ik gebruik dus een vmboT/havo/vwo boek in mijn T-klas en beperk me meestal tot de basisstof.Dank je wel voor je uitleg. Dus ik hoef me waarschijnlijk geen zorgen te maken omdat dit niet de gehele stof is, maar onderdeel van online stof en andere aanvullingen (ik vond het al zo weinig, zo voor een jaar) Dat stelt me wel gerust
quote:Ouwe schreef op 10 augustus 2010 @ 11:54:

Even een waarschuwing als je denkt dat je zoon misschien wel een niveau hoger kan.... Mijn pleegdochter van 15 zit op VMBO-kb. Toen ze in groep 8 zat moest er een richting cq niveau worden gekozen. Ze was een twijfelgeval tussen VMBO-kb en VMBO-gt. Op advies van van de leerkrachten is ze toen naar VMBO-kb gegaan, dit om haar eventueel niet op haar tenen te laten lopen en met in het achterhoofd dat ze altijd nog een niveau hoger kan. Hier hebben we zo'n spijt van, de eis om een niveau hoger te mogen is dat ze gemiddeld een 8 moet staan. Dit mistte ze vorige jaar op 3/10e punt na. Nu is ze niet meer gemotiveerd en presteert nu helaas als een gemiddelde kb'er. Hemel en aarde hadden we bewogen, maar zelfs een speciale vergadering over haar mocht niets uithalen!Nee, VMBO TL is een uitstekende richting voor hem waar hij mee kan komen zonder te hard te hoeven trekken. Hij hoeft van mij absoluut geen niveau hoger. Mijn twijfels liggen daar dan ook niet, maar meer of het niveau van onderwijs nog wel goed is. Dit nav de boeken die ik binnen heb gekregen.
quote:sassafras schreef op 10 augustus 2010 @ 11:56:

Over die samengevoegde vakken: dat geldt eigenlijk alleen in de onderbouw, vanaf de derde hebben ze, volgens mij landelijk, gewoon de ouderwetse vakken, daarin moeten ze uiteindelijk ook examen doen. Wel is de naamgeving afschuwelijk verwarrend, zo spreken we in de onderbouw over biologie en NaSk, dat is een combivak van natuurkunde en scheikunde en wordt dat in de bovenbouw NaSk1 (=natuurkunde) en NaSk2 (=scheikunde). Vraag me niet waarom het niet gewoon natuurkunde of scheikunde mag heten.........

De naam zal me een worst wezen

Ik ben wel blij met die ouderwetse vakken er in. Dat is toch wel heel belangrijk om te hebben als basis.
Ik heb nu even geen tijd om alle reacties te lezen en misschien ben ik mosterd, maar kan je zoon niet naar een middelbare school waar nog een 'ouderwetsche' mavo-richting is? Dan hoef je je geen zorgen te maken over het doorstromen naar een havo.
Mijn dochter heeft vanuit de basisschool een KBL (kaderberoepsgerichte leerweg) advies gehad en scoorde bij de Cito ook zo. De school waar ze nu zit heeft 3 soorten brugklassen: LWOO (leerwegondersteunend), gemengd BBL/KBL (basisberoepsgerichte/kaderberoepsgerichte leerweg) en GL/TL klassen.

Algemeen gezegd is LWOO het "laagste" VMBOniveau, met meer op de praktijk gericht onderwijs. Met de leerwegen mee komt het accent steeds meer op de theorie te liggen, met TL - theoretische leerweg - (het vroegere MAVO) als hoogste VMBO-niveau. Wat Sassafras al schrijft: GL (gemengde leerweg) heeft op zich hetzelfde niveau als TL, maar bij GL krijgen ze nog een extra vak: techniek.

Overigens is er nog wel een lager niveau: praktijkonderwijs. Ik durf niet te zeggen of dit ook een VMBO-niveau is (Sassafras?). Hier gaan kinderen met een lager Iq naartoe.

Ik vergelijk de BL/KL niveaus een beetje met de huishoudschool van vroeger.

Mijn dochter zit in een BL/KL klas. Ze krijgt voor elk proefwerk 2 cijfers: eentje beoordeeld op basisniveau en eentje beoordeeld op kaderniveau. Het basiscijfer is hoger, omdat aan die leerweg toch lagere eisen gesteld worden.

Pas aan het einde van het 2e jaar wordt ze in een echte BL of echte KL klas geplaatst. Zoals het er nu voorstaat, zal ze KL wel aankunnen. Maar dat moet dit komende jaar uitwijzen. Ze krijgt er tenslotte 3 (voor haar denk ik pittige) vakken: NaSk, Economie en Duits bij.
Praktijkonderwijs is de "laagste" onderwijssoort. Dit is de opvolger van wat vroeger VSO-MLK heette (Voortgezet Speciaal Onderwijs-Moeilijk Lerende Kinderen).

Een quote van Wikipedia legt het prima uit:

Het praktijkonderwijs is bedoeld voor leerlingen voor wie het behalen van een diploma in een van de leerwegen van het vmbo te hoog gegrepen is. Voorheen waren dat de scholen voor vso-mlk (voortgezet speciaal onderwijs voor moeilijk lerende kinderen).

Het praktijkonderwijs leidt leerlingen op voor wonen, werken, burgerschap en vrije tijd. Een klein deel stroomt door of haalt binnen het praktijkonderwijs niveau 1 van het mbo. Voor het praktijkonderwijs geldt geen cursusduur, maar wel een leeftijdsgrens van 18 jaar.

Het praktijkonderwijs is voor leerlingen waarvan na onderzoek is gebleken dat zij recht hebben op deze vorm van voorgezet onderwijs. Het onderzoek richt zich op de intelligentie en er wordt een didactisch onderzoek afgenomen. Het IQ van de praktijkschoolleerling ligt tussen minimaal 60 en maximaal 75-80.[1] Uit een didactisch onderzoek van de leerling moet blijken dat hij of zij een leerachterstand heeft van tenminste drie jaar, gemeten vanaf groep 8 basisonderwijs. Het didactisch onderzoek bestaat uit testen op leesniveau, spelling, rekenen en begrijpend lezen.
Even van een andere kant bekeken: Ik heb jaren op het MBO gewerkt. Met zowel een VMBO K, G als T ben je toelaatbaar voor niveau 3 en 4 op het MBO.

Ik heb op diverse niveau 4 opleidingen gewerkt. Met een VMBO T diploma ben je hier goed op voorbereid. Dus je hebt met je T diploma een goede basis voor het hoogste niveau MBO. Je kunt dan bijvoorbeeld verpleegkundige worden, bedrijfsleider, ICT manager of sportleider. Even op aan te geven dat dit best pittige opleidingen kunnen zijn, met uitzicht op goede banen. Je mag erop vertrouwen dat hij daar dus straks voldoende niveau voor heeft.
quote:lobelia schreef op 10 augustus 2010 @ 11:50:

[...]

Jammer is dat van een kritische ouder gelijk een ambitieuze ouder wordt gemaakt. In mijn ogen een groot verschil.

Ik vind het heel terecht dat je betrokken bent als het gaat om de opleiding en vorderingen van je kind, zowel op de basisschool als op elk niveau van vervolgonderwijs.

Het enige wat TO verlangt is goed onderwijs, niks meer en niks minder.
quote:domnaiefmutsje schreef op 10 augustus 2010 @ 08:33:

[...]

Ik vergelijk met een paar jaartjes terug toen ik nog jong was en ben geschrokken nu.wat heb je zelf als opleiding?
quote:ZaraZara100 schreef op 10 augustus 2010 @ 12:02:

Ik heb nu even geen tijd om alle reacties te lezen en misschien ben ik mosterd, maar kan je zoon niet naar een middelbare school waar nog een 'ouderwetsche' mavo-richting is? Dan hoef je je geen zorgen te maken over het doorstromen naar een havo.Dat schoot me ook meteen te binnen. Maar it makes sense dat er aanvullende stof wordt aangeboden. Volgens mij zijn alle scholen in de omgeving wel hetzelfde en zijn vriendjes gaan hier ook naar toe. Heeft ook verder een hele goede reputatie, dus voor die boeken maakte ik me ook geen zorgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven