Geld & Recht alle pijlers

Richtlijnen bestaande en nieuwbouw

09-08-2010 14:23 35 berichten
Hoi allemaal,

Een vraag namens mijn ouders. Ik kan later eventueel preciezere details geven.

Mijn ouders wonen in een huis wat aan een appartement grenst. De rijtjeshuizen staan zeg maar tussen de appartementen in. Nu hebben de buren in het appartement recht boven de ingang van het huis van mijn ouders een afzuigkapuitgang geplaatst. Hierdoor worden, omdat de ramen hier ook in de buurt zitten, alle kook- en eetgeuren het huis in geblazen, maar ook stoom van de douche etc.

Na herhaaldelijk aangeven dat het voor overlast zorgt (ons huis ruikt constant naar hun etensgeuren etc). zonder dat er reactie kwam, heeft mijn vader een email naar de gemeente gestuurd met de vraag over regels mbt afvoeren en afstand van erfgrens. De gemeente stuurde een mail terug dat de uitgang van de afvoerpijp ten minste twee meter van de erfgrens gesteld moet zijn bij nieuwbouw. Bij bestaande bouw geldt deze beperking niet.

Onze vraag is nu, of men zich bij wijzigingen aan het huis moet houden aan de regels zoals tegenwoordig gesteld voor nieuwbouw, of dat die regels niet van toepassing zijn omdat het bestaande bouw is. Iemand die hier een licht over kan laten schijnen?

groetjes,

en alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
In mijn laatste post heb ik een tekst ingelast over burenrecht en hinder.
-
Missrabbit: Als bouwplantoetsing je dagelijks werk is, zul je dit artilkel uit het BW wel kennen:

art. 5.50:1 - Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven.

Mijn ervaring is dat je altijd eerst de publiekrechtelijke weg probeert te bewandelen en pas als dat niet gaat de privaatrechtelijke weg (twee wegenleer). In dit geval de gemeente verzoeken om te handhaven op grond van strijdigheid met het bouwbesluit.
Oeps, wat een termen allemaal. En ik maar denken dat ik nog wel iets van Nederlands recht afwist...

Ik ga me er morgen uitgebreid in verdiepen, maar ontzettend bedankt allemaal!

Zoals ik het nu dus begrijp, is het omdat het een nieuwe afvoer is een afvoer die valt onder het beleid voor nieuwbouw, mag het daarom niet omdat hij te dicht op de erfgrens zit en moet de gemeente daarom verzocht worden om handhaving.

Doet de gemeente dat niet, dan is er nog een optie om het civielrechtelijk te proberen via de regels mbt burenhinder.

Klopt dat?
Als een gemeente weigert om medewerking te verlenen aan het verzoek, dan kun je hiertegen bezwaar maken. Voordat je het verzoek schriftelijk indient, kun je ook eerst contact leggen met de gemeente. Dan kun je inschatten hoe zij ermee om zullen gaan.
-
missrabbit: het omgevingsrecht verandert op dit moment zo vaak en ingrijpend dat ook een oude rot er weleens naast kan zitten. Overigens heb ik als stedenbouwkundige / planoloog / adviseur ruimtelijke ordening dit soort zaken de afgelopen 8 jaar ook in de praktijk moeten leren en ik leer nog elke dag bij.
Nogmaals een vraagje: waar kan ik jurisprudentie vinden over het bouwbesluit, en een eventuele eis dat nieuwe stukken van bestaande bouw ook aan het bouwbesluit moeten doen? Is er iemand hier die briljant is in het zoeken?

Vooral nu er een aantal berichten weg zijn is het weer wat lastiger...
Het juiste antwoord is al gegeven. In een appartement kan het weleens niet zijn toegestaan. Daarnaast is het zo dat je als buren over het algemeen rekening met elkaar houdt. Niets stomme regeltjes. Als je naast elkaar woont, dan heb je soms met elkaar te maken en dan bespreek je dat soort dingen.

Misschien hebben zij er niet bij stilgestaan dat dit overlast zou geven, dat kan. Maar nu gebleken is dat dit wel het geval is, zouden zij toch op zijn minst bereidwillig moeten zijn om de situatie zodanig aan te passen dat de overlast voorbij is. Ik kan mij er ook wel iets bij voorstellen.

Het meeste kun je behalen door inderdaad contact op te nemen met het beheer van de flat en als het een vereniging van eigenaren betreft, omdat het koopwoningen zijn, dan is er altijd wel een bewoner die alles in de puntjes op orde heeft en dus ook weet wat wel en niet afgesproken is.

Succes ermee!

Liefs,

Pietje
quote:PietPusbult schreef op 31 augustus 2010 @ 03:42:

Het juiste antwoord is al gegeven. In een appartement kan het weleens niet zijn toegestaan. Daarnaast is het zo dat je als buren over het algemeen rekening met elkaar houdt. Niets stomme regeltjes. Als je naast elkaar woont, dan heb je soms met elkaar te maken en dan bespreek je dat soort dingen.

Misschien hebben zij er niet bij stilgestaan dat dit overlast zou geven, dat kan. Maar nu gebleken is dat dit wel het geval is, zouden zij toch op zijn minst bereidwillig moeten zijn om de situatie zodanig aan te passen dat de overlast voorbij is. Ik kan mij er ook wel iets bij voorstellen.

Het meeste kun je behalen door inderdaad contact op te nemen met het beheer van de flat en als het een vereniging van eigenaren betreft, omdat het koopwoningen zijn, dan is er altijd wel een bewoner die alles in de puntjes op orde heeft en dus ook weet wat wel en niet afgesproken is.

Succes ermee!

Liefs,

Pietje

Hoi Pietje,

weet je ook waar ik jurisprudentie over dit onderwerp kan vinden? De reactie van de buren was namelijk op zijn zachtst gezegd onverschillig (ach, we koken maar 6 keer per week, en anders stinkt het bij ons!) dus er moet wel een bezwaarbrief naar de gemeente. En daarbij zou de jurisprudentie erg fijn zijn, als die bestaat...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven